3e F5b wedstrijd 9 juli Nuth

Wim, je staat nu 1 punt boven Luc op een 6e plaats. Mark zal de uitslag op de site vast nog wel aanpassen.

Wat me nog op viel gisteren was dat niemand er echt last van had dat de rakken in een diagonaal over het veld stonden. Daar merk je ook aan dat het niveau mooi aan het stijgen is.

Rob vloog zijn eerste wedstrijd, dat is best een opgave, en dan ook nog harde wind en zeer turbulent!
Negen of 49 rakken, het maakt niet uit, de bedoeling is dat je plezier hebt en jezelf elke keer weer wat verbeterd.
Ik geloof dat Frank een trainingsdagje gaat organiseren voor beginnende vliegers, Frank zal daar na zijn vakantie wel iets over bekend maken.

GJ

Nuth

Gert-Jan bedankt voor de troostende woorden.
Maar om het simpel te zeggen vloog ik gewoon kl..e/r.k/k.t/waardeloos.
Gewoonweg geen coordinatie tussen hersenen en de duimen.
Ik had vrijdag op de thuisbasis nog even gevlogen in mijn uppie en dat ging lekker. Het is gewoon een kwestie van jezelf niet te veel druk opleggen.
Zoals met Frank en Gert-Jan besproken ga ik zeker met het extra trainingsdagje meedoen.

Ondanks alles wederom een gezellige en zeer leerzame dag op een prachtige locatie met jeugdsentiment voor mij.

En ja het weer was zeer zeker niet onze beste vriend zaterdag.

Groeten,

Rob Hermens

Heren dank voor de veren, echter had ik een klein, maar belangrijk minpuntje gescoord gisteren. Dit moest ik vandaag goed maken door mijn vrouw mee uit eten te nemen, en ja, alweer chinees...................En het was weer net zo lekker.

Rob, het wennen aan de schakelaar is lastig... spoiler op een knuppel is ook een omzetting in de hersenen en in de reflexen. Dat heeft echt tijd nodig. Sta je in een wedstrijd onder druk, dan lukt het gewoon niet. Dat is dus veel trainen.

Mijn praktijk vandaag... een uurtje gevlogen met de Wilco. Dat ging best prima. Het is echt even bewust omschakelen. Zat te kloten in de eerste paar stijgvluchten.
Omdat je moet nadenken bij het uitschakelen, grijp je mis.

Dus gewoon maar doorgegaan met fictieve rakken, niet te stijl om de snelheid er in te houden, en dan opeens gaat het merkbaar beter met het schakelen.
Drie pakketen leeg gevlogen, toen was het weer best voor de late middag. Het onwennige ging er maar langzaam uit.
Ben nog niet tevreden over het schakelaartje... de vorm van het knopje of de lengte... thans een stukje ballpen

Spoilers op de knuppel... nou dan alleen om de reflexen te trainen. Remmen doet de Wilco alleen met spoiler volledig up. Beetje jengelen heeft geen zin.
Maar de landingen waren alle eitjes. Komt gewoon zo beheerst binnen.

De Enigma vlieg ik eerst maar zonder grappen en grollen.... no speed en snaps...
Dat trainingsdagje kom ik ook mee doen. Al is het alleen al voor de gezelligheid. Lekker rakjes stampen. Is het enige dat echt goed werkt!

Laatst bewerkt:
Na Burgkunstadt (23-24 juli) gaan we even een dagje plannen in Dalfsen.
Hans, Frank, Rob willen oefenen.
Ik denk niet dat we de echte FAI toe moeten laten op de oefendag maar de mensen die nog zonder limiter vliegen, maximaal 32 rakken dus.
Wel rakken neerzetten en een pieper zodat je wel de afstanden vliegt.
Dan rustig kijken waar de foutjes zitten, tips en trucs maar geen technische hoogstandjes.
Gewoon leren rechte lijnen te vliegen en het model goed te leggen voor de turns.

GJ

Laatst bewerkt:
Bas, Rob, Frank, of wie dan ook die wil beginnen met f5b. Laat je niet gek maken door al dat vermogen en de fratsen (niet slecht bedoeld hoor) die de toppers gebruiken.

Begin simpel en zoals je gewend bent. Blijf dat gas bedienen met je stick totdat dit echt te langzaam wordt. Ik begin dit nu pas te merken. De stick gaat bij mij nu volgas en ohja, daar gaat hij dan ineens in die versnelling. Dit jaar blijft dat zo, misschien volgend jaar ook nog. Dit ga ik straks in de Siren (jaja, die langzame oude bak) om programeren zodat het gas op een schakelaar komt (eerst met Multiplex samen kijken of dit met de cockpit SX mogelijk is). Pas als ik dat perfect beheers komt dit op mijn wedstrijd kist.

