Ik ken alleen de kleine bonsai (funny fast birdie) uit eigen ervaring, de 1m versie niet, maar ik zal toch proberen wat advies te geven.
De kleine bonsai is een klein en nogal licht vliegtuigje. Daardoor is hij wat gevoelig voor wind. Hij reageert lekker direct en vlot op de roeren. Prettig als je al wat beter kunt vliegen, wellicht wat minder voor de pure beginner. Daarbij heeft het mij vele worpen gekost voordat hij lekker recht naar boven wilde. Het gooien is een techniek die je even in de gaten moet krijgen, en hoe kleiner het model, hoe kritischer de techniek. De 1m versie zal dus iets minder kritisch zijn, maar bijv het punt van loslaten is wel belangrijker dan bij een full-size dlg. Als je model na de worp meteen op zijn kop gaat (geloof me, ik heb het vaak zien gebeuren!) is het prettig als je al goede vliegtuig-reflexen hebt. Anders gaat hij met gooi-snelheid (=snel!!) de grond in bij een verkeerde reactie.
Ik zou leren vliegen met een echt beginnersvliegtuig en als je dat lekker in de gaten hebt overschakelen naar een dlg. Als je wel met een dlg begint (het kan natuurlijk wel!) zou ik eerst lekker als hlg gaan gooien ('speerwerpen'). Dan heeft je vliegtuig minder hoogte en snelheid, dus bij fouten gaat hij wat minder hard de grond in. De schade zal dan meestal wel meevallen (als er al schade is) door het lage gewicht van de dlg's. Eerst wat reflexen opbouwen en dan langzaam met de tip in de hand gaan gooien.
Over het bespannen is op internet wel eea te vinden. Hier lopen al diverse draadjes met goede links naar beschrijvingen en filmpjes. De kunst afkijken kan nuttig zijn en je misschien behoeden voor wat fouten, maar zelf kun je ook best een eind komen na wat studeerwerk.