Om nog even aan te geven hoe goed capaciteitsmeting werkt, het volgende:
Gebruik eigen software en stroomsensor in het telemetriesysteem dat ik onder meer in een Goldberg Piper gebruik. De capacitetsmeting werkt op dezelfde manier als de Quanum. Alleen de Quanaum kan de gegevens niet vastleggen voor analyse achteraf.
Het plaatje geeft een vlucht weer die is gemaakt op 18 agustus 2012 tijdens de Pipermeeting in Nistelrode.
Je ziet een paarse lijn die van links-onder naar boven loopt. Dat is het capaciteitsverbruik.
Rechts in het midden zie je dat totaal 2048 mAh is verbruikt en dat het alarm voor het overschrijden van een vooraf ingestelde waarde 2310 mAh was. Tijdens het vliegen heb ik dus geen capaciteitsalarm gehad (ben altijd wat voorzichtig als ik vlieg op een vreemd terrein). Er was dus ten opzichte van de alarmwaarde nog ongeveer 300 mAh beschikbaar voor nog een kort vluchtje.
Tijdens de vlucht heeft de speech-synthesizer me periodiek van het capaciteitsverbruik en andere relevante informatie op de hoogte gehouden. Kijken naar een beeldscherm is dus niet nodig. Het gaat ook niet. Je kan niet je toestel in de gaten houden en ook naar een beeldscherm kijken.
Je ziet ook dat de hoogste stroom (tijdens de start) 47,6 ampère was. Tijdens gewoon rondvliegen is dit veel lager. Zo rond de 15 ampère. Zie de blauwe lijn.
Verder ze je de spanning van de ontvangervoeding continue op 5,8 volt (rode lijn). De paarse stippellijn daaronder is de minimumwaarde voor de ontvangervoeding. Als de spanning voor de ontvanger daar onder komt, volg er meteen een alarmmelding. Maar hier zijn er geen problemen, de spanning is constant 5,8 volt.
Dan zie je ook de hoogte, groene lijn. De maximale hoogte was 147 meter en tot slot stijgen en dalen, het variosignaal, de gele lijn.