3 D print en airbrush in truckbouw van Rolf

Discussie in 'Model truckers' gestart door trialrolf, 18 dec 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt Martin. Ik zag dat er ook nog wat fout was gegaan. Stond een foto van mijn droogrek bij en een verkeerde STL, ook van het droogrek. Nu weer aangepast maar Thingiverse lijkt het niet te verwerken. Jij hebt dus het verkeerde STL Vinnie. Stuur mij maar een bericht met je mailadres.

    Gek is dat ik via de link van jou mijn eigen produkt wel vind maar als ik zelf inlog staat ie niet bij mijn designs.

    Al die workarounds zijn leuk en aardig maar daar zit ok toch echt niet op te wachten hoor. Als dat zo gaat stop ik met uploaden in ieder geval. Ik stuur mensen hier die iets willen hebben het bestand per mail en de rest van de wereld heeft pech...... Als ik wat vind op Thingiverse dan download ik vanaf nu meteen de betreffende bestanden en zet hem niet alleen in een collectie of op like.

    Wil nog wel een keer verder met een andere site als 3D cults ofzo maar kom op de een of andere manier er niet meer zo aan toe allemaal.

    Heb het droogrek nu wel officieel in gebruik genomen. Moest 12 houders spuiten voor de zijverlichting van de trailer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Smalle rol dubbelzijdig plakband. Kun je bij Ali in verschillende breedtes krijgen. Werkt prima is van scotch 3M

    [​IMG]

    [​IMG]

    En gespoten.....Wel rare puntjes op de steunen. Heb ze waterproof geschuurd. Komen niet van het spuiten. Als het droog is maar eens verder bekijken.
    Droogrek werk wel zo.

    [​IMG]

    Ook had ik een zakje rvs balletjes besteld als schud/roer hulp in de kleine flesjes verf. Werk ook prima. Had ook ergens iemand gezien die er kleine moertjes in deed maar die waren me veel te duur hier in NL. Ook de ballen komen weer van Ali. 100 stuks € 2,30.

    [​IMG]

    Ook weer verder gegaan met mijn lepel collectie. Ik wil van iedere kleur die ik heb een lepel hebben. Op de lepel dan de kleurnummers en merk.

    [​IMG]

    Tot slot met de 3D printer nog wat sjablonen gemaakt. De mylarfolie heb ik nog niet gebruikt. Kom er een beetje niet aan toe op dit moment.
    Maar komt allemaal wel een keertje weer op orde......

    Hebben jullie een reden mij te blijven volgen ;)
     
    ozy, modelbouwer, arm1948 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    https://www.thingiverse.com/thing:4774995

    Hier staat de airbrush houder ook....Al ruim 400 keer gedownload en kan hem alleen via de statistieken zien......Maar niet in mijn designs. Schijnbaar zien anderen hem wel.....
    Laat maar Thingiverse.....Helaas
     
    Vinnie B vindt dit leuk.
  3. Vinnie B

    Vinnie B

    Lid geworden:
    17 okt 2020
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zwolle
    Rolf ik heb hem nu ook, nogmaals bedankt
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou jullie ook nog laten delen in mijn ervaring met decanteren van verf uit een spuitbus. Nu had ik de afgelopen dagen toch weer eens de spuitbus gehanteerd gezien de afmetingen van het object en het mooie weer. Echter had ik nog een klein beetje extra nodig en was de spuitbus schijnbaar leeg......

    Das een mooie gelegenheid. Van het openen van de spuitbus heb ik geen foto's gemaakt. Wilde met het oog op een eventueel zootje geen camera in de buurt hebben staan ;)

    Maar het viel erg mee eigenlijk. Toch wel een drempeltje hoor als je nog nooit een spuitbus doorboort hebt.

    (DISCLAIMER!!! DIT IS MIJN ERVARING EN MANIER VAN HANDELEN EN GEEN GEBRUIKSAANWIJZING VOOR WIE DAN OOK!)

    De spuitbus voelde dus leeg. Uit de spuitmond kwam met de bus rechtop zo goed als geen verf meer. Ik weet nog niet hoe het gaat met een behoorlijk volle bus. Dat ga ik nog wel proberen maar dat komt later wel. Daarvoor wil ik ook een andere methode hanteren dan met deze dus lege bus.

