Dit is dus een Xplorer 2 met een X3 romp als ik alle versie nummers goed onthouden heb

Het gewicht van alle komponenten, bij mekaar was 1087 gram.
Ingebouwd is:
servo's op flap Futaba 3150 in een servoraampje met tegenlager.
servo's op aileron MKS DS6100 in een servoraampje met tegenlager
servo's op stabilo en Kielvlak MKS DS6100
motor de Schambeck 1025 met een Vladi 30 mm spinner en een Freudenthaler 16x 8.5 prop.
regelaar de YGE 60A
ontvanger Schulze Wave (analoog ACT-S3D)
Lipo SLS 3s1000 45-90C
De totale inbouw waar ik normaliter iets van een 420 gram voor tel, is wat zwaarder uitgevallen. Dit is te wijten aan de servoraampjes met tegenlager en aan de bekabeling. Mijn totale vliegklare gewicht is uitgekomen op 1560 gram, waarbij het zwp op 125 mm voorkant vleugel ligt. Die servo's in tegenlager lijken een stuk lekkerder te lopen als bij de standaard inbouw, dus ik geef deze een royale plus.
De servo inbouw in de romp is een klein beetje anders als anders. Ik heb de servo's echt zover mogelijk naar voren gehaald en deze liggend ingebouwd. De ontvanger past daar weer mooi bovenop

alle lipo's heb ik identiek geconfectioneerd en dan blijken de packs geen 100 maar slecht 91 gram te wegen.

Dat past dan allemaal precies en ik vind het er netjes uitzien

Verder is het natuurlijk zo dat Nan de spullen keurig netjes aanlevert en dat er eigenlijk bijzonder weinig werk aan is. Ik heb mijn kist verleden week donderdag opgehaald en 3 dagen later was hij vliegklaar

Vanmiddag was het dan zover, want na 16.00 uur was de windsnelheid hier, gezakt tot onder de 5 m/sec.
Ik weet nu waarom er op youtube zoveel filmpjes rondslingeren waarop te zien is hoe een xplorer na een handstartje in een bel verdwijnt

Ik heb vandaag een vluchtje of 10 gemaakt en ben nog altijd diep onder de indruk van de prestaties van deze kist.
Nog een klein detail. In mijn Lipo test programma heb ik telkens gewerkt met 15 Ampere als zijnde de spanning nodig in de startfase. Dit was een aanname, deze 15 A. Vanmiddag heb ik de spanning moeten verhogen tot 17 Ampere om te komen tot een stijgsnelheid van 5 m/sec. (155 meter in 30 sekonden)
Dat het nu maar heel snel redelijkere temperaturen mogen worden

Laatst bewerkt: