2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou dan zijn we er uit.
Full range en vrij te gebruiken....
Compleet met CE stikker en de hele mikmak.
Tijd om dit eens in de bestuursvergadering van onze club dit aan te zwengelen.

Een zelf-geimporteerde DX7 heeft misschien wel een CE sticker, maar geen CE-keurmerk. Dit moet namelijk worden ondersteund door een conformiteitsverklaring. Deze verklaring dient degene af te geven, die het apparaat binnen de EU importeert. Graupner geeft dan ook alleen een conformiteitsverklaring af voor de produkten, die door Graupner op de markt worden gebracht. Andere importeurs, die binnen de EU aktief zijn dienen dit voor hun eigen produkten ook te doen. Het interesseert dus niets wat Spektrum of Horizon Hobby naar voren brengen, de EU-importeur(s) is (zijn) verantwoordelijk.

Als je voor eigen gebruik importeert moet je dus ook zelf bij calamiteiten kunnen aantonen, dat het apparaat aan de Europese richtlijn voldoet. Dit zal uiteraard niet snel voorkomen. Het is echter wel verboden om zo'n zender te verkopen.

Duidelijk, de importeur dient dus voor de conformiteitsverklaring te zorgen...

Ook met garantiekwesties is het natuurlijk prettig als deze door Jan/Corrien/de servicedienst in Nederland afgehandeld kunnen worden.
Een prive of grijs geimporteerde zender zul je voor reparatie dus ook weer naar het buitenland moeten sturen...

Enig idee wanneer Graupner gaat leveren in Nederland?

(Overigens stond er in Graupner's Neuheiten 2007 niet dat de zender een beperkt bereik heeft, wel dat de zender extra geschikt is voor toepassingen met een grotere kans op storing zoals indoorvliegen)

Oh.. wel verboden om zo'n zender te verkopen?
Hmm, gelukkig was ik maar personeel..

Dus alles en iedereen die de besturing niet bij Graupner koopt moet een officieele conformiteitsverklaring hebben en anders is men hoofdelijk aansprakelijk bij een calamiteit.

Ik weet genoeg,

Grts Gert-Jan

Als op het CE keurmerk een typegoedkeuring maar geen serienummer staat en er geen productieverschillen zijn tussen de verschillende versies is de CE conformiteitsverklaring natuurlijk een wassen neus.
Dan kunnen alle import eigenaars de versie die hierboven staat gebruiken.

het wordt tijd dat het syteem goed gekeurd wordt :wink:
spektrum komt namelijk uit met een aantal modules voor onder andere futaba en JR!!

a1191761-99-10020_SPM_AirMod_710x510.jpg

@Robke.

Graupner weet heel goed wat er het land inkomt.
Als er iets fout gaat en je hebt een "illegale" zender dan komen ze daar heel snel achter.

gj

Ondertussen is er ook afdoende antwoord hierover van Agentschap Telekom, in antwoord op de brief die door KNVvL is gestuurd.

antwoordtelekommg7.jpg

En het is ondertussen rondom bevestigd dat de apparaten overal gelijk zijn, dus ook daar zou geen probleem meer moeten liggen.

Nou, ik heb het al met Cropduster over de telefoon hier over gehad.
Het is een hele vage omschrijving.
Er staan geen types van de besturingen, ook niet specifiek benoemd waar het nou echt onder valt.
Het valt onder de Non Specific Short Range, dus 10mW.
Het is niet (zoals de 35 mhz) specifiek vrijgehouden voor modelbesturingen.
Er staat ook dat er storingen op kunnen treden, zo dekken ze zich weer mooi in.

Het lijkt me niet verstanding om bij gebouwen in de buurt te gaan vliegen, een wiFi netwerk kan dus instralen op je ontvanger.
Ook moet je uitkijken met die draadloze videozendertjes die wel eens in een model gezet worden.

Een ervaren modelvlieger zal daar wel rekening mee houden.

Inderdaad een vaag antwoord van Telecom, hieruit valt nog steeds niet op te maken of de DX7 onder tabel 1 (10mW) of tabel 2 (100mW) valt.

Iemand die het wel heeft begrepen?

