1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Geen toegang tot de foto:

je hebt geen toegangsrechten tot deze pagina. Hiervoor kunnen diverse oorzaken zijn:

Je gebruikersaccount heeft onvoldoende toegangsrechten voor deze pagina. Probeer je wellicht het bericht van een ander te bewerken, toegang te krijgen tot beheerdersfuncties of andere systeemtaken uit te voeren?
Probeer je een bericht te plaatsen? Mogelijk heeft de beheerder je account uitgeschakeld of is het account nog niet geactiveerd.

Hij vliegt en geweldig ook.
Met 11 amp kan ik hem in de lucht houden en met max 100 amp. heb ik dus aardig wat over.:p

[

Laatst bewerkt:
Haha een heerlijk strak windje je heb er weinig last van.
Alleen met landen moet je wat gas houden dat is onwennig als je nog nooit een elektro motorkist gehad heb.

Alleen heeft de motor 1 keer inhouden wat dat was weet ik nog steeds niet.
Het leek hetzelfde als een benzine motor te arm liep.
Er zat nog genoeg in de accu.
De regelaar werd rond de 40 a 45 graden ook prima dus.

@ Rob ja jammer man ik had best willen slepen vanmiddag het was er perfect weer voor.
Volgende week vliegen we in Giessen geloof ik dus moet de piper thuis blijven.

Haha een heerlijk strak windje je heb er weinig last van.
Alleen met landen moet je wat gas houden dat is onwennig als je nog nooit een elektro motorkist gehad heb.

Alleen heeft de motor 1 keer inhouden wat dat was weet ik nog steeds niet.
Het leek hetzelfde als een benzine motor te arm liep.
Er zat nog genoeg in de accu.
De regelaar werd rond de 40 a 45 graden ook prima dus.

@ Rob ja jammer man ik had best willen slepen vanmiddag het was er perfect weer voor.
Volgende week vliegen we in Giessen geloof ik dus moet de piper thuis blijven.

Hoe staat je timing? Oppassen daarmee, de regelaar kan opeens afbranden als dat fout gaat.

Als je vliegt met een stroomsterkte van 10 ampère heeft je ESC het vreselijk zwaar. De maximale stroomsterkte is heel veel hoger. De ESC schakelt die stroom in een hoog tempo aan-en-uit waardoor het lijkt dat de stroomsterkte slechts 10 ampère is. Dit is slechts de gemiddelde stroomsterkte. Een ESC, en vooral de FET's moeten kwalitatief er goed zijn om dit te kunnen.

Je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je de switching frequency van de ESC van 16 KHz terug zet naar 8 KHz voor zover dat al niet is gebeurd.

Mocht het euvel blijven bestaan, dan geen risico's lopen en eens een kwalitatief goede ESC proberen als een Kontronik of een Castle Creations. Maar er zijn nog wel meer echt goede en daardoor helaas ook dure merken.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe de timing staat.
Vorig jaar heb ik een site gevonden hoe alles moest staan en dat heb ik zo in gesteld.

Deze regelaar.
Turnigy dlux 160A HV Brushless Speed Controller (OPTO)

Deze motor
Turnigy RotoMax 50cc Size Brushless Outrunner Motor

En 12 cellen 5000 mah

Timing zal wel op hoog staan, anders heb je je vergist in motor en andere setup...
Bij de rotomax was bij mij het verschil in timing zo groot dat ik me een serieus ongeluk verschoten was.
een vlieger van 10kg ging NIET van de grond met timing op medium(over de gehele piste van 80m). Met de timing op high had ik met dezelfde vlieger een liftoff op 2meter!

Dus MOEST je timing nog op medium staan en je bent tevreden, laat dan maar staan :-) anders gaan je vleugels van de piper er gewoon afgeblazen worden terwijl je een motorcheck doet :bye:

Timing moet hoger dan medium voor zo'n hoog vermogen buitenloper. 21 a 22 graden oid (medium is eerder 15). Vermogen is niet zo veel anders met een andere timing, rendement ook niet heel veel. Het scheel wel iets maar niet 2 of 80 meter :) Dan klopt er iets gigantisch niet.

Wat vooral kan gebeuren met een verkeerde timing is "stallen" bij accellereren. De motor gaat dan gieren en heeft geen toeren meer. Een regelaar kan dan ook heel snel een andere fout maken en een uitgang tegelijk aan + en - koppelen. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen wat er dan gebeurd..... En nee, dit doen niet alleen goedkope regelaren, ook de dure van 300 euro willen dit spontaan doen bij een te lage timing. Zelf na 100 goede vluchten zonder enig probleem kan het bij vlucht 101 opeens mis zijn. Je geef gas en poef, great balls of fire :)

Vermogen is niet zo veel anders met een andere timing, rendement ook niet heel veel. Het scheel wel iets maar niet 2 of 80 meter :) Dan klopt er iets gigantisch niet.