Wat echt belangrijk is om de stijgvlucht met motor aan perfect te beheersen, dan gaat dat rakken vliegen straks ook vanzelf. En probeer dan ook zoveel mogelijk elke vlucht weer die rakken te vliegen.

Voor diegene die mijn thuisveld kennen, op 350 meter afstand staat een rij hoogspanningsmasten en die gebruik ik als keerpunten voor het rakken vliegen. Ik vlieg dit elke keer met de Siren en regelmatig met de Zipper. Alleen het landen met de Zipper is nu even problematisch omdat ik bijna alleen kan landen met crosswind en daar maar 60 meter voor heb. Van rechts moet ik op ruim 150 cm hoogte binnenkomen ivm de draad, en van links ligt er een berg grond op 20 meter van de rand van het veld. Deze bult is over de gehele lengte (100 meter) ongeveer 10 meter hoger dan ons veld............. Dit is dus elke keer vliegen met hindernissen omdat we op een noodveld zitten.

En ja, als ik niet hoef te werken kom ik ook naar die trainingsdag.

Het is wat Theo zegt.
Je leest op het forum dingen waarbij ik me voor kan stelllen dat je meteen denkt dat je nooit mee kan komen met de high tech apparaten.
Op het moment blijkt dat allemaal best mee te vallen.
Als jij gewoon een goed model hebt, strak gebouwd zonder poespas en standaard instellingen dan kan je best meekomen.
Je zal geen 35+ rakken vliegen (en misschien ook wel) maar als je 3 ronden uitvliegt met volledige zweeftaak en een 30 puntenlanding dan zit je behoorlijk voorin.
Langzaamaan zal je merken dat het steeds soepeler gaat en je minder moeite hoeft te doen om het model door de rakken te sturen.
Dan kan je puntjes gaan verbeteren.
Ga eerst aan jezelf werken en dan aan het model.
Dus probeer korter te keren, betere daalhoeken te bepalen.
Laten we als voorbeeld Marcel nemen (sorry Marcel maar ik heb jou gecoacht en kan dus wel bepalen waar wat te halen is).
Hij heeft een standaard opgebouwd model, type Enigma / Evo a 350 euro.
Motor is een Kontronik 600-38 op 4S.
Betaalbaar dus.
Hij vliegt samen met Kees, trainen regelmatig.
De eerste wedstrijd vloog hij maximaal 29 rakken.
Dalfsen was rustig weer, niet moeilijk.
in Nuth was het lastig vliegen, erg turbulent en harde wind.
Ik heb Marcel gecoacht en tijdens het vliegen wat tips gegeven.
Hij vloog te ver het A rak uit, verspeelde zeker 1 a 2 seconden in de stijgvlucht.
Ook op het B rak vloog hij te ver door.
Door hem de stijgvlucht wat steiler te laten maken en eerder te laten keren op B heeft hij 31 rakken gevlogen, met een cut op B, het hadden er dus 32 a 33 kunnen zijn.
En dat in moeilijk weer.
Ik denk, dat Marcel en Kees einde van dit seizoen wel de 35 vliegen, met dezelfde setup.
Er is veel meer progressie uit de piloot te halen dan uit het model.

Ik zat even de data te bekijken.
De Enigma van Mario (Holco) liep bloedhard.
Klopt ook met de data, in zijn testvlucht (hij kreeg reflight omdat er een draadbreuk in de kabel naar het B-rak zat) liep hij 303 km/u, dat is gemeten met de motor uit, over 150 meter afstand gemiddeld.
De invliegsnelheid is dus nog hoger.
Nou betekent een hoge snelheid niet meteen dat je erg veel rakken vliegt, belangrijker is de snelheid door de rakken vast te houden.
Ik zie bij mezelf ook grote verlopen, van A naar B met 250 km/u en dan terug van B naar A slechts de 120 halen... dan heb ik toch iets heel erg fout gedaan.
Zo blijf je lekker bezig, bij F5B ben je nooit uitgeleerd en er zal altijd wel wat te leren blijven.
Als je 49 rakken kan vliegen zal de techniek je wel weer met beide benen op de grond zetten, omdat de limiter aanspreekt of zo....
Rothobby! ;-)

GJ

Nee, Theo niet gek laten maken. Maar een beetje menselijke 'drive' is nodig om progressie te maken.
Een tamme Wilco is prima als testbed... heb ik maar weer gemerkt.