    Ik heb met een stanleymes een gaatje geprikt helemaal bovenaan de bus net onder de rand. De bus van mij afgericht. Een sisser en een beetje verf was alles. De bus vervolgens buiten verder uit laten blazen. Na een half uur met een stanleymes de bus bovenaan verder half opengesneden. Toen geknepen tot een tuitje en in een potje gegoten. Ik was daarbij voorzichtig want in de verf zit nog gas. Dus heel rustig ingeschonken met kleine tussenpozen.

    En dus....

    [​IMG]

    Nog een vol potje RAL 3020 verkeersrood.

    Hiermee kan ik met de airbrush nog wel een truckcabine spuiten denk ik. Ik heb de verf in het potje rustig geroerd, daarbij kwam ook weer gas vrij.
    Toen het potje met tape dichtgeplakt en er een gaatje in geprikt. 2 uur laten staan.

    Vervolgens tape verwijderd en weer doorgeroerd. Nu geen gas meer. Het potje staat inmiddels nu 2 uur met de dop erop. Net even gekeken en geen gas meer. Dadelijk nog een keer openen en vanavond ermee spuiten. Die ervaring volgt dan van de week weer!!!
     
    ozy, VOLVO FH 16 750 en Helicor vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Dat was een mooie bevestiging van diverse filmpjes; zodra ik een passend potje heb, ga ik het 'gebogen rietje' proces maar eens doorlopen :koud:.

    Maar je hoeft niet te wachten tot volgende week hoor, met je spuit verslag hiermee.
    Hoe lijkt de dikte nu in het potje? Spuitklaar, of nog te verdunnen?
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tip/Advies.

    Om het gas uit een spuitbus zoveel mogelijk te verwijderen/laten ontsnappen.
    De spuitbus op z'n kop houden en het spuitmondje/dopje indrukken en het gas laten ontsnappen, totdat alle gas is ontsnapt.
    Daarna de spuitbus aan de onderkant openen met een draai blikopener, dit gaat handiger dan met een Stanleymes.
    (even lenen van Janny)
    Eventueel even een doek over de blikopener en spuitbus houden, als er dan toch nog iets gas inzit, loop je niet het risico dat de verf en het nog eventuele aanwezige gas alle kanten opspuit.

    Wel buiten doen, nooit binnen !!!
    Dit in verband met brandgevaar !!
     
    raoul00123 en trialrolf vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Nou, om Cor dan niet te lang te laten wachten. Die methode wil ik met een vollere spuitbus doen Pieter maar dan met een lijmklem, hoef ik er niet de hele tijd bij te blijven. Stanleymes gaat heel goed dus blikopener vind ik niet noodzakelijk. Door het prikken van kleine gaatjes met het stanleymes voorkom je ook verrassingen en hoeft er geen doek overheen. Kun je blijven zien wat je doet en wat er gebeurd.

    Maar.....ga ik het nog wel een keer doen? Het zal voor de MAN nog wel een keer moeten omdat ik daarvoor een speciale Motip kleur heb gebruikt.

    Voor de in home spuitcabine zoals ik hem heb zal ik het niet meer zo snel doen althans niet als alternatief voor airbrushverf. Ondanks dat het acrylverf is dat uit de spuitbus komt stinkt het toch veel meer. Het is ook nog steeds een beetje "vluchtig" en ook ontzettend dun. In eerste instantie had ik de afzuiging op stand 1. Ik merkte het beetje laat op maar zelfs Jannie rook het in de woonkamer.

    Even voor de info de spulletjes die ik wilde spuiten.

    [​IMG]

    2 bumpersteuntjes, achterschotje boven de bumper en het "stekkerblok" voor op de trailer. Niet zo heel veel dus.

    [​IMG]

    Ik heb een airbrush met 0,3 mm naald gebruikt en de verf verder niet verdund. Het was al erg dun.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst een testlepeltje. Ondanks dat het glansverf moet zijn komt het dus al zeer dof op de lepel. Dat valt al wel op. Direct vanuit de spuitbus op het chassis was er wel een glans. Op de lepel zit ook grondverf. De verf droogt ook zeer snel op de lepel. Ik denk dat je door het decanteren ook de vluchtige delen zodanig verwijderd dat het sneller droogt en dus minder glans oplevert. Dat kun je natuurlijk met een blanke lak wel weer terugbrengen.

