1 persoons duikboot zelf bouwen

Discussie in 'Duikboten' gestart door Stofwolk, 12 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stofwolk

    Stofwolk

    Lid geworden:
    12 feb 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Forumleden,

    Mijn naam is Gerrit en ben al jaren actief als duiker. Om onze vereniging wat nieuw leven in te blazen hebben wij het voornemen om een 1 persoons duikboot te gaan bouwen. (we zoeken het per slot van rekening onder water). De technische kennis is binnen deze groep wel aanwezig.

    Maar we hebben toch een aantal vragen:

    • Tot welke diepte is een betaalbare / en zelf maakbare duikboten ongeveer geschikt?
    • Heeft iemand bouwtekeningen van een (zelfbouw) 1 persoons duikboot?
    • Ik lees iets over Loyds. Moeten een zelfbouw duikboot aan wettelijke eisen voldoen? Ook als dit voor niet commercieel gebruik is?
    • Zijn er goede sites waar de bouw van een 1 persoons duikboot wordt beschreven.
    • Verder zijn alle tips, Do and Don'ts welkom
    Gerrit
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Gerrit,
    welkom hier.
    Als je eens gaat zoeken op het forum zul je verschillende topics tegen komen waar deze vraag gesteld is.
    Kijk maar eens rond.
    En dan maar een overzicht maken van de eisen die je er aan stelt en wat zoiets gaat kosten.
    Waarschijnlijk kun je het beste een boot in Rusland kopen.
    Die dingen krijg je voor oud ijzer en transport prijs naar Nederland.
    Succes.

    Hein

    ps toestemming krijg je er niet voor als je er zelf in wilt gaan varen.
     
  3. Walrusklasse

    Walrusklasse

    Lid geworden:
    15 nov 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    IJmuiden
    Ahoy Gerrit,

    Zelf ben ik ook duiker en bouw een model van de Walrusklasse, echter niet om zelf in te varen. Wel een heel leuk initiatief.
    Emille van Essen uit Alkmaar heeft een 1-persoons duikboot gemaakt, zie hier een artikel uit het Noord Hollands Dagblad van 29 september 2009.
    De website van Emille: AiResearch.nl

    Succes met de zoektocht en ik hoop een bouwverslag te gaan vinden hier op het forum.

    Met vriendelijke groeten,

    Léon van der Horst.
     
  4. JiB

    JiB Guest

    Qua wettelijke eisen zou ik zeggen dat die er eigenlijk niet zijn. Je bent eeen langzame motorboot, en dan hoef je er geen vaarbewijs voor te hebben en gelden er volgens mij geen bijzondere eisen aan je boot. Ja je moet altijd die stomme almanak bij je hebben, en een toeter en (misschien?) ook een brandblusser, maar in de praktijk heeft bijna geen sloepje ed dat bij zich, en niemand die daar moeilijk over doet. Nederland is wat dit soort eisen betreft vrij laks (daarom komen al die duitsers in nederland een bootje huren, in duitsland hebben ze daar een vaarbewijs voor nodig, hier tot 15 meter en <20km/uur niet).
    Hoe diep je kan: geen flauw idee, dat hangt van je ontwerp af. Met een klein bootje zijn de oppervlakken niet zo groot, dus ik kan me goed voorstellen dat je al snel veel dieper er mee kan dan je comfortabel lijkt. Goed uitrekenen en de proef op de som nemen zonder iemand er in.
    Bouwtekeningen van het internet zou ik in dit geval niet alleen op vertrouwen, maar er ook de kunde van een marine architect op los laten. Je vertrouwt ten slotte je leven aan dat ding toe.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo
    @ JIB
    en jij denk dat je daar zo mee weg komt ????

