4-takt motor 1/10?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Guzzio, 29 sep 2004.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Mijn 4-takt project staat op de afdeling projecten... naast wat andere projecten... Ik ben nog steeds op zoek naar een passende koppeling voor die 6,5cc motor. Ik heb hem wel al passend op een offroad chassis, maar nog steeds geen koppeling....

    Dus ik wacht nog wel ff tot dat ik jouwe over kan nemen ... :p
     
  2. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    HRT Circuit Houthalen Belgie.

    http://hrt.liquidizer.be

    Gehele zondag tot een uur of half vier ben ik daar te vinden.

    Speciale koppeling nodig dan ? Je kunt ook een trustplate (weet ff niet NL woord) gebruiken en dan een normale koppeling plaatsen.

    Oppakken snel, hoe moet ik dat uitleggen... nee hij trekt niet sneller op als een TZ (of JP..) maar hangt beter aan het gas, als je gas geeft krijg je direct respons, dat voelt gewoon anders als een 2 takt. Ga doordat ie rustiger is natuurlijk wel eerder op het gas als ik een bocht uitkom.
    Kunt ook goed zien tijdens het rijden dat het anders aanvoelt, auto rijdt heel rustig en heeft zeer fijne wegligging, veel minder nerveus dan een 2 takt... in mijn geval vertaald zich dat 1 op 1 naar minder schade :)
    Ter verduideleking, mijn 2 takt is precies, maar dan ook precies dezelfde auto, met hudy tot in detail gelijk afgesteld. Ben nu wel aan het kijken of ze toch wat anders moeten afgesteld worden, 4 takt is een stuk rustiger en zou dus bv met minder toe in en toe uit moeten kunnen, geeft meteen meer snelheid.

    Heb het al zo vaak gezegd, ut wordt nooit een JP of TZ qua vermogen, hij mag dan wel veel meer koppel hebben, maar motor is toch echt maar 0,5 pk. Doel is dan ook om mee te kunnen gassen met de standaard klasse motors, en dat gaat best erg goed :lol: :lol:

    Denk wel dat ik door andere ratio tandwielen te plaatsen nog veel hogere top kan halen, maar op HRT heb je voornamelijk trekkracht nodig.
    Kyosho maakt nog een set voor deze koppeling met nog grotere tandwielen, en kan mijn tandkrans ook nog veranderen van 40 naar 37.

    Maar morgen ligt mijn prioriteit op goede carb afstelling, veel armer onderin, en rijker bovenin.

    @ Bart Heb jij nog een grotere pulley liggen voor die fan, kan dat ding nergens een maatje groter vind :-(
     
  3. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    In 1 woord : Waanzinnig !!!!!

    Het relaas van vandaag :

    Beginnen met een stuk armer onderin, flink rijker bovenin. Motor pakte meteen goed op, en ik kon voor de allereerste keer gewoon vol gas doorrijden, zonder dat de motor inhield !
    Ander spruitstuk en carb heeft zijn werk meer dan gedaan !
    Na een paar rondjes afstellen liep de auto als nooit tevoren :lol: :lol:
    Vol gas lekker op toeren, en stationair heel rustig ploffend, zoals alleen een 4 takt dat kan. Optrekken met leuke pluim, maar geen meter meer zoals voorheen. Auto rookt nog steeds behoorlijk, maar pruttelt totaal niet meer bij het optrekken.
    Auto ging heel erg goed, kon mijn vriend met zijn 2.5cc Kyosho FW-05T goed voorblijven en zelf na 8 a 10 ronden op een rondje zetten.

    Ik was meer dan dik tevreden !!!

    Totdat na een tankje of 6 a 7 is iets "mis" ging... de uitlaatrubber scheurde open.... uitlaat buiten werking, heel veel extra geluid !
    Maar het belangrijkste, de auto ging er opeens als een raket vandoor !!!!!!
    Niet normaal wat een verschil, motor klimt zonder problemen naar hele hoge toeren op rechte stuk, trekt als een lier...

    Geluid is veel te hard.... who cares ? Heb de rest van de middag nog een tankje of 6 gereden met kapotte rubber, en een hele set nieuwe foams achter in 1 dag versleten !!!!! En dat met een 4 takt !!

