10 meter tender scratchbuilt 1:10

btw zorg dat als je zit dat je niet tegen de bovenrand van de ruit aan kijkt maar er ruim doorheen... (heb dat bij diverse speedboten gezien dat dat echt verkeerd was voor ons nederlanders :)

Zeker, en dan wil ik er staand ook nog goed over heen kunnen kijken. dat luistert nauw, maar daar hebben we aan zitten meten, dat is precies goed zoals het nu is.
Je hebt gelijk dat daar vaak niet goed naar gekeken wordt. Dan kijk je door de ruit en zie je alleen maar voordek, en als je op de goede hoogte gaat zitten kijk je tegen de rand van de ruit aan. of nog erger, tegen zo'n heel pakket van de buiskap, dat bovenop de ruit ligt. Daarom wil ik met dit model een beetje experimenteren met een bimini/buiskap, die je naar achter wegklapt, en die aan de voorkan open is als je hem als bimini gebruikt, maar waarbij je een tussenstuk kunt invoegen, dat de bimini met de voorruit verbindt, zodat je een slechtweer-kap hebt. als je dit dan weer aan de achterkant dicht kunt ritsen (zeg maar idee voortent) dan heb je praktisch gezien eigenlijk een kajuitjacht.
Ideaal om dit op zo'n model uit te kunnen fröbelen.

dit wordt bij US speedboten al heel veel toegepast... echter niet altijd even mooi of practisch (geen sta-hoogte onder de bimini bijv. alleen maar buk hoogte :)... )

bedenk trouwens ook (zal wel aan gedacht zijn, maar kom het nog teveel tegen van niet) dat nadat alles is ingebouwd dat er ook nog onderhoud aan de motor(en) moet kunnen worden gedaan, dus ruime toegang naar motorcompartiment. en ook ruimte boven en naast de motoren is een groot pre. weet ff niet meer welke, maar varen paar kruisers rond waarbij de motor onder de kuipvloer zit waarbij je dus NERGENS meer bij kan komen, zelfs niet bij de peilstok en dat je maar moet vertrouwen op de electrische installatie. (op een zeewaardig jacht dus, NOT)

Dat ziet er veelbelovend uit Hay :worship:
Voor wat betreft een pop in schaal 1/10, die zijn lastig te krijgen...
Dagenlang gezocht in speelgoed winkels en niets gevonden, per toeval kwam ik een poppetje tegen in de supermarkt. En zelfs die is nog iets te klein voor de schaal van het model,

Foto-FQSTSTJH-D.jpg

Soms is het een kwestie van geluk hebben, een 1/10 pop moet ongeveer 17,5 cm lang zijn.

@Robbie,
Dank, Ik heb ook met plezier jouw perikelen met de wetbike en Q-boat gevolgd.
Ik heb me inderdaad al behoorlijk voor gek gezet in speelgoed winkels, op zoek naar een pop van 18cm (ikzelf) en 17 cm (mijn vrouw). Voorlopig doen we het met poppetjes van karton. Als het model straks vaart, ga ik een opstelling maken met een camera op ooghoogte (op schaal) in de boot. zowel zittend als staand, en op diverse plekken. dan kun je de zichtlijnen beter beoordelen. Ik vind het bijna jammer dat ik twee weken weg ga. Ik had graag even aan dit model verder gewerkt.
Hay

update

Door een blessure van mijn maatje Richard, konden we enkele dagen niet zeilen. Mooie gelegenheid om even aan mijn model verder te werken.
Het zwemplatform gemonteerd, en er toch nog maar een laagje glas aan de achterkant omheen gedaan. maakt het toch wat sterker.
intussen ook met het 'meubilair' begonnen. kuipbaden, kastjes, leuning op de motorkist, en niet te vergeten de cockpit natuurlijk. daar moeten draaistoelen in komen, maar zonder leuning, want die zit eigenlijk ingebouwd. ook is het de bedoeling dat je de stoel zo kunt draaien dat je gezellig aan de tafel in de kuip kunt zitten. maar eens begonnen met wat zittingen en draaipoten te maken.
full

de rugleuning wilde ik rond hebben, dus drie laagjes 0,6 mm triplex in de vorm verlijmd.
full

beetje improviseren met de bevestiging, maar uiteindelijk leek het wel wat te worden. Het moeten zgn. flipchairs worden, maar hoe ik dat voorstuk goed opklapbaar kan maken is me nog niet helemaal duidelijk. wordt nog over gedacht.

