2 cilinder 60cc viertakt boxer

Harm, ja, je zet de krukas op tijd en de nokkenas met een klem vast.
Die klem zorgt ervoor dat de nokkenas tov het klepdekselpasvlak nagenoeg niet meer kan bewegen.
De overgebleven ruimte vul je op met gelijke voelermaten aan beide zijden.
Op die manier is de nokkenas gefixeerd en kan je de krukas haarscherp op tijd zetten.
De riem ligt al op de tandwielen en als het zaakje recht staat zet je de riem op de juiste spanning en daarna haal je de nokkenasbout aan op voorgeschreven koppel..
Klusje geklaard.

Meer dan eens gedaan 20 jaar terug...
 
Bij een nokkenas in de kop, wat ik als voorbeeld gebruikte, is de conische passing om de timing exact te houden.
Het 'losse' part van de riem wordt daar in bedwang gehouden door een spanrol.
Met het verwisselen, vlakken, enz van een kop heb je altijd enige minime (tot een halve mm toe) hoogteverschillen.
Door het nokkenastandwiel een konische passing te geven kan je de nokkenas getimed houden en de hoogteverschillen door de tandriem opvangen.
Immers, in het losse part zorgt de spanrol dat de zaak strak blijft.
En heb je geen hoekverdraaing.
Vooral handig bij diesels waar de brandstofpomp door de nokkenas in de kop worden aangedreven.

Dieselpompen hebben overigens ook vaak een konische passing.

Hoop dat deze dame duidelijk is geweest nu...

De dame is duidelijk geweest, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit zo gezien heb.... De riemgedreven nokkenassen die ik tot nog toe door handen gehad heb, hadden altijd een spie tussen as en poelie, en als er fijn gesteld moest worden, kon je "offset-spietjes" gebruiken (spietjes met een "trap"), en een enkele keer heb ik poelies gezien die middels bouten en slobgaten op een flensdrager op de nokkenas bevestigd werden.

Maar nog nooit slechts een kale konus: slippende nokkenas-aandrijving is onherroepelijk motorschade..

Wil niet zeggen dat het niet voorkomt, want ik heb nog lang niet alles gezien.
Maar ik begrijp nu wel wat je bedoelde....
 
Geen paniek...

Mijn motor draait nog helemaal niet

Gewoon ff om te laten zien...
Hetzelfde gat zit gewoon ook aan de andere kant,nog niet naar gekeken ,alleen of een spanrol.zou passen..

Maar dank je voor de opmerkzaamheid
 
En slippende nokkenas aandrijving(of breuk) resulteert in deze motor(en in mijn vorige en andere motoren) niet in motorschade maar slechts in een verkeerde timing.
 
Oh? Ik heb er toch wel eens kromme kleppen van gehad....
Natuurlijk kan dat,

Als er tussen de zuiger in bdp en kleppen bij maximale kleplift geen ruimte meer zit dan loopt er iets kapot.

Bij deze motoren is er nog steeds een beetje ruimte dus niks aan de hand.
Interference of non interference design.
De ontwerper van mijn vorige motor refereerde hier aan als"safe design".

Ik heb lang geleden wel eens een gebroken distributie riem gehad bij een opel 2.0 8 klepper.
Niks aan de hand maar bij de 16 klepper zou het fout zijn gelopen.
Het ligt aan het ontwerp van de motor.
 
Laatst bewerkt:
De arm vd spanner staat bijna haaks op de riem zie ik. Volgens mij ontstaat hierdoor een hele grote kracht op het draaipunt. Zou je de spanner niet meer in lijn met de riem kunnen plaatsen?

Voor wat betreft de nokkenaspoulie zonder spie. Ik heb wel eens aan een 2 liter Ford blok gewerkt waarbij ook geen spie was toegepast. Afstellen vd timing was daarbij wel makkelijk. Met een paar pennen kon je de beide nokkenassen blokkeren. Daarna de krukas op de merktekens en dan de nokkenaspoulies vastzetten.
 
Nogmaals,
Dit is slechts een "mock up"
Snel er op geschroefd om te zien of het zou werken..
Het.gaat goed komen:)
De hoek is overigens niet zo haaks als op de foto lijkt.

En ik heb een bestaand gat gebruikt.
Ik kan altijd nog een gat maken op een meer gunstige plek mocht dit nodig zijn

En is er bij een "echte " motor geen kans op verdraaing zonder enige vorm van borgen?
 
