1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Was me wel duidelijk dat je gouden handjes had hoor :) Ha, ha! Het ziet er goed uit! Maar velen lezen vast mee... mwah... tippie erbij!

Maaarhehh... voor de eerste vlucht... doe maar de stevige afstandsbussen... Zit een behoorlijk gemeen gereedschapkoppel op dat blokje...
Met stelringen kan je altijd domping en 'sidethrust' nastellen. Je wilt niet je motor er in z'n eentje vandoor gaat, zich uit het schot loswerkt.

Je wilde motorschot nog versterken? Denk eens aan een dubbele plaat.
Matje glasvezel doet niet zoveel. Extra plaatje op maat (kan zelfs met gaten iets uitgeboord zijn om het lichter te maken). Verlijmd geeft dat het schot een weer veel grotere stijfheid. Binnen de romp hoeklatten(verband) met epoxy verlijmd, zodat de de krachten goed op de romp verdeeld opgepikt kunnen worden... nah!

Zat ik nog effe te kijken naar de plaatjes... kom je er ook niet echt goed bij van binnen... hmmmm....
Schot zal vast en zeker op de krachten berekend zijn?
Gr Bas
 
Ik zit zelf ook aan driehoeklatten te denken maar kan er alleen slecht bij.
Daarnaast wil ik toch een matje op het motorschot aan de binnenkant leggen zodat het oppervlak harder wordt.
 
Laatst bewerkt:
He Bertus,

je zou de achterste ramen ook open kunnen zetten.
Zoals je dat achter in jullie bussie deed.
Dus vooraan vast aan de stijl en achter een beetje open.
Trekt dan gelijk beter.

Rob
 
Hallo Robbied

Daar heb je helemaal gelijk in.
Weet je soms is bouwen zo verdraaid moeilijk.
Je ben altijd bezig de juiste compromie te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bertus,
Als je matjes aan de binnenkant moet leggen, waar je niet bij komt... kans op smeer boel?
1 mat maakt het schot niet veel sterker, wel een plaatje epoxplaat bijvoorbeeld... edoch... dan is dat weer zwaar materiaal... het gaat vooral om de doorverbinding/verband van het schot met de romp.
Buitenkant? Hmmm, hmmm...
Extra plaatje berkentriplex is mogelijk sterker en lichter?
Vind het vanaf hier moeilijk te beoordelen hoor! Zeg ik er wel bij...

Puntkrachten vang je af met brede flens ringen onder de moeren... aan weerszijden. Die kan je zelfs verlijmen...
Dan trek je echt geen moer meer door een schot heen...

Koeling... Gerben heeft daarin gelijk (test en ervaringsdeskundige bij uitstek, knetters!). Wil je die batterijen goed koelen, moeten ze echt in een gerichte jet tochtstroom zitten.
Maar je stookt niet zoveel amperes dat ze oververhitten... handwarm zullen ze misschien halen... meer niet....
en dan geven ze lekker stroom af...

Bij m'n Rascal 40 had ik ook niet echt koeling of ventilatie op de accu... 6S 5300 mA accupakket trok iets van rond de 40 amp... 3,5 kg statische trek aan de prop... Ook geen lelijke gaten in de romp! Joepie...
Is alleen maar mooi!
Accu werd totaal niet warm. Ook niet na een full power run bij de eerste vluchten...
Wel motor goed koelen, die moet beulen....
Gr Bas
 
Hallo Bas.

Ik bedoelde een dikke koolstof mat aan beide kanten.
Ik heb nog wat liggen van een landingsgestel.
En het gedeeldte waar de motor aan hangt is niet zo groot, halverwege de hoogte zit namelijk een soort vloertje (waar ook de accu's op liggen)
Ik zou het kunnen doen door overal waar geen epoxy moet komen af te plakken.
Het schot zelf is denk ik dik genoeg.
Als ik jou zo hoor zou je zeggen, flinke 3hoek latten naar de zijkanten toe en grote ringen gebruiken is de beste oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Bert,

bij een echte pijper zal de koellucht door de oliekoeler toch ook ergens uitgaan?
Misschien is die uitgang bij jouw kist ook te gebruiken.
 
Bij mijn Pilatus PC6 werd het zo gedaan...

Stukken borstelsteel gaten ingedraaid voor opname van M8 Bouten en voorzien van carbonkous, ook nog eens een kruis gemaakt uit vliegtuig-multiplex met aan twee zijden carbon weefsel.
Langs de binnen zijde van het motorspant zitten grote rondellen achter de koppen v/d schroeven .

HPIM4317.JPG


Motorkruis achter de motor zelf is uit 8 mm. aluminium ( zat bij de motor )

HPIM4318.JPG
 
Hallo Robbied

Bedoel je de gaten die je hier kunt zien?
 
Laatst bewerkt:

Gaat bij jouw regelaar dus niet uitkomen.
Misschien kan je thv het landingsgestel een uitgang maken.
Ik zou wel een kanaaltje maken van de ingang langs de regelaar.

Voor de motorkoeling kan je de achterkant van de cilinderkoppen openmaken.
evt afwerken met een zwart gaasje.
 
Bertus... veel is mogelijk...

Kist van Knife-Edge is van de mooie voorbeeldoplossingen die er zijn.
Een motorbok met extra kruis (hout met carbonlaminaat) voor verband op op het motorschot, maar ook verdeling van koppelkrachten, dwarskrachten over de gehele plaat.
De afstandsbussen, vast en zeker van hout? hout met laminaat rondom.
Verder zie je aan de zijkanten de hoeklatten voor het verband met de romp zitten.
Best wel licht. Het moet ook niet te zwaar worden uitgevoerd. Een Zenoa X cc, met alle bijkomende trillingen blijft er immers ook goed aan hangen.

Zal kijken of ik elders nog wat fotoplaatjes op het internet voor je tref...

Regelaar... ook die werd in mijn Rascal niet heet.... of extreem warm.
Als deze goed achter dat 'oliekoellergaatje' zit..., blaast daar al behoorlijk wat wind door... Je zou nog een extra gaatje onderin de kap kunnen make voor afvoer? de inkomende lucht iets kanaliseren, gericht op de regelaar?
Komt het goed...
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal niet zo eenvoudig als ik dacht.

Even voor mijn duidelijkheid.
Je moet het gat aan de voorkant toch relatief klein houden en de uitlaat groot?
Ik zie net ook echte piper foto's waar de achterkant aan de onderkant van de kap ook een flink gat heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hey Han.

Ja het zwaartepunt ligt eerder te voorlijk met de accu's zo.
De ontvangeraccu's komen daarom achter het zwaartepunt.

Ik wilde de "oren" ook graag open maken, maar ik heb al een aantal keer hier op het forum gelezen dat het uitstroomgat veeel groter moet zijn dan het instroom gat.

Het is altijd lastig om van zoveel meningen de juiste te kiezen endie dan ook nog haalbaar zijn.
 
Ik heb net de boel nog eens even bekeken, maar kom er niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet een klein ventilatorretje (computervoeding koeler bv) inbouwen? Zo'n ding weegt weinig en gebruikt in verhouding met de 'ventilator' op de neus vrijwel niets.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, wordt weer veel te ingewikkeld gedaan...

De motor hangt op tijdelijke steunen om te kijken of alles goed gaat.
Doe de eerste vlucht dan ook gewoon zonder motorkap...

Gerben
 
Back
Top