2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Futaba Website zei:
Constant Channel Shifting - unlike other 2.4GHz systems that stay on one or two frequencies (leaving the potential for interference), the 2.4GHz FASST shifts every two milliseconds, so signal conflicts and interruptions are virtually impossible.

Dus Futaba gebruikt wel Channel Shifting/Hopping technologie. Het Spectrum/Horizon/Graupner systeem scant de beschikbare kanalen wanneer de zender ingeschakeld wordt en kiest dan 2 vrije kanalen waarover een redundante verbinding wordt opgebouwd.

Ik snap al die opmerking over knijpers met de 2,4 Ghz band niet helemaal, maar misschien toch wel gaan invoeren voor 'Fixed' and 'Shifting' varianten. Anders krijg je eindeloze discussies over, jij met je 'Shifting' systeem stoort mijn 'Redundant Fixed' systeem. Van die 2 msec dat zo'n Shifting systeem voorbij komt zul je weinig merken, maar wat als de band intensief gebruikt wordt. Dan komen meerdere 'Shifting' zenders regelmatig voorbij, als je maar 2 msec. per kanaal gebruikt dan ben je ook zo rond.

Rick

eindelijk een 'gebruiker' gevonden !

Dick,
zou jij als zeer ervaren "modelvliegpilootoloog" hier uitgebreid uit de doeken willen doen waar jij de DX7 voor gebruikt, wat jouw ervaringen zijn mbt tot reikwijdte / gebruiksgemak / mogelijkheden van de DX7 ?
Ik zou het zeer op prijs stellen , want zit er zelf ook aan te denken om de DX7 aan te schaffen.
alvast bedankt !

De Spektrum DX7 gebruikt ca 375 mA per uur dit met een NiMh acccu van 1500 mAh (standard accu) geeft een gebruikerstijd van ongeveer 4 uur, genoeg voor een dag vliegen lijkt me.

Rick NT zei:
Ik snap al die opmerking over knijpers met de 2,4 Ghz band niet helemaal

Loop jij eens bij een willekeurige club (met knijper freq systeem) met een active zender zonder knijper t veld op,
dan merk t vanzelf.. :lol:

De knijper (kan) voor de 2.4 ghz ook geen specifiek kanaal (nummer) aangeven,
maar is voor de rest vd clubleden een visueel signaal dat je legitiem met je zender op t veld staat..

Dit zal wel even een pr jaartjes nodig blijven zolang de 2.4 nog niet helmaal ingeburgerd is.

De verkrijgbare LiPo is een Thunder Power 3S2100 oftewel een accu van 2100 mAh en dat geeft een gebruikerstijd van ongeveer 5,6 uur.

Dick zei:
Hallo Ben (Cropduster) zoals je weet bezit ik een DX7 en heb dus ook de manual van de DX7.
Bladzijde 99 is heel duidelijk. Hier de letterlijke text.

General Information

FCC Information

This device complies with part 15 of the FCC rules.Operation is subject to the following two conditions:(1)This
device may not cause harmful interference,and (2)this device must accept any interference received,including
interference that may cause undesired operation.

Caution :Changes or modifications not expressly approved by the party responsible for
compliance could void the user ’s authority to operate the equipment.

This product contains a radio transmitter with wireless technology which has been tested and found to
be compliant with the applicable regulations governing a radio transmitter in the 2.400GHz to 2.4835GHz frequentie range.

The associated regulartory agencies of the following counties recognize the noted certifications for this product as authorized for sale and use:

USA Canada Belgium
Denmark France Finland
Germany Italy Netherlands
Spain Sweden UK

SPEKTRUM DX7. GENERAL INFORMATION 99

Ons landje staat er bij!!!

Groeten Dick

Dick,

Hartelijke dank voor deze toevoeging. Ik had dit over het hoofd gezien, en het landen staatje geinterpreteerd als onderdeel van het disposal verhaal. Ik denk inderdaad dat dit wel het antwoord is dat we zochten.

Ben

666yeti666 zei:
eindelijk een 'gebruiker' gevonden !