Laatst bewerkt:
De arm vd spanner staat bijna haaks op de riem zie ik. Volgens mij ontstaat hierdoor een hele grote kracht op het draaipunt. Zou je de spanner niet meer in lijn met de riem kunnen plaatsen?
Wat maakt dat uit?
Als je met 100 gram tegen de riem moet drukken met een arm haaks op de riem, moet je nog steeds met 100 gram tegen de riem drukken als die arm onder 20 graden staat op de riem.
Je draaimoment op de vastzetbout is alleen groter naarmate de spanner meer evenwijdig staat op de riem.
 
Je zet de nokkenas met speciaal gereedschap vast, vroeger bij VW motors met enkele nokkenas zat achter op de nokkenas een gleuf waar in een speciaal stuk gereedschap paste en dat lag over de cilinderkop heen dat kon je dan afstellen aan beide kanten met voeler maten.
Daarna alles op tijd zetten en de bout van het nokkenas vastzetten, dan stond alles precies goed.
 
Erg spectaculair is het niet maar nog een paar kiekjes van de nokvolg geleiders/houders dinges..
20170826_140201.jpg

Stukje fosfor brons..
20170826_141108.jpg
20170826_142109.jpg
20170826_143357.jpg
20170826_150332.jpg
 
Nou,
Ik ben druk bezig geweest maar heb niet veel kunnen produceren.

Ik heb ondertussen wel de tweede cilinderbus kunnen maken.
20170828_203649[1].jpg

20170828_202530[1].jpg
20170828_213953[1].jpg
254398[/ATTACH]
gaatje boren...
20170828_215203[1].jpg

20170829_180330[1].jpg

En zo ziet het er nu uit,
20170830_184113[1].jpg

20170830_184128[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik niet meer heb kunnen doen is dat ik besloten heb om de nokkenas opnieuw te maken.

Ik was er niet tevreden over.
De eerste twee nokken waren nog redelijk maar bij de laatse twee zaten de asgaten uit het midden en had het nokprofiel een afwijkende vorm.

Het heeft me een paar avonden gekost om precie uit te vinden waar dit nu eigenlijk aan lag maar het is opgelost.

En ik dacht nu ik toch opnieuw moet beginnen om het maar meteen goed te doen en de nokkenas en nokvolgers van C45 te maken zodat ik ze kan harden.
Vanavond een begin gemaakt en de eerste nok is geslaagd.

Wel een flinke klus voor mijn hobby chineesje maar uiteindelijk gelukt.
20170830_203410[1].jpg


Werd behoorlijk heet ook:)

20170830_231023[1].jpg
 
Ik zou ook nog laten weten hoe ik de het profiel van de nokkenas heb gemaakt.

Mijn eerste freesmachine was de HBM bf16,de kleinste telg van de bf serie freesmachines van Buitelaar.
Achteraf gezien een miskoop want deze is te klein en onstabiel voor mij iig om er iets zinnigs mee te doen.

Ik heb deze nog wel voorzien van een soort van cheap ass digitale uitlezing dmv een soort grote schuifmaat encoders en een arduino met een android app op een tablet maar dit was te gevoelig voor interferentie zodat deze machine eigenlijk niet meer gebruikt werd.

Daarom heb ik als hobby project deze voorzien van stappenmotoren en chinese kogelomloop spindeltjes.


Ik gebruik dit eigenlijk te weinig om er handig in te worden maar voor dit soort complexe vormpjes kan het een oplossing bieden.
En de ontwerpen van deze motortjes zijn vaak zo dat ze gemaakt zijn om conventioneel te maken.
20170819_102607[1].jpg


Zo heb ik dus de de nokken en ook de tuimelaars en het profiel van de drijfstangen gemaakt.

Bekijk bijlage 254419
20160913_123509[2].jpg
 
Laatst bewerkt:
Het profiel is opgebouwd uit een base radius,een nose radius met een offset van de baseradius die de uiteindelijke maximale kleplift geeft en twee flank radiussen die alles met elkaar verbinden
20170830_235633[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Het profiel is opgebouwd uit twee cirkels, verbonden door de twee raaklijnen aan die cirkels?

Dat is een manier, die voor "zomaar een demo-motor" wel werkt, maar voor een motor die écht moet draaien (werken en vermogen leveren, levensduur moet bereiken) niet zal functioneren (tenzij de nokvolgers van rollen voorzien zijn, dat helpt een klein beetje). rechte nokflanken leiden namelijk tot valve hammering, omdat de klep niet afremt vlak voor het sluiten, maar met een klap op de zitting terecht komt.
Voor "het echie" ontkom je er niet aan een kleplift diagram te maken (waarbij je rekening houd met acceleratie en decelleratie van de klep), en dan voor iedere krukhoek het samenspel van nokprofiel en nokvolger te tekenen en zo het profiel te bepalen.
Meestal zijn dergelijke profielen allang een keer uitgevogeld.
 
Back
Top