2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar goed, na enige over en weer praten, staat hier het definitieve bericht.

vr.gr.

Joyce

------------------------------------------------------
Hallo Joyce,

Bij navraag is gebleken dat het wel is toegestaan om gebruik te maken van de 2,4 GHz mits men niet meer vermogen gebruikt dan 10mW e.i.r.p.
Het gebruik valt dan inderdaad onder het genoemde in tabel 1.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Blink
Medewerker KCC
Agentschap Telecom/Ministerie van Economische Zaken
050-5877444

Hoi hoi!!

Nu is het nog zaak aan de clubs hoe dit in te kleden,
bijv een aantal 2.4 Ghz band knijpers op t bord?

Is er ook al een kleur bekend?
35 mhz = oranje, 40 = groen, 2,4 Ghz = ??

Niek zei:
...Dat de RadioControle dienst ZELF blijkbaar niet pcs goed weet, gezien het mailtje uit de startpost,
is reden genoeg voor menig bestuur om deze apparatuur op de vliegvelden te weigeren...

Het is mij al eerder opgevallen dat de "voorlichters" van het Agentschap Telecom niet verder kijken dan hun neus lang is .....

De vraagstelling had moeten zijn:
  • "is deze apparatuur toegetaan: uitzendend tussen de 2400 en 2483,5 MHz met een vermogen van ten hoogste 10mW e.i.r.p. toepassing afstandsbediening (=modelbesturing) voldoet aan de volgende normen (de hele CE bups)"
..... dan krijg je antwoord van een deskundige die de "voorlichter" dan inschakeld omdat dat een (te) moeilijke vraag is .......

Ik heb met regelmaat contact met deze club (en weet nu wie ik wel en wie ik niet moet hebben voor bepaalde vragen) ....
Alleen antwoord van de deskundige duurt wat langer omdat deze mensen nogal uithuizig zijn (of op een andere locatie werken) .....

Een knijper is natuurlijk niet nodig (omdat dit zendsysteem na inschakelen zelf de band afzoekt naar een vrije plek en deze dan gebruikt), maar een club kan dit voor de duidelijkheid instellen (zwarte knijper?)

Je kunt natuurlijk als bestuur ook de clubleden informeren dat voor zo'n zender met een kort antennetje (ongeveerde helft van een Wendelantenne) je geen knijper nodig hebt.

Lijkt me een zaak voor elke club op zich, er zijn ook verschillende (of geen) knijpersystemen her en der....

SPM2712-450.jpg

Spektrum DX7

(Het al eerder verschenen DX-6 model is niet full-range en heeft alleen dual rate/expo op rol en hoogte en is daarmee geen aanrader...)

Kan er ook nog wat aan de misleidende topictitel worden gesleuteld?

(Topicstarter/Joyce kan dit ook zelf doen door de eerste post te editen)

Pjotrrr zei:
Kan er ook nog wat aan de misleidende topictitel worden gesleuteld?

(Topicstarter/Joyce kan dit ook zelf doen door de eerste post te editen)

= geregeld.
Nog meer wensen??? :wink:

vr.gr.

Joyce

Goedkopere 2.4 ghz apparatuur.. :wink:

Prijsstelling DX7 iets in de 500 euro hoorde ik bij mijn LHS.

" Bij navraag is gebleken dat het wel is toegestaan om gebruik te maken van de 2,4 GHz mits men niet meer vermogen gebruikt dan 10mW e.i.r.p. "

10mW e.i.r.p. is wel erg weinig, geeft dat geen reikwijdte problemen?
Voor zover ik weet mogen de RC zenders op 35MHz 100mW e.r.p. uitstralen.

Welnee......Stuur Dick maar eens een PB voor een betaalbaar nederlands adresje....

Goedkoop adres in de USA:
http://myrcsupply.net/index.php?main_page=index&cPath=22_23

Komt met invoer en BTW echter ongeveer even duur uit....

@FBK: Hoe hoger de band in frequentie, hoe minder zendvermogen je nodig hebt, en dat is maar goed ook want anders zouden onze mobieltjes zeker niet gezond zijn in het gebruik....
De Spektrum DX7 is inmiddels uitgebreid getest in jets, heli's etc. en vodoet uitstekend, de servoresponse is zelfs sneller dan de duurste 35Mhz zenders...

fbk zei:
Voor zover ik weet mogen de RC zenders op 35MHz 100mW e.i.r.p. uitstralen.

10mW e.i.r.p. bereik je pas met 100mW zendvermogen op een rondstraler (=zenderantene) ..... dus "ongeveer" het zelfde als een normale RC-Zender ..... wel is 2,4GHz wat gevoeliger voor storende objecten (bomen in blad zijn al moeilijk doordrinbare obstakels) ......

