1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Vanmorgen het nieuwe telemetrie setje binnen gekregen.
En gelijk even gekeken of het werkt op alle zes de cellen.
Dit setje werkt wel het zendertje geeft bij het vorige setje maar 3 cellen door.
Ik heb ook even een stekertje aan het zendertje gesoldeerd, want zo het standaard zit beschadig je het snoertje wat er achter zit snel.
Nu nog wat verzinnen zodat ik de stekkers van de ontvangeraccu's makkelijk los kan krijgen.
En de balans kabeltjes verlengen of verleng kabeltjes kopen.
Maar zoals hij nu is kan hij vliegen.
Het wachten is dus op mooi weer.
 
Hehe.

Ik wil nog hoezen maken voor het stabilo en kielvlak, dan is hij klaar.
Vanavond nog wat wijzigingen aangebracht.
De schroefjes van de luikjes was me een doorn in het oog.
Deze zitten nu met magneetjes vast.
Nu moet er nog wat op de stang van de sleephaak verzonnen worden zodat hij makkelijk los kan.
De laadkabels zitten er namelijk achter.

De stekker van de telemetrie heb is veranderd.
We kunnen nu 6 cellen zien.
Zo ziet het er nu uit als de accu er in zit.
Je ziet niet zo veel van de accu vind ik.
De beentjes liggen alleen wat hoog.;)

Het mooie weer kan komen.
 
Laatst bewerkt:
De hoezen zijn ook gemaakt.
Ik hoop hem als het zaterdag mooi weer is in te vliegen.



Op naar het volgende project.
 
Laatst bewerkt:
Als het morgen droog is wil ik hem in gaan vliegen.
Maar ik zie het volgend probleem zich voor doen.
De auto accu wordt nu bij geladen met de Schulze lader 5 amp.
Als ik dan de beide laders de vliegaccu's op wil laten laden zakt de voltage van de 12 volt accu onder de 10 volt.
Ze kunnen niet sneller dan 2.5 amp laden anders gaat het fout.
Is dat een teken dat de 12 accu kapot is?
Het is geen auto accu maar 1 die je leeg mag trekken.
Hij is net opgeladen dus daar ligt het niet aan.




Wat nu?
 
Laatst bewerkt:
Die accu heeft zijn beste tijd gehad.

Succes met invliegen.

O je wat zie ik nu autoaccu laden en ontladen tegelijk Bertus toch:confused::confused:

En die lipo zak hoort om de lipo's die je aan het laden bent.;)

groeten Han.
 
Haha een auto accu wordt in een auto toch ook geladen en ontladen tegelijk?
Ik sta bij de accu's dus als er wat mee gebeurd ben ik er bij.
Jammer van de accu ik was er al bang voor.
Ik moet kijken hoe veel ik op een middag verbruik.
Het is voor mij nog geen optie om een aggregaat te kopen.
De uitdaging voor mij is een beetje om alle stroom thuis vandaan te halen.
Dan vlieg ik namelijk echt groen omdat ik mijn stroom zelf op wek.

Overigens heb ik net besloten om morgen toch maar niet te gaan vliegen.
Alles is drijfnat op het veld.
Tijdens het wachten nog maar wat andere klusjes doen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag gelijk maar een nieuwe accu gekocht.
Uitstellen heeft weinig zin.


Hopelijk kan ik mijn accu's er 2 keer mee opladen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe sneller je laad hoe minder lipo je geladen krijgt.
Bij rustig laden krijg je meer vol.

Han. Hoe zou ik dat nu weten.
 
Bertus, je kan de minimale spanning waarop de laders werken toch ook instellen ??Normaal werken ze op 12 volt , maar 10 volt kan volgens mij ook nog...
In een auto heeft de boordaccu immers altijd 13,8 volt als de motor draait ( als de alternator goed is tenminste )
 
Bertus, je kan de minimale spanning waarop de laders werken toch ook instellen ??Normaal werken ze op 12 volt , maar 10 volt kan volgens mij ook nog...
In een auto heeft de boordaccu immers altijd 13,8 volt als de motor draait ( als de alternator goed is tenminste )

Dat kan inderdaad dat heb ik al gedaan maar dan nog zakte hij door zijn knieën.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van de week wil ik eigenlijk naar de vliegwinkel een andere prop kopen.
Deze is bedoelt voor het gewoon vliegen zonder te slepen.
Je kan dan wat makkelijker met je gas overweg denk ik.
Volgens motocalc is een 16 x 8 prop een mooi maatje.
De ring waar de prop mee vast zit is 40 mm doorsnede.
Past dat nog op een 16 x 8 prop?

Op de foto kan je de voorkant van de motor met de aluminium ring zien.
Er moeten dus nog 4 gaten in de prop geboord worden.
 
Laatst bewerkt:
hey Bertus,
ik heb dezelfde motor op m'n biglift staan (jaja... genoeg vermogen). ik vlieg nu met een 20-8. Voorheen was dat een habbekrats groter.
met m'n 5000mah (10cellen) lipo heb ik na 10 minuten wat heen en weer vliegen de helft van m'n batterij verbruikt.
Ik snap niet onmiddelijk waarom je een andere prop zou gaan gebruiken. ik denk eerder dat die vlieger-afhankelijk is ipv sleep of niet-sleep afhankelijk... (en de speling op de grond).
je moet gewoon een prop kiezen die het middenstuk breed genoeg heeft. Ik heb al m'n props via hobbyking besteld. Bij m'n laatste bestelling zaten er zo'n 10 in m'n bestelling waarvan er een stuk of 3 passen :). 2houten en 1 carbon prop.

het enige waar ik me zorgen over zou maken is de miniscuul dunne draadstang die je gebruikt als motor-mount. Bij mij zitten er echte (50cc benzine) motor-stand-offs op.
zeker met een prijzige Dlux(?) regelaar er vlak onder zou ik nu net niet op die 5eur gaan besparen!
 
De draadstang die jij ziet was om te passen zodat de kap mooi past.
Ondertussen is die vervangen.

Wat prop betreft.
Met een sleepvliegtuig kan je lastig normaal vliegen.
Dit omdat je veel te veel vermogen heb.
Met een kleinere prop kan je beter doseren.
Vandaar mijn keuze om 2 props te gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een sleepvliegtuig vlieg je met 3 tandjes gas normaal.
Maar met 4 tandjes ga je dan al bijna vertikaal.
Ten minste wel met het vermogen wat ik heb met een grote prop.
Dat is geen vliegen.
Met mijn kleinere prop kan ik nog bijna vertikaal stijgen.
Maar goed inderdaad ieder zijn keuze.:)

Mocht het niet bevallen kan ik het altijd nog wijzigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt maar zonder zwever er achter vliegt iedere sleepkist niet zo prettig.
Het rendement is met een kleinere prop erg omlaag gegaan.
Maar om nu de motor te gaan verwisselen na het slepen is ook al weer zo wat.
De prop die ik nu wil gaan gebruiken is een 17 x 8 die had mijn broer nog liggen.

Hier wat motocalc er van zegt.

Je moet even op de "foto" klikken dan wordt hij wat beter te lezen.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk zijn mijn balance boardjes binnen.
Alleen had ik er de verkeerde stekkers bij besteld.
Omdat er nog een rij gaatjes vrij waren zit het snoertje wat naar de lader moet er nu op gesoldeerd.
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1370011614276.jpg
    uploadfromtaptalk1370011614276.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 175
Laatst bewerkt:
Back
Top