    Het potje verf was zo goed als vol. Nu ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moest ook de spuitdruk echt terugdraaien. Ik werk voor mezelf en om Jannie uitleg te geven nu voor de airbrush met de PSI schaal. Ook omdat op You tube de meesten dat ook doen. Ik heb uiteindelijk op 20 psi gespoten terwijl ik met de Vallejo verf op of iets boven de 30 psi zit. Het is ook makkelijker af te lezen op de drukmeter.

    Tot slot de reiniging van de airbrush. Das ook wel even iets meer werk en vergt ook wat andere spulletjes. Dan kom je er niet met een beetje heet water!
    Doe dit dus ook altijd met een spuit die je helemaal uit elkaar kunt halen en die geen rare hoekjes heeft. Ik heb uiteindelijk Tamiya thinner X20 gebruikt.
    Ook meteen na het spuiten schoonmaken. Ik had nog even foto's gemaakt en gerommeld en toen ik zeker wist dat ik niets meer wilde spuiten. De verf was al aan het indrogen..... Misschien moet je dit ook niet meteen met je € 150,00 airbrush doen al kun je die wel weer beter schoonkrijgen vanwege hoogwaardiger chroom en materiaal....geen ervaring mee. Misschien een van jullie?

    Mijn eigen conclusie dus.... Inderdaad als je precies die ene kleur nog wilt gebruiken waarvan je de bus hebt staan en die dus ook al deels op je model zit.... Zeker een oplossing en het kan dus echt wel. Om spuitbussen te kopen in plaats van airbrushverf? Niet voor mij. Als je buiten spuit of in je garage misschien wel prima maar dan kun je ook met een spuitbus zelf spuiten en alleen wat details met de airbrush. Je zou dan bijvoorbeeld met de rietjes methode alleen een beetje verf kunnen decanteren.

    Wat mij betreft dus geen echte optie voor mijn binnenspuit cabine.

    Wat ik nog wel een keer ga proberen is autolak op waterbasis in een busje kopen en dat proberen te spuiten. Vooralsnog houd ik het eerst nog bij mijn Vallejo busjes en heb ik nog veel te leren. De Vallejo verf is redelijk geprijsd met € 2,25 voor een flesje.

    [​IMG]

    op deze foto zie je rechts een rode airbrush met witte verf. Dat is zo'n Ali spuit. Die had ik met witte Vallejo verf gebruikt voor de onderbumper. Maar omdat ik die nog een 2e laag wilde geven had ik de spuit met met erin aan de kant gezet. Die heeft dus leeggespoten, dus restjes verf met water erin, 20 minuten gestaan....Ook dat was veel werk om schoon te maken en is nog niet helemaal goed....

    Na het schoonmaken van de airbrush spuit ik altijd nog een beetje warm water door als laatste check of alles weer werkt. Deze werkt dus nog niet terwijl ik zelfs de nozzle en alles los heb gehad. Moet nog een keer helemaal uit elkaar, was gisteren te laat.

    Tot slot voor dit verhaal nog even een opmerking over Vallejo. Ik had me al afgevraagd waarom Vallejo toch zo veel primers had. Volgens mij wel 20 kleuren. Ik had de onderbumper ook maar grijs in de primer gezet. Was er toch mee bezig. Maar als je bumper dan wit moet worden...

    Met een spuitbus is dat meestal geen issue maar met de airbrush is het toch wel handig om de tint van de primer een beetje bij de dekkende laag aan te passen.

    Kijk, hebben we allemaal weer wat geleerd hier!

    Fijn Weekend!
     
    ozy, bvdh, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Super rapportage!
    Dus het is goed te doen voor reparatie van bestaand werk, dat met de spuitbus gespoten is; de geur is voor mij niet zo'n punt, want is toch in een aparte hobbyruimte, waar ik normaal gesproken ook spuit met bussen. Maar goed te weten dat je er nog wel weer overheen moet met blanke lak; en dat heb ik dus ook in een spuitbus; de rietjes methode wordt dat dus voor mij.
    Dank.
    Cor
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar mijn verhaal gaat nog even verder. Na afdoende droging kom ik tot de ontdekking dat niet alleen de glans anders is maar toch ook de kleur een andere tint rood is. Nu heb ik de fout gemaakt dat ik niet dezelfde grondverf heb gebruikt voor chassis en onderdelen en voor de ge-airbrushde onderdelen dus ook een andere blanke lak. Maar dat veranderd dus wel de kleurtint. Zal zeker bij rood zo zijn omdat het toch al een slecht dekkende kleur is.....

