1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Hier nog een filmpje met bijna alleen rudder gestuurd.

Laatst bewerkt:
Niemand die mij kan helpen het probleem met de motor en/of regelaar op te lossen?

Voor de duidelijkheid zet ik het probleem nog even in deze pagina.
De motor neemt goed op en loopt perfect tot na een poosje met minder gas te vliegen.
Dan gaat de motor inhouden (jojo-en) en kan ik niet meer als 15 ampère trekken.
De buitenkant van de regelaar is dan ongeveer 50 graden, maar als ik vol gas sleep word hij warmer er heb ik het probleem niet.
Als ik de motor even uit zet kan ik weer vol gas geven.
Wat kan dat zijn en wat kan ik doen om het op te lossen?
Het probleem lijkt mij in de regelaar afstelling te zetten maar dat weet ik niet zeker.

De kabels heb ik rond de 10 cm verlengt dus dat kan het volgens mij niet zijn.

Maar toen ik aan de kabels zat te denken bedacht ik me zou de telemetrie de boosdoener kunnen zijn?

Dit ding.[post154]

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je vliegt met een stroomsterkte van 10 ampère heeft je ESC het vreselijk zwaar. De maximale stroomsterkte is heel veel hoger. De ESC schakelt die stroom in een hoog tempo aan-en-uit waardoor het lijkt dat de stroomsterkte slechts 10 ampère is. Dit is slechts de gemiddelde stroomsterkte. Een ESC, en vooral de FET's moeten kwalitatief er goed zijn om dit te kunnen.

Je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je de switching frequency van de ESC van 16 KHz terug zet naar 8 KHz voor zover dat al niet is gebeurd.

Mocht het euvel blijven bestaan, dan geen risico's lopen en eens een kwalitatief goede ESC proberen als een Kontronik of een Castle Creations. Maar er zijn nog wel meer echt goede en daardoor helaas ook dure merken.

Heb je verlagen van de switching frequency geprobeerd???

Die staat al op 8 KHz wat gebeurd er als ik hem op 16 KHz zet?

Joehoe kan er iemand mij vertellen of het zonder afbranden van mijn regelaar getest kan worden?
Morgen hoop ik de piper weer uit te laten.

Dan worden in deellast de FET's twee maal zo vaak geschakeld. Dat schakelen zorgt voor warmteontwikkeling.

Samengevat, ingesteld op 16 KHz, en draaiend op deellast wordt je ESC warmer.

Dan worden in deellast de FET's twee maal zo vaak geschakeld. Dat schakelen zorgt voor warmteontwikkeling.

Samengevat, ingesteld op 16 KHz, en draaiend op deellast wordt je ESC warmer.

Oke dan laat ik hem zo staan.
Mijn volgende test wil ik doen door de telemetrie er eens tussen uit halen.
Er moet dan wel een andere stekker ipv de telemetrie komen.
Wordt vervolgd.

Oorzaak zit echt niet in de telemetrie.

Die doet twee dingen. Meet de spanning van de individuele cellen en meet contactloos d.m.v. een Hall sensor de stroomsterkte. Dat heeft geen invloed op de motor of de ESC.

Heb je al eerder gemeld dat een ESC het in deellast heel erg zwaar heeft. Je meet een stroomsterkte van 10 of 15 ampère. Maar de werkelijke stroomsterkte is vele malen hoger. De gemeten stroomsterkte is een gemiddelde. De FET's beperken de stroom door deze in hoog tempo in en uit te schakelen. Dat gebeurd op de schakelfrequentie van 8 of 16 KHz.
Je hoeft je niet te verbazen als de werkelijke stroomsterkte 100 ampère of meer is. Dan loop je de kans dat een beveiliging van de ESC ingrijpt.

Je zou eens een andere ESC moeten proberen. Bij voorbeeld een Castle Creations of een Kontronik. Niet goedkoop, maar wel goed...

Vandaag met een kleinere prop een b4 van 3 meter gesleept.
Dat ging veel mooier.
Het ligt dus waarschijnlijk aan de regelaar maar wat precies weet ik niet.
Het is een lekker fijn setje zo.

Oorzaak zit echt niet in de telemetrie.

Die doet twee dingen. Meet de spanning van de individuele cellen en meet contactloos d.m.v. een Hall sensor de stroomsterkte. Dat heeft geen invloed op de motor of de ESC.