Hallo Frank,

het is wel duidelijk dat hij onder tabel 1 valt..

Zie brief:

Quote """Daarnaast is er een aantal **** voor Non Specific.... Deze frequentiebanden mogen ook gebruikt worden voor modelbesturingen."""" Quote

Dus het valt onder Non Specific Short Range Devices.
Dus 10mW.

Ja, ik denk dat het nu wel duidelijk is.

In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren is het zo dat een CE markering betekent dat het apparaat in de hele EU zowel verkocht als gebruikt mag worden tenzij een lidstaat daartegen bezwaar maakt (kijk de wet er maar op na - heb ik ook gedaan).

Uit de brief aan de Knvvl blijkt dat ons agentschap telecom geen bezwaar heeft tegen de Graupner apparatuur. Ergo: toegestaan in NL.

Uit Corrien's opmerkingen blijkt dat de Belgische telekom instantie wél bezwaar heeft gemaakt - jammer voor de zuiderburen :-). Dit is consistent met de postings van Pieter Jan die aangeeft dat zijn bedrijf nog in onderhandeling is met de Belgische overheid.

De importeur/leverancier/fabrikant is door het plaatsen van de CE markering verantwoordelijk voor het daadwerkelijk voldoen aan de richtlijn. M.a.w. verzekeringstechnisch zijn we gedekt.

T.a.v. import: de CE markering geldt voor de hele EU, dus een apparaat met CE markering dat ergens in de EU aangeschaft is mag in NL gebruikt worden. Bij import van buiten de EU is de importeur verantwoordelijk. In geval van bestellen in de USA ben je zelf de importeur en ben je dus zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de CE markering.

Graupner geeft aan dat de DX-7 full-range is.

Ik denk dat het alles bij elkaar hiermee volkomen duidelijk is dat een in de EU gekochte DX-7 in NL gebruikt kan en mag worden voor full-range modelvliegerij.

Dus hij valt onder tabel 1, dus 10mW EIRP en toch full range?

Ik blijf wel op 35MHz vliegen :wink:

Robke zei:
Graupner heeft geen poot om op te staan als ze niet alle conformiteitsformulieren van een serienummer voorzien.
Graupner (en andere importeurs) houden zelf hun serienummers bij, en voor die serienummers geld hun conformiteitsverklaring en technisch dossier.

Duikt er een "foute" zender op dan zal de controlerende instantie bij de importeur te horen krijgen "niet door ons geleverd" ......

@Dirk.
Klopt helemaal.
Er worden serienummers aangemaakt voor specifieke graupner zenders.
Ik denk ook dat er in de software wel iets te vinden is over de herkomst, zal wel verborgen zitten maar is wel uit te lezen door de bevoegde personen.
Verkeerde zender, geen goedkeuring, geen service door de TD, etc..

De algemene regel is zo (er zijn uitzonderingen)...

Bij een product van een fabrikant uit de EU is deze verantwoordelijk voor de juistheid van de CE conformiteit en de bijbehorende dossiers ....

Bij producten van buiten de EU is de importeur hiervoor verantwoordelijk.
Een importeur die weer van deze importeur betrekt om de goederen in een ander EU land te distribueren hoeft dit echter niet (meer).

Graupner kan in een rechtszaak nooit hard bewijzen dat een bepaald serinummer wel of niet van hun afkomstig is.
De enige manier om dat sluitend te krijgen is om de conformiteitspapieren van een serienummer te voorzien.
Als de rechter de consument in bescherming neemt, en dat is waar de wetten steeds meer om draaien, dan zal hij waarschijnlijk vragen waarom ze de serienummers niet op de formulieren printen.
De consument heeft de zender natuurlijk 2e hands gekocht en daarbij een copie van een boek ontvangen waarin het CE document staat afgedrukt.
Voer voor een jurist lijkt me...

Robke zei:
Graupner kan in een rechtszaak nooit hard bewijzen dat een bepaald serinummer wel of niet van hun afkomstig is.
Een deugdelijk serienummer register is voldoende bewijs voor een rechter (weet daar ook nog wel een paar praktijkgevalletjes van ook) .... en dat maakt het echt niet uit of de procederende partij zakelijk of consument is ......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back