1 meter Bonsai

Ik had alles bij RC technics gekocht. een langer en lager pakket. 300 Mah. Kon ik zelfs in de neus steken.... Alles zo ver mogelijk naar voren en toch 10 gram lood moeten toevoegen....

Weet je nog welk lipo pakketje. Is dat het HiModel 300maH pakket. En dan de 4,6gr servo's zeker. Gaan die er dan naast elkaar in?

Lood toevoegen in de neus moet bij het kleine broertje (de Bonsai) ook al heel snel. Een fractie meer gewicht bij de staart, door wat meer lijm of zo maakt gelijk een behoorlijk verschil aan lood in de neus. Als de Birdy net zo vinnig is als de Bonsai dan heb je dat lood echt nodig.

Ruud

2 x Micro Servo 4.3 gram HISV43
Specificaties:
Afmetingen: 19.7mm x 19.51mm x 8.25mm
Gewicht: 4.3g
Snelheid@4.8V: 0.1sec/60 deg
Torque@4.8V: 0.8 kg/cm
Bedrijfs spanning: 4.8-6.0 Volts

Deze passen precies naast elkaar in de romp....

Lipo : Hyperion VX - 2S 300mAh, 6.0A Continuous (20-30C)

Ik heb wat gewone worpen gedaan om een beetje achter het zwaartepunt te komen in het begin. Maar helaas was het lood noodzakelijk. Ik vind het zwaartepunt ook erg achterlijk staan op de tekening.....

Heb je met deze servo's geen last van niet goed centreren. Ik merkte dat bij mijn Bonsai namelijk wel, maar daar zaten wel de 3,6 varianten in, die zijn nog iets kleiner. Maar ik moest regelmatig een klikje heen en weer trimmen.

Ruud

DHL heeft aangebeld

Geweldig,

Vier dagen geleden ongeveer besteld, direct bij Adreas Decker. Niet via PayPal, want dan zit je met 32 Euro verzending van de webshop, maar gewoon via vooruitbetaling per bank. Totaal 86 Euro, inclusief de verzending.

Vandaag stond DHL op de stoep met een keurig ingepakt pakketje, met daarin beschermd door proppen krantenpapier de 1m Bonsai doos met tekening en bouwhandleiding. Zoals in dit draadje al een aantal maal geroepen, een keurig verzorgde en mooi uitziende kit.

Denk dat ik maar een bouwdraadje start :p

[edit] de link wijst direct naar het bouwdraadje [/edit]

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
een paar constructie vragen

Ik heb in het bouwdraadje een paar vragen staan met betrekking tot de constructie. In plaats van deze hier te herhalen, hier maar even een link naar de vragen

Ruud

Spinnin Birdy met rolroeren...

Ik heb ook het één en ander gebouwd op het Spinnin Birdy vlak. Ik wil al een tijdje een goede mini DLG met rolroeren. Die kun je gewoon bestellen bij Decker planes, maar ik had genoeg materiaal liggen dus ik besloot om hem gewoon van tekening te bouwen. Om eerst eens te kijken of het lukte heb ik om te beginnen een nieuwe romp en een 'gewone' vleugel gebouwd. Twee dagen vóór de laatste NK ronde in Nijmegen was hij af. Ik besloot om deze te gebruiken tijdens de wedstrijd, achteraf niet zo'n slimme keus (zie resultaten op de F3K site). De kist was eigenlijk nog nauwelijks goed ingesteld en ingevlogen, waardoor hij minder presteerde dan mogelijk was. Terugvallen op m'n oude Spinnin Birdy (die groene) bood ook geen soelaas omdat ik veel te weinig aandacht had gegeven aan het opnieuw instellen na diverse kleine reparaties...

Deze ronde was een goed leermoment voor mij: zorg dat je een goed ingestelde kist hebt voordat je aan een wedstrijd meedoet, en gooi niet altijd 'die nieuwe' in de strijd omdat je verwacht dat die door alle aandacht en nieuwe inzichten vast wel véél beter zal zijn dan de vorige kist. (hoewel die zich al bewezen heeft)

Dus heb ik besloten om voor het volgende seizoen een Spinnin Birdy te maken, mét rolroeren, en deze gedurende de komende periode zoveel mogelijk te optimaliseren.

De QR (querruder) versie van de spinnin birdy van Decker Planes is een versie met een volledig met balsa ingedekte vleugel, die waarschijnlijk net zo subliem gelaserd is als de gewone versie die ik heb. Helaas heb ik thuis geen lasersnijder, en ik zag het niet zitten om zonder zo'n apparaat alle ribbetjes goed te krijgen voor een volledig ingedekte vleugel, waarvan het profiel ook nog ergens op lijkt. Dus heb ik op basis van de tekeningen van de 'normale' vleugel en die van de QR versie een 'normale' vleugel gebouwd met een QR achterlijst (de QR versie heeft een vier cm brede achterlijst waar de ailerons uitgesneden worden).

