2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bert zei:
Met de reikwijdte van de DX7 zit het wel goed. Vorige week hebben we getest met 2 Calmato sport modellen. Eentje met de standaard dubbele ontvanger en brandstofmotor en eentje met een veel krachtigere elektro aandrijving. Deze laatste was slechts uitgerust met een 3,5 gram enkele ontvanger. Hoewel de dubbele ontvanger met antennes onder 90 graden wordt aangeraden voor dit soort modellen bleek zelfs de enkele ontvanger goed werken op afstanden die alleen door piloten met haviks ogen te volgen zijn.

Zeer indrukwekkend is ook het feit dat de elektrische aandrijving geen enkel effekt op reikwijdte heeft.

bert wat vind je van de resolutie en reactietijd van de servo's ?
amerikanen zeggen hier een sigificant verschil te merken met bv pc1024.

GJVO zei:
Pieter-Jan
Momenteel proberen we het uit te vechten met de Belgische instanties en daarna vallen we de Nederlandse instanties aan. De papieren rompslomp, het is een ramp aan het worden. Het dwaze is dat de zender aan alle eisen voldoet, het bewijzen daarentegen is een ander paar mouwen.

Conclusie is dat hij op het moment nog niet goedgekeurd is voor Nederland en Belgie (en de full range volgens Graupner ook niet voor Duitsland).
Dus... als je hem gebruikt ben je strafbaar, dat is niet zo erg maar als je er een ongeluk mee veroorzaakt ben je niet verzekerd.

Ik snap er ook niks meer van, iedereen noemt zich nu importeur.
Ik kan nu bij 3 kanalen zenders halen, ze noemen zich allemaal importeur.
Wie durft er nu een brief bij de zenderset te doen waarin gegarandeerd wordt dat het een full-range besturing is en dat hij toegelaten is in Nederland????
Een CE keuring is niet genoeg, hij moet een telecom goedkeuring hebben.

De soap gaat door....

Hmm, heb ik al niet gezegd dat wij voordat we met zekerheid de papierwinkel in orde hebben geen reclame maken omtrend de DX7? De enige DX7's die door ons zijn verdeeld in Nederland waren op expliciete aanvraag van een welbepaalde dealer die meer belang hechte aan de veiligheid van zijn toestellen dan aan de conformiteit van de zender en er dus geen problemen mee had dat de papierwinkel nog niet op punt staat.

En ik zou niet weten wie zich nog importeur noemt, wij werken al 8 jaar nouw samen Horizon en staan ook op hun website (spektrum, losi, horizon, dynamite) als officiele verdeler.
http://www.spektrumrc.com/StoreLocator/Default.aspx?Search=True&Tab=Int&Country=Belgium

Zoals u weet zijn de grenzen open en is het wettelijk verboden om een verkoop te weigeren. U kan dus afnemen bij de importeur van uw keuze. We hebben enkel onderlinge afspraken om enkel promotie te voeren in bepaalde gebieden. Zo nemen wij de benelux voor onze rekening.

@Gerard:

De hogere resolutie (4096) kun je niks van merken zolang de servo's nog de beperkende faktor zijn. (Alleen met de beste servo's kun je het verschil tussen PCM 1024 en PCM 2048 waarnemen.)

De kortere reactie tijd tussen knuppelbeweging en servo beweging is wel merkbaar. Met hetzelfde inoor model kon je vroeger nog net een 8 hoekige looping maken onder een plafond van 7 meter met echte herkenbare hoeken, dat is nu met de Spektrum DX7 tot 12 hoeken mogelijk.

Bij de Calmato sport is dat verschil natuurlijk veel minder duidelijk door de trage reactie van het model.