Dick,
zou jij als zeer ervaren "modelvliegpilootoloog" hier uitgebreid uit de doeken willen doen waar jij de DX7 voor gebruikt, wat jouw ervaringen zijn mbt tot reikwijdte / gebruiksgemak / mogelijkheden van de DX7 ?
Ik zou het zeer op prijs stellen , want zit er zelf ook aan te denken om de DX7 aan te schaffen.
alvast bedankt !

Dick is even bezig, dus zal ik even antwoorden.

De DX7 hebben we voornamenlijk gebruikt in indoor modellen, vanwege de zeer lichte (2,4 gram!) ontvanger.
De tijdsvertraging tussen een stuurknuppelbeweging en de servo respons is merkbaar korter.
Zelfs met deze micro ontvanger heb je buiten een overtuigende range, waarbij je bedenken moet dat je met een shockflyer nu eenmaal minder ver weg kunt vliegen omdat het model door de kleine afmetingen al snel niet meer goed zichtbaar is.
Een minpuntje waren de knuppels die niet scherp genoeg waren om de duimen goed op de sticks te houden. Deze zijn door ons vervangen door JR "SM" :D sticks.

Een ander nadeel is dat door het ontbreken van een lange antenne het zwaartepunt van de zender veel te ver naar achteren ligt waardoor de zender niet lekker in de hand ligt. Derk heeft afgelopen weekend in Duitsland met een knijper van 100 gram aan de antenne gevlogen en dat lost dat probleem goed op.

De DX7 ontvanger is in ieder geval veel minder storingsgevoelig voor elektrische aandrijf componenten. Je kunt de onvanger zo ongeveer boven op de regelaar of motor monteren zonder merkbare storings invloeden, iets wat met conventionele apparatuur niet aan te raden is.

Volgens mij kan het een stap op weg zijn naar meer veiligheid.

Het enige 'nadeel' van de 2,4GHz is dat dit een 'vrije' frequentie-band is die gedeeld moet worden met o.a. WiFi netwerken, provider's die "hotspots" exploiteren mogen (met speciale vergunning) met hogerevermogens zenden op deze band ..... verder een ieder, die wat voor onzin dan ook 'bedenkt', kan zonder toestemming gebruik maken van deze band .... 'Bluetooth' zit zowat in ieder modern mobieltje of PDA en is ook een "vervuiler" van de 2,4GHz ....

Verder ben ik nog steeds huiverig voor het kleine afgestraalde vermogen van 10mW EIRP, zijnde een factor 6 kleiner dan de 35MHz zenders.
Wat is de reikwijdte van het legaal in Nederland verkrijgbare DX7 systeem t.o.v. de conventionele systemen?

Bereik is natuurlijk ook afhankelijk van de ingangsgevoeligheid van de ontvanger.

We zullen uiteraard binnen de kortst mogelijke tijd allemaal weten wat de ervaringen zijn met deze sets. Je weet hoe dat gaat: Pietje komt triomfantelijk op het veld. Hij heeft het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste. Van de twintig anderen, die toekijken zijn er een aantal geinteresseerd en de meesten kijken meesmuilend toe. Met argusogen wordt er dan gelet op elk hikje, tikje en bibbertje dat er te bespeuren valt. Vervolgens schrijft een aantal dan hier op het forum hoe geweldig het werkte en een ander aantal wat er allemaal heel erg tegenviel.

fbk zei:
Verder ben ik nog steeds huiverig voor het kleine afgestraalde vermogen van 10mW EIRP, zijnde een factor 6 kleiner dan de 35MHz zenders.
Wat is de reikwijdte van het legaal in Nederland verkrijgbare DX7 systeem t.o.v. de conventionele systemen?

Waar heb je de bevestiging over wat de radio daadwerkelijk afstraald?

Cropduster zei:
fbk zei:

Waar heb je de bevestiging over wat de radio daadwerkelijk afstraald?

Ik ga ervan uit dat de fabrikant zich aan de wettelijke voorschriften houdt, anders kan ie boetes verwachten :cry:

Als je volle reikwijdte wilt dan kun je het beste een DX7 uit de VS halen.
Als je geen brokken maakt (lees: een ongeluk veroorzaakt) zal er geen haan naar kraaien ....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back