10 meter tender scratchbuilt 1:10

Ik hoop dat het condensatoren zijn, en geen weerstanden, gaat anders een leuke sluiting opleveren. Heb je de motorcan wel opgeschuurd op de plek waar je de soldering wil maken?


Dat licht er maar aan hoe zwaar hij de weerstanden maakt
10 k merk je niks van hoor:D
mvg
Frederik
 
Heren, sorry voor de onbenulligheid, maar ik heb echt 0 ervaring met electronica. Ik heb ze bij de modelbouwshop gekocht, dus het zullen wel de goede maat concensatoren zijn. zal voor de zekerheid nog ff checken. heb de can goed blank geschuurd, en met een 100 watt bout erop wilde de soldeer met geen mogelijkheid vloeien. Ik zal wel iets niet goed doen, maar heb geen idee wat. Ik heb de bout er toch wel een tijdje tegenaan gehouden, maar voor mijn gevoel loopt de hitte harder weg dan de bout het kan aanleveren. Iemand een technische tip hiervoor?? Leer ik misschien ooit nog fatsoenlijk solderen. alvast hartelijk dank.
Hay
 
Hallo


een 100 Watt bout , jawadde!!

ik vermoed dat u een beetje soldeervet nodig heeft ( liefst zuurvrij) waarmee u de plaats waar u wilt solderen even instrijkt ,het zal dan wel lukken , ik doe zoiets met een 40watt bout en dat gaat perfect

en indien niet de zware middelen erop : S39 :-)


mvg
 
Hallo Hay,

Met een beetje mazzel kun je je het bakken op de behuizing besparen; de meeste Graupner Speed motoren zijn af fabriek al voorzien van twee 10nF condensatoren, als die er op zitten, moet je ze kunnen zien zitten door de koelsleuven achterop, of door de koelsleuven naar de collector, ze zitten gesoldeerd aan de motoraansluitlippen aan de binnenzijde en worden bij montage van de motor geklemd tussen het achterschild.

Je hoeft dan alleen de 47nF tussen de motoraansluitingen te solderen.

Ik heb nét een paar van mijn Speed 700 even goed bekeken onder een 150W halogeen spot en bij de Johnson 700 Neodym zie ik ze niet, bij de Mabuchi 700 variant wél...
Het ligt er dus aan welk fabrikaat je hebt en wat de opdrachtgever voor instructies heeft gegeven.

Ik zet er standaard drie condensatoren op, dan ben je zeker.

Deze 700 Neodym heeft gewoon de drie condensatoren:
full


De behuizing vertinnen doe ik altijd met een drupje S-39 en een goed doorgewarmde 100W bout, je hoeft dan niet lang te 'bakken', wél de resten S-39 grondig verwijderen vóór je de pootjes van de condensatoren vast soldeert, anders loop je het risico dat die pootjes harder oxideren dan de motorcan...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Hay,

Dat is een mooi ontwerp, heb je dat zelf getekend?
Ben nu al benieuwd hoe deze (en de alu-versie) zal varen!

Mooi tijdloos design, het heeft iets van de oude mahonie runabouts maar dan met een modern onderwaterschip.
Ik neem aan dat het een 2-persoons weekender is?

Ik moet zeggen dat alu een goede keuze is, prachtig materiaal, Wij hebben met m'n ouders 25 jaar op een alu schip gevaren (een ontwerp van Dick Zaal, casco gebouwd door Piet Damstra, zelf afgetimmerd), en in die tijd relatief weinig onderhoud hoeven plegen. In wat voor diktes wil je het origineel laten bouwen? voor een zeilschip van die lengte is het geloof ik gebruikelijk om de romp in 6 mm en het dek in 4 mm op te bouwen, maar voor deze power-cruiser is 6 voor het vlak vast wat weinig...

Groeten HJ
 
Laatst bewerkt:
Hallo HJ,
bedankt voor je compliment. Goed dit van een prof zoals jij te horen.
Het schetsontwerp is inderdaad van mijn hand, evenals de indeling. Nu de bouw serieus wordt, zitten we eigenlijk met 4 man aan de tafel, om alles uit te werken. Jan-Marten Rottiné en Marlon Weijers zij de naval architects die alles 'vertalen' en uitwerken, de berekeningen doen, het onderwaterschip detailleren etc. Yvo Schotman, van Tenderline gaat hem bouwen. Goeie gasten om mee te werken. de overleg sessies zijn erg gezellig, maar ook erg constructief. Het wordt inderdaad een twee persoons weekender, met de gezelligheid van een sloep, de snelheid van een speedboot en zeer beperkt onderhoud. we streven echt naar 'onbezorgd varen'.
Ik zal je de diverse diktes nog wel doorgeven. Dat weten we precies als straks alle reken en tekenwerk af is , en het snijpakket de deur uit gaat.
Ik kom met mijn model niet in de buurt van de precisie en fraaie afwerking van jouw model; dat is werkelijk om je vingers bij af te likken; maar mijn model is ook echt bedoeld om een beter beeld te krijgen van wat we gaan bouwen, en moest dus ook een beetje snel klaar zijn. Als zodanig heeft het zijn waarde inmiddels meer dan bewezen. hieronder volgt nog een update want ik liep wat achter.
groet,
Hay
 
