3Ch Thunder Roc CyBird

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Ben.R, 22 nov 2012.

  1. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    hallo Ornithoppervliegers <-- dat is een mooi scrabble woord ,veel punten!!
    ik ben via via in het bezit gekomen van een ''3Ch Thunder Roc CyBird'' (nieuw in de doos),ook nog nooit gevlogen ,deze vogel is nog onderweg (volgens track en trace morgen hier thuis) maar ik wil er toch iets meer info over hebben van de ornit-vliegers ..kunnen jullie mij alvast wat dingen vertellen waar ik goed op moet letten of veranderen (er is niet veel te vinden op dit forum)

    [media=youtube]q1Y9w8jGi_I[/media]

    http://www.katojin.com/cybird/images/keijiban/cybird-345.jpg

    http://www.katojin.com/cybird/images/keijiban/cybird-346.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Conrad.

    Conrad.

    Lid geworden:
    25 jun 2007
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Sittard
    Bij Scrabble zijn dit 0 punten.
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    hai FBK.(Frank)

    ja,... dat had ik ook al vernomen dat hij al niet zo jong meer was ,
    als hij of zij is gearriveerd dan maak ik er een paar foto's van..
    toch even goed over het internet gezocht , maar het blijkt toch een goed ''standaard'' toestel te zijn. ik ben erg benieuwd en kan niet wachten .

    bedankt voor de linkjes ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2012
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    hallo Ben?

    De mijne werd destijds geleverd met een nogal onbetrouwbare 27MHz AM besturing.
    Die heb ik uiteindelijk vervangen door een 35MHz FM systeem.
    Verder diverse modificaties gedaan om hem beter aan het vliegen te krijgen, zoals je in de draadjes kunt zien.
    Hij doet het overigens nog steeds, ik vlieg er niet veel mee, een paar keer per jaar.
    Ben benieuwd naar jouw ervaringen en of het inderdaad dezelfde orni is.
     
  6. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    hallo Frank.
    zie foto's echt nog helemaal nieuw! (zelfs een zakje met allerlei reserveonderdelen) ik heb alles even helemaal goed nagezien,ook de zender (klopt een 27Mhz kn 02) die even open gemaakt (alles was mode 1) en veranderd naar Mode 2.. de nieuwe lipo opgeladen (voor de zekerheid even buiten je weet maar nooit) de bedrading goed bekeken alles is echt toppie..spanwijdte van dit ding is 1 meter!! echt een flinke jongen ..
    motor getest (min of 5 langzaam en wat sneller) staart servo's werken ook prima (alles veranderd en ingesteld zoals ik met de andere vliegtuigen vlieg)

    na het opladen van de accu, nieuwe batterijen in de zender gedaan en toch ,
    even met ingeschoven antenne een range-test gedaan..voordeel stap de deur uit en direct een weiland van een 300 meter breed en lang ..

    maar met ingeschoven antenne toch een meter of 45 a 50 en de staart van de ''ornit'' reageerde nog prima.ik kan niet wachten om hem te proberen..
    alles werkt volgens mij helemaal zoals het moet werken .

    heb jij nog wat info waar ik op moet letten voor hij de vrijheid in mag??

    hier de foto's en je mag het ook weten incl verzending heb ik er 35 euro voor gegeven

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2012
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Het is inderdaad dezelfde die ik heb.
    Tja, waar je op moet letten, er zijn een aantal dingen die ik in de loop der tijd heb veranderd voordat ik hem een beetje goed vond vliegen. Als je de beide draadjes doorleest kom je alles wel tegen.

    Als je hem zo standaard wil laten vliegen zou ik vooral een windstille dag afwachten, hij houdt niet van wind!
    Verder opletten dat de staart voldoende omhoog staat, zo tussen 20 tot 25 graden t.o.v. de vleugel.
    Grote bochten maken, bij een scherpe bocht kan hij zomaar wegvallen en is dan moeilijk te herstellen.
    Lastig ding dus om te vliegen, ben benieuwd hoe het jou vergaat met de eerste vluchten, sukses!
     
