Jan,
als Fiss-fan heb ik nog wel een paar tips voor je
Eten: Kulturhaus. Is een restaurantje bij het plaatselijke verenigingsgebouw.
Wolfgang en zijn vrouw Elke runnen dit zaakje. Eten is perfect voor niet al te veel geld. Neem er een lekkere Weizen bier bij (400ml). Porties zijn "een beetje groot", dus als je het niet opkrijgt schaam je dan niet

Wolfgang heeft een iets "rauwere" humor, maar is een man met een goed hart, en modelvlieger hoewel hij daar de laatste jaren weinig aan toe gekomen is.
http://www.fiss.tirol.gv.at/gemeindeamt/download/220150325_1.pdf pagina 36.
Trust me !! Ik weet wat eten is, en hoe een keuken werkt (zelf 6 jaar de scepter gezwaaid in een volwaardige restaurant keuken op het strand in Zandvoort).
Goed terug naar het vliegen.
Uit je tekst maak ik op dat de Xeno nog niet gemotoriseerd is.
Dat maakt dat ik je wil adviseren om het vliegen te beperken tot het vliegen bij het dorp zelf in plaats van op de berg zelf.
Waarom?
Omdat op de Schonjöchl (2500m) je zeer beperkt bent met landingsmogelijkheden.
Indien er thermiek is gaat alles goed, maar waar er thermiek is moet er ook lucht omlaag gaan. En mijn ervaring is dat dat alles op die hoogte een beetje extremer is dan we hier gewend zijn in Nederland. Als er thermiek is, gaat het super hard omhoog, maar als er geen thermiek kan het ook heel hard naar beneden gaan. Niet voor niets wordt zoiets ook weleens omschreven door de duits-taligen als "wenn eine Eliphant drauf sitzt" (nee geen verwijzing naar Fotor's model). Danb gaat het gewoon hard omlaag. Aan de noordzijde van de berg neit zo'n erg probleem: je moet alleen een stuk naar beneden lopen en hopen dat de landing (buiten beeld) zonder al te veel schade is afgelopen. Aan de zuidzijde is het een ander verhaal: daar heb je in principe de eerste 250-300 meter onder starthoogte geen makkelijke landingsplek. Daarna is het gezien de afstand (en dus inschatting van hoogte etc etc) een kwestie van geluk. Of je moet er voor kiezen om je vliegtuig onder ooghoogte "ergens" in de bergwand te prikken. En dan moet je tussen de lawinehekken door naar beneden klimmen in de hoop om je vliegtuig te vinden.
Echte locals zijn er niet veel (meesten zijn hard aan het werk !!), dus kijk eerst even rond hoe de anderen vliegen.
Als er een zuidenwind staat (of zelfs een föhnwind) dan wordt het verhaal wat anders, dan kun je zelfs een "schuurdeur" naar buiten gooien zoals de Duitsers dat zeggen.
Goed, dan bij het dorp zelf.
Met de rug naar het dal toe ligt aan de rechterkant van het dorp een plek waar je kan vliegen. Dit staat ook aangegeven op alle kaartjes van Fiss. De route is of via de wandelpaden, of (zoals ik) met de auto langs Hotel Toalstock omhoog, langs de houtzagerij totdat je links het pad naar het tussenstation van de lift Ladis-Fiss ziet. Parker daar je auto, ga rechts van de weg door de hekken. naar een klein hokje met rondom glas. Daar aangekomen zie je schuin links (op richting 11:00 uur) op ongeveer 200 meter afstand een open hokje. Dat is de vliegplek. Er hangt daar een frequentiebord, er staan 2 zonnecellen op het dakje die een accu laden. In het open hokje zie je aan de waand 2 strips met gaatjes, hier kan je lader op aan sluiten.
Als je daar richting Ladis kijkt (en richting de burcht) heb je de richting om te vliegen.
Indien de wind daar recht op de helling staat.
Als de wind daar van rechts komt (uit de richting van het dorp) dan valt daar ongemotoriseerd niet veel te vliegen. Maar dan is dat een wel een teken dat het boven op de berg bijna "veilig" is om te vliegen aan de zuidkant. Dan waait er namelijk de zuid-föhn.
In geval van zuid-föhn winden kan je 's ochtends tot 10:00 - 10:30 uur nog prima vliegen bij het veldje bij het dorp.
Als de wind na 10:30 rechts van het lokale veld komt, veranderd niet meer gedurende de dag. Dus dan heeft het niet veel zin om te wachten of de wind afneemt of draait naar een gunstige hoek. Dan moet je dus eigenlijk de berg op of een een gezellig familiedagje inlassen
Een uitgebreid verhaal om jou (en anderen) wat meer informatie te geven.
Waarom? Omdat ik Fiss een leuk dorpje vind, en er al 5 heerlijke vakanties heb doorgebracht.
Omdat de kick van het vliegen bij het lokale veldje geweldig is: er zijn periodes met thermiek en er zijn periodes dat je "moet zoeken" naar thermiek. Periodes dat je eindeloos kunt vliegen, en 3 minuten later van 300 meter hoogte naar beneden dondert en moet landen. Echt vliegen in de bergen, extreem vergeleken met Nederlandse omstandigheden.
Gelukkig heb ik het vliegen daar zonder veel schade en schande geleerd, af en toe een romp moeten repareren met epoxy en glasmat.
Qua keuze is de Xeno niet echt slecht, maar als je de mogelijkheid heb om een klein 2-assetje mee te nemen (1,5-1,8m spanwijdte) voor het vliegen op het veldje bij het dorp: dan DOEN !!!
Veld bij dorp: vooral leuk met lichte zwever of electro-zwever.
Boven op de berg: voor iets groter (hoewel licht ook kan, maar hoe de omstandigheden in de gaten !!!).
Ik PB je nog mijn telefoonnummer als je meer vragen hebt.
Nogmaals ik ben bekend in Fiss en vind het heerlijk daar, en wil je mijn positieve ervaringen graag meegeven.
Hans