17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 8 okt 2020.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij moet je dan of in Oud Beijerland zijn of in Leeuwarden :koud::koud: Denk ik zomaar hoor *Hans*......
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een voorbeeld van een hennegat hoe het ongeveer zou moeten worden. En denk hier niet - wat is dat nu voor raar hout? Het betreft hier papier namelijk. Deze foto is van Ab Hoving - die bouwt veel met papier.
    Ik krijg van tijd tot tijd wat zinvolle aanwijzingen van hem, dat helpt goed verder :) Hennegat.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inderdaad Hans. Dat is best een dingetje het hennegat. Die had ik even onderschat om af te werken.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    En dan ontspoort je treintje zomaar.

    Een korte uitleg:
    De fluit die ik aan het maken ben is in het programma Delftship volledig uitgetekend. Wanneer je in dat programma de nodige dingen aanvinkt en afvinkt en uit de tekening verwijdert kun je uiteindelijk alle huidgangen, berghouten etc. als een uitslag laten uitrekenen, en dan als .dxf bestand opslaan. De lasersnijder kan overweg met dit dxf bestand en kan daar uit een plankje hout de daadwerkelijke huidgang snijden.
    Ik heb dat dus gedaan voor dit model en uiteindelijk per kant 25 stroken laten snijden die keurig op elkaar passen. Alles bij elkaar een zeer tijdrovend karwei, en ik had de vinkjes voor mijn ogen draaien uiteindelijk.
    Daarna ben ik begonnen al die dxf bestandjes te passen en meten op linden plankjes van 10 x 50 cm en 1,5 mm dik om dit te laten snijden. Ook dat kost even tijd.
    Toen alles laten snijden en fluitend aan het plakken gegaan - dit hebben jullie hierboven gezien.

    Maaarrrr...

    Wanneer je sommige vinkjes verkeerd zet, en sommige onderdelen in het Delftship bestand niet goed weg haalt krijg je dus een foute huidgang:

    IMG_20201109_211657.jpg
    Bij de rode pijl zit er een rare knik in de plank die niet correct is. Dat lijkt logisch - is het ook - maar na honderduizend miljoen vinkjes kijk je daar dus volledig overheen.
    :(
    Het is de één na laatste onder de fortuining, en ik zal even moeten knoeien om hier een passende strook van te maken.
    Ik heb wel gelijk alles opnieuw aan- en afgevinkt en heb nu de goede plank als snijbestand - maar daar kom ik momenteel even niet verder...
     
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    De niet leuk knop... Ga je goed krijgen
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    :( En ik medium maken om scheve lampjes
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Tja, *Hans* wel op blijven letten hee..... :hammer:
    Maar iets in mij zegt dat dit ook weer goed komt
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Geen paniek, rustig blijven, nachtje over slapen, en je vindt ongetwijfeld een noodoplossing om je demomodel verder af te werken, desnoods die ene huidgang met de hand uit een plankje zagen/snijden.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  9. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Daar ben ik goed fout gegaan. Waar jou roer zit is plat dus het hennegat kan makkelijker gemaakt worden. Ik heb het wat ronder gemaakt.
    Marcus
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu - en dan zomaar is het model klaar:

    Witsen_fluit_125vt_6_LR.jpg

    Haha - nee hoor. Zo'n feest is het nog niet.
    Ik sprak over Ab Hoving die veel modellen in papier maakt.
    En dat dat niet onder doet voor hout bewijst bovenstaande foto. Een model van een door hem gemaakte fluit - van papier dus.
    Ik teken ervoor als mijn model er straks zo uit mag zien.
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is ook een plaatje zeg, schitterend zo :worship::worship:
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Knap werk wat Hoving laat zien en dat in papier. Ik heb inderdaad wat werk gezien van hem.
    Maar dit neemt niet weg dat jou schip minder mooi kan worden. Volgens mij loopt de grote stag ook naar de zijkant voor de beschikbare ruimte op het dek.
     
  13. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Wat ik begrepen heb was een fluit eigenlijk het werkpaard van de Republiek. Voornamelijk gebruikt voor de handel op de Oostzee. Dat was toen de belangrijkste handel, nog groter dan de handel op de Oost en de ware bron van rijkdom voor de Repubiek. Nogmaals ik ben geen historicus). Zo'n fluitschip heeft een heel bijzondere lijn, echt mooi! Maar wel ongelooflijk moeilijk om te maken lijkt me. Mooi project Hans. Wordt ongetwijfeld weer een mooie kit voor Kolderstok! :)
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wordt dit ook een fluyt met een galjoen?
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    ?
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee en ja. Vraag me niet waarom, maar de Noordsvaarders hadden geen galjoen en de schepen die naar de oost gingen wel.
    Uiteindelijk zul je met dit bouwpakket meerdere modellen kunnen maken (aanpassing aan de spiegel) en zal ik ook een galjoen-pakketje maken om er een Oostvaarder van te maken (tenminste - dat is nu het plan).
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik neem aan dat je met dit vraagteken mij een verklaring ontlokt of heb ik het mis?
    Even voor de duidelijkheid dacht ik gelezen te hebben dat er veel tuigage zoals knechten en kardeelblok op het midden van het dek afwezig waren maar min of meer naar de zijkant geleid werd. En ook dit is iets wat ik niet weet. Dit werd dan gedaan door het toch al smalle dek en de werkbare ruimte. In dit geval dacht ik te zien dat de stag ook naar de zijkant is gebracht.
    Ik kan het uiteraard mis hebben maar mischien wil je je vraagstelling anders wat beter specificeren. En ik weet inderdaad niet of dit met de stag ook zo was. Ik dacht dit te zien bij het model van Hoving. Omdat ook mijn interesse bij een te bouwen fluyt ligt heb ik er ook iets over gelezen o.a. dit.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    de stag loopt gewoon naar de mast hoor
    het galjoen werd op fluiten enkel gemaakt zodat de mannen hun gevoeg konden doen ( komt van witsen zijn boek )
    dus enkel voor schepen die naar de oost gingen
    ik vermoed dat de rest op een emmer ging zitten en daar de vis mee voederde :)
     
    *Hans* en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Duidelijk Hans. Ja dat was mijn vraagteken. Nu begrijp ik je gedachtegang. Ik zag ook niks vreemds aan die stag
     
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Gentlemen all I can say is that I have the greatest respect for our Admiraal. Now I know in person what it takes to develop a model like this. Petje af - Hans!
     
    *Hans* vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina