1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Het zal echt niet uitmaken of eerst de rode of de zwarte draad contact maakt. De condensatoren worden pas geladen als beide verbindingen zijn gemaakt. Die vonk is echt geen probleem. Het is het bewijs dat de condensatoren van de ESC functioneren. Snel contact maken is een remedie.

Dat het probleem van de telemetrie zit in de balancerconnector is onwaarschijnlijk. Het doet zich voor bij meerdere accu's. Er valt niet veel aan te meten.

Zijn dit XT-60 connectoren? Die zijn gespecificeerd voor 60 ampère. Bij jou gaat er veel meer stroom doorheen.

Idd ik heb groterre stekkers.

Ik moet wel eerst de zwarte aansluiten.
Op mijn regelaar zit een rood snoertje die ik eerst aan de rode draad van de accu moet aansluiten.
Dan laad de regelaar alvast op (tenminste dat gevoel heb ik:p)
Daarna moet wel eerst de zwarte aangesloten worden.
Als je dan de rode aansluit vonkt er niets en blijven de stekkers mooi anders ben je er zo van af.
Hij vonkt toch behoorlijk als je dat niet doet.

Bert,

104A lijkt me nog erg veel voor die Dlux 120A regelaar.
Omdat je veel met halfgas of minder zult vliegen, moet de regelaar hard werken (harder als bij volgas), en dan is de marge vrij klein. Ik zou toch overwegen iets van een 19x8 prop ofzo te gebruiken, in ieder geval iets wat richting 85A maximaal gaat.

Quanum: enige wat ik lees is dat er nu V2 en V3 zijn. welke versie heb jij?

Gerben

Gerben ik heb een 160 ampere regelaar dus daar zit het probleem niet.
De Quanum is een v3
Ik weet niet wat je aan dat ding kan stellen als alleen de 8 pagina's die je kan doorlopen in het menutje.
Ik weet als het niet goed is ook niet waar het in zit in de zender of ontvanger, maar volgens mij doe ik iets verkeerd.

Ik wil dan uitvinden bij welk voltage ik nog een veilige sleep kan doen, als ik dat weet kan het extra meet gedeeldte er weer uit.
Voorlopig dus geduld.
Eerst maar weer ruitjes pakken.

Laatst bewerkt:
Bertus,

Zo rond de 3.7V/cel wordt het kritisch.

Je kunt het nu al eenvoudig testen: Lipo volladen. Dan 65% van de capaciteit ontladen en kijken wat de celspanning is. (Dus uit een 5000Mah lipo ontlaad je 3250mAh). Die waarde onthoud je dan voor staks op het veld.

Dan heb je je nog 15x20% over voor het laatste sleepje. Voor een niet te grote zwever is dat genoeg. Maar als je een grote bak naar grote hoogte wilt slepen is dat weer niet genoeg, die inschatting zul je voorafgaand aan je sleep moeten maken. Komt vanzelf met wat meer ervaring met deze aandrijving.

Voordeel van thuis alvast testen: je kunt meteen controleren of alle cellen een beetje n balans blijven tijdens het ontladen, lipocheckertje erop en klaar. Weet je dat ook weer. Normaliter is dat geen probleem, blijven alle cellen netjes in balans en heb je aan de 3cellen zat informatie voor een goed beeld van de hele lipo.

Gerben

Kijk dat is prettige info als ik het eerste alarm even op 3.7 volt zet weet ik gelijk hoe ver ik nat ben.
Ik zal een betere lipochecker kopen zodat ik 6 cellen in 1 keer kan zien.
Die ik nu heb laat ze 1 voor 1 zien.

Ik las net dat hk ook in Nederland zit tegenwoordig, dus zijn de bestellingen straks sneller hier.

Een Li-Po checker meet de spanning van een Li-Po onbelast. De Quanum meet de spanning zonder belasting als de motor uit is en belast als de motor draait. Als de de alarmwaarde van de Quanum instelt op 3,7 volt dan zal deze heel snel alarm slaan. Spanning meten is een heel onbetrouwbare manier om de ladingstoestand van de Li-Po te bepalen. De Quanum kan de gebruikte stroom nauwkeurig meten en omrekenen naar verbruikte capaciteit.