Een CE keuring zegt alleen iets over veiligheid.
Per land zijn verschillende regels met betrekking tot telecom.
Een zender die in Belgie toegestaan is kan ik Nederland verboden zijn.
Per land moet dus een verklaring aanwezig zijn (en niet dat papiertje wat in de zender zit) dat de zender hier gebruikt mag worden.
Nederland is hier vrij streng in, mede omdat het land klein is, we Schiphol hebben en ook maritiem erg actief zijn.
Een zender straalt misschien wel uit op 2,4 Ghz maar er zijn allerlei andere frequenties (harmonischen) die door die zender de ether ingesmeten worden.
En omgekeerd dus ook, je hebt ook last van andere apparatuur.
Vandaar dat er per land een verklaring moet zijn.

GJ

@ bert, dus voor een heli zou het wel degelijk verschil maken, met het oog op de heftigere 3d manouvres en plotselinge extreme servo uitslagen ?

om een "snappy" gevoel aan de sticks te krijgen ?

en hoe vergelijk je de reactietijd tov een pcm 1024 en pcm 2048 ?

Wat ik graag zou weten is wat het heli programma te bieden heeft of juist mist, momenteel
vlieg ik met een evo9.
Misschien dat iemand een vergelijking kan maken?

GJVO zei:
Een CE keuring zegt alleen iets over veiligheid.
Per land zijn verschillende regels met betrekking tot telecom.
Een zender die in Belgie toegestaan is kan ik Nederland verboden zijn.
Per land moet dus een verklaring aanwezig zijn (en niet dat papiertje wat in de zender zit) dat de zender hier gebruikt mag worden.

GJ

@GJVO

Ik vraag me af of dit wel zo is. De CE aanpak was juist bedoeld om af te komen van de expliciete goedkeuring per apparaat.

Ik heb eens wat gezocht op internet en op basis van wat ik gevonden heb denk ik dat het CE teken kort samengevat betekent dat het CE merkteken aangeeft dat het produkt voldoet aan de toepasselijke geharmoniseerde EU richtlijnen, dat het produkt daarom in de EU vrij verhandelbaar is, en ook in de lidstaten in gebruik mag worden genomen voor het doel waarvoor het is gemaakt.

Dit omdat het keurmerk waarborgt dat het produkt volgens de EU veilig is, mits je het gebruikt waarvoor het bedoeld is.

In de richtlijn staat ook dat als een lidstaat ondanks de markering van mening is dat een produkt toch NIET veilig is, dan moet die lidstaat dat duidelijk aangeven bij de EU commissie.

Met andere woorden, zolang de Nederlandse overheid niet expliciet aangeeft dat de DX7 NIET gebruikt mag worden voor het doel waarvoor-ie is gemaakt, mag het dus wel :-)

Overigens staat er ook dat de fabrikant c.q. importeur aansprakelijk is voor de juistheid van de markering. Dus ook qua verzekering geen risico's denk ik.

M.i. komt het er op neer dat jou als consument, als je een apparaat koopt met CE markering, en je gebruikt dat op de manier zoals de fabrikant dat bedoeld heeft, niets te verwijten valt. Je kunt dan niet in overtreding zijn. Als het apparaat niet aan de richtlijn voldoet is dat het probleem van de fabrikant /importeur die er onterecht een CE sticker opgeplakt heeft, of van de NL overheid die nalatig is geweest.

Is er een jurist in de zaal?

Bert,
het is goed om te horen dat de DX7 zo'n goede reikwijdte heeft. Zou je ons alleen nog willen vertellen of de DX7 uit Europa komt of uit de VS ? (ik hoop uit Europa)
Dan hebben we een aanknopingspunt voor wat betreft die reikwijdte.
bedankt

Doet niet terzake...
Spektrum RC support en de nederlandse importeur hebben al vermeld dat de Europese en Amerikaanse modellen identiek zijn.
In Amerika zijn enkel ook specifieke softwareversies voor heli en vleugelmodel te koop, wij hebben hier een model voor beide...
Het hele gekrakeel lijkt me inmiddels gereduceerd tot een juridisch dispuut, ik zie verder geen bezwaar meer om over te stappen.