    wel een collega en ik hebben reeds op een voorgaand artikel gereageerd
    om een duikboot te gaan bouwen voor een firma in breda
    moet een 400 meter diep kunnen en een vracht van 1 ton kunnen vervoeren
    en er zijn nog wel wat specificaties

    we lopen tegen zoveel wettelijke bepalingen aan dat het haast niet te doen is
    dan nog over de patenten die over al op de systemen op zitten
    je wil het niet weten waar er een patent op rust
    effe een voor beeld

    omdat de duiker er buiten op zit en de besturing ook aan de buitenkant zit
    dachten wij om de verschillende hefbomen naar de ventielen te voorzien van verschillende goed door handschoenen voelbare vormen

    wel hoe gek het ook klint daar zit reeds een patent op en je kan dus beginnen met eurie's te sponseren
    zelfs de aansluitingen van de zuurstof flessen en de bevestigingen daar van zijn aan regels gebouwen

    en dan kom jij hier effe zeggen
    doe maar er is geen wetgeving hier op

    goe zot

    het frame wilden we om gewicht te sparen vullen met freon
    daar dit een grote druk stevigheid geeft bij een laag gewicht van de beschikbare buis
    wel dat mag maar alleen het frame mag alleen gevuld worden door een erkent specialist die frigo techniek kent
    en bij transport van de boot moet de druk er vanaf zijn
    voor het op de weg mag
    zelfde geldt voor andere soorten gassen

    dan de pod's die we wilden gebruiken waren alleen voor militaire doel einden en konden niet gelevert worden
    kleinere wel maar dan hadden we niet genoeg vermogen
    zo ook met de speciale accu's en nog veel meer zaken


    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.208
    Locatie:
    Beverwijk
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Die flipper is wel een geinig ding :cool:
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Patenten gelden enkel voor commerciele uitbating van een systeem, dus daar hoef je bij een one-off geen rekening mee te houden.

    Met voldoende middelen en volharding is prima een 1persoons sub te bouwen.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dus beter lezen

    "wel een collega en ik hebben reeds op een voorgaand artikel gereageerd
    om een duikboot te gaan bouwen voor [size=+2]een firma in breda[/size]"

    groetjes raf
     
  10. Stofwolk

    Stofwolk

    Lid geworden:
    12 feb 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Forumleden,

    Bedankt alvast voor de vele reacties. Walruss jou verwijzing naar de site van Emile is zeer interessant. Hij laat hier een filmpje van een testvaart in het Twiske zien. Zoiets zoeken wij. Ik zal via die site ook eens verder proberen te komen.

    MDVN, je hebt het over duikboten uit Rusland. Heb jij hier verdere informatie over?

    Gerrit
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    je hebt gelijk met

    goe zot

    Hij meent het zeker ook nog om zo een uit Rusland te halen.
    Krijg je Nederland niet eens in.

    En Skif,

    "Patenten gelden enkel voor commerciele uitbating van een systeem, dus daar hoef je bij een one-off geen rekening mee te houden.
    Met voldoende middelen en volharding is prima een 1persoons sub te bouwen. "


    De sprookjes tijd is voorbij hoor.
    Denk jij dat je een patent zo maar mag gebruiken.
    Lees het stuk van Raf maar eens goed!!!!!
    Wat zou jij zeggen als jij een patent had en een ander gaat het gebruiken?
    Veel succes met de bouw.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    effe serieus een paar foto's plaatsen van de in rusland verkrijg baren boten
    [​IMG]
    deze kan je gaan bezoeken in ijmuiden dacht ik

    [​IMG]

    en deze kan je hier bij ons aan de kust bezichtigen

    wat de patenten aan gaat
    het is zoals downloaden van muziek wat je hier voor stelt
    als het voor eigen gebruik is dan zou het volgens u mogen ?????
    wel lekker nietes dus hier hebben we sabam en jullie hebben daar ook zo een leuke uitvinding van vadertje staat

    en daarom kosten nu alle cd's ,dvd's ,memory sticks en draagbare harde schijven een paar euro meer
    juist omdat het voor eigen gebruik wel mag

