1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Even :offtopic:

Dat Quanum telemetrie-setje werkt toch ook op 2,4 Ghz. ?
Kan dit soms storingen geven als je voor de bediening van het model ook reeds 2,4 Ghz. gebruikt of kan het géén kwaad ?
Er zit per slot van rekening toch ook een zender in het model, vandaar ...

Van storingen bij het gebruik van een Quanum set met Robbe FASST heb ik nooit iets gemerkt. De Quanam zendt niet constant uit, maar een paar keer per seconde heel kort.

Dan kan ik misschien ook eens overwegen om voor mijn twee slepers dit systeem toe te passen om de lipo's in het oog te houden . Doe dit nu met een Eagle tree datalogger met display na elke landing/sleep.
Moet ook wel véél stroom kunnen meten ... ik zag net op de site van HK dat de stroommeting tot maximum 100 ampére gaat
In mijn Megastar zit de 100 ampére logger, voor de Pilatus is de 150 ampére logger voorzien.

De stroommeting gaat ook nog eens contactloos met een Hall-sensor. Zo heb je (bijna) geen verliezen.

Als je het stroomverbruik van de motor meet met het bordje, dan kan de Quanum dat omrekenen naar verbruikte capaciteit uit de accu. Dat is de enigste manier om het verbruik uit de accu te bepalen en zo te weten wanneer het tijd wordt om te gaan landen.

In de Quanum ontvanger kan je zelfs een alarm instellen zodat je gewaarschuwd wordt als een bepaalde capaciteit aan de accu is ontnomen.

Het meten van de celspanning en deze omzetten naar restcapaciteit van de accu is een hele onbetrouwbare manier om de ladingstoestand te bepalen.

Ik begrijp het nog steeds niet.
Moet ik dat printje er bij kopen bij wat ik nu heb of wat is dat voor ding.

Ik heb de ampere logger er bij gekocht om te meten hoeveel ampere hij tijdens de vlucht trekt.
Als dat 2 keer gebeurd haal ik hem er uit.
Ik wil wel graag weten wat er ongeveer nog in mijn accu zit vandaar dat telemitri kastje

De eerste servo's zitten er in.

Laatst bewerkt:
Volgens ik begrijp gaat het maar tot maximum 6 cellen lipo's, dus onbruikbaar voor mij. Ook de maximum stroom is "iets" te laag.

De Quanum set zoals je die nu hebt kan van maximaal 6 Li-Po cellen de spanning meten. Als de spanning van één of meerdere cellen te laag wordt, geeft het ding ook een piep-alarm.

Maar het meten van spanning is niet echt een goede indicatie voor de lading van de Li-PO. Als je gas terugneemt, dan stijgt de celspanning iets. Maar de capaciteit neemt echt niet toe.

Met het stroom-bordje, dat ook nog temperatuur kan meten met de meegeleverde sensor, kan je de ontladen capaciteit meten. Dat verbruik wordt op het display van de Quanum weergegeven. Voor de start zie dan ook staan 0 mAh. Als de motor start zie je die waarde oplopen. De snelheid daarvan in afhankelijk van het stroomverbruik. Je kan ook een alarm instellen. Stel, je accu heeft een capaciteit van 4000 mAh. Omdat het beter is ongeveer 20 % restcapaciteit in de accu te laten, mag je die tot 3200 mAh veilig ontladen.

Als je het capaciteits-alarm instelt op bij voorbeeld 2800 mAh dat wordt je, als deze waarde is bereikt door de Quanum gewaarschuwd. Je hebt dat nog 400 mAh aan capaciteit over om de landing uit te voeren.

Je hebt dus een behoorlijk nauwkeurige indicatie die je kan vergelijken met de benzinemeter in je auto. Die waarschuwt ook als de tank bijna leeg is. Maar er is nog voldoende brandstof over om een tankstation te bereiken.

Dat ding wat ik heb gaat maar tot 6 cellen.
Ik pak dan gewoon 1 pakket.
Je weet al snel hoeveel sleepjes je met een accu kan doen.
Ik denk 2 maar hoop 3.

