Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 19 nov 2019.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    En die zitten er inmiddels ook op. Was wel een klus om de oude verf van de framing van de canopy af te halen. uren met de Dremel en hier en daar een paar "uitglijders" helaas. Maar goed.
    20200608_203410.jpg

    20200608_203445.jpg

    Volgende stap zou de hele romp polijsten moeten zijn. Had al eens met commandant 4 geprobeerd en dat geeft een heel mooi effect. Maar is een beetje geknoei. Misschien eens een HG koperpoetsdoek of HG zilver poetswanten proberen...
    Toch ga ik nu eerst verder met de vleugel. is nog veel werk aan.

    Roel
     
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.598
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Wouw, ziet er geweldig uit
    Ben benieuwd wanneer we hem/haar in de lucht kunnen bewonderen.
    Succes met de vleugel
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.744
    Locatie:
    Oostvoorne
    Indrukwekkend . . . . echt ontzettend mooi wat hier laat zien :worship:

    Mvg,

    Bart
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.208
    Locatie:
    Stein
    Laat je niet voor de gek houden.
    Roel is wel aan zijn Spitfire aan het werken , maar als bouwfotos gebruikt hij fotos van de echte Spit .:D:D:D

    Ton
     
  5. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    Onvoorstelbaar! Had de laatste post ook gemist, om e.o.a. reden geen berichtjes van gehad. Werkelijk prachtig resultaat! En ook tof dat je het proces zo duidelijk deelt.
     
  6. EricM

    EricM

    Lid geworden:
    19 feb 2009
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Beestachtig mooi Roel :kwijl::kwijl::kwijl:
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Nou dan kijk maar hier eens: https://warbirdforum.de/forum/index...chaftsprojekt-von-erich-wächter-und/&pageNo=1
    Dat is universiteit van de Modelbouw,... dan zit ik nog in de kleuterklas...

    Bedankt allen. Fijn dat jullie er van genieten en zo leren we van elkaar.

    p.s. het meeste was al in de jaren 90 gemaakt, zou ik nu anders doen (zeker met het boek van Monforton erbij). Maar goed. leuk om dit weer de lucht in te krijgen.

    Ik begin dit weekend met de flaps in de Styropor kernen te maken.
     
    Bruno van Hoek en Bart83 vinden dit leuk.
  8. njgreijnders

    njgreijnders

    Lid geworden:
    23 jun 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Voerendaal
    Gisteren de romp in het echt mogen aanschouwen op onze club, hij ziet er echt top uit!! Complimenten!!

    Gr.,
    Niels[​IMG][​IMG]
     
    mac, MicropropSport, roberthabraken en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.139
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heb het draadje al een poos niet meer gezien, updates uitgezet of zo.

    Wat een prachtig werk wat je met het aluminium bekleden doet, werkelijk schitterend!!! :thumbsup: Ziet er heel overtuigend en realistisch uit. Ik heb dit nog nooit gedaan maar krijg spontaan zin om ook zoiets te proberen!:) Ook je klinknagel rollertje handig en leuk gemaakt! Wordt in mn hersenpan opgeslagen, wie weet leen ik je idee nog eens.

    Grt,
    Gerald
     
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Bedankt allen.
    Het wordt wel wat:D
    Deze "clipped wing" spit doet het toch niet zo goed....
    Ben nu aan de vleugel bezig. Zal straks wat posten.
     
    roberthabraken vindt dit leuk.
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Ik was begonnen met het inbouwen van de flaps in de styropor kernen voordat de beplanking erop gaat. Zag dat bij jou, Gerald. Had ik zelf nog nooit gezien, dus maar eens proberen. Lijkt me vooral voor de split flaps handig, omdat dan niet achteraf al het piepschuim van de beplanking aan de binnenzijde moet worden afgepeuterd.
    Eerst aftekenen en de flapsgedeeltes uitgefreesd. Dan van 0.4mm triplex en balsa een sandwich paneel/flap gemaakt. Daarop komt een carbon buis met in de uiteinden een scharnierpen (van een M5 boutje gedraaid).

