De Quanum set zoals je die nu hebt kan van maximaal 6 Li-Po cellen de spanning meten. Als de spanning van één of meerdere cellen te laag wordt, geeft het ding ook een piep-alarm.
Maar het meten van spanning is niet echt een goede indicatie voor de lading van de Li-PO. Als je gas terugneemt, dan stijgt de celspanning iets. Maar de capaciteit neemt echt niet toe.
Met het stroom-bordje, dat ook nog temperatuur kan meten met de meegeleverde sensor, kan je de ontladen capaciteit meten. Dat verbruik wordt op het display van de Quanum weergegeven. Voor de start zie dan ook staan 0 mAh. Als de motor start zie je die waarde oplopen. De snelheid daarvan in afhankelijk van het stroomverbruik. Je kan ook een alarm instellen. Stel, je accu heeft een capaciteit van 4y000 mAh. Omdat het beter is ongeveer 20 % restcapaciteit in de accu te laten, mag je die tot 3200 mAh veilig ontladen.
Als je het capaciteits-alarm instelt op bij voorbeeld 2800 mAh dat wordt je, als deze waarde is bereikt door de Quanum gewaarschuwd. Je hebt dat nog 400 mAh aan capaciteit over om de landing uit te voeren.
Je hebt dus een behoorlijk nauwkeurige indicatie die je kan vergelijken met de benzinemeter in je auto. Die waarschuwt ook als de tank bijna leeg is. Maar er is nog voldoende brandstof over om een tankstation te bereiken.