Volgens ik begrijp gaat het maar tot maximum 6 cellen lipo's, dus onbruikbaar voor mij. Ook de maximum stroom is "iets" te laag.

De capaciteitsmeting staat los van het aantal aangesloten cellen. Ontladen capaciteit heeft immers niets met spanning te maken. Alleen met stroom gedurende tijd. Dat werkt al als de Quanum op minimaal twee Li-Po cellen is aangesloten.

De Quanum set zoals je die nu hebt kan van maximaal 6 Li-Po cellen de spanning meten. Als de spanning van één of meerdere cellen te laag wordt, geeft het ding ook een piep-alarm.

Maar het meten van spanning is niet echt een goede indicatie voor de lading van de Li-PO. Als je gas terugneemt, dan stijgt de celspanning iets. Maar de capaciteit neemt echt niet toe.

Met het stroom-bordje, dat ook nog temperatuur kan meten met de meegeleverde sensor, kan je de ontladen capaciteit meten. Dat verbruik wordt op het display van de Quanum weergegeven. Voor de start zie dan ook staan 0 mAh. Als de motor start zie je die waarde oplopen. De snelheid daarvan in afhankelijk van het stroomverbruik. Je kan ook een alarm instellen. Stel, je accu heeft een capaciteit van 4y000 mAh. Omdat het beter is ongeveer 20 % restcapaciteit in de accu te laten, mag je die tot 3200 mAh veilig ontladen.

Als je het capaciteits-alarm instelt op bij voorbeeld 2800 mAh dat wordt je, als deze waarde is bereikt door de Quanum gewaarschuwd. Je hebt dat nog 400 mAh aan capaciteit over om de landing uit te voeren.

Je hebt dus een behoorlijk nauwkeurige indicatie die je kan vergelijken met de benzinemeter in je auto. Die waarschuwt ook als de tank bijna leeg is. Maar er is nog voldoende brandstof over om een tankstation te bereiken.

Heb je een linkje van dat apparaat?
Kan hij 120 amp en 12 cellen aan?

Dus het werkt voor capaciteits-meting ook voor mijn 10 cellen (2x 5S 5000 mAh. ) en 12 cellen ( 4x 6S 4000 , twee in serie en daar nog eens hetzelfde in parallel over = 8000 mAh. ) lipo-packs ?
De ontnomen capaciteit is ook het meest belangrijk om weten...

Ja, mits het maar aangesloten is op tenminste 2 Li-Po cellen voor de voeding. Gebruik daar soms de ontvanger Li-Po voor. Dat is geen bezwaar omdat de stroommeting contactloos plaats vindt. Heb alleen geen idee of de capaciteit tot 12000 mAh kan worden weergegeven.

Voor de set en het bordje voor de stroom/temperatuurmeting zie: Telemetry & FPV>Quanum Telemetry

OK, maar toch maximum 100 ampére geven ze aan ...

Voor mijn Megastar voldoet die stroom, voor de Pilatus PC6 zal het waarschijnlijk iets te weinig zijn ...
Wat de sleper van Bertus betreft, zou hij tot 120 ampére moeten aankunnen

Terug :ontopic:

Laatst bewerkt:
Oké het is idd een handig ding.
Als ik het goed begrijp kan dat op het setje aangesloten worden wat ik al heb.
?
Ik ga eerst vliegen met de logger dan weet ik welke stromen er lopen.
Zit dat ruim onder de limiet koop ik er z'n ding bij.
Eerst maar eens verder inbouwen.

Ik zit nog een beetje te verzinnen hoe ik het hoogteroer aan ga sluiten.
De beide servo's moeten op 1 kanaal want ik heb een gebrek aan kanalen.
Alleen als ik dat doe zoals het nu zit gaat 1 roer omhoog en 1 omlaag.
Soms is arf best lastig anders had ik de servo wat om gezet nu zit hij tegen de zijkant.

Laatst bewerkt:
ik heb nog een v kabel liggen waar je 1 kanaal van kan reversen en uitslag apart kan instellen doe je adres maar via pb stuur ik je die op

Als één roer tegengesteld loop dan kan je toch bij een servo de andere kant van het servo-heveltje gebruiken?

Back