17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

Ik zal weer wat foto's plaatsen.
Maar het is een moeilijk schuitje - zeker achter.

Goed - kleine update dus.
Het bakje met frutsels wat ik enige tijd geleden liet zien was het resultaat van het platslaan van een 3D model tot een 2D snijtekening. Daar hapert soms wel eens wat (een kromme spijker weer recht slaan lukt ook niet altijd goed).
De spantjes die eruit kwamen passen op zich wel goed - behalve aan de voorzijde waar de eerste iets gedraaid geplaatst moet worden, en aan de achterzijde waar het de heupen van het schip niet helemaal goed kan volgen.

Eerst zijn de dekken verder dichtgelegd, en is de opening voorzien van een luik. Dit is uiteindelijk het meest lage dek (koedek) wat ook vrijwel niet meer zichtbaar is straks.

Forum24.jpg

Daarna dus alle spantjes gaan plaatsen - waarbij de plaats mede bepaald wordt door de al eerder geplaatste spanten en oplangers.

Forum25.jpg

Ik heb al deze spanten er tot bijna achteraan vrij goed in kunnen zetten - zonder al te veel afwijkingen.
Forum26.jpg

Alleen de laatste spant op deze foto (die net op de verhoging komt te staan) moest wat aangepast worden. Een latje op de dekbalken bepaalt de juiste hoogte. Het spantje wordt wel aangepast in het snijbestand, maar in de bouwbeschrijving zal deze controle wel genoemd worden.

Dit geldt ook voor de spanten die daarachter komen. D.m.v. een lange rechte lat vanaf spant 6 kan de hoogte van de verdere spanten gecontroleerd en waar nodig iets aangepast worden.
Forum27.jpg

Nb - deze controle is nodig omdat de spanten op het gelegde dek geplaatst worden, en dat kan altijd iets afwijken.

Mooi hoor. Zeker als blijkt dat wat je uitgedacht hebt, in de praktijk ook werkt!.
Gr. Peter

Omdat de rompbekleding bestaat uit goed op elkaar passende planken hoef je deze aan de voorzijde - wanneer ze eenmaal goed rondgebogen zijn - eigenlijk niet te ondersteunen. Je kunt ze op elkaar lijmen en bij het lange rechte stuk van de romp tegen de spanten aan lijmen.

Aan de achterzijde gaat dit wat lastiger. De planken vallen hier sterk naar binnen en komen aan de achterzijde weer recht. Omdat de nerf van het hout echter gewoon rechtdoor loopt heeft het plankje hier vrij snel de neiging te breken. Voorzichtigheid (en ervaring) zijn hier wel aan te bevelen.

Uiteindelijk gaat de vorm van het schip nu wel steeds meer zichtbaar worden.

Forum28.jpg

Forum29.jpg

Tot zover.

Mooi hoor. Zeker als blijkt dat wat je uitgedacht hebt, in de praktijk ook werkt!.
Gr. Peter
In feite volg je "gewoon" de bouwwijze zoals die in de 17e eeuw waarschijnlijk ook zo gehanteerd werd. Alleen laat ik veel onderdelen in het inwendige van het model weg.
En het basisbestand wat ik gebruik bevat al de juiste afmetingen. Dat is gewoon helemaal in orde.
Alleen van 3D naar 2D (de kromme spijker recht slaan) geeft wat afwijkingen die tijdens de bouw gecorrigeerd moeten worden.

Maar inderdaad - tot zover lukt het allemaal.

Waar ik over aan het nadenken ben is hoe het hennegat achterop straks netjes afgewerkt kan worden.
Hier wil ik het stukje versiersel wat erlangs komt eigenlijk ook als functioneel stukje versteviging gaan gebruiken om de opening mooi af te werken.

Ik kan me ook zo voorstellen dat bij de bouw van de originele schepen de versteviging die rondom kwam wat opgeleukt werd met snijwerk om zo vorm en functie wat aangenamer van uiterlijk te maken.

Baie leuk om te volg Hans. In esseance this is the same as the Leudo where the upper deck section is actually constructed separately from the below-deck section. In future you might also want to consider two jigs - one for below-deck and one for above.

Baie leuk om te volg Hans. In esseance this is the same as the Leudo where the upper deck section is actually constructed separately from the below-deck section. In future you might also want to consider two jigs - one for below-deck and one for above.
Daar heb ik zeker aan gedacht, en wellicht dat er voor de achterkant ook zoiets komt.

Waar ik over aan het nadenken ben is hoe het hennegat achterop straks netjes afgewerkt kan worden.
Hier wil ik het stukje versiersel wat erlangs komt eigenlijk ook als functioneel stukje versteviging gaan gebruiken om de opening mooi af te werken.

Ik kan me ook zo voorstellen dat bij de bouw van de originele schepen de versteviging die rondom kwam wat opgeleukt werd met snijwerk om zo vorm en functie wat aangenamer van uiterlijk te maken.
Ik kan me voorstellen dat deze versiering één van de weinige dingen is wat geschilderd wordt? Je zou als basis een juiste ring in harsboard kunnen laseren welke rondom het hennegat wordt gelijmd? Hierop verder met resin wat dikker wordt gegoten zodat je de juiste ronding kan schuren? Of in combinatie met een in elkaar gedraaid koord rondom. Ik kan me voorstellen dat dit een schip wordt met een behoorlijke moeilijkheidsgraad. Dit wordt voor een toekomstige bouwer dan ook weer een uitdaging. Of een potje fimo-klei erbij gewoon heerlijk knutselen.

Mooie romp om te bouwen zo te zien, maar zoals Hans G. al opmerkte, lijkt me redelijk lastig om te maken.:rofl::rofl:

Ik kan me voorstellen dat deze versiering één van de weinige dingen is wat geschilderd wordt? Je zou als basis een juiste ring in harsboard kunnen laseren welke rondom het hennegat wordt gelijmd? Hierop verder met resin wat dikker wordt gegoten zodat je de juiste ronding kan schuren? Of in combinatie met een in elkaar gedraaid koord rondom. Ik kan me voorstellen dat dit een schip wordt met een behoorlijke moeilijkheidsgraad. Dit wordt voor een toekomstige bouwer dan ook weer een uitdaging. Of een potje fimo-klei erbij gewoon heerlijk knutselen.

Het zal inderdaad zoiets worden. Maar omdat het hennegat niet helemaal een recht gat is is de basis ook niet zomaar uit een plaatje hout te laseren.
Ik ben er achter de schermen druk mee bezig.

Back