Even een korte uitleg over 10mW e.i.r.p. zendvermogen ..

e.i.r.p. (Equivalent Isotropically Radiated Power) betekend (versimpeld) de uitgezonde zendenergie in een bepaalde richting .... een RC-zendantenne is en rondstraler en straalt in alle richtingen tegelijk op, dus de 100mW wordt als het ware verdeeld over alle richtingen daardoor zal in een bepaalde richting (gemeten op een zekere aftand) nooit meer gemeten kunnen worden dan een gedeelte van de aan de antenne aangeboden energie .... bij de 2,4GHz gehanteerde meetmethode komt je in de gevarenzône als je meer dan 100mW aan een rondstraler toevoerd ....

Dirk zei:
fbk zei:
Voor zover ik weet mogen de RC zenders op 35MHz 100mW e.r.p. uitstralen.

10mW e.i.r.p. bereik je pas met 100mW zendvermogen op een rondstraler (=zenderantene) ..... dus "ongeveer" het zelfde als een normale RC-Zender ..... wel is 2,4GHz wat gevoeliger voor storende objecten (bomen in blad zijn al moeilijk doordrinbare obstakels) ......

Het is een beetje verwarrend gesteld op de telecom website, 2.4GHz mag met 10mW e.i.r.p. en 35MHz mag met 100mW e.r.p. :cry:
Eens even uitgezocht: EIRP = 1.64 x ERP. Dus een uitgestraald antennevermogen van 10mW EIRP is vergelijkbaar met 16.4mW ERP.
Toch nog steeds een behoorlijk verschil met de 100mW ERP van de 35MHz zender.
Het gaat dus niet om het vermogen van de zender, maar over het uitgestraalde vermogen van de antenne, die antenne kan kort of lang zijn, dat maakt niet uit, bij een korte (slechte) antenne mag de zender dus meer vermogen hebben, als je maar niet boven de toegestane EIRP of ERP komt :wink:

Zo leert men weer wat. De omrekenwaarde 1,64 kende ik nog niet. Waar kan ik hierover meer info vinden, Frank? Een beetje bij-leren is tenslotte nooit weg.

Op de Telecom-site wordt het verschil tussen e.r.p. en e.i.r.p. wel verklaard, maar erg veel wijzer word je er niet van. E.r.p. is het afgestraald vermogen t.o.v. een halve golf dipool antenne en e.i.r.p. is dat t.o.v. een isotrope straler. Er wordt dus vergeleken met verschillende typen antennesystemen en eigenlijk is het een rekensom (vermogen x antenneversterking). Bij e.r.p. vergelijkt men de antenne-afstraling met de hoeveel energie, die je op de ingang van een halvegolf dipool antenne moet zetten om aan hetzelfde vermogen te komen en bij e.i.r.p. is dat t.o.v. een isotroop antennesysteem. Zoals Frank hiervoor al postte gaat het er uisluitend om hoeveel vermogen door de antenne wordt afgestraald. De zender kan zelf dus veel meer vermogen leveren.

Tot nu toe is de DX7 van Spektrum de enige zender, waarbij men full range claimt. Deze zender was in Europa nog niet leverbaar, maar is inmiddels door Graupner opgenomen in het programma. De DX6 van Spektrum is nog bedoeld voor indoor en parkflyers en dat geldt ook voor de net geïntroduceerde T6EX-2,4GHz van Futaba.

Hoe je bij "ouderwetse" RC apparatuur het zendvermogen moet meten volgens de regeltjes weet ik helaas niet (kan het wel navragen bij het Agentschap Telecom), maar voor de 2,4GHz weet ik "ietsje" meer .... voor Wifi apparatuur (die onder de zelfde vrijstelling valt) heb je met 100mW zendvermogen en een rondstraler zonder extra versterking minder dan 10mW e.i.r.p. .... ga je met versterkende of richt-antenne's werken dan overschrijdt je de 10mW e.i.r.p. norn snel (en ben je dus illegaal bezig) ......

e.i.r.p. is zendvermogen gemeten in de hoofd-zendrichting (bij rondstralers is er geen specefieke zendrichting, dus kan je meten op een "willekeurige" richting, je meet dan maar een (klein) gedeelte van het totale uitgestraalde vermogen) ....

