2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik quote alleen maar openbaar beschikbare informatie en kan me niet voorstellen dat de fabrikant een zender als full-range verkoopt zonder deze hierop uitgebreid te testen, zeker in Amerika met al die letsel advocaten....

Het lijkt me ook vreemd als Europese modellen afwijkend zouden zijn.

Graupner verkoopt echter ook JR zenders onder 'eigen' naam en staat misschien onder druk om deze zenders niet als full range te verkopen?
Deze nieuwe techniek is wellicht grote concurrentie voor de '35Mhz merken' ?
Aan de ander kant maakt de DX7 weer gebruik van een Graupner/JR MX-12/16 behuizing.

Als consument zullen we hier niet snel 'het fijne' over horen....

Jan, ik weet dat jij de service dienst doet (je hebt ook mijn spullen al een paar keer nagekeken ;-) ) dus ik hoop dat jij ons duidelijkheid kunt verschaffen. Daarom reageerde ik ook op je uitspraak over de Futaba set.

Het is namelijk zo dat op de Robbe site in eerste instantie óók die parkflyer beperking stond (tot op dag 1 van de Neurenberg beurs). De tekst op de Robbe website is dus recent veranderd!

In de USA is de Futaba set aangekondigd NADAT Robbe dat in Europa deed. En op de USA forums kun je vinden dat Futaba daar heeft laten weten dat bij uitgebreide tests gebleken is dat de Futaba set full-range is.

Het lijkt er op dat Robbe de aankondiging wat heeft vervroegd - ivm Neurenberg misschien? - en daarom op 'safe' heeft willen spelen.

Ook ik kan me niet voorstellen dat de amerikaanse sets meer vermogen hebben, maar de enige die dat eerlijk kan zeggen zijn Robbe en Graupner. De communicatie in de folders van deze twee bedrijven is - laten we zeggen - beknopt. Dus als jij een paar technici bij Graupner en Robbe zou kunnen bevragen...

Ik weet wel dat voor WiFi in de US en in sommige Europese landen 200mW (en zelfs 400mW!) toegestaan is wat ongetwijfeld een hoger e.i.r.p. vermogen opleverd .

In Nederland is met 100mW de grens bereikt, (in verband met productie toleranties hanteren de meeste 'low-cost' fabrikanten 'slechts' 80mW ....... hogere vermogens zijn wel toegestaan maar uitsluitend met vergunning ...

De rede hierachter is dat vooral de frequenties in het gigahertz bereik schadeijk kunnen zijn bij te hoge concentraties (te veel vermogen op te korte afstand) .... vergunninghouders worden geacht hier rekening mee te houden ....

Dirk zei:
De rede hierachter is dat vooral de frequenties in het gigahertz bereik schadeijk kunnen zijn bij te hoge concentraties (te veel vermogen op te korte afstand) .... vergunninghouders worden geacht hier rekening mee te houden ....

raar dan dat in een kortzichtig oversafe land als de us dat WEL kan en mag.

Hier is wat info over het verschil tussen EIRP en ERP te vinden:
http://www.austinwireless.net/node/34

Het komt er op neer dat EIRP uitgaat van een zog. "isotrope" straler, dat is een antenne die in alle richtingen evenveel straalt, dus eigelijk een antenne in de vorm van een bolletje.
In de praktijk is zo'n antenne niet haalbaar, bv. een rondstraler (spriet) straalt alleen rondom maar niet recht naar beneden en recht naar boven.
Daarom heeft men ook ERP bedacht, hierbij gaat men uit van een halvegolf dipool antenne. Wat blijkt nu? Zo'n dipool heeft 2.14dB versterking t.o.v. een isotrope straler. 2.14dB komt overeen met 1.64x in vermogen.
Een afgestraald vermogen van 100mW ERP is dus eigenlijk een zender van 100mW die een halvegolf dipool als antenne heeft. Omdat een halvegolf op 35MHz ongeveer 4.2m is, is dit zeer onpraktisch voor een modelbesturingszender. Dus gebruiken we een kortere antenne, deze heeft verlies, dat kan wel 6dB zijn, een faktor 4 in vermogen dus, daarom is een zendvermogen van 400mW (van de zendereindtrap dus) niet ongewoon voor een 35MHz zender.

10mW EIRP = 16.4mW ERP op 2.4GHz mag je dus vergelijken met de 100mW ERP van een 35MHz zender.
6x minder uitgestraald vermogen voor de DX7 dus :cry: Althans wettelijk voorgeschreven, hoe het in de praktijk is, is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk :wink:

Op de beurs in Neurenberg werd door Graupner gezegd dat het absoluut niet geschikt was voor jets en grote bereiken (de DX7).
Bij Robbe staat in de folder ook "indoor" terwijl er op de beurs verkeerde info gegeven werd nl dat het wel kon, grote afstand.

Beetje enge situatie.
Wie heeft er gelijk?
Wachten tot de eerste vliegshows beginnen en er een kist het publiek ingaat?
Effe uitkijken dus naar wie er met een kort antennetje staat te vliegen.

Ik blijf nog effe op de 35mc

Kijkend naar de huidige applicaties zoals WiFi en draadloos video is het bereik soms erg droevig te noemen.