    [​IMG]

    Je kunt het op de foto niet goed zien maar het is toch wel degelijk een andere kleur rood geworden. Balen nu.... Ik heb nu de betreffende delen met een ander merk (Faskolor) verf rood gespoten met de airbrush. Zit er nu iets dichter bij weer. Hoop dat het dadelijk niet meer opvalt anders moet het weer opnieuw cq in een contrast kleur.

    Ik weet dus nog niet of dit wel een goede manier is door mijn inconsequente aanpak. Mixen van verfsystemen heeft dus duidelijk gevolgen. Maar kan ik de blanke lak bijvoorbeeld ook decanteren en airbrushen? Er is nog veel te experimenteren maar voor nu ben ik er even klaar mee. Ik wil wat uit mijn vingers krijgen. Dat experimenteren is stress verhogend zal ik maar zeggen en moet je niet op je te bouwen model doen.

    Ik ga nu eerst verder met bouwen. Wil eerst weer een fatsoenlijk wagenpark hebben voor als het rijseizoen toch weer mocht beginnen.

    Ik had jullie ook al wat verteld over dit spul....

    [​IMG]

    Hier vanmorgen mee bezig geweest. Moest nog wat met de plotter uitproberen dus de boel maar in de woonkamer opgesteld. De hobbykamer is (te) vol nu.
    Deze folie kan dus gebruikt worden om herbruikbare sjablonen te maken of stencils zoals ze ook genoemd worden. Deze kun je ook kant en klaar kopen met hele gecompliceerde afbeeldingen. Je krijgt dan 4 of 5 vellen met verschillende stages van een tekening.

    Wij houden het eerst maar bij de vrij te downloaden plaatjes en zetten deze om in snijbare plaatjes. Het was even uitvogelen welke instellingen noodzakelijk waren maar uiteindelijk....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    zo kun je dus verschillende afbeeldingen snijden. Je kunt natuurlijk ook zelf wat maken of creabea gaan met allerlei fantasiedingen.

    Jannie wilde ook nog wat rondjes.....

    [​IMG]

    Dat kan in alle soorten en maten omdat je afbeeldingen ook kunt scaleren natuurlijk.

    [​IMG]

    Hier de bruikbare produktie van vandaag. Nu moet ze eerst maar eens een mooie "skull" op mijn Citroen C4 Grandpicasso spuiten, mooi passend bij de auto :banana:
     
    ozy, Mark300, modelbouwer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Hoe ziet die snijrand er uit Rolf? Is dat mooi glad en strak, en niet een beetje rafelig, zoals je soms krijgt bij afplaktape?
    En is die Mylar ook licht plakkerig aan 1 kant, waardoor je het ergens op kunt plakken, spuiten en dan het sjabloon er weer aftrekken? Of moet je dat vasthouden of met tape plakken (waardoor je weer spuitmist onder het sjabloon kunt krijgen)
    Jammer van dat verfverschil, was niet echt te verwachten; een dikkere verflaag zou niet de oplossing bieden?
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Als een een kleur overspuit met blanke lak, veranderd de kleur en glans altijd iets, het maakt niet uit welke kleur het is.

    Tip :
    Even de onderdelen die je met de spuitbus(sen) hebt gespoten even met blanke lak overspuiten, dan is de kleur waarschijnlijk weer gelijk aan de kleur, die je met de Airbrush hebt gespoten.
    (Wel eerst even uittesten een klein onderdeeltje)

    Ze noemen het blanke lak, helaas is deze lak niet echt blank !
    Ook de glans van blanke lak is anders dan gekleurde lakken.
    Test het maar eens uit op witte lak, dan zie je duidelijk het verschil.
    (glans en kleur verschil)

    N.B.
    Het moet niet uitmaken dat je 2 verschillende primers hebt gebruikt, als je er maar voldoende (rode) lak in diverse dunne laagjes overheen spuit, zodat de primer wel voldoende dekkend is overgespoten door de (rode) verf/lak.

    Tja, dit is ook de reden dat ik mijn lak bij een plaatselijk autospuiter laat maken en met de verfspuit aanbreng.
    Ik wil het gedoe niet met kleurverschil en diverse soorten spuittechnieken, daar gun ik mij de tijd niet voor.