Neem het maar van me aan... bij deze motor maakt het wel zoveel verschil hoor :-)
buiten de timing heb ik helemaal NIETS aangepast :rolleyes: dus aan iets anders zal het niet gelegen hebben ;)
(m'n test-vlieger was toen de greenly. nadien is de hele setup onaangeroerd verhuisd naar de biglift)

het verschil in gevoel was vooral een beetje wind maken (op 10cellen) of als een racket weg schieten over de piste.

Gek. Kan zijn dat de regelaar gewoon niet op toeren wil komen door een beveiliging oid. Wat voor regelaar was dat?

Ik zal deze week het kastje er aan hangen.
Dat wordt nog een heel gedoe omdat alle snoertjes netjes weg gewerkt zijn.
Tijdens het snel opnemen slaat de motor ook af heeft dat ook met de timing te maken?
Hij moet dus op hoog staan als ik het goed begrijp.
Vermogen heb ik zoals ik schreef meer dan genoeg.
Voor het vliegen zonder slepen ga ik mijn kleinere prop gebruiken.
Dan heeft de regelaar het ook minder zwaar denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat heeft precies met de timing te maken. De regelaar moet de polen op het juiste moment "ontsteken" om de magneten goed voor te duwen. Als dat net te vroeg of te laat gaat en hij gaat daarna meten (feedback van magneet langs spoel) dan klopt de feedback niet. Hierdoor kan de motor afslaan, vaak met een gegier maar soms gaat hij ook gewoon uit, verschilt per regelaar. Slechte software in de regelaar (of net niet perfect ;)) regelt dan soms fout waarbij de aansluiting tegelijk aan + en - hangt (fets hebben een uit-schakel tijd) en dan krijg je kortsluiting. Goede software is hier tegen beveiligd uiteraard maar het kan een keer fout gaan.

Op hoog werkt beter met grote buitenlopers. Kleinere prop is ook beter want de motor heeft het makkelijker waardoor de lage timing de motor toch net goed rond krijgt. Een nog grotere prop zal een probleem worden.

In de zender het gaskanaal vertragen werkt ook :) Mijn 195 op 12s met een 24inch carbon prop zit ook op de grens van wat nog kan. De regelaar is zo snel dat bij in 1 keer volgas geven hij net te snel wil en dat zorgt voor klappen en schokken in de motor. Net iets trager (niet merkbaar in de vlucht) op het gaskanaal voorkomt dit. Nog steeds veel sneller dan een benzine motor :)

Ik ben druk bezig met mijn regelaar maar het lukt niet.
De regelaar zit er in en ook een ontvanger accu.
Het display gaat wel aan maar verder gebeurd er niets waar ik ook op druk.
Ik heb het geprobeerd met de motor aangesloten als losgekoppelde motor.
Kunnen jullie de foto zien?

Laatst bewerkt:
al die grote regelaars/motoren is hetzelfde gesukkel :-)

al een poging gedaan op dit idee:
Inspired by BananaBender, I did the following to achieve success with initiating the menu of the V4.1
1/ connect the batt to the ESC
2/ connected the JR plud to the rear of the 2 sockets, signal (orange) to the rear ....this powers the box, showing the version
3/ pressed the "left" and "down" together ....this enters the menu Yee**Ha!!!!!!!! Now why don't they tell you that????

deze manier werkt ook niet zeker?
[media=youtube]W1Ad9LejyVc[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is gelukt.
Ik had wel een ontvanger accu aangesloten maar geen vlieg accu.
Toen ik hem had aangesloten werkte het.
De timing stond nog op automatisch en heb ik op hight gezet.
Het opnemen op slow en het voltage heb ik op 3.4 volt gezet.

Hij stond al wel op 8 KHz

Hij loopt nu veel mooier en neemt goed op zonder af te slaan.
Het kastje neem ik de volgende keer wel mee naar het veld, mocht het tijdens het vliegen tegen vallen kan ik hem terug zetten.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Ik ben een beetje verdrietig.
Net wilde ik een accu van een ander model opladen maar er kwam rook uit de lader.
het is de eco6-10 200 w
HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.

Ik weet nog steeds niet wat er fout ging.
Na alles gemeten te hebben toch maar de gok gewaagd om de andere oplader te pakken.
Nu laad hij wel gewoon op hoe het kan ik weet het niet maar blijf er wel bij tijdens het laden.
Een nieuwe lader is onderweg hopelijk komt hij wel snel want met dit mooie weer wil ik wel vliegen.
Tijdelijk maar mijn 50 watt ladertje als tweede lader gebruiken.

Back