1/35 Schnellboot Typ S-38

Ik heb inmiddels ogen gemaakt op het dek om het rubber bootje te bevestigen. Zoals op deze afbeelding te zien is werden eigenlijk spanbanden gebruikt maar die vind ik lastig op schaal na te maken (heb ook geen dun loodstrip op voorraad).

srUPz6U.png

t1QFOE3.jpg

es0WzfL.jpg

Ook al een begin gemaakt met het beschilderen van een stel figuren :

Q3GpbiX.jpg

Groet,

Arjan

Ik heb inmiddels ogen gemaakt op het dek om het rubber bootje te bevestigen. Zoals op deze afbeelding te zien is werden eigenlijk spanbanden gebruikt maar die vind ik lastig op schaal na te maken (heb ook geen dun loodstrip op voorraad).

Ik heb daar ooit dunne stroken plastic band voor gebruikt die TNTPost gebruikt om hun pakjes bij elkaar te houden.

Q3GpbiX.jpg

[/QUOTE]
Als voormalig adjudant heb ik, dat plaatje bekijkend, de neiging om te roepen:
"Haal die klauwen uit je zakken! Als je ballen ontploffen, heb je ook geen handjes meer! En haal die grijns van je smoel! Met jouw gage heb je helemaal geen reden om te lachen!"
(Gevolgd door een krachtterm naar keuze):mad:

Maar toch oogt het heel mooi. Die oorlog duurde 5 jaar... en aan het end...
konden de handen wel even in de zakken. Het was volk... ruw in een oorlog gestort. Dood om iedere hoek.
Geloof niet dat dit sterk gedrilde corpsen waren aan boord? Discipline was er. Gedreven als ze waren.
Aan wal zeker in het gelid. Maar de mentaliteit... aan boord? Vrijbuiters, stik jong op de snelste speedboaten ter wereld!
Das Boot illustreert het in de film... gedwongen, ruw bijeengezet. Verward en gefocust in de waanzin.

Dat slag ontduikt nu wijsneuzerigig de avondklokken. Doet mij denken aan mijn moeder.
Ging op het dak staan van het huis van haar ouders in Heemstede, om naar de luchtgevechten te kijken.
De rotzooi vloog haar om de oren. Einde van de overheersing nabij... 20 jaar oud...

Hallo Bas, nee ik ga niet sealen. Bij mijn vorige S-100 model bleek dat ook niet nodig te zijn, er komt erg weinig water binnen. Over storm en buiswater gesproken, ik heb een stel "Erfahrungsberichte" gedownload waarin verslag gedaan wordt van acties van de 2.S-Bootflottille (standplaats Den Helder, laatste oorlogsmaanden). De teksten zijn qua stijl wel geromantiseerd en hebben een licht propagandistisch tintje ....

HFBXJ60.jpg

5SsKa3N.jpg

Aardig overzicht van de verschillende taken van de bemanningsleden (ik neem aan dat "Junker", "Funker" moet zijn) :

yMOo29p.jpg

Groet,

Arjan

Arjan, Zie ik daar voor het schroefje bij de uithouder een axiaal kogellagertje? Enig idee hoe die zich houden met watersmering? Heb ze ook op de assen van mijn Smit Finland gezet, maar heb nog weinig vaaruren gemaakt nadien. Succes met de proefvaart. Gr. Klaas.

Vraagje uit nieuwsgierigheid (vrouw eigen natuurlijk), op de schroefassen staan pijpjes gesoldeerd.
Waar is dat voor?
Smering oid?

Ze ligt nog best hoog op het water, Arjan.
Geen last van instabiliteit als je een snelle bocht neemt?
Anders gewoon een accu erbij zetten...
Die S-bootjes kunnen best wel wat gewicht hebben.
Seht gut aus!

Nog even over die VIC, als de man dat scheepje in oorlogstenue had willen bouwen is ie te luxe.
Er waren twee types groot en klein (66feet & 80feet) en ze hadden geen stuurhut in de oorlog.
Alleen een stuk pantser achter de roerganger tegen beschietingen.
Voor zover ik weet dan.

In Schagen heeft tot in 2019 nog de VIC 77 (genaamd Victual) gelegen voordat ie gescrapt werd
Met stuurhut inmiddels...

Herinner me zoiets als 'Clyde Puffer'... Ieders gevallens... een vorm van modelboot-cultus :-)
En dat gaat al jaren en jaren terug...
Prima torpedovoer voor Schnellboote... De Puffer is mooi gestoken.

Arjan. Ja, de regelaars zijn generiek goede. Ik had er twee van K-K 'aangesmeerd' gekregen...
wel... in functie... 'als een gesmeerde boterham' regelen ze af. Zoals het 'moet'. :mrgreen:
Heb er pardoes nog eentje bijbesteld via Bangood, dan heb ik 3 op 1 rij... spaar ze alle drie dacht ik nog...
Via depot Tsjechië, iets duurder, maar ingeklaard en al met 1 week binnen.
Keurig laag in te toeren. Zo langzaam dat er niet eens meer gestuwd wordt. Verder fool-proof.
Hieronder in testfunctie... voor later in bad. Belachelijk... bijna 1 kilowatt motorpower... zou ik het vermogen optimaliseren tot aan blokkeren.
Slechts een fractie wordt ervan werkelijk benut... maar het loopt zuinig. En veel te hard... merk het wel... Haha...
Het model heeft zo z'n roots...

IMG_2737.jpg IMG_2795.jpg

Back