full

Het meubilair tot nu toe maar eens min of meer op z'n plaats gezet.
full

de voorruit verhit en geprobeerd deze in de vorm te zetten. Ben niet tevreden met het resultaat. Heeft iemand een suggestie hoe je dit mooi kunt doen???
Ook moest de achterkant van de motorkist afgeschuind worden, en had ik een slim? idee voor het in en uitstappen. een soort klaplikje boven de bank, waardoor je de afstand van het af of opstapje halveert. je kunt er natuurlijk ook gewoon je glas opzetten!!!
full

full

En dan.... schuren en plamuren. kon mooi buiten met dit fraaie weer.

Laatst bewerkt door een moderator:
update 2

Mooie dag om te schuren en plamuren. we kennen dit klusje natuurlijk allemaal te goed.
Ik had al gemeld dat we de lijn van de boeg iets gewijzigd hebben. dat kon ik er nu mooi inzetten met plamuur. Ik vind het zelf een verbetering.
Altijd weer een verassing waar je allemaal plamuur nodig hebt. vooral de rondingen van de 'scoops' achteraan waren niet eenvoudig.
full

full

full

Ik kon het natuurlijk ook niet laten om de inrichting even in te laden. geeft wel een indruk hoe het gaat worden. Alles zit nog los en is nog niet helemaal pas, dus het ziet er nog wat slordig uit, maar ik denk dat ik dat wel voor elkaar krijg. Mijn vrouw moest natuurlijk meteen even een lapje stof uitzoeken voor de bekleding. Staat toch wel meteen een stuk meer aangekleed.

full

full

full

mbt voorruit, is het niet te doen om bijv van heel dun plastic (bijv kaft van zo`n papier klem geval (kantoor boekhandel) en vacuum trekken?

zie hier op het forum dat ze met plastic platen en stofzuiger hele leuke dingen doen.

moet je alleen een mal hebben van de voorruit.

sorry te zeggen dat ik je voorstoelen niet echt mooi vind :)...

misschien hier eens kijken voor stoel ideeen?

Walth boats :: custombuild - home

of anders misschien een soort bank idee. (geintegreerd in de romp)
(bijv de halve ronding die je nu achter de stoel heb iets verder door te trekken en als rugleuning gebruiken?

ervaring in dit soort boten gebied te zeggen dat je de daadwerkelijke swivel functie nooit gebruikt om "gezellig" bij de rest van de boot te horen maar alleen om in en uit te stappen. als je hem dan "opneemt" in de boot krijg je imho een mooier geheel.

@ Cuperus,
Met dit thermoplastisch plastic kun je zeer fraai over een mal vormen maken. heb je geen vacuüm voor nodig, wel een mal. ik probeerde het zonder mal voor elkaar te krijgen. zal toch wel nodig zijn er een van hout te maken. jammer!
Die stoelen..... Dit is ook maar een modelletje. we hebben ook aan een bank gedacht maar:
- je wil toch in hoogte kunnen verstellen.
- als je hard vaart op ruw water is het lekker om te gaan staan. dan heb je het meeste profijt van een 'flip-chair'.
Beide punten zijn moeilijk te verwezenlijken in een bankje. Ik wil juist niet van die typische speedbootstoelen of van die racekuipjes. Ik denk dat hier nog wel vervolg op gaat komen. we gooien het in de denktank.
Dat draaien en bij de groep zitten voor de gezelligheid. dat zie ik dus wel gebeuren. Beetje het 'sloep' idee ligt hier aan ten grondslag.
Overigens vind ik persoonlijk die Walth niet zo erg mooi van lijn. wel mooi gebouwd, maar wel altijd weer afdekken en onderhouden. precies wat ik niet meer wilde na diverse scheepjes met veel houtwerk.

vind het ontwerp idee en de dingen die in de Walth verwerkt zijn (bijv de stoelen) wel mooi opgelost. tender, toch met een snelvarend karakter. dat bedoelde ik eigenlijk.

