2 cilinder 60cc viertakt boxer

... Ik denk als je aan ballpen veren denkt je toch een klein schaal inschattings foutje maakt. ...
Op één of andere manier had ik sinds begin van deze thread de hele tijd 2×10cm³ in gedachten, i.p.v. 2×30cm³.

Ze zien er eerlijk gezegd nogal dun en fragiel uit voor een 2 x 30 cc motor....:weetnie:
Ik vind ze verhoudingsgewijs ook behoorlijk filigrein. Kans op zwevende kleppen?
Sterkere veren? Twee veren in elkaar voor meer kracht?
Misschien heeft Bert op de zaak nog wat klepveren liggen :D Of heb je nu 2-takkers onder je hoede?
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft Bert op de zaak nog wat klepveren liggen :D Of heb je nu 2-takkers onder je hoede?

Nee... ik heb al in geen 10 jaar meer met 2-slag motoren gevaren (tenzij je de aanhangmotor van onze MOB meerekent).
Klepveren heb ik hier wel liggen, maar die zijn weer een tikkeltje overdreven...
 
Bedankt voor het meedenken maar schijn bedriegt,deze veren zijn eerder te stug dan te soepel.
Ik zit er zelfs aan te denken om 3 mm stoterstangen te gebruiken ipv de 2 mm die volgens tekening nodig zijn.

Zwevende kleppen?geen schijn van kans en anders maak ik m wel desmodromisch;)
 
Ducati op zich niet.... maar de monteurs: klepspeling stellen op die dingen is wel een klusje wat je een paar keer gedaan moet hebben....
 
Tja Ducati ..
Het was ook niet serieus bedoeld...come on..
Kan er ook closed loop actuators op zetten om het simpel te houden en de kleptiming variabel te maken;)

Het is maar een zelfbouw hobby model motortje.

Er gaat niks zweven,de klepveren zijn.sterk genoeg en de motor maakt max. 6000 toeren.

Ik heb mijn brons binnen,gietijzer blijkt vermist...
Morgen vast een paar klep geleiders maken en mischien als ik tijd heb een begin maken met cilinderkop nr.2
 
Laatst bewerkt:
Nou vanmiddag nog wat kunnen doen al viel het erg tegen om wat kleine dingen af te werken.

4 maal klep geleider maken,
20170727_202431.jpg
20170728_130644.jpg
20170728_142347.jpg
20170728_144635.jpg


En ook nog een paar kleppen op maat maken en een miniscuul c- clip groefje erin steken..

Gelukkig paste de kleppen net omgedraaid in mijn ER 32 4 mm spantang.

Heel de middag bezig geweest om die paar kleine dingen te maken.
Vooral de klepveer retainers waren apita...

En nu ben ik er voor een paar weken klaar mee...

Na de vakantie de andere cilinder klaarmaken inc alle kleine onderdeeltjes,m12 draad snijden op de krukas en dan begin ik aan het nokkenas huis.

20170728_150001.jpg
20170728_163158.jpg
20170728_163211.jpg
20170728_163400.jpg
 

Bijlagen

  • 20170728_163158.jpg
    20170728_163158.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 211
Zo samen met de klepgeleiders zien de veren er bij nader inzien toch beter uit.

Suggestie/verzoekje: meetlat, schuifmaat of 1€ muntstuk naast voorwerp leggen wanneer je foto maakt.
 
Ik ben inmiddels op vakantie maar heb zondagavond toch nog ff wat gedaan,ik kon t niet laten...
20170730_165009.jpg
20170730_171132.jpg
20170730_174235.jpg
20170730_201553.jpg
20170730_202851.jpg
20170731_122137.jpg
20170731_122401.jpg
20170731_122650.jpg


Dit is het nokkenas huis.
Als ik na de vakantie nog geen rond 45 gietijzer heb maak ik eerst de nokkenas.
Ik heb daar al een paar ideetjes voor.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Ik ben erg onder de indruk van deze homemade camgrinder.

Mocht ik in de toekomst complexere lijn of v motoren gaan bouwen dan is dit apparaat zeker een inspiratie om zoiets dergelijks te bouwen.

Ik zit hier nu ik niet bij mijn machines kan alweer te overdenken wat mijn volgende project gaat worden en waarschijnlijk wordt dit
Een 5 of 7 cilinder radiaal motor.
Dit is altijd mijn droom en uiteindelijke doel van deze hobby geweest.
Ik vind die dingen er zo cool uit zien.

Geen nokkenas hierin maar een trommel en de mogelijkheid om de big ends van lagers te voorzien maar oneindig veel nieuwe
Complexe machining uitdagingen.
 
Back
Top