    De FW-05T had het nakijken, kon hem nu lappen binnen 3 a 4 ronden !!
    Heb een tijdje geprobeerd een 1:8 (die reed er toevallig ook rond :)) bij te houden... op top lukt me dat niet uiteraard, maar met optrekken kan ik hem bijhouden... al merk je dat een 1:10 minder tractie heeft uiteraard.
    Hij had behoorlijk moeite om me te lappen, schat iedere 5 a 6 ronden..

    Heb nu meteen een nieuwe uitdaging :lol: :lol: Ik zoek een zijuitlaat met een stinger gat van minimaal 8mm voor een 1:10 auto !!!
    Iemand enig idee ? Demping zal me echt een rotzorg zijn, als ie mijn motor maar niet beperkt. Moet wel druknippel hebben, merkte dat motor moeite had als tank echt bijna leeg was.
    De standaard uitlaat beperkt de motor dus gigantisch, ga wel eerst proberen de stingers (ja heeft er twee naast elkaar) uit te boren.

    Maar wat heb ik genoten vandaag, dit is veel meer dan ik verwacht had !

    Zit nu te denken aan andere ratio tandwielen... van de andere kant, dit is al zo snel... en die trekkracht is gigantisch gaaf om mee te rijden.

    1 nadeel.... die standaard klasse bij club wedstrijden kan ik nu vergeten, dit gaat veel te hard :) :) :) :) :) :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Die lek in je uitlaatsysteem veroorzaakt minder druk in de tank en daardoor een armere loop van de motor, zal vast geen uitlaatkwestie zijn want de prestaties een 4-takt is minder afhankelijk van de uitlaat
     
  5. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Roelof, geloof me maar, het is echt de uitlaat !

    Tis dat je zover weg woont, anders was ik het met veel plezier komen laten zien !

    Als ik de motor armer zet, loopt ie op top een stuk minder. Motor is echt goed afgestelt om op top maximaal te presteren. Motor ging echt niet harder met uitlaat dan dit. (Helemaal geen verkeerde snelheid trouwens hoor, beter dat dat het ooit geweest is)

    Je hebt idd wel gelijk, zonder uitlaat moet ik iets meer brandstof geven om hem harder te laten gaan, maar dat scheelt niet veel. Kan ook gebrek aan brandstof druk zijn trouwens, 4 takt is daar gevoelig voor heb ik begrepen, sommige rijden zelfs met brandstof pomp om dit tegen te gaan.

    Had op forum in US ookal gelezen dat uitlaat de wereld verschil maakt op een 4 takt. Ben ookwel wat verschil gewend tussen uitlaatjes op 2 takt, maar dit slaat echt alles.

    Mag wel opmerken dat de stingers op uitlaat wel erg klein zijn, schat 2x 3.5mm afzo, niet veel meer. Ik ga van de week eens dremelen :)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het kan ook zijn dat de motor gevoelig is op de drukverloop, heb ik ook een tijdje gehad en heb ik het volgende gedaan:

    [​IMG]

    Hier heb ik in een leeg brandstoffilter een gaatje gemaakt en de druk afgevoerd waardoor er een mindere druk in de tank komt en je de motor anders moet afstellen.
     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Als jij op dat circuit veel herrie mag maken.....

    Bij circuits zoals Heemstede en Gouda, zal een dergelijke actie de dood kunnnen betekenen voor de club, waarbij voor Heemstede geld dat er 300 man zonder circuit komen te staan......

    Maar nogmaals als het daar mag.....

    Zoals je zegt, de standaard uitlaat is niet goed voor je 4-takt motor, denk toch dat als je opzoek gaat naar een andere uitlaat, dat het zelfs mogelijk is om NOG betere prestaties te halen uit je motor dan dat hij met deze kapotte uitlaat heeft......
     
  8. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Nou, weet eigenlijk niet of ik veel herrie mag maken, dat zal wel niet.

    Maar gisteren was het heel rustig, en circuit ligt niet bij woonhuizen ofzo in de buurt.

    En ik had er zoveel lol in met dit extra vermogen, dat ik idd zoiets had van "who cares" :oops: :oops:

    Ik ben echt overtuigd dat dit komt door restrictie uitlaat, niet door brandstof druk. Wordt vervolgt.. vanavond dremelen.

