4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers,

    Dat ik beperkt info geef was ik mij niet van bewust. De printer heeft een printbed van glas.

    De print is wel degelijk met een brim geprint, deze begon ook goed en de gehele onderlaag is geprint zonder problemen. Na ongeveer 20 minuten printen is er ergens iets blijven haken lijkt het wel, en toen is de linkerkant los van het bed gekomen. Om rechterkant te "redden", heb ik de print gepauzeerd en de losse delen weg gehaald. De rechterkant is naar mijn idee perfect afgewerkt, inclusief brim en support.

    Wat het levellen betreft, ik voel duidelijk een stevige weerstand op het papier. Het papiertje moet ik er bijna onderdoor trekken. Dichter erop zetten en het papier zit vast.

    Ik ga inderdaad wel eerst proberen met wat anders, en dan verder met de printer

    Groetjes Tom
     
  2. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Dat was mijn verwachtingen ook, maar heb inmiddels wel geleerd dat er zoveel variabelen zijn (waaronder de omgevingsfactoren) dat standaard instelling niet werken.
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou daar ga ik achter komen als de Prusa hier werkt. Heb hem net in elkaar zitten, de eerste calibratie moet ik nog doen. Mijn collega’s hebben er wel goede ervaringen mee dat het werkt met de standaardinstellingen, maar daar staat Prusa dan ook om bekend.

    Hij staat hier op de koude zolder dus daar gaan we vanzelf achterkomen:confused:
     
    Langedijker truckertje vindt dit leuk.
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat zou best eens kunnen schelen William; de mijne staat in een verwarmde ruimte, maar ook nog eens in een dichte kast, zo'n oude TV kast die met 2 deurtjes dicht kan. Dat was eigenlijk niet zozeer bedoeld voor de printer zèlf bedoeld, maar voor de kat, die al dat heen en weer gedoe heel interessant zou vinden.
    Als die printer een poosje gedraaid heeft, en hij is klaar, dan komt er echt wel veel warmte vrij uit die kast, meer dan je zou verwachten! Maar achteraf is het wel een zegen denk ik, want er is natuurlijk absoluut geen tocht of trek rond om die printer of het werkstuk. Scheelt geluid ook.
    Cor
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja dat denk ik ook, maar ik heb deze in bruikleen, dus eerst eens kijken of het lukt.
    Er is een Ikea hack voor 3D printers, de Lack tafel.

    Heeft een collega ook gedaan, tussen de poten plexiglas. De bevestigingen en scharnieren print je dan zelf.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ja die ken ik, maar zo'n mooie oude blank eiken TV kast, die overigens past bij mijn inrichting (in de hal) kost een tientje op Marktplaats, dat is veel goedkoper (en mooier en beter) dan een Lack tafel, en dan past íe er nog niet in, mèt de filament rol.
     
  7. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Hoi Tom,
    zelf ben ik ook bezig met de Gallinger dieplader.
    Zo goed als alles al geprint.
    Ik print pla op een glasplaat en gebruik de 3D lac, maar volgens mij lukt het met haarlak ook.
    Mijn temp instellingen zijn 205 voor de nozzle en 65 voor het bed.
    Maar wat al eerder is gezegd: begin met kleine proefjes.
    Bij de dieplader zitten prints van wel 22 uur. Pfff.
    Daar heb ik idd ook even een webcam opgezet en de 1e keer de wekker gezet. Haha.

    Succes met printen en bouwen.

    Groet Theo
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag Theo,

    Er zitten inderdaad vrij lange prints bij. Nu ik een paar posts terug de tip kreeg om naar petg te kijken ipv pla ivm de sterkte.. ben jij daar niet bang voor? Zou zonde zijn als alles inzakt of vervormd in de zomer..

    Als je wil, post eens wat foto's van je voortgang,,

    Groetjes Tom
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dàt willen we dan graag eens even zien Theo, uitgebreid graag!
    En @ Tom: ik heb gisteren eindelijk eens wat tijd besteed op de Gallinger site, maar bij alle trailers staat wel vermeld dat er structureel metalen profielen in de producten verwerkt moeten worden, en dat lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch. Dit punt werd aangeroerd door William, en hierbij dus bevestigd
    Cor
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  10. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond,
    Van de profielen was mij ook bekend hoor. De keuze is messing of aluminium staat er in de beschrijving bij de trailer.. op de site staat enkel dat het versterkt wordt met profielen.
     
    turbo theo vindt dit leuk.
  11. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Hallo Tom en alle anderen,
    met petg heb ik geen ervaring, ik print alleen met pla. Dit is wat mij betreft sterk genoeg. Ik gebruik een infill van 60%.
    Als ik hier een gat van 2.5 in print dan zet ik een M3 boutje kneiterhard vast.
    En inderdaad, pla is geen metaal dus mijn bed is inderdaad versterkt met 2 all profielen van 15 x 15 mm.
    Zoals gevraagd hierbij dan een kleine toelichting bij de gevraagde fotos.
    Het span wordt 1.55 meter lang met een bed van 60 cm. De zwanehals is voorzien van 2 x 2 spindelmotoren om de nek te kunnen heffen en om de vloer te kunnen heffen.
    Verder hebben de 4 assen totaal 8 spindelmotoren om het bed te laten zakken. Of dit in de praktijk gaat werken weet ik nog niet.
    De nek functioneert al wel. Momenteel na veel denkwerk de besturing voor de assen gemaakt. Dit met een servotester en zelf geprinte tandwielen.
    In real life hebben assen een maximale uitslag terwijl je de trekker nog verder haaks onder de zwanehals kunt zetten.
    Bij mij zou er dan dus iets kapot gaan. Dit wordt nog wel een dingetje.
    In de bestanden van Daniel Gallinger heb ik zelf in Tinkercad nogal wat aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld sparingen voor lagering en zwaardere stuurstangen.
    Omdat natuurlijk alles kunststof is heb je veel meer met spelingen te maken dan met metaal. Nu een stuur servo die as 2 aan stuurt maar dit zullen er straks 2 moeten worden denk ik.
    Nou, ik hoop dat ik met deze lap tekst en fotos jou topic niet te veel heb vervuild Tom, anders hoor ik het wel.
    Groet Theo
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
    Marko vindt dit leuk.
  12. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    ohh ja, en hierbij wat foto,s
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
  13. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
     