ik denk dat je qua stoelen indeed niet zo`n speedboot stoeltje moet hebben, maar die luxe bank is denk ik best een goeie optie. de navigator positie die hoeft niet in hoogte verstelbaar te zijn op zich, maar wat ik wel gezien heb (en erg mooi verwerkt) was een bank, waarbij je het zitgedeelte (dus niet onder je dijbenen, maar echt de zitting) schuin naar boven gekanteld kon worden, waardoor je een plezierige lean-to kreeg. ook uitgeklapt zag het er netjes uit.

als je aan het varen bent, mag je je stoel niet gedraaid hebben omdat je op je vaarwater moet letten, en als je stil ligt ga je 99 van de 100 keer toch bij de familie zitten in de zithoek.

denk dat een "bank" achtig iets mooier opgaat in je ontwerp.

ze drijft

Na het nodige schuren en plamuren is het zo'n lappendeken, dat je niet meer goed kunt zien waar je nog moet zijn. dus maar een laag grondverf aangebracht en ja hoor, er is nog werk zat!!
maar goed, nu er eenmaal een verfje op zat kon ik de verleiding niet weerstaan om het schip even in de vijver te leggen. het lijkt wel een baai van een tropisch eiland op de foto!!! geballast met een blok lood, zit ik ruim boven het gewicht wat ze zou moeten hebben, maar ik vind dat ze mooi ligt. zwaartepunt nu op 33% vanaf de spiegel, en ongeveer een pond te veel gewicht er in. dat is in werkelijkheid te vergelijken met volgetankt en 6-8 personen aan boord. Ik ben er tevreden over. Ik vind de boeg ook beter in balans (optisch) nadat ik de sprayrail met plamuur wat heb bijgewerkt.
full

full
full

kijken of ik komende week weer wat kan doen.

heeel strak!!!

btw ben je niet bang dat de zijkanten TE recht worden?

persoonlijk zou daar best iets van vorm in mogen zitten

Ja, lijkt inderdaad wel erg recht op deze foto's. toch zit er behoorlijk flare in, helemaal tot achteraan toe. Ik denk dat het in praktijk wel mee zal vallen. De wally en de VanDutch hebben ook van die redelijk rechte topsides.

klopt, ze beginnen bij de boeg naar buiten, en het achterschip valt naar binnen. in het middensegment is hij dus volkomen vertikaal. om die reden hebben wij gekozen voor naar buiten vallend tot achter aan toe, dan heb je nergens een helemaal vertikaal stuk. Ik zal er nog eens kritisch naar kijken, maar ik denk dat het uiteindelijk wel mee valt. grijze grondverf geeft wat dat betreft ook wel een heel 'vlak' plaatje, gewoon door de matte kleur.

ik denk juist door achter naar binnen te laten vallen dat je een mooiere lijn krijgt.. dan is die "tordatie" wat sterker en beter zichtbaar.

Ook weer even wat techniek.
De koolborstelkoeling op z'n Pompebleds (Jan, dank voor de tips). Het soldeerwerk is nog niet het mooiste, maar met wat meer oefening komt dat hopelijk wel. de water in- en uitlaat zijn ook aangebracht, dus dat zal wel loslopen. De twee alu buisjes door de spiegel zijn voor de stuurstangen naar de hekdrive.
Ik heb een vraag/probleem. Voor de ontstoring moeten er twee weerstanden tussen de beide polen en de can aangebracht worden. nou lukt het mij met geen mogelijkheid om iets op die can gesoldeerd te krijgen. heeft iemand hier een tip voor?
alvast bedankt,
Hay
full
full

Ik hoop dat het condensatoren zijn, en geen weerstanden, gaat anders een leuke sluiting opleveren. Heb je de motorcan wel opgeschuurd op de plek waar je de soldering wil maken?

Absoluut geen weerstanden.
Maar condensatoren
En wel tweemaal 47 nf
en eenmaal 100 nf
100 nf over beide polen
tweemaal 47 nf
ieder aan een kant op elke pool dan de andere kant samen voegen en dan aan het huis even blank veilen en dan met een behoorlijke bout voor vertinnen en dan de draden er aan
mvg
Frederik

Back