  8. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    even de stoute schoenen (vleugels) aangedaan ,en met beven in mijn vingers,
    hem geprobeerd uit te laten..hij vloog een meter of 20 maar trok wel erg naar links..nog twee keer geprobeerd (alleen om te voelen hoe alles werkt) maar hopla toch weer sterk naar links .hij ging wel mooi schuin omhoog ,
    maar ik zeg eerlijk het is de ''angst'' nog van mij om meer gas te geven ..dus ging hij naar links toen meteen gas dicht ..alles is nog heel maar moet wel goed uitzoeken waarom hij zo naar links trekt ..voor de rest ..ja ik denk wel dat ik hem zou kunnen laten vliegen ..al is het HEEEEEEEEL wat anders dan al mijn andere vliegdingen ,dit is een aparte ervaring maar wel erg leuk .
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Vliegen kan ie dus :)
    Het naar 1 kant wegtrekken komt mij wel bekend voor, dit gebeurt vaak bij ornithopters, het komt meestal door een klein verschil tussen beide vleugelhelften.
    Omdat de vleugel voor de voortstuwing zorgt, is dit veel kritischer dan bij een vliegtuig.
    Ik los dit op met een gewichtje aan de voorlijst van de vleugel, als hij naar links trekt, dan een gewichtje aan de rechtervleugel.
    Die gewichtjes buig ik meestal van een paperclip, die klik je aan de voorlijst en je schuift hem dan verder naar buiten of naar binnen totdat ie rechtuit vliegt, je moet dus steeds even een proefvluchtje maken, verschuiven, vliegen, etc.
     
  10. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    ja klopt met de paperclips (had beter de gebruiksaanwijzing moeten lezen)..maar ik was er ook heel erg snel achter gekomen dat de , (grote slagpennen) bij hoge snelheid (fladderen) niet zo erg sterk zijn ..na 4x kleine test fladders 1 zijde gebroken..met een carbon staafje proberen te maken ..zonder enig succes :( ik dacht dit is een waardeloos iets ..ik moet er iets op verzinnen dat echt sterk is ..waar ik op uit kwam is hengel punten van hol-carbon...niet goedkoop maar jeetje wat is dat (licht en oersterk)


    ook in die viszaak deze speciale lijm gekocht (Kryston Styx Time lock ''Brush on Rig Glue'') een soort seconde lijm wat geen schuim of andere zooi aanvreet door de lijm zit een soort carbon poeder dus een donkere seconde lijm ..echt geloof mij wat zijn de vleugels nu sterk !!!! ik heb er weer wat test fladders mee gemaakt (nu wel mooi recht door)


    en hij kwam een paar keer echt vervelend op de grond ..maar alles 100% heel zelfs toen hij vol op de vleugel neer kwam ..helaas geen film kunnen maken ik was alleen ..hier wat fotos van de nieuwe vleugels ..

    PS: de vleugels zijn iets stijver ..en je ziet wat raars glimmen op het carbon maar dat is plakband

    ook het doek met de zelfde lijm weer aan de carbon tips gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2012
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allemaal.
    Kan iemand mij vertellen welke Brushed motor er stock in de Thunder Roc Cybird zit?
    Het lijkt op een speed 400 maar kan de informatie nergens vinden.
    Graag jullie hulp.
    Vr Gr D
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    De motor is kleiner dan een speed 400, het is meer een speed 300 maatje.
    Uiteindelijk was mijn motortje versleten en heb ik hem vervangen door een brushless type, die er nu nog steeds inzit.
    Alweer een jaar of zes geleden, wat vliegt de tijd :)
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Frank.
    Ontzettend fijn dat jij reageert.
    Ik had jou afgelopen week al een pb gestuurd maar kreeg er geen reactie op.
    Hopenlijk zal het nu wel gaan lukken.
    Ik zal jou na dit geschreven bericht dan ook weer een keer een pb sturen en hopenlijk komt die wel aan.
    Vr Gr D
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Frank.
    Komen mijn pb's niet aan bij jou?
    Ik zou jou heel erg graag wat vragen willen stellen.
    Indien jij geen pb's van mij ontvangt zou jij dan aub willen reageren?
    Ik wacht met volle geduld.
    Vr Gr D
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Dylan,
    ik stel voor om gewoon hier de vragen te stellen, wellicht zijn er meer mensen die willen meedoen. Pb's werken niet goed bij mij.
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Frank.
    Bedankt voor je reactie.
    Mijn hamvraag aan jou is deze:
    Zou jij mij ( ons ) willen uitleggen hoe jij dat nou precies gedaan hebt om de stock Brushed motor van de Thunder Roc Cybird te upgraden naar een Brushless motor???
    Het gaat mij er met name om welk type/merk Brushless motor jij hebt gebruikt?
    Is het een outrunner of een inrunner?
    Hoeveel KV gehalte heeft die Brushless motor?
    Hoeveel tands motor pinion gebruik jij?
    En hoe heb jij het kunnen realiseren dat jij die Brushless motor in die speciaal daarvoor gemaakte houder hebt kunnen plaatsen waar de stock Brushed motor van nature al inzit??

