Hans Groenenberg
Forum veteraan
We zijn weer een aantal dagen verder dus er zal zo wel weer een update volgen. Ik teken weer in voor de eerste uitgave

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
In feite volg je "gewoon" de bouwwijze zoals die in de 17e eeuw waarschijnlijk ook zo gehanteerd werd. Alleen laat ik veel onderdelen in het inwendige van het model weg.Mooi hoor. Zeker als blijkt dat wat je uitgedacht hebt, in de praktijk ook werkt!.
Gr. Peter
Ja, maar zoals gezegd: de basis waarmee ik mag werken zit gewoon goed in elkaar. Het model wat er dan uitkomt is ook in orde - maar wel lastig te maken.ziet er best wel goed uit hans
Daar heb ik zeker aan gedacht, en wellicht dat er voor de achterkant ook zoiets komt.Baie leuk om te volg Hans. In esseance this is the same as the Leudo where the upper deck section is actually constructed separately from the below-deck section. In future you might also want to consider two jigs - one for below-deck and one for above.
Ik kan me voorstellen dat deze versiering één van de weinige dingen is wat geschilderd wordt? Je zou als basis een juiste ring in harsboard kunnen laseren welke rondom het hennegat wordt gelijmd? Hierop verder met resin wat dikker wordt gegoten zodat je de juiste ronding kan schuren? Of in combinatie met een in elkaar gedraaid koord rondom. Ik kan me voorstellen dat dit een schip wordt met een behoorlijke moeilijkheidsgraad. Dit wordt voor een toekomstige bouwer dan ook weer een uitdaging. Of een potje fimo-klei erbij gewoon heerlijk knutselen.Waar ik over aan het nadenken ben is hoe het hennegat achterop straks netjes afgewerkt kan worden.
Hier wil ik het stukje versiersel wat erlangs komt eigenlijk ook als functioneel stukje versteviging gaan gebruiken om de opening mooi af te werken.
Ik kan me ook zo voorstellen dat bij de bouw van de originele schepen de versteviging die rondom kwam wat opgeleukt werd met snijwerk om zo vorm en functie wat aangenamer van uiterlijk te maken.
Tatatataa (The A-team muziek).I love it when a plan comes together!![]()
Ik kan me voorstellen dat deze versiering één van de weinige dingen is wat geschilderd wordt? Je zou als basis een juiste ring in harsboard kunnen laseren welke rondom het hennegat wordt gelijmd? Hierop verder met resin wat dikker wordt gegoten zodat je de juiste ronding kan schuren? Of in combinatie met een in elkaar gedraaid koord rondom. Ik kan me voorstellen dat dit een schip wordt met een behoorlijke moeilijkheidsgraad. Dit wordt voor een toekomstige bouwer dan ook weer een uitdaging. Of een potje fimo-klei erbij gewoon heerlijk knutselen.