Maar ja, je kunt altijd nog met Pringle verpakkingen aan de slag voor een 2.4GHz richtantenne ;)

GJVO zei:
Op de beurs in Neurenberg werd door Graupner gezegd dat het absoluut niet geschikt was voor jets en grote bereiken (de DX7).
Bij Robbe staat in de folder ook "indoor" terwijl er op de beurs verkeerde info gegeven werd nl dat het wel kon, grote afstand.
Beetje enge situatie.
Wie heeft er gelijk?
Ik denk, dat de fabrikanten een slag om de arm houden en ik denk, dat dat voor de eindgebruikers ook raadzaam is. Op de Robbe site wordt overigens 900 meter aangegeven en dat is eigenlijk geen full range.

Het probleem bij deze technieken is natuurlijk, dat nog niemand weet wat de praktijervaringen op de lange duur zullen zijn met rc. Natuurlijk zijn het geen nieuwe technieken en heeft men deze gekopiëerd van wifi e.d., maar daar zijn andere eisen dan bij ons. Bijvoorbeeld 10 keer data herhalen voordat deze een keer onvervormd binnenkomt is er bij ons niet bij. Uiteraard zijn de sets door veel testvliegers uitgeprobeerd voordat ze in produktie werden genomen, maar 100 man kan natuurlijk nooit elke denkbare situatie uitproberen.

@fbk,
Bedankt voor de verwijzing. Erg interessant. V.w.b. het zendvermogen van onze 35 en 40 MHz apparatuur worden nooit gegevens vrijgegeven. Je gokt echter redelijk in de buurt.

Heb even de Horizon/Spektrum helpdesk gebeld, omdat er in de manual en op de website geen enkel informatie te vinden is qua tech specs, en hun antwoord is dat de DX7 een max output heeft van 750 mW. Lijkt me veel, als 100 de norm is. Maar teruglezend in Coriens stukje, dit getal zegt niet veel.
Misschien kan iemand met een hoop radio en frequentie kennis (Corien?) ook eens bellen, en gerichter doorvragen, want een factor 7.5 lijkt me veel, en het zou sneu zijn als ik toch moet besluiten de radio niet aan te schaffen...

Hallo Ben (cropduster),
ik ben eigenlijk door jou gaan kijken naar de 2.4 Ghz set.
Ik heb vroeger radiostations gehad (piraat) en we werkten daar ook met straalverbindingen op 2.4 Ghz, zelfgebouwd.
Als er dan een vogel door de straal vloog of zelfs als het hard regende had je al storing.
Daarom ben ik me er toch maar eens in gaan verdiepen en ik durf het nog niet aan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er een factor 7 verschil in het zendvermogen zit.
Het zal misschien een andere meetwaarde zijn die gehanteerd word maar het gaat dus om het uitgestraalde vermogen.
Het kan misschien wel zo zijn dat het totaal opgenomen vermogen 750 mW is.
Je ziet soms de raarste beweringen dus misschien dat iemand een US spektrum heeft en hem door wil laten meten bij Corrien?
Als hij dat dat ook wil.
Dan weet je pas echt of er verschil is.

GJ

Jan (Corrien) postte eerder ook al een opgenomen vermogen van 800 mW voor de DX7 wat neerkomt op een afgestraald vermogen van 10 mW als ik hetgoed begrijp.
Het antwoord dat Cropduster kreeg moet denk ik op die wijze geinterpreteerd worden.
Ik verwacht dat Graupner dezelfde zenders verkoopt als Horizon in Amerika maar zich gewoon behoudend op wil stellen met deze nieuwe techniek.

marco bosch zei:
weetje wat ik nou zo jammer vind hans.
dat ze niet meteen lion of lipo in die zenders aan accu's gooide

Hee, een lipo zender accu zou het balans probleem aan de nekstrap van de DX7 oplossen

Hallo Ben (Cropduster) zoals je weet bezit ik een DX7 en heb dus ook de manual van de DX7.
Bladzijde 99 is heel duidelijk. Hier de letterlijke text.

General Information

FCC Information

This device complies with part 15 of the FCC rules.Operation is subject to the following two conditions:(1)This
device may not cause harmful interference,and (2)this device must accept any interference received,including
interference that may cause undesired operation.

Caution :Changes or modifications not expressly approved by the party responsible for
compliance could void the user ’s authority to operate the equipment.

This product contains a radio transmitter with wireless technology which has been tested and found to
be compliant with the applicable regulations governing a radio transmitter in the 2.400GHz to 2.4835GHz frequentie range.

The associated regulartory agencies of the following counties recognize the noted certifications for this product as authorized for sale and use:

USA Canada Belgium
Denmark France Finland
Germany Italy Netherlands
Spain Sweden UK

SPEKTRUM DX7. GENERAL INFORMATION 99

Ons landje staat er bij!!!

Groeten Dick

Beste Dick,

Dit laat aan duidelijkheid niets te wensen over!!!!!!!!!!!!!!

Dus nu op elk frequentiebord zogenaamde "DX" vakjes voor je lidmaatschapkaartje (of "DX" knijpers) om te laten zien dat je aan het vliegen bent.

Tjakko Weber.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back