Jan, ik heb met wat mensen van Graupner gesproken, de DX7 wordt in Nederland leverbaar maar dan nadrukkelijk verkocht als "indoor" zender, dus voor shockflyers en modellen die je dichtbij vliegt.
Staat ook in de neuheiten vermeld.
Hij is niet geschikt om "buitenmodellen" mee te besturen omdat de zender geleverd wordt met 80 mW zendvermogen.
Dit is nog toegestaan, hoger mag niet.
2.4 Ghz met zo weinig vermogen is erg gevoelig voor objecten tussen model en zender.
Dit betekent dat, in het ergste geval, wanneer er iemand tussen jou en het model gaat staan het model de zender niet meer ziet.
Dus onbestuurbaar is.
Ik zei ook al, waarom zetten jullie dat dan niet in de catalogus.
Ze mogen mensen niet verbieden dingen te doen.

De zenders die in de US geleverd worden hebben wel meer zendvermogen en zijn redelijk bruikbaar maar mogen hier niet gebruikt worden, zodra er iets misgaat en er komt justitie bij ben je de sigaar.
Er zijn inmiddels mensen die jets met deze zender besturen, bij Graupner reageerden ze geschokt, het is wachten op een ongeluk volgens hun.
De eigenaar wordt aansprakelijk gesteld en ook de verkoper.

Iets om over na te denken???

GJ

Het ziet er sterk naar uit dat de Futaba 2.4 Ghz set óók full-range is.

Van de Robbe website geplukt:
"FASST - Futaba Advanced Spread Spectrum Technology
Fully expanded six-channel computer system with an ergonomically efficient hand- held transmitter, exploiting FASST 2.4 GHz Spread Spectrum technology. Standard range (approx. 900 m), suitable for use with all types of model. "

Tower hobbies zegt:
"This is the Futaba 6EX Transmitter and Receiver with the 2.4GHz FASST system. Full Range System-ideal for all types of R/C Aircraft Including Park Flyers."

Geschikt voor 'all types of model' dus, niet alleen parkflyers.

In Amerika worden er ook jets mee gevlogen en wordt de zender als full range systeem verkocht, de zenders die nu in Nederland gebruikt worden zijn ook daar vandaan geimporteerd...
Zie voor uitstekende rapporten over reikwijdte ook het eerder genoemde linkje naar RC Groups en de FAQ van de fabrikant:

'What is the range of the DX7 and can I fly large-scale airplanes and large gas or glow-powered helicopters with the system?
The DX7's range is beyond visual limits allowing even giant scale airplanes and unlimited class sailplanes to be flown to the limits of sight. The AR7000 receiver incorporates a second remotely mounted receiver that sees a slightly different RF environment. This remote receiver is the key that allows sophisticated aircraft of all sizes and types to maintain a solid RF link out to the limits of sight.'

Bron: http://www.spektrumrc.com/DSM/FAQ.aspx

In de Amerikaanse handleiding staat ook dat DIE zenders CE gekeurd zijn voor veel Europese landen en de USA en Canada.

Het zou dus tot een zeer verwarrende en gevaarlijke situatie leiden als de door Graupner geleverde zenders inderdaad een lager zendvermogen hebben???

De DX7 is te vinden op pagina 85 van de nieuwe Graupner catalogus:
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/Katalog/20070201073739_Graupner_Neuheiten_2007.pdf

en toch zou ik hiermee uitkijken met deze uitspraken.

het KAN namelijk best zo zijn dat het zendvermogen wel minder is.

ik kijk de kat wel even uit de boom voorlopig.......

@GJVO,
Helaas weten "we" het bij Graupner ook niet precies (ik ben zelf servicedienst voor België en Nederland). De sets worden geleverd door de Amerikaanse JR-importeur en men is bepaald niet scheutig met informatie. Hierdoor bestaat servicen dan ook tot nu toe meestal uit omruilen, maar dat terzijde.
De DX6 wordt aangeboden als parkflyer-set en de DX7 als DSM2 Security.
De DX7 heeft een maximaal opgenomen gelijkstroomvermogen van maximaal (Delta?)800mW. Dit is een nietszeggend getal, het is uitsluitend de e.i.r.p. waarde en die is 10mW.
Ik geloof er niets van, dat de Amerikaanse sets meer vermogen leveren dan de Europese. Volgens mij is de internationale norm 10 mW voor de 2,4 GHz en is men ook in Amerika daaraan gebonden. Ik heb ook gelezen, dat men ze in Amerika gebruikt voor full range en er zelfs jets mee vliegt. Zelf ben ik altijd wat defensief ingesteld, dus ik durf hierover weinig te zeggen.

@br@m,
Ook voor Robbe ben ik servicedienst voor België en Nederland. Ik heb zojuist met verbazing gelezen wat er op de site staat. Dit is niet in overeenstemming met de toegezonden documentatie. Er wordt navraag gedaan. In de Neuheiten 2007, die bij de winkelier verkrijgbaar is, staat: für Indoor, Park-Flyer und Micro-Hubschraubermodelle.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back