Overigens n'n polyquestjes raken toch een beetje uitgeput. Te lang op volle lading bewaard. Domdom. Een tik gekregen.
Om dan weer 3S paketjes aan te schaffen... denk je stiekem toch aan een budget drive... yeeep.... 4S net iets meer pep om 1500 of 1600 gram te kunnen sjorren. Iets meer pret.
En dat kan dat kleine AXI motortje al niet meer hebben... 3S max.
De Kira zit nu zo lekker in de nieuwe kist... die blijft daar zitten.
Het blijft zo zweven daarboven... hé... vandaar.

Ofwel een 'master class' in Dalfsen? Super GJ!

Betreft Mario... +300 km/h? Whow... het ging aardig hard... en dan de bocht in... alsof het toestel caviteerde in de eerste bocht... je hoorde het ruisen als ventilatorblad... hoewel je allen kan caviteren in water. Zag geen stoomwolkje... zoals bij fighter jets... haha... supercondensatie...

Elke bocht remt... of je nu in een auto, boot of vliegtuig zit.

Na de eerste bocht gaat er dus al een hoop kinetische energie in rook op bij de Enigma. Het blijkt. Dan moet de bocht anders genomen worden?... ontstaat er een vorm van overtrek aan de vleugel? of gewoon botte overtrek, veroorzaakt door de roroelen? De invalshoek?...
Ben je letterlijk aan het driften in de lucht. Heb je eigenlijk geen grip. Toch leek de kist scherp te sturen.

Denk dat de vleugeltips niet de meest ideaale zijn. In de draai zouden die in overtrek wel een flinke wervelingen kunnen veroorzaken... en op het rechte stuk uitstekend voldoen. De kist van Mario leek harder te gaan dan de Avionik? Kan dat? Dat had ik overigens ook bij de kist van Val. Die ging ook zo knal hard het rak in...

Laatst bewerkt:
Nou... Master.
Dan moeten we wat Belgen of Duitsers laten komen.
Maar mensen die rond de 40 rakken kunnen vliegen kunnen mensen die rond de 30 rakken zitten wel iets leren.
Plus dat je dan weer vliegtijd maakt, heb ik zelf ook wel nodig.

En Bas, als in de Axi catalogus staat dat ie 3S mag dan loopt ie lekker op 4S.
Je moet alleen dan wel kijken hoe warm hij wordt en de stroom in de gaten houden.
Mijn AXI mocht 45A op 4S, we hebben hem op 5S gezet bij 65-70A, vond ie best lekker.

GJ

Ja... onder het motto... Hoop doet leven...
Heb niet de indruk dat het ielige PG3 gearboxje dat echt prettig vindt. Die PG4 is een stuk robuster. Ander verhaal.
Ik zal het maximum toerental van vanmiddag nog even nazien... statisch kwam ik van de week uit op +15.000 rpm (1:3) Vliegend is dat iets hoger.
Het moet al vrij hard werken met die 14" Ach we zien wel...

Ja dat grotere AXI-tje was een prima setje... de Scorpion met gear ging nog weer beter...

De 2217/D droog getest, (twee weken gelee) op 25.000 rpm... maar dan gaat het boxje gillen als een speenvarken en vreten... dat heb ik niet te lang vol gehouden... het is heel gebleven

Ach ja...

Laatst bewerkt:
Zit net, omdat ik weer eens niet kon slapen, de agenda te bekijken.
We zouden 13 augustus een dagje kunnen plannen.
Gerben is er dan niet dus ik doe dan wel een beroep op wat andere vliegers om te helpen.

GJ

Moesten maar eens even kijken... lijkt me vooralsnog prima datum...
Zo... ik ga afsluiten! Verstand even op nul zetten.

Vindt zelf ook dat ik veel snelheid in de bochten verlies, denk dat ik me eens bezig ga houden om de snapflap te gaan fijn tunen, oftewel minder flap en wat meer hoogte roer.

Mario,
Je snapflap staat prima, maar je bochten zijn iets te krap en soms niet dalend genoeg.
Gewoon je hoogteroeruitslag een procent of 15 reduceren, dan houdt hij vast beter de snelheid.
Ik stel mijn modellen zo in, dat ze met vol-up door de bochten kunnen. Zo doen heel piloten dat in de F5B top.

Groet,
Gerben

Heck! Wellicht toch nog even een budget drive in de Wilco plaatsen.
De HK 3000 kv motor (die ik van de week toch eens binnen moet hebben), een PG33 zou ik moeten aanschaffen...
15 x 14 RFM en HiModel regelaar... 4S accu's heb ik...

Laatst bewerkt:
Back