Deze kist heb ik de Blackbird 4 genoemd omdat het een (voornamelijk) zwarte Spinnin Birdy is en 4 servo's gebruikt.

Ik moet zeggen: hij vliegt behoorlijk goed, en ik kan nu de mogelijkheden van ailerons, flaps en spoilers leren ontdekken. Het is erg leuk om de Blackbird met volle spoilers langzaam en beheerst te laten landen. Ook kan ik nu véél kortere rondjes draaien en in thermiek de camber van de vleugel veranderen. Niet dat ik dat nu al effectief kan gebruiken, maar nu heb ik in ieder geval een kistje waarmee ik kan oefenen.

Jaap.

Hieronder nog een paar foto's van de BlackBird..

827149048d8456f2a.jpg

De rolroeren (rood) van de BlackBird... Het is dus echt een hybride: ribben met folie én rolroeren.

827149048d850e381.jpg

Aansturing rolroeren

827149048d85b18c6.jpg

Spoiler...

Gisteren nog heerlijk gevlogen met mijn Bonsai DLG op de holterberg in heel lichte helling wind EN een beetje thermiek gevonden ondanks het matige zonnetje.. Vluchten van anderhalve minuut :)

Ik ga vanavond aan de Spinnin' Birdy beginnen, klassieke bouw met een iets aangepast profiel, kortere staart en rolroeren - en bespannen met Mylar 35g/m2. Gewoon voor de lol en om eens te kijken of uit de hand ontwerpen van vliegtuigen me net zo goed afgaat als van stuntvliegers...

kortere staart
Hoe kort ga je de staart maken? Oftewel: Wat wordt de afstand tussen de TE van de vleugel en de LE van je stabilo?

Ik ben gewoon benieuwd

(Gisteren ook heerlijk gevlogen in het vlakke Heemstede met de Javelin. Ook vluchtjes van over de minuut. Erg leuk om zelfs in kleine belletjes toch en beetje omhoog te gaan :) )

Leon

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan mijn Spinning Birdy. Ik kon het niet laten om meteen enkele proefvluchten te maken. Ik had al 20 gram lood in de neus geplaatst, maar dit bleek niet genoeg, er moet nog wat bij ... staartlastig. Morgen weer even proberen, als ik alles heel hou mogen jullie hem in Arnhem bewonderen.

Wanneer is hij staartlastig? Als hij in de start achterover gaat moet er juist lood uit!

Ik heb hem net af en ben er erg blij mee, vandaar dat ik dit even post. Het is het tweede model dat ik ooit gebouwd heb, de eerste was een gewone spinnin birdy. Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar dat gaat zeker snel gebeuren. Ik heb bij deze de antenne in de rechter vleugel gebouwd, de bevestiging van de vleugel met 4 boutjes gemaakt ( de orginele pen brak bij mij steeds uit) en heb de romp zelf nagebouwd en lichter gemaakt. De pook is een skyshark stokkie IIIp. Het stabilo en hoogteroer heb ik van 2mm balsa gemaakt, versterkt met strengetjes carbon uit een carbon mat. Verder afgewerkt met PU-lak. Ik heb goed gekeken op het forum en overal wat vandaan gehaald en zelf wat bedacht. Het is (van dichtbij bekeken) niet super strak, maar ben wel tevreden met het resultaat. Als jullie nog tips of (opbouwende) kritiek hebben dan hoor ik dat graag.

full

full

full

Tot nu toe vlieg ik wild :vamp:, maar misschien moet daar eens verandering in komen. Ik heb alleen erg weinig tijd voor nog een club o.i.d. :?.

Oh bah, wat een lelijk toestel! Ziet er echt niet uit!

Geef maar snel aan mij ;)

/serieus: ziet er toch prima uit? Niet strak van dichtbij - lekker belangrijk. Alsof je constant met je neus op je toestel zit.. Als het goed vliegt is het prima toch!

Post je een filmpje van de maiden? En wat is het totaalgewicht nu?

Helaas denk ik niet dat er een filmpje van komt,m want ik heb niemand om dat te filmen. Het gewicht zit nu ongeveer op 190 gr., maar er moet nog een klein beetje lood voorin.

Heren Spinning Birdy vliegers, wat een mooi kistje is dit toch.
Na veel zoeken, info vergaren, vergelijken en natuurlijk wat geld vrij maken heb ik de knoop doorgehakt en rechtstreeks bij Decker planes (op advies van Rob Bulk van RBC kits) de Spinning Birdy besteld.
Vandaag kreeg ik het verlossende woord per email "hij gaat morgen op de post" :D

Graag zou ik er een leuk bouwverslagje van maken met een hoop foto's en wellicht wat bewegende beelden van de maiden.
Zal ik dit alles gewoon hier neer "knuppelen" of is er behoefte aan een nieuw en schoon draadje?
Mij maakt het niet zo heel veel uit, dat bouwverslag maak ik toch wel.

Meer nieuws over een paar dagen wanneer "mijn vriend de postbode";) geweest is.

Groetjes, Jesse.