    Ik heb eigenlijk nog niet gemerkt dat de lak in kleur verschilt uit verschillende bussen lak.
    En ja, ik bouw werktrucks en geen showtrucks, dus leg ik de lat waarschijnlijk minder hoog, dan menig modebouwer, zoals jij.
    Al hoewel als een een onderdeel gaat bijwerken, is er meestal wel een kleurverschil, door de veroudering van de lak en inwerking van zonlicht.
    Een autospuiter die een (vracht) auto schade moet bijwerken/spuiten, maakt hij of zij, de lak altijd opnieuw aan om kleurverschil te voorkomen.
    Hoe ze dit precies doen is het geheim van de smid van de de autospuiter

    En ja, dan hebben we nog het kleurverschil als je lak op metaal en kunststof spuit, dit is haast niet te voorkomen, hier worstelen ook de autospuiters mee, zeker als de onderdelen naast elkaar gemonteerd worden.
    Ook de verkleuring op metaal en kunststof is verschillend.
    Kortom : Spuiten lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is.


    Succes.
    Kump good.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2021
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Cor, die snijrand is gewoon strak. Net als de rand van de folie. Hij wordt met de plotter gesneden. Als dat rafelt dan is je mes over de datum :bye: Mylarfolie plakt niet. Je houdt het tegen je doek aan of als je een heel sjabloon hebt plak je het op en drukt het aan. Ik heb er nog niet mee gewerkt. Die spuitnevel valt denk ik mee als ik de YouTube filmpjes zo bekijk.

    Het is na gebruik ook gewoon af te wassen en dus voor hergebruik bedoeld. Wil het wel een keertje doen maar is primair voor Jannie. Je gebruikt het ook meer in de "kunst" dan als autospuiter zeg maar. Ik heb ook nog een rol sjabloonfolie klevend ergens liggen. Die kun je dan wel opplakken. Was destijds bedoeld voor racekappen van lexaan.

    Vond dat ik er al een behoorlijke laag op had zitten.

    Pieter, denk niet dat mijn lat hoger ligt dan de jouwe, zeker niet. We hebben gewoon andere latten denk ik:yes:

    Ik moet gewoon even een ander proefproject nemen. Ik denk dat wanneer je dingen wilt uitproberen en vergelijken je het aantal vavariabelen moet beperken. Dat heb ik nu niet gedaan. Daardoor weet ik nu niet waar het aan ligt.

    Ik ga nu echter eerst weer door met mijn projecten want er komt voor mijn gevoel te weinig uit mijn vingers.
    Als ik weer wat uitfreubel dan laat ik het hier weer weten.
     
    ozy en Helicor vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Nog even wat studio hardware! Hoe klinkt dat. Mij viel op dat bij een tijdje spuiten de compressor wel erg heet werd. Zeker als je even aan het doorspuiten was. En dan heb ik nog niet eens een hele cabine ofzo gedaan. Helaas heb ik geen temperatuur genomen maar het was zo heet dat ik hem niet meer aan kan pakken, even tippen was genoeg zeg maar. Dus dan zit je wel redelijk hoog. Nadeel is dan dat je lucht die eruit komt ook warmer is en je verf dus ook sneller opdroogt. Ook trek je meer vocht (dat blijft dan in de afscheider achter). Daarnaast denk ik dat het toch wel slijtage geeft als ie zo heet kan worden.

    Ik heb het web eens doorzocht en dat was eigenlijk wel een opmerking die je vaker tegenkwam. Vooral de versies zonder tankje. Ook hier en daar een oplossing met pc ventilatoren. Dus maar eerst eens bij Ome Ali gekeken. Naar een winkel is toch geen optie en PC ventilatoren kosten bij een computerzaak denk ik meer.... Wat zou ik eens nodig kunnen hebben....

    [​IMG]

    2 stuks met 3 standen en USB aansluiting....mmhh USB? Alternatief is 12 volt en dan moet ik een transformator hebben.
    Maar ik moet ook nog een stekkerblok hebben en die zijn er met USB aansluitingen......

    [​IMG]

    Helemaal leuk als je er dan ook nog een USB lampje bij kado krijgt......

    Dan kan ik gaan voor snel, handig en praktisch of snel inleveren voor mooi. Ik had gedacht ik ga iets printen om een soort exoskelet te maken voor de compressor.......