update

na enige tijd stilte is het tijd voor een update. Het schuren en plamuren zal ik jullie sparen, dat kent iedereen wel voldoende uit eigen ervaring.
Alles moest een beetje snel, want ik wilde het model gebruiken voor de ontwerp besprekingen van het exemplaar op ware grootte. dus toen hij redelijk glad was, maar snel in de alu-verf gespoten.
full
full


Geen transparante coating, want dan ziet het er meer als echt aluminium uit. Dacht ik. Is ook zo, maar de verf blijft een beetje afgeven en je ziet elke vinger er op (en krijgt het er ook niet meer af) dus zal ik het alu later nog eens over moeten spuiten en dan maar wel transparant er over heen.
Het intérieur ingelijmt en warm wit gespoten. dat ga ik in werkelijkheid ook doen. alleen de binnenkant wordt gespoten. de buitenzijde van de romp blijft alu. Het onderwaterschip krijgt witte antifouling. hiervoor heb ik nu op het model de grondverf laten zitten, maar omdat ik er ook mee wil varen zal ik dit later nog behandelen met mat witte lak.
Om echt een goede indruk te krijgen moest er ook teak op. De echte krijgt estec, flexiteek of iets dergelijks vanwege het onderhoud. Ik had van een ernstig sigaren rokende vriend een heel pak vellen red cedar gekregen uit zijn sigarenkisten. dat vond ik wel aardig in de buurt komen. iets andere kleur dan teak, maar voor het idee en het zicht wel voldoende. Dus, malletje van papier, vellen uit de sigarenkist met schilderstape aan elkaar geplakt, uitgeneden met het hobbymes en vervolgens kitnaden gemaakt met de balpoint. ziet er verrassend echt uit. dit geheel overal op gelijmd en het begint zowaar ergens op te lijken. de potdeksels ga ik nog verder bekleden tot helemaal achter. dit is nog niet gebeurd, omdat ik wilde zien hoe het met en zonder uitzag. en dan moet je dus eerst zonder doen, nietwaar.
full
full


De aandrijving er ook maar eens op geschroefd, om voor het eerst een beeld te krijgen hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien. Ik moet zeggen dat ik er zelf erg tevreden over ben. we gaan de entree (boeg) op de waterlijn nog iets fijner en smaller maken, maar verder zijn we over de lijnen en de indeling erg tevreden.

full
full
full


Om het helmaal af te maken had ik een paar blauwe ledjes ingebouwd onder de kuipbanken. dit wil ik in het echt ook gaan doen, maar het effect moest natuurlijk even bekeken worden. erg gaaf!!

full


We hadden met het 'team' een idee om de luchtinlaat van de motor en de ventilatie van de machinekamer via een soort kieuwen in de 'scoop' aan de zijkant de laten lopen, maar dat was nog niet helemaal uitgewerkt. hiervoor dus maar even met wat karton aan de slag. het idee zie je hieronder. Moet nog verder uitgewerkt worden, maar is wel gaaf. (Vind ik zelf althans.)

full
full


Nou, zoals gezegd nog een stukje van het dek afmaken en de lak van boven en onderwaterschip nog eens doen. daarna wordt het weer tijd voor een stukje techniek en moet er gevaren worden.
tot zover. groet,
Hay
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ow Hay, voordat ik het vergeet, heel belangrijk... bepaal een GOEDE vrije doorgang naar je voordek. niet alleen nu je goed ter been bent, maar ook voor de toekomst als je eens een keer wat strammer bent.

ik heb 1x mee mogen varen met een prototype amerikaan... waren ze het vergeten (was in de tijd voor de deelbare voorruiten enzo) dus met aanleggen elke keer bovenop de stoelen staan om over de voorruit heen te klimmen. was niet handig en kwam de stoelen ook niet ten goede.
 