  14. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Wauw Theo, dat is een serieuze trailer zeg! Vervuiling is dit allerminst.. eerder meer dan welkom! Zijn er nog zaken waar je extra aandacht aan hebt moeten geven? Meer als tip voor mij en andere bouwers van de gallinger trailers..

    Kan je in Tinkercad die stl files aanpassen? Dat zou voor mij ook wel wat uitkomsten kunnen bieden verwacht ik.

    Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!

    Groetjes Tom
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn ervaring: ja , een .stl file kan je laden in Tinkercad, en dan veranderen wt je wilt.
    Lees, zoals ik het deed: verwijder wat je niet wilt, en teken er bij wat je nodig hebt, dan dat geheel weer exporteren.

    @turbo theo : Zo'n vertraging van de aandrijving van de servotester heb ik ook eens zo gedaan, maar dan bovendeks, en onder een huif, dan zie je er niets van. Maar jij hebt erg veel ruimte onderdeks omdat de hals zo hoog ligt, dus ergens wel logisch dat je het daar ingebouwd hebt; misschien nog afschermen later?
    Aan de andere kant, bij zulke trailers worden vaak ook schotels met een cardanische ophanging gebruikt, die hoger zijn, en bovendien een 3 1/2" kingpin hebben vanwege het trailer vermogen, waardoor de bouwhoogte op de trekker ook al omhoog gaat.
    Prachtige trailer zo, en die besturing van de wielstellen is erg fraai, conform werkelijkheid.
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    @tom, jij had het over gecombineerde files in je Gallinger bestanden. Bij dit model ben ik die nog niet tegen gekomen. Op youtube staat wel een tutorial over het splitsen van een bestand.
    Ooit wel eens moeten doen, maar zou het zelf ook weer terug moeten zoeken.
    Aandachtspuntje bij het printen is wat mij betreft: Zorg dat je de zichtkant van je print nooit onder positioneert op je bed, Het mooiste resultaat (dus het minst schuren en evt plamuren) krijg je bij de bovenste geprinte laag(althans ik) Als je nog ergens tegenaan loopt dan laat het maar weten. Misschien dat ik kan helpen. En zoals Cor zegt: Tinkercad is eigenlijk de kunst van het weghalen.

    @Cor, bovendeks gaat bij mij zowiezo niet omdat mijn schotelplaat met kingpin kan scharnieren t.o.v. de zwanehals, anders had dat een optie geweest ja. Het afschermen van de tester moet idd nog gebeuren, maar eerst maar eens even gaan testen.
    Hier de zwanehals in de hoogste stand. Achter de schotel zie je ook het blauwje nokje die zorgt dat de schotel niet verder achterover kan.

    Groet Theo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      309,2 KB
      Weergaven:
      83
  17. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Kleine aanvulling nog wat betreft de Gallinger trailer: eigenlijk is het enige wat ik echt mis, is de doorvoer mogelijkheid van bedrading door het bed.
    Zelf kom ik daar nu achter. Als ik het eerder had geweten had ik onder de vloer een sparing gemaakt waar alle bedrading door kan.
    Misschien wordt ik wel verplicht om deze opnieuw te printen maar dit zijn dus enkele van de gruwelijk lange prints.
     
  18. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    dit onderstel met assen is bijzonder knap gedaan ! Ik ben al een hele tijd aan het nadenken om een Mammoet systeem na te bouwen.
    Heb je dit zelf gedaan ?
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Oplossing: de tekeningen aanschaffen; die besturing met die vlinders heb ik bij Nooteboom op een open dag eens heel goed kunnen zien.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag beste volgers,

    De printer draait gelukkig nu zonder problemen. Ik heb een spuitbus met 3dLAC aangeschaft, en nogmaals grondig het bed geleveld. Ik heb op dit moment 4 onderdelen voor de motorbehuizing geprint.

    Iedere stuurgroep/ asmodule bestaat uit meerdere onderdelen. Elke module krijgt een kleine spindelmotor om de as te liften. Dus als alles goed gaat is straks elke as afzonderlijk te liften. Geen idee of ik het ook ga gebruiken in de praktijk, maar geinig is het wel.

    Iedere spindelmotor zit dus in een behuizing geschoven, en daar zijn er nu 4 van geprint(foto volgt nog).

    Op dit moment ben ik bezig( nouja de printer is bezig) om 1 spindel rotor te maken. Dat is het hoofdeel van elke stuurgroep. In totaal heb ik er hier 10 van nodig voor mijn trailer. Printtijd per stuk is zo'n 10 uur.

    Vanavond is die klaar en dan zal ik ook daarvan even een foto toevoegen.

    Fijne zondag nog,

    Groetjes Tom
     
    ozy en Swen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina