Heb vanmorgen Durafix, een leverancier van aluminium hardsoldeer staven, aangeschreven en ook behoorlijk snel antwoord gekregen:
Durafix is een aluminium soldeer product en heeft een prima hechting op de meeste aluminium legeringen.
Let op: Durafix wordt verwerkt met een gas brander, het is dus niet gelijk aan lassen !
Lassen is een heel ander proces en kan niet worden vergeleken met solderen.
Wat een probleem op kan leveren tbv hechting is:
Te veel magnesium in de legering toegevoegd
Hierdoor kan het zijn dat het een slechtere hechting plaats vind of zelfs helemaal geen hechting
Hoe dit is te controleren, download de gebruikers handleiding (PDF) op www.durefix.nl
De temperatuur is niet haalbaar.
Hiermee doelen we op de werktemperatuur welke gehaald moet worden op het werkstuk
Een groot werkstuk heeft veel energie nodig om op temperatuur te komen.
Als bijkomend nadeel is, Aluminium geleid zeer goed warmte en zal dus continu wegvloeien naar de koudere gedeeltes
Vuist regel is: Soldeer temperatuur Durafix 400 graden tbv hechting, rest werkstuk temperatuur 300 gaden
In de meeste gevallen komt het er op neer als een werkstuk / object groot is, er gewerkt moet worden met 2 branders om de warmte er in te kunnen brengen.
De verwerking van Durafix is simpel, alles is in de soldeer staaf verwerkt en kan zo worden gebruikt.
Klein werkstuk / object met hobby brander, groot werkstuk met meerdere gas branders.
In alle gevallen is het gebruik met acetyleen gas branders met zuurstof niet mogelijk, de werk temperatuur is te hoog en zal meteen een gat branden in het aluminium.
Reparatie in uw geval is mogelijk, let wel op het magnesium, zit er veel in, dan is er een slechtere hechting
Maar we kunnen niets garanderen.
Tsja... de cilinder is niet heel groot, met een goeie brander zou het te verwarmen moeten zijn denk ik, koelrib voor koelrib.
Die staven kan ik sowieso ook gebruiken om de uitlaat delen uiteindelijk te verbinden.
Durafix is een aluminium soldeer product en heeft een prima hechting op de meeste aluminium legeringen.
Let op: Durafix wordt verwerkt met een gas brander, het is dus niet gelijk aan lassen !
Lassen is een heel ander proces en kan niet worden vergeleken met solderen.
Wat een probleem op kan leveren tbv hechting is:
Te veel magnesium in de legering toegevoegd
Hierdoor kan het zijn dat het een slechtere hechting plaats vind of zelfs helemaal geen hechting
Hoe dit is te controleren, download de gebruikers handleiding (PDF) op www.durefix.nl
De temperatuur is niet haalbaar.
Hiermee doelen we op de werktemperatuur welke gehaald moet worden op het werkstuk
Een groot werkstuk heeft veel energie nodig om op temperatuur te komen.
Als bijkomend nadeel is, Aluminium geleid zeer goed warmte en zal dus continu wegvloeien naar de koudere gedeeltes
Vuist regel is: Soldeer temperatuur Durafix 400 graden tbv hechting, rest werkstuk temperatuur 300 gaden
In de meeste gevallen komt het er op neer als een werkstuk / object groot is, er gewerkt moet worden met 2 branders om de warmte er in te kunnen brengen.
De verwerking van Durafix is simpel, alles is in de soldeer staaf verwerkt en kan zo worden gebruikt.
Klein werkstuk / object met hobby brander, groot werkstuk met meerdere gas branders.
In alle gevallen is het gebruik met acetyleen gas branders met zuurstof niet mogelijk, de werk temperatuur is te hoog en zal meteen een gat branden in het aluminium.
Reparatie in uw geval is mogelijk, let wel op het magnesium, zit er veel in, dan is er een slechtere hechting
Maar we kunnen niets garanderen.
Tsja... de cilinder is niet heel groot, met een goeie brander zou het te verwarmen moeten zijn denk ik, koelrib voor koelrib.
Die staven kan ik sowieso ook gebruiken om de uitlaat delen uiteindelijk te verbinden.