1 meter Bonsai

Ik ben net terug van de hei. Er stond nogal wat vlagerige wind, maar als het iets rustiger was kon ik aan de spinnin birdy goed zien waar de lift zat en lekker omhoogdraaien in de belletjes! Het moet wel een erg goed kistje zijn als zelfs ik er kleine belletjes mee kan benutten! Ik heb m'n persoonlijke record verbroken met een vlucht van rond de vier minuten!

Jaap.

Schade...

Vanochtend even wezen vliegen. Er stond veel meer wind dan ik verwacht had: ongeveer windkracht 4. Het gooien ging geweldig, door de wind kwam m'n birdy erg hoog. Toen dacht ik: laat ik 'ns met volle kracht gooien. Goed achter m'n hand laten hangen, snel draaien en los! Hij spoot ervandoor. Helaas niet als één geheel: de vleugel kwam ongeveer 15 meter hoog en m'n rompje vloog door tot ongeveer 25 meter. De vleugel dwarrelde naar beneden en m'n rompje vervolgde de ingezette eliptische boog. Ik durfde bijna niet te kijken toen m'n rompje de grond raakte. Met angst en beven naar m'n rompje gelopen en wat bleek: Geen schade! (op het vleugel-afdek-klepje na).

82714800a44f5034d.jpg

Volgens mij is het volgende gebeurd:
De voorste vleugelbevestiging (een koolstof staafje) is losgeraakt (het staafje heb ik niet meer gevonden)
Hierdoor is de vleugel aan de achterlijst losgescheurd en kwam de vleugel dus helemaal los.

82714800a44f712da.jpg
82714800a44f8d454.jpg

Thuisgekomen heb ik het folie in de buurt van de schade voorzichtig losgemaakt, de achterlijst-stukjes weer netjes in elkaar gepuzzeld en de achterlijst versterkt met twee laagjes 48grams glas. Aan de voorzijde heb ik een nieuw koolstof staafje ingelijmd, alles goed opgevuld met thick CA, en voor de zekerheid een laagje glas eroverheen gedaan.

Hij is weer als nieuw... (zie foto een paar berichtjes terug :grin: )

Volgens mij is het slim om deze bevestigingspunten al bij de nieuwbouw te verstevingen met een laagje glas oid, de standaard versterkingen kunnen een worp op volle kracht blijkbaar niet aan...

Jaap

Laatst bewerkt door een moderator:
hebben mensen hem al op de beurs zien liggen?
ik ga namelijk ook naar de beurs en ben van plan er daar 1 te halen.
(zijn er trouwens veel dlg spullen te koop? losse spullen? rompjes etc.)

groetje
Bart

Ik heb hem niet gezien. Vorig jaar heb ik de kleine bonsai meegenomen bij de stand van Decker planes (de fabrikant), die was dit jaar niet aanwezig.
Losse staartpoken oid heb ik ook niet gezien. D47 servo's (zo'n beetje de standaard in de dlg scene) hebben ze alleen bij Staufenbiel (18 euro/stuk). Complete dlg's alleen gezien bij FVK (waar heel toevallig een nieuwe blaster romp voor mij lag :)).

wel jammer als er verder geen dlg's worden verkocht..
bij FVK hebben ze alleen de blaster toch?, maar die is wel aardig prijzig....

Yep. Geen andere dlg's gezien. Blaster heeft de prijs van een goede kist (wat het ook is!).

De Blaster2? Normale prijs is 259, ik geloof dat hij op de beurs 239 kost. Volgens mij gingen ze als warme broodjes. Tel daarbij op nog 4 servo's, ontvanger en accu.
Dit is inderdaad veel duurder dan een spinnin' birdie, maar ze zijn natuurlijk niet te vergelijken. De spinnin' birdie is een doos met (prachtig gelasered) hout en de (alle) nodige onderdelen, de blaster is een holle glas vleugel. Duurder materiaal, dure mallen nodig, meer manuren etc. Met de 1m bonsai kun je heel veel lol beleven (het is zeker een aanrader), een blaster (of andere vergelijkbare kist) is echter een klasse beter. Het is maar hoe groot je budget is. Je hoeft natuurlijk geen blaster te kopen omdat dat toevallig de enige dlg in Dortmund is. Bestellen blijft altijd een optie.

PS Zegt u maar jij tegen u...

Vandaag ook de hele beurs afgezocht naar de 'Spinning birdy', niet gevonden.
Heb ik bij de Nijmeegse LC weer een aantal lui blij gemaakt met een dooie mus...
Gelukkig vonden we op het laatst toch nog de stand van Perma Grit, was even bang dat die er ook al niet waren (twee dingen die ik toch wel wilde meenemen van de beurs)
Verder behalve veel mensen ook veel leuke dingen gezien.

zo eens in de drie jaar vind ik prima.

beginner??

Hallo heren.

Hier een eerste berichtje van een beginner.
Ik zal mij eerst eens voorstellen, mijn naam is Erik van der Kolk en kom uit Kampen.
Ik ben 18 jaar, en doe de opleiding facility management.
Ik ben al wel een tijdje "actief" op rc gebied(boten), dus de meeste electronische dingen snap ik wel.
(Mocht over het bovenstaande stukje een vraag opkomen, barst los;))

Na al enige tijd megekeken te hebben op het forum, denk ik toch dat HLG`s en DLG`s mijn interesse wel trekken. Nu vroeg ik mij af of de Bonsai ook geschikt is voor een beginner?
En over de "bekleding" van de vleugels, is het beter om de kunst er eerst bij een ander af te kijken???of gewoon een paar proefstukjes maken???

groeten Erik:bye:

Ik ken alleen de kleine bonsai (funny fast birdie) uit eigen ervaring, de 1m versie niet, maar ik zal toch proberen wat advies te geven.