Heb je al eerder gemeld dat een ESC het in deellast heel erg zwaar heeft. Je meet een stroomsterkte van 10 of 15 ampère. Maar de werkelijke stroomsterkte is vele malen hoger. De gemeten stroomsterkte is een gemiddelde. De FET's beperken de stroom door deze in hoog tempo in en uit te schakelen. Dat gebeurd op de schakelfrequentie van 8 of 16 KHz.
Je hoeft je niet te verbazen als de werkelijke stroomsterkte 100 ampère of meer is. Dan loop je de kans dat een beveiliging van de ESC ingrijpt.

Je zou eens een andere ESC moeten proberen. Bij voorbeeld een Castle Creations of een Kontronik. Niet goedkoop, maar wel goed...

Nog bedankt voor je reactie op mijn telefoon net op een vorige pagina.(vergeten te lezen :oops: )
Ik begrijp nu een beetje waarom het fout gaat.
In een dure regelaar heb ik voorlopig geen zin.
Met het gewoon rond vliegen steek ik wel even een kleine prop.
Het rendement loopt dan wel terug maar dat vind ik niet zo erg.
Als ik het goed begrijp moet het met vol vermogen geen probleem geven?
Ik heb er nog geen zware zwever achter gehad (hopelijk a.s. zaterdag)
Dus nog niet lang vol gas gevlogen.

Vandaag een klein sleutelhanger cameraatje binnen gekregen.
Kijken of dat leuk is om naar achter te richten.

Die regelaar is veel kleiner dan die ik nu heb dus zal nog meer problemen geven neem ik aan.

Of hoeveel amp trekken jullie met die regelaar dan continu?

Die regelaar is veel kleiner dan die ik nu heb dus zal nog meer problemen geven neem ik aan.

Wat en waar zit het probleem?

Tenzij je metingen onjuist zijn zie ik hier absoluut niks verkeerd in...

Met 11 amp kan ik hem in de lucht houden en met max 100 amp. heb ik dus aardig wat over.

ps: ik heb me trouwens in een eerdere post vergist met de link naar m'n regelaar, ik heb deze sentilon, niet de dlux

Gebruik jij hem ook voor een rotomax?
En zo ja welke prop en aantal cellen vlieg jij?
Graag wat meer info.

Morgen hoop ik er voor het eerst de lunak van staufenbiel achter te hangen, ben benieuwd.
Kijken of we er beelden van kunnen laten maken.

Gebruik jij hem ook voor een rotomax?
En zo ja welke prop en aantal cellen vlieg jij?
Graag wat meer info.

18-12 houten prop, voorheen 21-10 carbon prop (is nu in 2 door foutief schuivertje in de sneeuw :p )
10 cellen, nooit op 12 geprobeerd...nooit 100amp gehaald... en misschien maar gelukkig ook of de biglift zou aan gort wapperen :-)
voorheen met 22 of 24-12 carbon op de greenley gevlogen, ook met 10cellen.
En ook daar vloog die geweldig mee... nadien de greenley uitgerust met een 62cc (en een 150gram lood op de staart). Met de 62cc was er plots wel een overschot van vermogen genoeg om te slepen indien nodig. Met de rotomax op 10cellen goed voor schaalsleepjes, met 12 zou het wel dikke fun zijn geweest :)

Volgens mij is je vermogen van je motor voldoende "in verbruik"... maar daarom niet de effectieve trekkracht... heb je al eens een poging gedaan om op volgast een omgekeerde weegschaal te trekken(of zo'n vissers-trekveer/weegveer). Hoeveel kg kom je uit?

Vandaag de lunak van staufenbiel ( 8 kilo) achter de piper gehad.
Met een cam. op de vleugel van de piper, lunak en van af de grond.
Het gaat geweldig, wel moet ik de snelheid van de piper hoger houden, later ging dat beter.

De filmpjes ben ik aan het uploaden zo snel ze klaar zijn plaats ik ze.
Wat een top middag gehad, bij elkaar 130 ah opgevlogen.
De regelaar heeft geen krimp gegeven met vol gas slepen.

Laatst bewerkt:
De zweefvliegpiloot vloog vandaag voor het eerst met zo'n zware en grote kist.
Zijn vorige zwever weegt 1800 gram.
Geweldig gedaan Rob

Laatst bewerkt:
Back