    Heel wat vragen dus en ik hoop dat jij jouw kennis en ervaring met mij ( ons ) wilt delen.
    Wij horen graag van jou en alvast heel erg bedankt voor de hulp.
    Vr Gr D
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Om even een update mijnerzijds te geven:

    Kreeg afgelopen week de overgenomen Thunder Roc Flybird van Ben binnen. ( nogmaals mijn dank daarvoor Ben )
    Omdat dit de allereerste Ornithopter is die ik ooit in eigen handen kreeg en helemaal nieuw voor mij is was het even wennen aan hoe de mechaniek in elkaar stak.
    Ben zelf CP helikopters en vliegtuigen gewend dus dat is heel iets anders.

    Het viel mij op dat deze Thunder Roc Cybird op een 27Mhz kanaal vliegt.
    De bijgeleverde zender vond ik ietwat te gedateerd en ook miste ook de nodige instelmogelijkheden vond ik.
    Dat in combinatie met 27Mhz vond ik geen goed idee en wilde dat gelijk veranderen.
    Zo gezegt zo gedaan en na het bestellen van een Turnigy 30A Brushed regelaar ga ik het toestel vliegen op mijn Spektrum DX6i.
    Daarmee elimineer ik tenminste grotendeels de eventuele glitches die op zouden kunnen treden.Want 27Mhz is echt niet zo sluitend als 2.4Ghz kan zijn lijkt mij.

    Wat ik persoonlijk ook erg matig vond aan dit toestel was de stock regelaar die intern voorzien was van de ontvanger met kristal en ook de beide servo stekkers liepen naar de regelaar toe.De servo stekkers waren ook nog eens een soort van vergrote molvet stekkers en totaal niet gangbaar.
    Zoiets had ik nog nimmer gezien in mijn hobbycarriere want mij is geleerd om regelaar en ontvanger zo ver mogelijk van elkaar vandaan te houden zodra er stroom opkomt ivm eventuele storingen die daardoor kunnen verschijnen.
    Dit systeem met een soort van alles geintegreerde regelaar ( regelaar/servo stekker en ontvanger met kristal) vond ik echt niet wat.
    Ik heb dit systeem dan ook maar direkt verwijderd.

    Wat ik ook al heb gedaan is beide stock servo's eraf gehaald en die vervangen voor 2 stuks Turnigy MG90 metal gear servo's.
    Want die stock servo's vertrouwde ik niet echt.
    Ze waren geen metal gear en de betrouwbaarheid liet ook te wensen over las ik op andere Forums.
    Deze Turnigy servo's moeten het werk beter aankunnen hoop ik.
    Ik ben nu druk bezig om de servo's hevels te kunnen laten aansturen met de stuurstang ( elevator ) en met de staart aansturing ( rudder ) van het toestel.