    [​IMG]

    Ach, hoekprofieltje doet het ook.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo kan de compressor ook nog verplaatst worden zonder dat je met de ventilatoren zit te klooien. Ik spuit toch niet op een andere plek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo heb ik alles onder controle en kan ik met de schakelaar op het stekkerblok alles in 1x uitzetten. De ventilatoren hebben 3 standen en lopen super stil.
    Ik hoop dat ik hiermee de levensduur van de compressor vergroot en mijn verf iets minder snel droogt. Dat alles bij elkaar voor nog geen € 25,00

    Ook heb ik nog een 3 weg ventiel geplaatst.

    [​IMG]

    Zo kun je ook 2 airbrushpistolen tegelijk op stoom hebben maar in principe komt op de 2e poort een uitblaaspistool. Even stof afblazen net voor het spuiten of als ik niet aan het spuiten ben maar zo in de werkplaats zeg maar. Met de 3e kraan kan ik dan ook makkelijk de lucht aflaten na gebruik. Het overdrukventiel kan ik met mijn dikke vingers slecht bedienen.
     
    ozy, Helicor en raoul00123 vinden dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Mooie oplossing zo, maar toch wel storend dat die compressor zo heet wordt dat je het nodig vond om er iets aan te doen.
    Maar is het nu juist niet handig, hete lucht, dan droogt de verf sneller , zeg je zelf, en dat lijkt me een voordeel. Ik zal het moeten doen met de 'bevroren' lucht uit de compressor in de schuur, tzt.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Toch een beetje vreemd dat de compressor zo heet wordt, dat is niet goed.
    Een compressor mag handwarm worden, maar zo heet als jij aangeeft lijkt mij niet goed.
    Misschien even contact opnemen met de leverancier ?

    Wel een mooie oplossing bedacht.
    Blijft de compressor nu koeler ?
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Net even een beetje gespoten en hij blijft beduidend koeler. Maar ik zal er eens een mailtje aan wagen inderdaad.

    Heb je al eens gespoten met airbrushverf Cor? Ik doe juist een flow improver erbij om te zorgen dat het niet te snel droogt en met name op de naald, dus in je airbrush. Echt, het droogt zo erg snel. Je moet alleen zorgen dat er geen water in de lucht zit, dan gaat het spetteren.
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb nog steeds niet alles in huis Rolf; ben momenteel met dingen bezig die niet in de truckersafdeling thuis horen, maar wel weer met 3D, en dat lukt aardig. ;)
    Cor

    IMG_5908.JPG
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Lekker bezig in ieder geval en zo hoort het.

    Mailtje aan Airgoo gestuurd en netjes binnen een dag een reactie. De compressor kan inderdaad behoorlijk heet worden maar is thermisch beveiligd. Ik moest mij geen zorgen maken. Das prima maar mijn fans laat ik zitten want ik heb het idee dat het met wat koelere lucht net wat beter gaat. Heb mijn lepelverzameling weer uitgebreid want ben weer wat zaken aan het testen voor de nieuwe kleur van de MAN.
     
    ozy, VOLVO FH 16 750 en raoul00123 vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb op de drukmeter van de compressor ook nog een hulpmiddel aangebracht voor de kip en de kippigen....

    [​IMG]

    Streepjes bij 20, 30 en 40 psi. Vanuit de zitplek kunnen zowel Jannie als ik de meter niet zo goed aflezen. Dat krijg je met 45 plussers ;)

    Nu kun je goed inschatten waar je zit met de druk. Het verschil tussen 24 of 26 psi is niet zo spannend maar 5 tot 10 psi verschil merk je wel. Met het spuiten van grotere delen zoals nu de spatborden van de trailer is het wel fijner wat meer druk te hebben. Ik doe dat nu met 30 psi. Daarnaast verdun ik nu ook de Vallejo grondverf en verf wel iets. Dat bevalt me toch wel beter. Het zou niet hoeven maar lijkt of de verf nu toch wat gladder erop komt. Net of het toch onverdund net wat sneller of te snel droog is. Lijkt wel of het dan wat korreliger is.

    Binnenkort in het bouwverslag van mijn trailer wat spuitresultaten.
     
    Mark300, Helicor en arm1948 vinden dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Je kunt bij Ali ook metertjes bestellen van 0-4 bar (= 56 psi :koud:) dan heb je wat meer kijk op de zaak; bovendien, dat is de max druk die deze compressor kan leveren volgens mij.
    Scheelt een bril :jan:....
    Die zijn te krijgen in 1/4" en 1/8" NPT, wat op deze compressoren zit, maar ook in BPT (=Gas)
     

Deel Deze Pagina