    20200614_210254.jpg

    Scharnier gemaakt van messing buis en plaat.
    Deze moet eerst over de buis geschoven worden voordat de buis aan de flap geplakt wordt. De hevel zit er ook al aan (nog van de oude spit).
    20200614_214431.jpg

    20200708_213805.jpg

    Het luikje aan de bovenklant van de vleugel had ik ook bewaard.
    20200726_153606.jpg

    20200726_153752.jpg

    20200726_194059.jpg
     
    strutter, Hans V, Gerald Rutten en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Heb je de mallen om een styropor vleugelkern te snijden ???
    Ik heb een gelijksoortig project van een 2.05 mtr spitfire van TopRC die de vleugels doormidden heeft (veel te zwakke constructie) ik had dus ook dit plan om styropor kernen te gaan maken.....
    Prachtig project en ga genieten van deze build :thumbsup:
     
  13. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Mugen,
    Ja, die heb ik. Maar enkel als triplex sjabloon. 45 jaar geleden hadden de hobbyisten nog geen CAD.
    De vleugel is wel groter, 2.56m spanwijdte en bestaat uit 13 styropor delen en gfk vleugeltips. Ik denk dat je beter een vleugel vanaf een brian taylor tekening kan bouwen, of niet?

    Groeten Roel
     
  14. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Kogel is door de kerk. Een poosje geleden schreef ik dat er nog wat volgt m.b.t. elektro aandrijving voor de spit. Afgelopen winter heb ik veel zitten googlen en via ecalc etc. Uitgerekend. Een van de opties (die Ramoser ook al aangaf) was de KSG overbrenging van Kontronik: https://www.kontronik.com/produkte/...ugzeugeksg-getriebeksg/rueckspantmontage.html
    Nou kreeg ik afgelopen zaterdag een aanbod dat ik niet kon afslaan en ben gisteren de drive-set gaan halen:
    20200727_234537.jpg
    Het wordt dus deze, met de Pyro1000-48L en de koolkosmik 200hv.
    Hartelijk dank Dirk uit (B)!!!
    Nou rap aan de vleugel verder en alles weer uit de romp halen....
     
    mac, 00Steven, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.963
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben benieuwd wat voor geluid dat maakt!
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    13 delen styropor...... aha dan snap ik al hoe je het bouwt, in mijn geval gaat het om een model van TopRC en het is maar de vraag of de brian taylor hetzelfde profiel heeft,
    Ik twijvel tussen de huidige vleugel restanten ontleden en nieuwe ribben maken voor een traditionele houtbouw ribbenvleugel of toch de huidige vleugeldelen samenbouwen, strak maken en composiet mallen trekken om daarna composiet vleugels te maken

    P.s. waarmee lijm jij balsa aan het styropor ? Gewoon witte houtlijm of heb je daar iets anders voor,
    Vroeger had ik hiervoor melklijm dat was een watergedragen contactlijm, maar weet begot niet meer waar ik dat haalde ...
     
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Mugen,

    Lastige keuze, maar ongetwijfeld maak je de beste keuze. Is het niet makkelijker/minder-werk om een nieuwe vleugel te bestellen bij topRC?

    Ik heb voor de beplanking op de kern te lijmen de textiellijm van de Action gebruikt. Zijn kleine flesjes, dus dat gaat er rap doorheen. Zit muurvast, maar de beplanking moet er ook strak op zitten. Waar hij ook maar enigszins niet raakt, plakt ie ook niet. DUs ik ben er nog niet uit of ik dat ook voor de rest van de vleugel ga gebruiken. Vroeger gebruikte ik ook altijd textiellijm, maar weet niet meer waar ik die vandaan haalde. Mischien beter om epoxy te gebruiken?

    Hier nog wat foto's van het model in de achtertuin.
    20200724_151622.jpg
    20200724_151644.jpg

    en de uitgefreesde flap met de eindribben gelijmd:
    20200727_234657.jpg

    groeten
    Roel
     
    Helikapoter, Mugen MRX-3, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.744
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat een mooie krachtige aandrijving!

    Mvg,

    Bart
     
  19. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    Wow, gaaf die aandrijving, erg benieuwd naar je bevindingen. Door de grotere prop vanwege de reductie zal het (prop)geluid heerlijk zijn, daar ben ik van overtuigd.

    Je Spit ziet er prachtig uit zo in het groen. Erg mooi werk met de beplating. Om jaloers op te zijn, zeker in die maat, ik volg je project nog steeds met interesse!
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.139
    Locatie:
    Zuidelijk
    Juweeltje zo daar in het gras, je zou zó denken dat er ook aluminium spanten in zitten!
     

Deel Deze Pagina