17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

Een prachtig schip heb je uitgezocht Hans, en ik zou voor de middelste optie gaan met misschien voor die onmogelijk te buigen deeltjes wat laser gesneden delen erbij ( misschien tegen meerprijs)
:wave
 
(Ja, ik weet dat ik op vakantie ben in het noorden van Michigan maar met wat down time toch wat lezen.)

Hans, ten eerste, hartelijk dank voor het compliment. Het is een goede keuze van jou tiepe fluit.

Engels.
In so many articles and several PhD dessertations I have read that the narrow decks of a fluit was the reason of less toll paid in the Sont and now you come up that that is not the reason at all. You are here to tell us that all these people are wrong? I will continue to read up on this argument because I am not just going to dismiss it.

I like your method of plank on bulkhead where you remove the bulkheads and slowly build it up deck by deck. I wonder if your method would be possible in scratch form and I am going to try this. I am curious of what your frames will look like in the hip area and how you will be planking that.

After the Zeehaen is finished I want to built either a walvis vaarder or a houtaaler. I read somewhere that houtalers had special sterns that opened to let in the large and long tree trunks.

I will continue to follow this thread with great interest and see what tips I can pick up from it

Marcus
 
Over de spanten: mijzelf lijkt het het mooiste om de tweede optie als standaard te houden, maar dan ook de mogelijkheid aan te bieden om gelaserde buikstukken, oplangen en de hele meuk als extra optie erbij te doen.
 
En dan lijkt me het heel mooi om - nu je toch bezig bent- als die extra optie ook een volledige constructie te doen, niet alleen buikstukken en oplangen, maar ook balken, klamaaien + groeten, knieën en dekwegers. Kortom gewoon de hele binnenkant erin freubelen, desnoods zelf schuren. Kan trouwens ook nog met een model ergens in de toekomst.
 
In so many articles and several PhD dessertations I have read that the narrow decks of a fluit was the reason of less toll paid in the Sont and now you come up that that is not the reason at all. You are here to tell us that all these people are wrong? I will continue to read up on this argument because I am not just going to dismiss it.

You are here to tell us that all these people are wrong?
Yes, fake news. :p

I will answer in Dutch :)

De fluit werd ontwikkeld om grote hoeveelheden vracht te kunnen vervoeren, en het schip werd veel gebruikt voor bijvoorbeeld de walvisvaart. Maar voor deze walvisvaart (wat rondom Spitsbergen gebeurde) hoef je helemaal niet door de Sont te varen. Waarom dan toch een smal dek? Natuurlijk zullen de reders gedacht hebben dat ze op deze manier ook minder tol hoefden te betalen, maar het is beslist niet de hoofdreden geweest voor de typische vorm.
En ja - wanneer iedereen dezelfde bron gebruikt voor zijn of haar onderzoek, waarin staat dat de smalle dekken ontwikkeld waren om minder tol te betalen zul je nooit een andere mening horen.
Maar de Deense tolgaarders waren niet gek. Misschien dat de eerste passanten er mee weg kwamen, maar regels waren zo aangepast, en gewoon tol betalen dus.
Elk schip wat passeerde werd gecontroleerd en er werd bijgehouden wat de lading was, wie de schipper was en waar hij vandaan kwam:
Bijvoorbeeld deze passage (origineel) uit 1608:
Transcription: Cornelis Timensen v. Memling kom fran ibid. gaff for schibett i Ros. + D., haffde 39 lester 9 thønner sild i lest sebe ii Ggl. i ort,
Translation: Cornelis Timensen v. Memling comes from ibidem [Memling], gave for the ship 1 Rosenobel and ½ Daler, had 39 last and 9 tons of fish and 1 last soap, 2 Goldgulden and 1 ort.

Wanneer de tolgaarders alleen maar naar de breedte van het dek gekeken hadden zouden ze niet geweten hebben dat er 9 ton vis in het ruim lag, en hadden ze die ene ton met zeep ook nooit kunnen ontdekken.

Met het beschikbaar komen van de Sont registers (maar waarschijnlijk ook al lang daarvoor) werd duidelijk dat iedere lading minutieus bijgehouden werd. Zoiets zie je niet af aan de breedte van het dek.

Maar - hou me ten goede - ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Het kan ook weer anders geweest zijn.
 
En dan lijkt me het heel mooi om - nu je toch bezig bent- als die extra optie ook een volledige constructie te doen, niet alleen buikstukken en oplangen, maar ook balken, klamaaien + groeten, knieën en dekwegers. Kortom gewoon de hele binnenkant erin freubelen, desnoods zelf schuren. Kan trouwens ook nog met een model ergens in de toekomst.
Zit ook al in het achterhoofd...
 
Heb ooit eens gelezen dat het door de vorm moeilijker te enteren was, en dat het door het kleinere smallere dek met minder bemanning toe konden. Denk dat de werkelijk altijd anders zal zijn dan de tol, ze keken toen ook al naar de lading en door de ronding kon er meer in als in een rechter schip.
Maar dat het een economisch belang had is iedereen het over eens.
stoeltje zit best comfortabel zo vooraan :) mooi project
 
Hoppa, een dagje niet gelezen en de nieuwste van Kolderstok is alweer bijna klaar ;);) Nou *Hans* maak er wat moois van, en wij volgen je weer gewoon hoor...........
Succes met de ontwikkeling
 
http://www.soundtoll.nl/images/files/2018/The_Flute_and_the_Sound_toll.pdf
is wel een hele boterham maar ook wel de moeite om eens te lezen

Mooi stuk en een duidelijke uitleg waar de nonsens vandaan kwamen en hoe het werkelijk ging

Conclusion: It is a very persistent myth that the flute was developed and functioned to evade the Sound toll. The toll registers, however, show that during the 70 years from 1562 to 1632 it was a well-established procedure in the Sound for the toll-officers to use the bills of lading to determine the loading-capacities of the vessels passing through. They did not employ any sort of measuring device to assess the width, length and depth of the vessels and then calculate the size of the ships. Consequently, Nicolaes Witsen’s assumption that the round-bellied flute with its wasp waist was a Sound toll saver, repeated by many scholars up to the present day, finds no support in the toll registers from before 1632. The form of the ship may have increased its loading-capacity and may have decreased the size of her crew, to the benefit of her owners, but this did not deceive the toll-officers and did not decrease the amount of toll paid.
 
Back
Top