@Br@m

per lidstaat bepaalt elk land zelf zijn regels.
Dus is ie in Nederland door de nederlandse wet gewoon verboden.

Even om alles tot een kort zinnetje terug te brengen.
Graupner (1 van de grootste modelbouwfirma's) krijgt hem nog niet full range goedgekeurd.
Het lijkt me dat ze dat graag willen en alles op alles zetten om dat ding te kunnen verkopen.
Ze pakken dan meteen het grootste deel van de markt omdat ze het als eerste mogen leveren.

Als ze niet willen leveren omdat ze hem niet goedgekeurd krijgen, dan zal er toch wel echt iets aan de hand zijn.

Gert-jan

Hoezo wil Graupner niet leveren?
De door Graupner geleverde zenders hebben hetzelfde zendvermogen en zijn indien goedgekeurd dus ook full range....
Elke Spektrum DX7 heeft een CE keurmerk voor veel landen waaronder Nederland, dit betekend dat het apparaat hier verkocht mag worden en dat ik het mag gebruiken.
Als consument ben ik dan niet verantwoordelijk voor eventuele gebreken.
De verkoper/importeur is wellicht wel verantwoordelijk en daarom houdt de nederlandse importeur (niet Graupner) nog een slag om de arm.
Het lijkt me enkel een kwestie van tijd voordat dit ook opgelost is...

Pjotrrr zei:
Als consument ben ik dan niet verantwoordelijk voor eventuele gebreken.
De verkoper/importeur is wellicht wel verantwoordelijk en daarom houdt de nederlandse importeur (niet Graupner) nog een slag om de arm.
Wettelijk gezien is het precies omgekeerd ..... als gebruiker ben je altijd "fout" als je apparatuur die niet aan de Nederlanse eisen voldoet in dienst stelt (ook al staan er op alle kanten CE stikkertjes en zit er een kompleet boekwerk met conformiteits verklaringen bij) ... heb je hem in Nederland gekocht, dan kan je bij de winkel waar je hem gekocht hebt je verhaal halen (en alleen daar volgens het consumentenrecht) ... heb je hem in het buitenland gekocht, dan wordt het al wat lastiger je verhaal te halen, want zeker als je hem buiten de EU gekocht ben je zelf de importeur en dus dubbel fout (de importeur is ten alle tijden verantwoordelijk dat de door hem geïmporteerde apparatuur aan de regels geldend in de EU en de bijzondere eisen van de betrokken lidstaten voldoet).

Graupner KAN / WIL geen DX7 leveren als full range zender.
Degene die Graupner levert is NIET full range.
Dat is wel degelijk een DX7.
Dat is mij nadrukkelijk verteld door Graupner en ik heb ook nog geen vergelijking (metingen) gezien tussen de Graupner in illegale import.

En Dirk heeft het helemaal bij het rechte eind.
Al is de zender 1 grote CE sticker.
De zender is NIET toegestaan om in Nederland te gebruiken.
Je mag ze kopen en verkopen maar NIET gebruiken.

Is heel moeilijk te begrijpen maar wel waar.

En over importeurs kan ik nog wel 20 pagina's schrijven.
Iedereen kan dit worden en zichzelf zo noemen.
Voor Graupner zenders is Graupner de officieele importeur.
Voor Horizon artikelen kan ik ook de importeur in Duitsland benaderen, of die in Belgie en dat is MCM.
Ik heb een tijd geleden Horizon benaderd en de importeur voor Nederland is de duitse importeur, JSB.
Iedereen kan wel van alles zeggen op dit forum, eerst effe checken....

Dus als ik als consument een voor Nederland CE goedgekeurd produkt koop dan mag ik niet aannemen dat dit in orde is?
Volgens SpektrumRC support hebben de door Graupner geleverde DX7's hetzelfde zendvermogen...

Ben benieuwd of Graupner met meer duidelijkheid komt over goedkeuring in Nederland.

Pjottr
De sets die Graupner uit gaat leveren zijn goedgekeurd voor Nederland.
Echter (volgens Graupner Duitsland) met een beperkt bereik.
Ze vinden het niet verantwoord er full range modellen mee te sturen.
Het zendvermogen (volgens Graupner) is laag, lager dan de US modellen (zegt Graupner).
Een hoger zendvermogen krijgen ze (nog) niet goedgekeurd, zegt Graupner.
Tja... blijft over, wat ik al eerder voorstelde.. de US naast de Graupner leggen en vermogen testen.

Ik wil graag een 2,4 Ghz set, als ie echt goedgekeurd is en echt full range en echt van een nederlandse importeur.

Ik kom over 4 weken naar Nederland en wil met plezier mijn zender meebrengen. De hier verkochtte zenders komen uit Australie maar het zijn de zelfde sets die in America gebruikt worden. Voor aanschaf moet je hier ook opgeven of je de heli of de vliegtuig versie wilt hebben.

Ik kijk met grote interesse uit naar een vergelijking in zendvermogen tussen een 'Graupner DX7' en een 'Horizon DX7'
Helaas worden ze door Graupner voor zo ver ik weet nog niet geleverd.

Er is vandaag door de Graupner vertegenwoordiger een brief verzonden aan alle winkeliers, waarin wordt verklaard dat in de 'Neuheiten-Prospekt' ten onrechte is vermeld, dat de DX7 slechts voor indoor en parkflyers is bedoeld. Ook de beursinformatie was niet geheel correct. De DX7 is full range en is volledig identiek aan de US-versie. Wereldwijd kent deze zender dus slechts 1 afgestraald vermogen.
Er is mij toegezegd, dat de servicedienst deze brief vanavond ook krijgt. Zodra ik deze heb wordt-ie hier gepost.

Nog even terzijde: de zender wordt door Graupner geleverd met een conformiteitsverklaring, die ook in Nederland geldig is. Deze verklaring heb ik al eerder in dit draadje gepost.
Binnen de E.U. conformeren zo ongeveer alle landen zich geheel aan de Europese richtlijn, met uitzondering van Belgie. Hoe het BIPT de 2,4 GHz sets inschaalt is mij dan ook nog steeds een vraagteken. Bij een reeds vorig jaar gehouden controle tijdens wedstrijden met automodellen (Hasselt) gaven de desbetreffende ambtenaren echter op dat ze de 2,4 GHz sets niet controleerden omdat dit een vrije frequentie is.

Zoals ik al vermoedde heeft Graupner dus abusievelijk de beperkte reikwijdte van de DX6 ook voor de DX7 in de catalogus overgenomen...
Nu rest nog een vraag:
Een geimporteerde DX7 heeft hetzelfde ook voor Nederland geldende CE keurmerk, is deze dan ook toegestaan in nederland?

Graupner:

dx7graupnceaa7.jpg

Horizon (handleiding SpektrumRC):

dx7usacevv1.jpg

Kijk.. Jan, je bent super.

Ik heb net contact gehad met Graupner en hoorde hetzelfde.
Er is ook verkeerde info aan de vertegenwoordigers gegeven.
Dure fout voor Graupner.

Als de wet net zo is als vroeger dan is een geimporteerde zender niet toegestaan.
We hebben vroeger grijze import Futaba verkocht.
Technisch gelijk aan de Robbe zenders (FF9 en zo) maar er stond geen robbe/futaba op.
Deze zenders waren niet toegestaan in Nederland.

Maar daar zal Jan misschien wat meer van weten.

En een CE keuring is niet hetzelfde als een telecom goedkeuring.
CE heeft (even kort door de bocht) met de constructie van het produkt te maken.
Telecom gaat om afstraling, frequenties, storind en dergelijke.

Staat helemaal los van elkaar.
Telecom is belangrijkst in ons geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back