waa01
PH-SAM
Beste mensen,
Hier zal ik weer een bouwverslagje bij houden van de Gladiator een model uit 1941 naar ontwerp van Paul Plecan waarvan ik ook al de Simplex heb gemaakt die heerlijk met een 2,5cc Letmo Diesel z'n rondjes maakt!
http://www.modelbouwforum.nl/threads/sam-simplex-60.199809/page-1
Na de bouw van de 1937 Cumulus dus nu deze.
Naar aanleiding van het artikel uit die tijd en een tekening uit Outerzone zal het met RC assist uitgevoerd worden. Zoals je in dit (lelijke) model wel ziet is het zwaartepunt goed krijgen later een uitdaging. In die dagen dachten ze ook dat bij een "dragend" stabilo het zwaarte punt ver naar achteren kan worden gemaakt, maar ook toen kwamen ze er achter dat het niet erg lekker vliegt en hebben ze het naar een "normale" positie gebracht.
Ik zal proberen er een Anderson Spitfire motor in te zetten uit 1948
Wel jammer dat de originele motor geen uitlaat demper heeft en dus nu een demper moet hebben om te mogen kunnen vliegen in Nederland!
Dit is de test opstelling en loopt als een zonnetje op een benzine/olie van 3 op 1, lekker vet voor zo'n oudje
Alleen hier zit nog de "zware" bobine bij maar inmiddels heeft hij ook goed gelopen met het origineel uit die tijd! Met het tankje draait het bijna 2 minuten, ruim voldoende om hem naar mooie hoogten te trekken.
Alleen moet ik er wel een RC schakelaar tussen zetten om de ontsteking uit te kunnen zetten als de prop blijft staan als het contact gesloten is.........kan de bobine doorbranden, max 4,5 volt!
Hieronder het artikel met een tekening
Hier zal ik weer een bouwverslagje bij houden van de Gladiator een model uit 1941 naar ontwerp van Paul Plecan waarvan ik ook al de Simplex heb gemaakt die heerlijk met een 2,5cc Letmo Diesel z'n rondjes maakt!
http://www.modelbouwforum.nl/threads/sam-simplex-60.199809/page-1
Na de bouw van de 1937 Cumulus dus nu deze.
Naar aanleiding van het artikel uit die tijd en een tekening uit Outerzone zal het met RC assist uitgevoerd worden. Zoals je in dit (lelijke) model wel ziet is het zwaartepunt goed krijgen later een uitdaging. In die dagen dachten ze ook dat bij een "dragend" stabilo het zwaarte punt ver naar achteren kan worden gemaakt, maar ook toen kwamen ze er achter dat het niet erg lekker vliegt en hebben ze het naar een "normale" positie gebracht.
Ik zal proberen er een Anderson Spitfire motor in te zetten uit 1948
Wel jammer dat de originele motor geen uitlaat demper heeft en dus nu een demper moet hebben om te mogen kunnen vliegen in Nederland!
Dit is de test opstelling en loopt als een zonnetje op een benzine/olie van 3 op 1, lekker vet voor zo'n oudje
Alleen hier zit nog de "zware" bobine bij maar inmiddels heeft hij ook goed gelopen met het origineel uit die tijd! Met het tankje draait het bijna 2 minuten, ruim voldoende om hem naar mooie hoogten te trekken.
Alleen moet ik er wel een RC schakelaar tussen zetten om de ontsteking uit te kunnen zetten als de prop blijft staan als het contact gesloten is.........kan de bobine doorbranden, max 4,5 volt!
Hieronder het artikel met een tekening
Bijlagen
Laatst bewerkt: