1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

ik zit net te denken dat ik nog steeds iets wil maken dat de deur in de romp open blijft staan als ik de accu wissel.
Ik wil iets met een kogeltje wat je in een kommetje kan klikken. (waar haal ik zo iets?)

Is een ball link niks?
En je kan ook je mooie magneetsysteempje toch wel zo maken dat hij open blijft staan?

Dan nog over de koeling:
Volgens mij was de formule iets van de de opening van de uitlaat moet 3x zo groot zijn als de opening van de inlaat?
Ron weet dat vast wel te vinden.
En de uitgaande buisjes dan naar achteren laten wijzen, dan zuigt hij af.

Nadeel van een buitenloper is dat hij warmer wordt dan een binnenloper en het koelen is ook lastiger.
Je moet vrij veel koele lucht door de motor heen zien te krijgen.
Volgens mij had Gerben ooit eens een soort koker om de motor heen gemaakt waar de lucht gericht doorheen moest.
Of ik heb het bij de speedjongens gezien.
Maar dan krijg je een soort venturi effect die de lucht versneld door de motor heen trekt.

GJ
 
Magneetje heb ik overwogen maar als de deur dicht zit zie je zo'n lelijke magneet.
Kogel linkjes gaan in het begin veel te zwaar en na verloop van tijd vallen ze er uit zichzelf uit.
Je heb van die dingen die vaak bij grotere zwevers gebruikt worden om de buitenste vleugel delen te borgen.
 
Laatst bewerkt:
De borgingen die jij bedoelt zijn MPX multilocks.
Ik heb nog wel een zakje liggen maar denk dat dat niet werkt.
Er zijn ook mooie ball links met een vergrendeling, volgens mij van Robart of Kavan.
Je moet dan een hulsje naar achteren schuiven om hem open of dicht te doen.

Gerben zijn Ibis heeft een buitenloper en de speedjongens vliegen met buitenlopers.
Jij hebt ook een buitenloper (de trommel draait, dus buitenloper).
Bij een binnenloper zitten de wikkelingen tegen het huis aan en dat koelt veel beter, eventueel zitten er koelvinnen op, zoals sommige Neu motoren en Plettenbergs.

Dus als jij er een koker omheen zou zetten zou je de lucht meet DOOR de motor geleiden, je wikkelingen zitten in het midden van de motor en daarom koelt een buitenloper slechter.
Een schoepje op de motor helpt niks, omdat de wikkelingen binnenin zitten, de magneten zitten aan de buitenkant en die kunnen een graad of 85 hebben, dan is het binnenin de motor al een stuk heter.

GJ
 
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik ga kijken of er een koker in past.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook gewoon een magneetje in het omhoog schanierende deurtje zitten. Zit er in verwerkt dus onzichtbaar ;-)
 
Hoi Bert,
Goede te horen dat de Piper er weer klaar voor is :)

Als ik zo naar je koeling kijk, zijn er wel wat mogelijkheden.
De 'uitlaat' lijkt me erg klein in verhouding tot de drie gaten waarlangs de lucht binnenkomt. In principe tel je het oppervlak van de 3 ingangen op, doet dat x2 en dan weet je hoe groot het oppervlak van je koellucht uitlaat moet zijn. Die twee uitgaande buisjes zijn nu zeker kleiner dan de drie ingangen. Ik had ook wat warmte stuwing in de Rascal, nadat ik het uitstroomgat groter gemaakt had ging het veel beter.
Op zich zijn buitenlopers veel makkelijker te koelen, omdat je veel meer lucht langs de wikkelingen en magneten kunt blazen, waar bij een binnenloper alles in een huls opgesloten zit.

Je zou misschien de achterkant van de dummy motor in de kap van een paar gaatjes kunnen voorzien. En de onderkant van de motorkap openmaken met een vrij groot rechthoekig gat, met voor het zicht eventueel een stukje horregaas erachter.
Het deel van de warme lucht die je romp instroomt via de gaten in het motorspant (achter de motor en achter de regelaar) zou je wat beter af kunnen zuigen door een gat onderin de romp te maken.


Persoonlijk zou ik het gat om de prop-meenemer iets groter maken (2-3mm scheelt al een hoop, oppervlak van de opening wordt effectief gezien veel groter qua vierkante mm's). En eventueel in de voorkant van de motorkap een ring van depron maken tussen de kap en de voorkant van de motor. Die ring tot dichtbij de voorkant van de motor, liefst maar 1-2mm speling. Alle lucht die via de pro-meenemer-opening naar binnen komt moet dan wel door de motor voor optimale koeling.

Maar begin vooral met grotere uitgangen, dat zal het meeste helpen.

Groetjes,
Gerben
 
Bedankt voor jullie hulp ik ga er vandaag mee aan de slag.
Misschien een domme vraag,
Kan ik aan de voorkant van de motor een paar schoepjes maken dan wordt de koele lucht door de schoepjes de motor ingezogen?
Ik zag laatst iemand die dat op een motor gemaakt had en hij zei dat het erg goed werkte.
Eerst de simpele dingen maar doen zoals nieuwe gaten maken en de bestaande waar mogelijk groter maken.
 