Heej jesse,

Leuk dat je er ook een hebt gekocht! Wat mij betreft kan het gewoon op dit draadje. Voor tips en trucs kun je ook kijken op RC-Network . in dit forum staan twee draadjes over de Spinnin' birdy. Heb ik in ieder gevalveel aan gehad.
Ben nieuwsgierig hoe het jou vergaat, veel plezier met bouwen!

zoals ik al zei, heb ik bij decker planes een Spinning Birdy, Bonsai DLG besteld.

Levertijd 3 - 5 werkdagen na betaling.

vorige week zondagavond, de computer kon mij niet snel genoeg werken om de betaling via internetbankieren af te ronden, zenuwachtig tik ik op mijn toetsenbord totdat de laatste pagina geladen is en wat zie ik op mijn scherm?
"in behandeling"
....

waarom niet gewoon gelijk betaald !?
afijn, de volgende morgen was het geld van mijn rekening.
toen ik woensdag nog geen bericht had ontvangen van Decker planes, heb ik toch de telefoon maar eens even opgepakt, tuurlijk weet ik dat een overchrijving naar het buitenland net wat langer duurt maar het kon me niet snél genoeg gaan.
De vriendelijke mevrouw wist me te vertellen dat dat doorgaans 3 tot 5 dagen duurt:mad: wááááaát !!!?? zo lang??
nou ja.... dan wachten we nog maar even.
maaaar, toen ik donderdagavond mijn email nakeek, weliswaar op mijn werk, zo erg is de DLG-koorts al opgelopen, zag ik,.. zie ik dat nou goed, wat staat daar?! een email van Decker planes!!!
"your order has been shipped"

:thumbsup::celebrate::rolling:

Mooi ! hoe lang kan zoiets nou duren? een dag of 3? ooh wacht... dan is het zondag! neeeeeeeeeee!
Afgelopen vrijdag ben ik wederom aan het werk, te druk bezig om ook maar even aan de Spinning Birdy te denken en zoals gewoonlijk kom ik rond half 1 terug van het wegrijden van een aantal bestellingen, zie ik ineens in de gang mijn broer(tje) staan met een grote smile op zijn gezicht en een nog grotere doos in zijn handen.

"is voor jou"
Jaaaaaah, daar was hij dan eindelijk, en zo snel ook, bij deze een grote dikke veer in de reet van tpg post.
Een mooi bescheiden doosje voorzien van een plaatje van het zwevertje staat te pronken op de tafel en ik verbaas me er over dat uit zo'n doosje een DLG van een meter spanwijdte kan komen:

_MG_6478.jpg

Maar het volgende verklaart een hoop, keurige plankjes met perfect lasergesneden onderdelen:
_MG_6479.jpg

Allereerst ben ik begonnnen met de opbouw van het rompje, aangezien ik dat wilde doen met bruislijm en dat minimaal 4 uur moet drogen.
Wat ben ik toch blij dat ik over de jaren hier en daar die klemmetjes uit de "grabbelbakken" gevist heb:
_MG_6480.jpg

Nadat ik de tafel "hobby-proof" heb gemaakt met een stuk papier en een rol plasticfolie kan ik rustig mijn gang gaan zonder me druk te hoeven maken over de toorn van mijn lieve vrouw die ze op me los beloofde te laten als ik met lijm zou knoeien.
Eerst maar eens even "droog" passen, mooi hoor, dat laser gesneden spul, dat past als een *** in een weduwevrouw:)
_MG_6481.jpg

Ik ging zelfs zo lekker dat ik van het inlijmen van de ribben zelfs vergeten ben foto's te maken.
De vleugelbevestiging vond ik ook mooi gemaakt:
_MG_6482.jpg

_MG_6483.jpg

2 plaatje triplex, in de onderste passen precies 2 M3 moertjes, in de bovenste zitten 2 gaatjes van 4mm waar je vervolgens de M3 boutjes doorheen steekt.

de bevestiging van het romp dekseltje: een inventieve constructie van stukjes hout, een stukje verenstaal en wat GFK buis.
_MG_6484.jpg

_MG_6485.jpg

de onderdelen voor de neus:
_MG_6486.jpg

en de romp bijna helemaal af, alleen nog schuren:
_MG_6487.jpg

Ik heb gezien dat de romp ongeveer 1 graad scheef staan (zijwaarts) tov de staartboom, gaat dit nog problemen opleveren in het vliegbeeld?

Gisteravond heb ik even flink door kunnen gaan en zover ben ik nu:
_MG_6488.jpg

wat er nog gedaan moet worden aan de vleugel: bovenste bedekking erop, d-boxen maken, neuslijst lijmen en dan nog héél veel schuren.

Het verlijmen van de bovenste bedekking:
_MG_6489.jpg

De rechtervleugel compleet in de bedekking:
_MG_6490.jpg

Voorlopig was dat het even, ik ga nu weer even proberen om mijn sociale leven op te pakken:p
Morgen meer.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt:
Back