Het is wat Theo zegt.
Je leest op het forum dingen waarbij ik me voor kan stelllen dat je meteen denkt dat je nooit mee kan komen met de high tech apparaten.
Op het moment blijkt dat allemaal best mee te vallen.
Als jij gewoon een goed model hebt, strak gebouwd zonder poespas en standaard instellingen dan kan je best meekomen.
Je zal geen 35+ rakken vliegen (en misschien ook wel) maar als je 3 ronden uitvliegt met volledige zweeftaak en een 30 puntenlanding dan zit je behoorlijk voorin.
Langzaamaan zal je merken dat het steeds soepeler gaat en je minder moeite hoeft te doen om het model door de rakken te sturen.
Dan kan je puntjes gaan verbeteren.
Ga eerst aan jezelf werken en dan aan het model.
Dus probeer korter te keren, betere daalhoeken te bepalen.
Laten we als voorbeeld Marcel nemen (sorry Marcel maar ik heb jou gecoacht en kan dus wel bepalen waar wat te halen is).
Hij heeft een standaard opgebouwd model, type Enigma / Evo a 350 euro.
Motor is een Kontronik 600-38 op 4S.
Betaalbaar dus.
Hij vliegt samen met Kees, trainen regelmatig.
De eerste wedstrijd vloog hij maximaal 29 rakken.
Dalfsen was rustig weer, niet moeilijk.
in Nuth was het lastig vliegen, erg turbulent en harde wind.
Ik heb Marcel gecoacht en tijdens het vliegen wat tips gegeven.
Hij vloog te ver het A rak uit, verspeelde zeker 1 a 2 seconden in de stijgvlucht.
Ook op het B rak vloog hij te ver door.
Door hem de stijgvlucht wat steiler te laten maken en eerder te laten keren op B heeft hij 31 rakken gevlogen, met een cut op B, het hadden er dus 32 a 33 kunnen zijn.
En dat in moeilijk weer.
Ik denk, dat Marcel en Kees einde van dit seizoen wel de 35 vliegen, met dezelfde setup.
Er is veel meer progressie uit de piloot te halen dan uit het model.
Ik zat even de data te bekijken.
De Enigma van Mario (Holco) liep bloedhard.
Klopt ook met de data, in zijn testvlucht (hij kreeg reflight omdat er een draadbreuk in de kabel naar het B-rak zat) liep hij 303 km/u, dat is gemeten met de motor uit, over 150 meter afstand gemiddeld.
De invliegsnelheid is dus nog hoger.
Nou betekent een hoge snelheid niet meteen dat je erg veel rakken vliegt, belangrijker is de snelheid door de rakken vast te houden.
Ik zie bij mezelf ook grote verlopen, van A naar B met 250 km/u en dan terug van B naar A slechts de 120 halen... dan heb ik toch iets heel erg fout gedaan.
Zo blijf je lekker bezig, bij F5B ben je nooit uitgeleerd en er zal altijd wel wat te leren blijven.
Als je 49 rakken kan vliegen zal de techniek je wel weer met beide benen op de grond zetten, omdat de limiter aanspreekt of zo....
Rothobby! ;-)
GJ