    Tot zover mijn relaas en ik ga nog even verder sleutelen want daar is het momenteel uitstekend weer voor.Ha ha ha ha
    Vr Gr D
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Dylan, ik zie dat je tegen dezelfde problemen aanloopt die ik destijds ook heb meegemaakt.
    Het is inmiddels alweer een jaar of zes geleden dat ik actief bezig was om de Thunder Roc goed aan het vliegen te krijgen, dus weet zelf ook niet meer precies wat ik allemaal heb gedaan toen :)
    Als je een brushless motor wilt gebruiken is het inderdaad noodzakelijk om de oude besturing te verwijderen, omdat alle aansturingen van de servo's en de motor centraal op de ontvanger print zitten.
    Als je bv. de servo's openmaakt, zul je zien dat er helemaal geen elektronica inzit, alleen een motor en een potmeter.
    De gegevens van het aandrijfmotortje weet ik zo ook even niet meer op te noemen, volgens mij had ik die gekocht bij rctechnics, had ongeveer dezelfde kv als het oorspronkelijke motortje.
    Ik zou toch eerst de beide draadjes goed doorlezen die ik hier in de derde posting vanaf het begin van het draadje heb gegeven, daar staan al mijn belevingen in met de Thunder Roc. Volgens mij staan daar ook ergens de gegevens van het motortje.
    Ik zal het zelf ook weer eens gaan doorlezen.
    Mochten er dan nog vragen overblijven, laat maar weten dan.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Frank.
    Ontzettend bedankt voor je reactie.
    Ik had voordat ik de Thunder Roc Cybird binnen kreeg al jouw draadjes erover al 2 keer over doorgelezen.Ha ha ha
    Maar heb in die draadjes helaas niets kunnen vinden over welk type Brushless motor jij nou gebruikte.( wellicht erover heen gelezen, maar kwam het echt niet tegen helaas)
    Ik kom er zelfs niet achter welke stock Brushed motor er nou eigenlijk inzit.
    Is dat een speed 300 en dan met welk gehalte KV??
    Hoop echt deze informatie te horen want ik zit nu een beetje vast.
    Weet niet welke stock Brushed motor erin zit en ook niet welke Brushless motor erin kan alszijnde Upgrade.
    Hopenlijk kun jij mij helpen hiermee omdat jij ervaring hebt met dit toestel.

    Daarnet het toestel met stroom erop droog getest.
    Iets gas erop en de vleugels gingen echt als een vogel vleugel heen en weer.
    Wat een machtig gezicht zeg.
    Dit zou toch echt moeten kunnen vliegen want er kwam al behoorlijk veel wind van af.
    Vr Gr D
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Forumleden.
    Om Frank niet al teveel met mijn vragen te willen belasten hoop ik dat er eventueel ook andere bezitters zijn van een Thunder Roc Cybird die hun Ornithopter reeds hebben voorzien van een Brushless motor en willen reageren.
    Ik zou dan graag willen horen welke Brushless motor jullie erin hebben zitten.
    Of mij kunnen vertellen welke stock Brushed motor er nou daadwerkelijk inzit in deze Thunder Roc Cybird.

    Daarnet bezig geweest met het 'plastik witte bakje' dat in het hart van het toestel zit waarin de 2S 1200Mah stock Lipo herborgen zit.
    De Lipo kan stock niet worden verwisseld en zit 'veilig' opgeborgen in het 'doosje'.
    Ik neem aan dat de vorige eigenaar het deksel van het doosje zelf niet verlijmt had en daarom heb ik de bovenzijde ervan af gedremeld want het zat helemaal vast gelijmd.
    Ik heb er een aluminium plaatje op maat tegen aan gemaakt zodat de geopende zijde nu weer dicht zit en dat zit nu in de Epoxy lijm.Het plastik dekseltje was weinig meer van over dus vandaar deze oplossing.
    Straks komt aan de linker zijde de ontvanger te zitten en aan de rechterzijde van het doosje de 2S 1000Mah Lipo die dan makkelijk uitwisselbaar is voor een verse Lipo om zo door te kunnen blijven vliegen want de stock manier van de Lipo te herbergen in het witte plastike doosje is niet echt over nagedacht.
    Ik heb ervoor gekozen om dat witte doosje toch te gebruiken omdat het erg netjes in het Frame van het toestel valt en de grip op het toestel ook zo erg fijn is.
    Vr Gr D
     

Deel Deze Pagina