    mijn voeten ook

    elk stukje dat je wil gebruiken zit aan reglementeringen vast waar je gewoon onnozel van wordt
    wist je dat je zo maar geen O ring mag gebruiken in zo een boot
    nee dat moet er eentje zijn met een bepaald keurmerkje op

    de persoon die deze boot gebouwd heeft die heeft die niet in nederland gebouwd
    De” sgt. Pepper’s” is een miniduikboot die in 1987 door Carsten Standfuss is gebouwd.
    maar in duitsland omdat hij daar van origine woonde

    en emile van essen is mede eigenaar dus de boot is niet van hem


    en het zal allemaal wel kunnen hoor tot er iets gebeurt en dan haal je natuurlijk de voorpagina van de krant en is het allemaal lekker spannend
    tot dat de kosten op de proppen komen want een verzekering dekt dit zo eenvoudig niet

    een goeie raad aan de diegene die een duikboot wil bouwen
    bouw een open boot waar je met je duikers uiutrusting op kan plaats nemen
    dan bespaar je al een heleboel ellende

    dan heb je geen kali patronen en verluchting en dergelijke nodig
    [​IMG]
    hier kan je makkelijk met 2 personen in plaats nemen zonder in de problemen te geraken
    is er een probleem met de boot stap je der gewoon uit en kom je zonder problemen naar boven

    groetjes raf
     
  13. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    De bovenste boot op de foto ligt nu in Amsterdam Noord .
    grt Fred
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    @raf en mvdn:

    Ga eerst je huiswerk doen voor je onzin uitkraamt.

    Lees de bovenste alinea van Octrooi - Wikipedia. Daarin staat het beter dan ik kan verwoorden. BEDRIJFSMATIGE uitbating van een patent is verboden. Nergens wordt gerept over het privedomein. MP3's downloaden erbijhalen is totaal nutteloos, dat is een hele andere wetgeving. (auteursrecht).

    Ook het gezeur om een O-ringetje: Welk keur zou er dan op moeten staan?

    Voor de technische aspecten van plezierboten geldt: Indien deze commercieel gemaakt worden, moeten ze aan CE keur voldoen. CE verklaart vervolgens dat de richtlijnen in ISO 12215 gevolgd moeten worden. En daarin staat dan weer dat materialen deugdelijk moeten zijn, verder geen eisen.
    CE verklaart ook dat wedstrijdschepen, historische schepen, experimentele schepen en schepen gebouwd door privepersonen (indien niet verkocht binnen 5 jaar) niet onder deze regelgeving vallen.

    Een (plezier) duikboot wordt gezien als een gewone boot, en gebouwd door een privepersoon, voor privedoeleinden, hoeft nergens aan te voldoen, en kan alle patenten gebruiken die voorhanden zijn. Of je zelf verzekerd bent als je erin gaat zitten, dat zal je aan je ziektekosten danwel overlijdensrisicoverzekering moeten vragen.
     
  15. Aaalie

    Aaalie Guest

    Interessant topic!
    En als je nu schade aanbrengt aan derden omdat je zelfgebouwde boot opeens niet meer stuurt. Je vaart lekker veilg weer richting kant, opeens doet je zelfgemaakte stuur het niet meer en je vaart een peiler van de steiger ondersteboven. Hierop zit een visser (die toevallig slecht ter been en te water is), deze visser duikelt in het water en verdrinkt... Ben je dan wel verzekert?

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    die modelauto jongens zijn wel snel op hun uitlaat getrapt he zo als Skiff.
    En dat bij zo een verroeste Bugatti.
    Je bent toch wel verzekerd Skiff als met zo een ding op straat komt he?

    "Of je zelf verzekerd bent als je erin gaat zitten, dat zal je aan je ziektekosten danwel overlijdensrisicoverzekering moeten vragen.

    Deze regel is zeker van toepassing als je met zo een ding rijdt he?




    Skiff zou je s.v.p. normaal willen schrijven op dit forum.
    Dit is geen auto forum waar men elkaar afmaakt.

