1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Bert, Als je je landinggestel nu ook eens van carbon maakt..
(hebben je veren het ook makkelijker..)
 
Dat is een goeie ik ga kijken of dat kan.
Het zit nu namelijk zo dat als ik de veren verwijder het landingsgestel helemaal omhoog klapt.
Dan zit het helemaal los zeg maar.
Alle kracht komt dus op de vier veertjes.
Het werkt best schaal maar met de vele landingen werkt dat niet.
Ik heb nu een stuk verenstaal door de gaten gedaan dan werken de veren niet meer.
Maar dan komen alle klappen gelijk op de bodem van de romp.
Bij mijn husky heb ik ook een koolstof landingsgestel gemaakt wat goed werkte.

Ik kom er op terug.
Bedankt voor de tip.

verstuurd met mijn smartphone
 
Hehe inderdaad Rob ik heb wel erg veel geduld maar niet zo lang haha.

Vandaag het koolstof op maat gemaakt.
Voor een amateur ziet het er weer aardig uit al zeg ik het zelf.


Vanmiddag de motor nog eens laten lopen de eerste keer deed hij raar.
Bij vol gas ging de motor vibreren door vol gas en net iets zachter te lopen en weer vol gas enz.
Toen ik het gas dicht trok piepte de regelaar weer.
Ik heb de regelaar instellingen nog eens nagelopen en nu doet hij het goed.
Voor ik weer ga slepen wil ik er eerst eens zo mee vliegen en kijken wat er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Hey Gert Jan bedankt voor je pb.

Ik heb de draad nu wel goed gesoldeerd en de kaart opnieuw in geprogrammeerd.
De piepjes zijn over en de motor lijkt weer als een zonnetje te lopen.

Ik ben nu bezig van koolstof een nieuw achter landingsgestel te maken hij wordt gelijk wat dikker.

Het volgende probleem blijft het hoofdlandingsgestel.
De veren blijven oprekken.
Ben nu aan het bedenken hoe dat beter kan.
ik gebruik broekband elastiek werkt monster .

 
Bij mij zit het anders er zitten namelijk geen pennen op het landingsgestel maar m3 moertjes opgelast.
Daar zitten de veren in.

Een mooi koolstof landingsgestel lijkt mij helemaal geen verkeerde optie.
Zolang ik nog nergens aan begonnen ben wil ik kijken wat mogelijk is voor ik een besluit neem wat het wordt.
Dus bedankt voor je foto.
 
Laatst bewerkt:
moertjes afslijpen en pennen op solderen met zilver in kruisverband . of 2 haaklippen(zoals die bij de toniclark piper) .Het landingsgestel is prima genoeg . echter de veren op rek zijn niet afdoende .Ben ik ook al achter gekomen . ik heb dus uit de naaidoos van mijn vrouw ......(dit klinkt raar ) een rol broekband elastiek gepakt ,nadat ik het landingsgestel opnieuw gesoldeerd had . tevens werkt het op elkaar gewonden elastiek als schokdemper.
 
Carbon breekt nogal snel, je zou dus ook met kevlar erin moeten gaan werken.
Ik zag op het amerikaanse forum een betere oplossing.

Ze werken daar met rubber O-ringen.
Volgens mij is dat vrij simpel te maken.
Misschien kunnen de O-ringen om de bestaande haakjes gelegd worden en anders zou je stelringen kunnen nemen en die als "houders" voor de O-ringen gebruiken.

Hier wat voorbeelden.

landinggestel.png



attachment.php


attachment.php


robq0690.jpg



BUSA_J3_Cub_Robart_LGSml.JPG






GJ
 
Het nadeel van rubber is de terugwinkracht van elasticiteit in kort moment . tevens vindt rubber zonlicht niet prettig .En het scheurt vrij snel .Dit was mijn 2e optie na de veren . ik ben op broekband elastiek uitgekomen . zo kan ook het ronde gewoven elastiek wat in de voering van jassen zit met van die druk stelknopen .
 
Ach.. als die Amerikanen er jaren mee vliegen zonder problemen (en dat zijn dan kisten die een stuk zwaarder zijn dan die van Bertus) dan zal het best wel werken.
En er zijn heel veel soorten O-ringen.
Er zit hier in Amsterdam een winkel, als je zegt, ik moet UV bestendige ringen hebben dan heeft ie die, net als hittebestendige ringen.
Voor 2 euro heb je een hand vol.

GJ
 
Volgens mij kan later alsnog voor o ringen of elastiek kiezen toch?
 
Laatst bewerkt:
Als je stelringen gebruikt dan belast je de buisjes niet.
De stelringen kan je prima lijmen met UHU Endfest.

GJ
 
Volgens mij kan later alsnog voor o ringen of elastiek kiezen toch?
Ik ben alleen bang dat de pennen snel afbreken.
Als sleper maak je erg veel landingen op een middag.
Helaas zitten er dan ook wel eens wat minder mooie bij.
Vandaar dat vering in een landingsgestel wel prettig is.

Serge alvast bedankt voor je aanbod.
Wat zou jij dan veranderen?
Want nu schuiven het gedeelte waar de vering in zit in elkaar.
Als je daar pennen op soldeer breekt het zo kapot denk ik.


verstuurd met mijn smartphone

ik zou plaatjes maken met ronde uiteinden en afgeronde zijkanten waarvan de uiteinden iets omgebogen zijn . in het midden zou ik een gat maken welke om je landingsgestel past . dit zou ik hardsolderen

piper_j3_cub_rohbau.jpg


en anders maak ik het zoals op deze foto ,dan maak ik busjes waar de pennen in komen .

Ik bedoelde het geheel vrijblijvend natuurlijk .
 
Ach.. als die Amerikanen er jaren mee vliegen zonder problemen (en dat zijn dan kisten die een stuk zwaarder zijn dan die van Bertus) dan zal het best wel werken.
En er zijn heel veel soorten O-ringen.
Er zit hier in Amsterdam een winkel, als je zegt, ik moet UV bestendige ringen hebben dan heeft ie die, net als hittebestendige ringen.
Voor 2 euro heb je een hand vol.

GJ

dat is die toko in een woonwijkje die in een rijtje van garageboxen zit . heb daar inderdaad voor mijn vorige werkgever ook regelmatig wat gehaald .

Je hebt gelijk er zijn meer rubbersoorten .Ik had de verkeerde
 
Serge het is duidelijk.

Ik zal binnenkort de boel eens opmeten en kijken hoe we dat kunnen regelen.
Maar dat doen we dan wel via de pb.
 
Laatst bewerkt:
Is goed Bertus . Goed om te horen dat je Piper het weer goed doet .
aankomend voorjaar maar een treffen regelen bij ons op de hei .Kunnen we weer genieten van het slepen en zweven .
 
Vandaag een superdag gehad.
Heerlijk een dg-500 van 6300 mm spanwijdte gesleept.
 
Laatst bewerkt:
Je rij heel wat af met een sleepkist.
Hopelijk houden ze het nog even uit maar daar moet tzt ook een andere oplossing voor komen ik zit te denken aan grotere wielen en lagers.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top