De kleine bonsai is een klein en nogal licht vliegtuigje. Daardoor is hij wat gevoelig voor wind. Hij reageert lekker direct en vlot op de roeren. Prettig als je al wat beter kunt vliegen, wellicht wat minder voor de pure beginner. Daarbij heeft het mij vele worpen gekost voordat hij lekker recht naar boven wilde. Het gooien is een techniek die je even in de gaten moet krijgen, en hoe kleiner het model, hoe kritischer de techniek. De 1m versie zal dus iets minder kritisch zijn, maar bijv het punt van loslaten is wel belangrijker dan bij een full-size dlg. Als je model na de worp meteen op zijn kop gaat (geloof me, ik heb het vaak zien gebeuren!) is het prettig als je al goede vliegtuig-reflexen hebt. Anders gaat hij met gooi-snelheid (=snel!!) de grond in bij een verkeerde reactie.
Ik zou leren vliegen met een echt beginnersvliegtuig en als je dat lekker in de gaten hebt overschakelen naar een dlg. Als je wel met een dlg begint (het kan natuurlijk wel!) zou ik eerst lekker als hlg gaan gooien ('speerwerpen'). Dan heeft je vliegtuig minder hoogte en snelheid, dus bij fouten gaat hij wat minder hard de grond in. De schade zal dan meestal wel meevallen (als er al schade is) door het lage gewicht van de dlg's. Eerst wat reflexen opbouwen en dan langzaam met de tip in de hand gaan gooien.

Over het bespannen is op internet wel eea te vinden. Hier lopen al diverse draadjes met goede links naar beschrijvingen en filmpjes. De kunst afkijken kan nuttig zijn en je misschien behoeden voor wat fouten, maar zelf kun je ook best een eind komen na wat studeerwerk.

zo te zien is er wel veel vraag naar de Spinnin birdy.
we moeten maar eens met Decker-plans gaan praten ;) hahahaha
waarschijnlijk gaan we er binnekort 3 bestellen :P

heren(dames is geloof ik neit erg van toepassing,wel?;))

het zit zo; ik ben nu nog bezig met een Tiger Moth, dus "vliegervaring" probeer ik nog op te doen;)
het was ter informatie bedoelt, ik vind het namelijk een leuk vliegtuig:)
en hij ziet er niet ontzettend moeilijk uit om te bouwen, wel?

wat zouden jullie aanraden?
--het nouwpakket kopen, en alles gelijk goed in elkaar zetten?
of
--vanaf de bouwplannen het toestel zouwen, en leren van m`n eigen fouten?

tot op heden heb ik in-ieder-geval nog geen haast om te bouwen,maar ben nieuwsgierig;)

Groeten Erik

Weer schade....

Omdat ik in Odoorn een aantal keren te horen heb gekregen dat ik best wat harder mag gooien met m'n Spinnin Birdy ben ik daar nu op aan het oefenen. Ik gooi nu flink hoger! Ik hield mezelf inderdaad een beetje in, nadat op 12 april mijn vleugel losraakte van de romp tijdens een harde worp. (zie post #43).

Gisteren heeft de vleugelbevestiging het echter weer begeven. Tijdens het gooien hoorde ik een droge krak en bleek het koolstof staafje voor aan de vleugel (weer) volledig door het balsa te zijn gescheurd. Ik kon nog wel redelijk gecontroleerd landen. Dit keer heb ik met flink wat epoxy het balsa en het staafje weer op zijn plek gelijmd. Voor de zekerheid heb ik er ook nog een stukje koolstof roving overheen geplakt.

Hopelijk blijkt dit sterk genoeg voor mijn nog steeds groeiende werpkracht :)

Jaap

Hierbij de status van mijn Spinning Birdy

BILD0019.jpg

Alles ligt er al bij behalve de folie. Zo te zien blijf ik zelfs onder de 175 gram die op de doos staat.. Wat wegen die van jullie vliegklaar????
Mischien dat er nog wat lood in de neus moet om het zwaartepunt goed te krijgen, maar dat ligt ook nogal ver naar achter dat het me niet echt een probleem lijkt.

Ik heb pas ook al eens contact opgenomen Met Decker airplanes . Verzendkosten 17€ tot 5 kilo of 5 modellen zegt hij. Met de prijzen al lager als in Nederland wel te doen lijkt me. Vooral als club of zo.

Ik heb pas ook al eens contact opgenomen Met Decker airplanes . Verzendkosten 17€ tot 5 kilo of 5 modellen zegt hij. Met de prijzen al lager als in Nederland wel te doen lijkt me. Vooral als club of zo.

Ik heb hem net gemaild, ik wil de kist ook bestellen, maar werd in de shop getrakteerd op 32 euro verzendkosten.

binnen het uur antwoord:
Decker Planes zei:
ist korrekt. Der shop funktioniert manchmal nicht richtig. Bitte bei der bestellung vermerken und den richtigen versand überweisen 17€

andreas

Ruud

welke servo's en lipo

Ha ik heb hem rechtstreeks bij Andreas in bestelling staan. 86 euro inclusief verzending :)

Ik heb nog een ontvanger liggen. Voor de rest van de setup wil ik D47 servo's bestellen en dit Lipo pakket uit elkaar halen en hier één cel van plaatsen.

Gaan die servo's en de lipo passen?

Ruud

Ik had alles bij RC technics gekocht. een langer en lager pakket. 300 Mah. Kon ik zelfs in de neus steken.... Alles zo ver mogelijk naar voren en toch 10 gram lood moeten toevoegen....

Back