Je hebt helemaal gelijk. we kijken momenteel naar 2 opties: voorruit met wegklapbaar tussenstuk, en de schuifdeur naar de kajuit als trap, of tussen de vooruit en de beugel van de cabriokap in. daarvoor willen we die beugel 40 cm achter de voorruit laten beginnen ipv precies daar waar de ruit ophoud, zoals meestal gedaan wordt.
Overigens gaan we nog rustig naar het model van de stoelen kijken, want dit is te veel een bureaustoel geworden. daar had je al een keer commentaar op geleverd. Dat vinden we zelf dus ook.
wordt vervolgd....
 
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de ruit zoals je hem nu hebt (uit 1 geheel) wel super super mooi en strak is... (meteen ook moeilijk en kostbaar 1 op 1 te maken).

enige waar ik nog aan zit te denken om het zo strak te houden is een soort wegklapbare RVS beugel die je over de voorruit kan zetten waar langs je kan lopen oid (mbv kleine steps ofzo).

enige wat daarbij het belangrijkste is (welke optie je ook kiest) dat je binnen 5 seconden in principe op het voordek moet komen. je bent nl per definitie te laat. (uit ervaring)

altijd leuk als in de haven tijdens manoeuvreren ineens de motor (die de hele dag netjes gelopen heeft) af slaat en niet meer aan wil pakken (brandstof zat). bleek uiteindelijk de ontsteking te zijn... maar daarmee in de haven ineens stuurloos op de kant afdrijven terwijl je hem net in de achteruit wil zetten om af te remmen. (ik heb de sprint gehaald, maar je wilt niet weten hoe)
 
Hay,

Is het misschien een idee om een flush luik in je voordek te plaatsen?
Wellicht wil je hier niet aan omdat je in je ontwerp het dek niet wilt onderbreken, maar op deze manier zou je een doorgang binnendoor kunnen maken. Dit is vast al bij je opgekomen en heb je besloten dat het esthetisch niet klopt, maar ik zou het zonde vinden als je later zo'n 'Aha-erlebnis' hebt...

Trouwens, wanneer ik aanleg wil ik graag altijd iemand van te voren op het voordek hebben, om inderdaad op tijd in te kunnen grijpen als het toch even niet helemaal goed gaat.

Ik vind het model trouwens prachtig gebouwd, je bouwkunsten mogen er zijn!

Presoonlijk vind ik het schip zo op z'n mooist; zo zonder spoiler...:wink:

Ziet er top uit!


Groet HJ
 
Er komt zeker een buis langs de bovenrand van de voorruit. voor de stevigheid en om je aan vast te houden. dat is denk ik een voorwaarde om die route te gebruiken naar het voordek. we moeten twee kleine stijltjes zetten op de overgang naar de zijkant. daar willen we de ruit ook delen. dat ziet er nog steeds wel strak uit, en scheelt enorm in het maken ervan.
Ik ken die sprintjes naar het voordek wel. gelukkig heeft een diesel niet zo snel kuren, maar je weet maar nooit.
 
@ HJ, bedankt voor het compliment. Met je eens dat er een luik voorin moet. we hebben al uitgebreid zitten meten, en er komt een 50x50 luik voor ventilatie, veiligheid en eventueel zelfs de bereikbaarheid van het voordek.
Het probleem met een flush luik is dat het dek daar ronding heeft, en je dus aan de randen flus bent en in het midden verzonken, of in het midden flush en aan de randen niet. op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar het laatste. Dat is dan het best te bereiken met een low profile luik van lewmar. Dat is 2,5 cm hoog en daarmee kunnen we de ronding dan mooi opvangen. als je het flush luik van Lewmar gebruikt gaat dat er raar uitzien als het aan de zijkanten uitsteekt.
kortom we zijn er mee bezig!!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
p.s. Die spoiler zal er waarschijnlijk in werkelijkheid wel wat subtieler uit komen te zien, maar ik vind het zelf een mooie manier om de ventilatie roosters onder te brengen.
 
in vind die shark kiewen juist wel gaaf staan...

btw luik in voordek is volgens mij zelfs verplicht als je hem wilt laten keuren voor veiligheid en zeewaardigheid.
 
ligt er aan of je CE-B of CE-C naastreeft. Bij CE-B = zee tot windkracht 8. zijn de eisen wat hoger dan voor CE-C = kust- en binnenwater.
Zelf vind ik die kieuwen ook wel gaaf. maakt het een beetje lean and mean.
Hay
 
die kieuwen zijn steengoed op deze boot... ze breken je superstrakke lijn, maar niet het model.

als het kan zou ik met een boot als dit proberen voor B te gaan. aangezien dit ook het soort schepen zijn die tussen italie en noord afrika heen en weer varen (onregelmatig)

geeft je ook een veel betere en grotere afzetmarkt.
 
Yep, en ook voor de scandinavische markt aan te raden; dus we gaan voor B
 
Back
Top