update
na enige tijd stilte is het tijd voor een update. Het schuren en plamuren zal ik jullie sparen, dat kent iedereen wel voldoende uit eigen ervaring.
Alles moest een beetje snel, want ik wilde het model gebruiken voor de ontwerp besprekingen van het exemplaar op ware grootte. dus toen hij redelijk glad was, maar snel in de alu-verf gespoten.
Geen transparante coating, want dan ziet het er meer als echt aluminium uit. Dacht ik. Is ook zo, maar de verf blijft een beetje afgeven en je ziet elke vinger er op (en krijgt het er ook niet meer af) dus zal ik het alu later nog eens over moeten spuiten en dan maar wel transparant er over heen.
Het intérieur ingelijmt en warm wit gespoten. dat ga ik in werkelijkheid ook doen. alleen de binnenkant wordt gespoten. de buitenzijde van de romp blijft alu. Het onderwaterschip krijgt witte antifouling. hiervoor heb ik nu op het model de grondverf laten zitten, maar omdat ik er ook mee wil varen zal ik dit later nog behandelen met mat witte lak.
Om echt een goede indruk te krijgen moest er ook teak op. De echte krijgt estec, flexiteek of iets dergelijks vanwege het onderhoud. Ik had van een ernstig sigaren rokende vriend een heel pak vellen red cedar gekregen uit zijn sigarenkisten. dat vond ik wel aardig in de buurt komen. iets andere kleur dan teak, maar voor het idee en het zicht wel voldoende. Dus, malletje van papier, vellen uit de sigarenkist met schilderstape aan elkaar geplakt, uitgeneden met het hobbymes en vervolgens kitnaden gemaakt met de balpoint. ziet er verrassend echt uit. dit geheel overal op gelijmd en het begint zowaar ergens op te lijken. de potdeksels ga ik nog verder bekleden tot helemaal achter. dit is nog niet gebeurd, omdat ik wilde zien hoe het met en zonder uitzag. en dan moet je dus eerst zonder doen, nietwaar.
De aandrijving er ook maar eens op geschroefd, om voor het eerst een beeld te krijgen hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien. Ik moet zeggen dat ik er zelf erg tevreden over ben. we gaan de entree (boeg) op de waterlijn nog iets fijner en smaller maken, maar verder zijn we over de lijnen en de indeling erg tevreden.
Om het helmaal af te maken had ik een paar blauwe ledjes ingebouwd onder de kuipbanken. dit wil ik in het echt ook gaan doen, maar het effect moest natuurlijk even bekeken worden. erg gaaf!!
We hadden met het 'team' een idee om de luchtinlaat van de motor en de ventilatie van de machinekamer via een soort kieuwen in de 'scoop' aan de zijkant de laten lopen, maar dat was nog niet helemaal uitgewerkt. hiervoor dus maar even met wat karton aan de slag. het idee zie je hieronder. Moet nog verder uitgewerkt worden, maar is wel gaaf. (Vind ik zelf althans.)
Nou, zoals gezegd nog een stukje van het dek afmaken en de lak van boven en onderwaterschip nog eens doen. daarna wordt het weer tijd voor een stukje techniek en moet er gevaren worden.
tot zover. groet,
Hay