Zou tijdens de eerste vluchten het alarm instellen op b.v. 60% van de accucapaciteit. Dan heb je in theorie nog 40% capaciteit over, waarvan het voor de Li-Po beter is de laatste 20% niet te verbruiken. Je hebt dan in ieder geval ruim voldoende energie voor de landing.

Zo kan je ook bepalen hoeveel energie een sleepvlucht vraagt. Je kan dan ook eenvoudig zien hoeveel sleepvluchten je met de resterende capaciteit ongeveer nog kan maken.

NPS ik snap wat je bedoel.
Het werkt ook erg handig alleen vind ik het aansluiten zo'n gedoe.
Ik heb het appartaatje nu in ieder geval en zal het gebruiken zolang het aansluiten me niet tegen gaat staan.
Gerben bedoelt volgens mij af en toe de lipo tester er even aan hangen en dan gas geven.
Je kan dan onder belasting (dus even gas geven) zien of ze nog een beetje in de pas lopen.

Weer een ruitje geplaatst.
Toch erg handig die sterke magneetjes.

Laatst bewerkt:
Om nog even aan te geven hoe goed capaciteitsmeting werkt, het volgende:

Gebruik eigen software en stroomsensor in het telemetriesysteem dat ik onder meer in een Goldberg Piper gebruik. De capacitetsmeting werkt op dezelfde manier als de Quanum. Alleen de Quanaum kan de gegevens niet vastleggen voor analyse achteraf.

Het plaatje geeft een vlucht weer die is gemaakt op 18 agustus 2012 tijdens de Pipermeeting in Nistelrode.

Je ziet een paarse lijn die van links-onder naar boven loopt. Dat is het capaciteitsverbruik.

Rechts in het midden zie je dat totaal 2048 mAh is verbruikt en dat het alarm voor het overschrijden van een vooraf ingestelde waarde 2310 mAh was. Tijdens het vliegen heb ik dus geen capaciteitsalarm gehad (ben altijd wat voorzichtig als ik vlieg op een vreemd terrein). Er was dus ten opzichte van de alarmwaarde nog ongeveer 300 mAh beschikbaar voor nog een kort vluchtje.

Tijdens de vlucht heeft de speech-synthesizer me periodiek van het capaciteitsverbruik en andere relevante informatie op de hoogte gehouden. Kijken naar een beeldscherm is dus niet nodig. Het gaat ook niet. Je kan niet je toestel in de gaten houden en ook naar een beeldscherm kijken.

Je ziet ook dat de hoogste stroom (tijdens de start) 47,6 ampère was. Tijdens gewoon rondvliegen is dit veel lager. Zo rond de 15 ampère. Zie de blauwe lijn.

Verder ze je de spanning van de ontvangervoeding continue op 5,8 volt (rode lijn). De paarse stippellijn daaronder is de minimumwaarde voor de ontvangervoeding. Als de spanning voor de ontvanger daar onder komt, volg er meteen een alarmmelding. Maar hier zijn er geen problemen, de spanning is constant 5,8 volt.

Dan zie je ook de hoogte, groene lijn. De maximale hoogte was 147 meter en tot slot stijgen en dalen, het variosignaal, de gele lijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je het omsteken van de telemetriezender bij het wisselen van de vliegaccu lastig vindt, dan kan je deze ook op de ontvanger Li-Po aansluiten. Dat kan probleemloos omdat de stroomsensor een Hall-sensor is. Er bestaat geen fysieke verbinding tussen de electronica in de Hall-sensor en de weg die de motorstroom in de sensor aflegt.

Je meet dan de spanning van de cellen van de ontvanger Li-Po en de ontladen capaciteit van de Li-Po die de motor voedt.

Doe dit ook bij het gebruik van A123 cellen als motoraccu. Die hebben een lagere nominale spanning als Li-Po cellen. De Quanum zou dan veel te vroeg waarschuwen voor lege cellen.

Net voor het eerst de piper eens gewogen.
Hij heeft dus een spanwijdte van 2700 mm
Ik schrok toch wel een beetje.
Wat zou hij van jullie vliegklaar mogen wegen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mijn Taxi bekijk met 10s en een kleinere motor, dan denk ik dat jouw piper aan de 8 - 8,5 kg komt.