    Maar ik wil wel met uitlaat blijven rijden, het rustige geluid is 1 van de leuke kanten van de 4 takt.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Iedere club zit aan een milieuvergunning vast en is het best een issue want ze hoeven maar op een verkeerd moment een proefmeting te doen en je bent de klos. Ook zal je 4-takt qua frequentie meer in de toonsoort vallen waarop gemeten wordt gezien de frerquenties van vele andere motoren.

    Ik denk toch dat het zin heeft om met de druk te spelen, het geeft je een minder kritischer afstelling en een ander gedrag van de motor vanwege de drukonafhankelijkheid.
     
  10. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Je zou als experiment ook eens met alleen de uitlaatbocht kunnen rijden, met de uitgang van de bocht richting de achterkant van de auto gedraaid. Een tweetakt heeft de tegendruk van de uitlaat nodig, maar een viertakt is volgens mij alleen maar gebaat bij een zo goed mogelijke flow, en werkt tegendruk beperkend.
     
  11. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Zekers, hou daar ook echt wel rekening mee.

    Brandstof druk is idd heel belangrijk bij een 4 takt, heb al zitten kijken naar een perry pomp. Maar gezien de ervaring van gisteren laat ik die toch ff achterwege.. Oscillator pomp is erg lastig monteren, druk pomp op motor betekent gaatje maken in achterkant motor.. ben ik ook geen fan van.

    Heb ff zitten rekenen... uitlaatbocht is 8mm extern, zeer dunne wand, dus 7mm inwendig. Als ik de stingers dus opgeboord krijg tot 2x 5mm heb ik qua oppervlakte geen weerstand meer. Ik weet wel dat dit niet helemaal zo werkt met een uitlaat.. expansie etc. Maar denk dat ze nu niet veel meer dan 3.5mm ofzo zijn. Straks maar eens kijken of ik dat redt.
     
  12. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Nou, de rubber was aan flarden gisteren, uitlaat deed totaal niet mee !

    En blijkbaar klopt dat idd, een 4 takt loopt het beste als ie geen weerstand ondervind in de uitlaatstroom. Wist ik veul :lol:
     
  13. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
  14. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Tis wat stil in dit topic, tijd voor een update :

    In dit geval is geen bericht.. goed bericht.

    Heb twee weken geleden de uitlaat opgeboord naar 2x 4.8mm, verder durfde ik niet te gaan, hou nu al weinig wand over.

    Vandaag eindelijk de tijd gevonden om hem uitgebreid te gaan proberen.

    En ik kan heel kort zijn, auto loopt gewoon perfect, goed stationair (heb weer problemen om hem uit te krijgen :lol: :lol: ), pakt zeer goed op, en op top houdt ie niet meer in. Uitlaat werkt prima, maakt idd iets meer herrie, maar niet dramatisch. Belangrijker was voor mij dat ie genoeg vermogen leverde... en dat doet ie nu !

    Heb de uitlaatrubber problemen opgelost door de teflonbus kleiner te maken en te zorgen dat deze in de uitlaat zit. De uitlaatgassen komen nu niet direct in aanraking met siliconen slang en blijft hierdoor heel.

    Merk dat mijn aandacht zich verplaatst naar de afstelling (wegligging) van de auto, en da's een goed teken, motor loopt nu meer dan voldoende snel !
     
  15. racebeest

    racebeest

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb nog een Kyosho fw04 staan met OS FS26cx motor helemaal nieuw in doos!!
    prijs staat er nog op en was 795 euro!! dus doe een bod!
     
  16. neoblader

    neoblader Guest

    En de relevantie met dit topic is.......?
     
  17. racebeest

    racebeest

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Hoogeveen
    Tja, sorry, ik dacht dat dit over 4-takt auto's ging en ik denk misschien iemand nog interesse?
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Tja, ligt helemaal aan de vraag prijs... Zo'n wat oudere FW-04 is best leuk. PM je vraagprijs maar eens...
     
  19. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Jeetje Jaap... wil je er nog eentje ?

    Hoe bevalt de FW-05RR ?
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Super, hij staat heel mooi! (slecht weer :-( )
     

Deel Deze Pagina