    **Ga eerst je huiswerk doen voor je onzin uitkraamt.**

    De vraag die gesteld wordt door Stofwolk is niet rieël.
    En lees s.v.p. het antwoordt van Raf eens voor dat je begint te toeteren!

    Het is een vraag die al een paar maal uit de hoek Tilburg-Breda komt.
    Stofwolk is nieuw, zonder profiel en zijn eerste bericht hier.
    En hem is geadviseerd eens te zoeken op het forum.
    Jij bent natuurlijk ook iemand waar illigaal downloaden wel mag he?
    Zoals muziek en software.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2010
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je WA verzekering ook vaartuigen dekt, ja, dan ben je verzekerd.

    Toen ik zeilde op (zelfgemaakte) wedstrijdzeilboten had mijn bootverzekering (schade, diefstal) ook een WA dekking. (tot 5 miljoen, uit mijn hoofd).

    Over zelfbouw is nooit moeilijk gedaan, was zelfs een optie bij het intekenen. Ook bij schades nooit problemen.

    Een parallel is wel te trekken naar autos. Een zelfgebouwde auto (ook zelf het chassis bouwen, dus niet een andere carrosserie op een Eend of Kever) is ook gewoon mogelijk. Aan regelgeving mbt sterkte hoef je nauwelijks te voldoen, enkel het gebruik op de weg, daar zijn enkele eisen aan gesteld. Waaronder de vage regel dat de constructie sterk genoeg is, naar believen van de RDW keurmeester. Ook zijn er regels mbt verlichting, achteruitkijkspiegel, gordels, etc. Dit soort regels zijn er ook voor de pleziervaart: Bij nacht moet je de juiste verlichting voeren, en als je harder kan dan 20 km per uur, of je boot is tussen 15 en 20 meter, dan heb je een klein vaarbewijs nodig (net als dat je ook in je zelfgebouwde auto een rijbewijs nodig hebt)

    Maar dat zijn allemaal secudaire zaken.

    Primair hoef je je van regelgeving mbt constructie nergens wat van aan te trekken. Althans, niet voor de wet. Welke veiligheden je voor jezelf inbouwt, daar moet je natuurlijk goed over nadenken...
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ps,
    die oude dingen van Bugatti.

    Ze zijn wel mooi hoor.
    En zeker dat nieuwe model bij Bugatti Portal.
    Ik zou er geen probleem van maken als zo een op mijn oprit stond.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2010
  19. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Een stuur? :D

    Dan komt je WA verzekering om de hoek kijken. Net zoals dat zou zijn als je in een niet zelf gemaakt boot vaart ;-)
     
  20. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Met alle respect, maar zonder de doelstelling van stofwolk te kennen kun je dit volgens mijn niet zeggen. Als stofwolk een simpel vaartuig wil wat maximaal 5 meter langzaam onder de oppervlakte kan varen met gebruik van normale duikapparatuur (zeg maar onderwaterscooter de luxe) is dit een heel ander verhaal dan wat RAF schetst. Wat RAF schetst is een zeer professionele oplossing voor bedrijfsmatige toepassing.

    Bij dat laatste komen heel wat wettelijke regels (incl. octrooi) bij kijken. Een hobby ding wat niet professioneel ingezet wordt (waar dus geen geld mee verdiend wordt) is een heel ander verhaal. Octrooi is in ieder geval niet van toepassing bij hobby gebruik.

    Lang geleden hebben mijn vader en ik samen een zeilbootje gebouwd. Het ding is nooit gekeurd maar viel gewoon onder de WA verzekering. Ik vermoed dat een hobby onderzeebootje dat ook doet.

    Een hele professionele oplossing die hoge snelheden en grote diepten zal kunnen halen is een heel ander verhaal. Ik maak nergens uit op dat dat de bedoeling van stofwolk is. Iets dergelijks vergt bovendien ook heel veel specialistische technische kennis.

    Misschien dat stofwolk duidelijk kan maken wat nu eigenlijk de eisen zijn? Kunnen we tenminste ter zake discussiëren.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina