17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

ja ik las al in dat stuk van mij dat ze die documenten allemaal aan het vertalen waren. En dat de ladingen heel goed gecontroleerd en gedocumenteerd werden. Daaruit kan je al concluderen dat het geen natte vingerwerk was door simpelweg naar het schip te kijken.
Door een beetje te googlen en enkele boeken naast elkaar te leggen kom je vaak achter de waarheid omtrent de zeevaart, daar was ik al achter gekomen. Wel is het soms moeilijk om te begrijpen wat de ene bedoeld en de andere.

Ik ben balkjes aan het buigen en plakken.
Overigens ben ik daar zelf niet helemaal tevreden over. De afstand tussen de spanten is ongeveer 39 mm, en voor een goede verdeling moet ik er een oneven aantal latten tussen plakken. Deze zijn 6 mm breed, dus ik moet 30 mm spantafstand hebben (5 balken) of 42 mm (=7 balkjes).
Dit betekent dat ik voor de definitieve versie terug naar de tekentafel moet en de spanten iets dichter op elkaar moet gaan zetten. Dan kan ik er één extra tussen plaatsen.

Het maakt voor de werkwijze en de vorm niets uit, maar de foto's die ik tot nu toe heb hebben dan dus een afwijking ten opzichte van het te bouwen model.

klinkt alsof er een compromis op weg is :-)

bij 1:72 is 4mm equivalent voor 28 cm. lijkt me een redelijke maat voor dit soort functies.
Zeker als een hardhout als eiken gebruikt werd als basis-hout (doing assumptions here :-))

zelf vind ik de maat 4 mm altijd fijn om mee te werken.
niet te priegelig, geeft een beetje houvast met die dikke vingers van me :-)

Even niet gekeken en weer een Kolderstok model in de maak.
Gaat zeker weer een mooi model worden.
Helaas ligt bij mij modelbouw vrijwel stil na lastige prive situatie.
Eerst nog wat verbouwingen afwerken en dan weer tijd om te gaan modelbouwen.
Heb al plekje in gedachten voor een Kolderstok model en een fluit spreekt me zeker aan.

Wel nu - als gezegd de update.

Ik was dus aan het prakkiseren geweest wat nu een fatsoenlijke breedte zou zijn voor de extra plankjes die tussen de gelaserde spanten in de romp geplakt worden.
Uit een 6 mm eiken plank (die erg vezelig was) stroken hout van 2 mm dikte gezaagd en deze tot stukjes van 4 en 8 cm geknipt, maar ook uit 1,5 mm dikke plankjes (die ik in bulk nog heb liggen) een stapeltje 4 en 8 cm geknipt.

Deze worden dan allemaal een beetje gebogen:
Forum12.jpg

En die allemaal als dubbel laagje in de romp gaan plakken. Om een beetje gelijkenis met het gelaserde hout te houden heb ik ze ook allemaal gezwart met een azijnzuur oplossing.

Forum13.jpg

Forum14.jpg

Verderop zal blijken dat ik me al die moeite had kunnen besparen.
Ik zal het aantal spanten ook niet aan gaan passen of anders in breedte maken.

Met de extra balkjes erin geplakt kwam de volgende stap. Een 3 x 3 mm eiken balkje vrij sterk rond gebogen met de befaamde Kolderstok plankenbuiger en deze als versteviging langs de spanten gelijmd. In de spanten is daarvoor al een uitsparing aangebracht.

Forum15.jpg

In het echt heette dit de balkweger. Het was een wat dikkere balk/plank die uit meerdere delen opgebouwd was. Dit maak ik niet zover na - maar het principe wordt wel hetzelfde met het 3x3 mm balkje.

Forum16.jpg

Aan de achterzijde komt een soortgelijk balkje, maar dan een beetje hoger, en deze rust op een sprong in het dek.

Forum17.jpg

Back