... Ron weet dat vast wel te vinden.
En de uitgaande buisjes dan naar achteren laten wijzen, dan zuigt hij af. ...
Uit mijn blote hoofd, uitlaat minstens twee keer groter dan inlaat.

... Kan ik aan de voorkant van de motor een paar schoepjes maken dan wordt de koele lucht door de schoepjes de motor ingezogen? ...
Ben even kwijt welke motor Bert. Als de achterkant open is, waarschijnlijk wel, zou je de spaken af kunnen dekken met een alu schijf zodat dat deel meer als een centrifugaal afzuiging gaat werken.

Kun je koellucht meer naar/rond de motor geleiden? Schotten, pijp?
 
Ik ben wat aanvoer van koele lucht weer een stapje verder.
Zo was de kap.
En zo is hij nu.
De rand rond de prop is veel groter en het onderste gat is ruimer geworden.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al goed uit Bert.
Ik zou een beetje folie ergens uit de onderkant van de romp halen.
Gaat prima met een soldeerboutje (niet met die 250 Watt pook van mij!)

Of eerst een gaan testen zoals hij nu is.
Dan zie je het resultaat zoals het nu is en doe je niets teveel.

Schoepjes lijken me onzin.
Schoepjes rondslingeren kost energie, dus dan belast je de motor weer zodat hij warm wordt.

GJ
 
Haha met jou soldeerbout steek ik heel de boel in de fik denk ik haha.

Het fannetje hou ik dan maar als laatste oplossing.

Ik kon dat achterste ruitje er vrij makkelijk uithalen.
Dat is er nu dus helemaal uit.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen denken er niet aan dat de warme lucht ook weg moet kunnen. Er worden "enorme" gaten in de kap gemaakt zodat er goed veel koellucht naar binnen kan maar de gaten waar de lucht weer door weg moet worden vergeten. En dan maar verwondert zijn waarom de motor niet voldoende koeling krijgt? :)
Hoe groot die uitstroom openingen moeten zijn hangt af van de hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden. Als er niet zo veel warmte afgevoerd hoeft te worden zal de uitstoom opening ongeveer even groot moeten zijn als de instroom opening. Als er meer warmte moet worden afgevoerd, zoals bij een verbrandingsmotor, moet de uitstroom opening groter worden dan de instroom opening. Dat kan oplopen tot 50% meer. Gebruikelijk is ongeveer 25% meer.
Hoe komt dat? Dat is simpel, als de lucht opwarmt zet het uit!
Stel je krijgt lucht binnen van 20°C en de lucht die weer naar buiten moet is 60°C. Als er dan 1 liter lucht binnen komt zal er ongeveer 1,14 liter lucht weer naar buiten moeten.
 
Mooie regelaar. Kopie YGE. HK heeft ze ook voor belachelijk weinig onder het merk YEP. Auto timing lijkt me super.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie regelaar. Kopie YGE. HK heeft ze ook voor belachelijk weinig onder het merk YEP. Auto timing lijkt me super.

Ik weet niet of het dezelfde is.
De mijne is aanmerkelijk goedkoper en sneller in huis.;)

.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer...
De Sunrise regelaar is geen kopie YGE. het is een YGE.
YGE laat de meeste typen regelaars daar bouwen, tenminste, de bordjes, en er wordt in Duitsland de software ingeschoten en de kabels erop gesoldeerd.. Made in Germany.
Yep zit technisch anders in elkaar, daar zit trage (YGE) software op en ze kunnen ook die stromen niet aan.

Autotiming... niks ervan, gewoon zelf instellen, dan kan er ook niks fout gaan.

GJ
 
Haha, het kan mij niet schelen hoe hij heet, de 2 keer dat hij nu vol gas heeft gedraaid heeft mij al heel wat meer vertrouwen gegeven als dat onding die ik had.
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel eens een computerfannetje laten draaien? Geeft wel wat lucht, maar echt bijzonder is het net. Steek nu eens je hand uit het raam met 100kmh... das een flinke bak lucht...
Beter om je motor door de vliegwind te laten keolen, dan door een fannetje. In het ergste geval blokkeert het fannetje de koellucht en werkt hij zelfs tegen..

Groetjes,
Gerben
 
Je moet de koele lucht natuurlijk wel leiden naar de juiste plek.
En dat gebeurt hier niet voldoende.
Eigenlijk moet je de ruimt tussen de motor en de regelaar bijna dicht maken en aan de kant van het motorschot een opening.
En de opening voor de regelaar de lucht leiden tot de regelaar.
En de uitlaatbuisjes aan de onderkant 90 graden buigen.
Zo is de zuigende werking beter.

Gr Han.
 
Uhm.
Daar zit wel wat in.
Dus geen fannetje.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top