2.4Ghz Fasst module in T14MZ.

Mach den Antennenfuss ein bissl warm, ziehe die "Verkleidung" runter, und mach soe 180Grad versetzt wieder drauf, dann geht die Antenne nach oben ! Siehe auch das Bild von meinem Sender, ganz oben !

Toch vraag ik me af of het niet een reden heeft dat de antenne alleen opzij of naar onder kan... ze zullen het toch niet zomaar zo gemaakt hebben.

Weet jij daar meer van Jan of kun je dat misschien navragen??

Cheers,

Richard

De prijsstelling van de Futaba FASST ontvangers roept nogal wat vragen op. Een 8 kanalen ontvanger is zo'n 50% duurder dan een 7 kanalen ontvanger. Om over een 14 kanalen exemplaar nog maar te zwijgen!

In de 35 mHz ontvangers is ook veel prijsverschil, maar dat is vaak verklaarbaar. Door betere filters of de ontvanger werkt volgens het dubbel-super principe.

Weet iemand hoe dit zit met FASSTontvangers? Zit daar verschil in de kwaliteit van de diverse ontvangers of wordt de prijsstelling gebruikt als marketing-instrument.

Futaba vindt dat de 617 ontvanger zowel geschikt is voor parkflyers als voor grote modellen. Heeft iemand hier ervaring mee???

Als je naar het gewicht van de ontvangers kijkt vraag je je af of er wel iets in zit!

De 8 en 14 kanaals hebben een hogere resolutie, gelijk aan de G3 ontvangers 2048 stappen dus, vandaar het prijsverschil.
En inderdaad er zit bijna niks in de ontvangers, denk ook dat als de markt een beetje tot rust komt de prijzen aardig zullen gaan dalen.

Ik gebruik de 606 in een heli en kan daar gewoon ver mee weg vliegen zonder problemen dus ik zou ook niet twijfelen om de 617 in een heli of vliegtuig te zetten.

En daarbij komt nog dat futaba echt niet roept dat hij net zo geschikt is voor grote modellen als voor parkflyers als dat niet zo is... de 146ip bijvoorbeeld word puur verkocht als indoorontvanger/kleine modellen en daarvan roepen ze ook niet dat hij fullrange is.

Cheers,

Richard

Richard,

Is het bij jou ook zo dat de antenne van de TM-14 alleen maar recht-vooruit zijwaards of naar beneden kan?

In de beschrijving staat dat je de antenne vertikaal moet zetten en niet naar het model moet richten, enigste optie is nu dus naar beneden, terwijl er een foto staat in de beschrijving van een 12FG met de antenne omhoog:confused::confused::confused:

Gr,

Mario

Je kan de antenne ook gewoon horizontaal zetten, zo heb ik het al het meest gezien en zo doe ik het ook.
Ik ben met mijn yak al eens HEEEEEEL ver geweest. Kwestie van te testen he ;-) no problems
Tot nu toe wel enkel met de 14kanaals ontvanger gevlogen, zondag ga ik mijn nieuwe 7 kanaals eens testen...
tx11.JPG

Laatst bewerkt:
Bij de Futaba modules en zenders kan dat dus niet. Maar goed ook eigenlijk, als je hem verder zou kunnen draaien dan zou het kabeltje wat in de antenne loopt kunnen beschadigen.

Cheers,

Richard

Nou, een jaar later dan gepland, maar heb vandaag de module en ontvangers besteld, ik hoop woensdag de boel binnen te krijgen:) (Hobbyin)

Nou, een jaar later dan gepland, maar heb vandaag de module en ontvangers besteld, ik hoop woensdag de boel binnen te krijgen:) (Hobbyin)

Ga je een hoop plezier aan beleven, nooit meer freq checken, nooit meer storingen op je elec kisten.
Is alleen effe een uitgaaf ja, maar dubbel en dwars waard.

Ger.

Ga je een hoop plezier aan beleven, nooit meer freq checken, nooit meer storingen op je elec kisten.
Is alleen effe een uitgaaf ja, maar dubbel en dwars waard.

Klopt, heel veel voordelen, en ja, het enige nadeel; alle ontvangers in 1 klap vervangen, maar goed......:)

Echt super heerlijk ben vandaag gaan gastvliegen in Sittard

hoefde nergens na te kijken kwa kanalen enz :D

Grt.

Gebruik nu bijna een jaar de FX-30 met een TM-14 module. Kan alleen maar zeggen dat het prima werkt.

Gebruik zowel 6014, 608 als 617 ontvangers. Ook hiermee nooit enig probleem kunnen vaststellen. Ook geen reikwijdte verschillen. Allen het toegepaste protocol en de kanaalaantallen verschillen.

Het enige wat wel eens lastig kan zijn is het plaatsen van de twee antennes in smalle rompen. De laatste 3 cm van de antennekabels zijn de feitelijke antennes. Deze moet 90 graden van elkaar staan. De kabels mogen niet in een kleine radius worden gebogen, dus dat is wel een puzzelen.

Het handigst in het gebruik is het in de romp lijmen van kunststof buisje waarin de antennes worden geschoven.

In grote rompen speelt dit niet. Daarin is plaats genoeg.

Gebruik zowel 6014, 608 als 617 ontvangers. Ook hiermee nooit enig probleem kunnen vaststellen.

Heb een zooitje 6014's besteld en 1x 617 voor in een 2 meter F3A kist (electro) dus ben benieuwd:) Heb er wel vertrouwen in, een jaar geleden wilde ik nog even de kat uit de boom kijken:D

Houd er wel rekening mee dat je vanaf de 8 kanaals pas volledige fail-safe hebt;)

Ok, wist ik niet eens:) Maar goed, ik heb zelfs in de 3 meter+ kisten genoeg aan 7 kanalen, al heb ik voor die kisten wel de 6014 ontvanger gekocht, maar het prijsverschil met de 617 was wel erg groot, dus die vond ik goed genoeg voor een 2 meter kist, en ik ga er vanuit dat er geen storing komt:mrgreen:

Back