Groetjes,

Jordy

Hij weegt schoon aan de haak 8.9 kilo met 2700 mm spantwijdte dat vind ik erg meevallen.
Ze geven max 7.5 kilo op maar dat is wel met veel minder vermogen, en geen sleephaak enz er in.
Daar de husky waar ik eerst mee sleepte 14 kilo woog en na verbouwing nog altijd 10 kilo.
Hij is nu dus 1 kilo lichter en meer power als mijn husky.
Dan moeten zwevers tot een kilo of 14 a 15 te doen zijn.
Niet dat ik dat van plan ben maar het moet mogelijk zijn.

Vandaag de temperatuur sensor op de regelaar vast gezet.
Nu weet ik dat hij niet eerlijk zal meten tijdens het vliegen omdat er dan vliegwind langs komt.
Maar ik verwacht dat hij na de landing snel oploopt.
Dan kan ik zien of de volgende sleep wel of niet gemaakt kan worden.
Volgens de huidige meting kan er gesleept worden dus.

Brrrr wat is het koud.

Ik moet wel gelijk na de landing de stekkers loshalen want zoals je ziet trekt het zendertje nu 350 mah

Weer een ruitje geplakt.
Ze zitten netjes met de buitenkant gelijk.
Aan de kant van het deurtje is een grotere sponning gemaakt als aan de andere kant omdat het deurtje dikker is.
Het is allemaal netjes verzorgt bij hangar.

Laatst bewerkt:
Die 350 mA is een foutaanwijzing. Dat hebben alle Quanums. Kan nooit het stroomverbruik van de zender zijn omdat de zender rechtstreeks op de Li-Po is aangesloten via de balancerkabels. De stroom van de telemetriezender gaat niet door de stroomsensor. Heb al eerder geschreven dat het stroommeetcircut en de overige electronica van de Hall-sensor volkomen van elkaar gescheiden zijn. De Hall-sensor meet het magnetisch veld dat ontstaat als er een stroom door de sensor loopt.

Zelf laat ik de zender tussen twee vluchten met dezelfde accu meestal aangesloten.

Die 350 mA is een foutaanwijzing. Dat hebben alle Quanums. Kan nooit het stroomverbruik van de zender zijn omdat de zender rechtstreeks op de Li-Po is aangesloten via de balancerkabels. De stroom van de telemetriezender gaat niet door de stroomsensor. Heb al eerder geschreven dat het stroommeetcircut en de overige electronica van de Hall-sensor volkomen van elkaar gescheiden zijn. De Hall-sensor meet het magnetisch veld dat ontstaat als er een stroom door de sensor loopt.

Zelf laat de zender tussen twee vluchten met dezelfde accu meestal aangesloten.

Ik bedoelde het meet gedeelte:oops:
Maar dat dat fout was wist ik niet.

Zo het is al even geleden dat ik naar de piper heb gekeken.
Het was me zelfs aardig onduidelijk wat ik nog aan de piper moest doen.
Daar is het forum dan ook weer aardig handig.;)
Er moeten nog een paar oplaadsnoertjes gemaakt worden.
Het veld zal nu ook drijfnat zijn, dus echt haast om te gaan vliegen heb ik nog niet.

Eindelijk heb ik weer de mogelijkheid om aan de piper verder te gaan.
Ik wilde hem zaterdag als het lekker weer is invliegen.
Alleen heb ik de ontvanger accu's op de stroom verzorging aangesloten laten zitten.
Ik wist niet dat hij dan stroom blijft gebruiken.
Helaas zijn de accu's helemaal leeg en in de kliko gegooid.
De nieuwe zijn onderweg hopelijk zijn ze er voor zaterdag.

Ook heb ik gelijk maar een nieuwe telemetrie besteld.
De huidige ging om een duistere reden niet verder dan 3 cellen ipv 6

Als het morgenmiddag regent wil ik ook eens kijken of ik hoezen kan maken voor het stabilo en kielvlak

Laatst bewerkt:
Back