50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Heb vanmorgen Durafix, een leverancier van aluminium hardsoldeer staven, aangeschreven en ook behoorlijk snel antwoord gekregen:

Durafix is een aluminium soldeer product en heeft een prima hechting op de meeste aluminium legeringen.
Let op: Durafix wordt verwerkt met een gas brander, het is dus niet gelijk aan lassen !
Lassen is een heel ander proces en kan niet worden vergeleken met solderen.

Wat een probleem op kan leveren tbv hechting is:

Te veel magnesium in de legering toegevoegd
Hierdoor kan het zijn dat het een slechtere hechting plaats vind of zelfs helemaal geen hechting
Hoe dit is te controleren, download de gebruikers handleiding (PDF) op www.durefix.nl
De temperatuur is niet haalbaar.
Hiermee doelen we op de werktemperatuur welke gehaald moet worden op het werkstuk
Een groot werkstuk heeft veel energie nodig om op temperatuur te komen.
Als bijkomend nadeel is, Aluminium geleid zeer goed warmte en zal dus continu wegvloeien naar de koudere gedeeltes
Vuist regel is: Soldeer temperatuur Durafix 400 graden tbv hechting, rest werkstuk temperatuur 300 gaden
In de meeste gevallen komt het er op neer als een werkstuk / object groot is, er gewerkt moet worden met 2 branders om de warmte er in te kunnen brengen.

De verwerking van Durafix is simpel, alles is in de soldeer staaf verwerkt en kan zo worden gebruikt.
Klein werkstuk / object met hobby brander, groot werkstuk met meerdere gas branders.
In alle gevallen is het gebruik met acetyleen gas branders met zuurstof niet mogelijk, de werk temperatuur is te hoog en zal meteen een gat branden in het aluminium.

Reparatie in uw geval is mogelijk, let wel op het magnesium, zit er veel in, dan is er een slechtere hechting
Maar we kunnen niets garanderen.

Tsja... de cilinder is niet heel groot, met een goeie brander zou het te verwarmen moeten zijn denk ik, koelrib voor koelrib.
Die staven kan ik sowieso ook gebruiken om de uitlaat delen uiteindelijk te verbinden.
 
Ik zou dat niet aandurven, die cylinders in hun geheel voor langere tijd op 300 graden stoken...
 
Ik heb dit onderwerp steeds met belangstelling gevolgd, maar, ik als ik jou was zou ik me toch langzamerhand af gaan vragen waar ik mee bezig ben. Ik bedoel dan een motor met een brander te lijf gaan om de fabrieks-afmeting van de koelribben te gaan vergroten? Is het niet veel verstandiger om de koeling, bijvoorbeeld d.m.v. transparant plastic tunnels die je op een meter afstand al niet meer ziet, te optimaliseren?
 
@JPV, geloof me, dat heb ik ook al gedacht hoor!
Ik ben ook blij dat er hier op dit forum volop hardop met mij meegedacht wordt, nogmaals mijn dank daarvoor.
Zoals in een paar posten geleden al gemeld ga ik voordat er gelast, gesoldeerd of weet ik wat gedaan wordt, eerst een keer vliegen met de huidige setup (fan shroud en computer fans).
Ik geloof dat de temperatuur sensor nu op de warmste positie zit, 2 koelribben vanaf de cilinderkop en aan de tegenovergestelde kant van de koelventilator. Hiermee haal ik nu stationair (en een beetje verhoogd toerental), iets meer dan 90 graden. Vliegen moet iets meer duidelijkheid geven.
 
Kun je misschien hier iets mee??
Screenshot_20210322-202809_Facebook.jpeg
 
Heeft die setup zich bewezen? Zonder duct lijkt me die fan een beetje in het wilde weg te blazen, helemaal zo hoog boven de cilinders.
Ik hoop deze week nog een eerste take-off te kunnen doen, dan weet ik meer over het temperatuur verloop met mijn setup.
 
De eerste (bijna) take-off is een feit! Tenminste de poging tot take-off, de telemetrie waarschuwde me voor de echte lift-off al voor te hoge temperaturen...
Waar iedereen al voor gewaarschuwd dan wel gevreesd had gebeurt dus echt. De motor wordt te heet, misschien dat vliegwind nog wat koeling zou brengen maar zover kom ik dus al niet. Had de telemetrie ingesteld op piepen bij 135 graden, dat gebeurde al tijdens het optoeren. Het starten ging echt zonder problemen met m’n nieuwe accuboormachine, dat scheelt. De uitlaat zit nu ook goed vast, dus dat kan ik ook afvinken.

Terug naar idle liep de temperatuur best rap terug maar die fans leveren dus veeeeeel te weinig koelend vermogen.
De komende tijd komt er weer voornamelijk wind en regen, dus mooi de tijd om de volgende opties te overdenken:

-een fan aan de krukas, zoals Johannes me laatst liet zien, maar dan met een shroud om de cilinders.
-2 ducted fans (EDF) voor iedere cilinder, kosten niet zoveel bij Ali of hobbyking, op een eigen accu of het liefst elektrisch gekoppeld aan een brushless motor die ook tevens als generator kan gaan dienen, ook in een shroud natuurlijk.
-of misschien toch waterkoeling...

Kortom, terug naar de tekentafel. Maar ik ga door want de motor klinkt veel te mooi om die zomaar buiten spel te zetten.
 
Ik heb op verschillende Facebook Heli groepen ook m’n verhaal gedaan over de gebeurtenissen met m’n heli. Ook daar wordt flink meegedacht over een oplossing.
Het volgende vind ik een hele goeie kanshebber, eigenlijk zoals de Zenoah RC blokjes ook gekoeld worden
IMG_6199.JPG
 
Zit er wel een fan op je vliegwiel, dan? Want anders gebeurt er nog steeds niks...

Overigens zou ik zo'n shroud éérst uit heel dun triplex zelf maken, domweg om te kijken of het wel daadwerkelijk functioneert.
IMG_2578.JPG

Experimenten hoeven (nog) niet mooi te zijn, ze moeten eerst aantoonbaar werken.
 
Zit er wel een fan op je vliegwiel, dan? Want anders gebeurt er nog steeds niks...

Zover reikt mijn kennis nog net, dat er zonder fan weinig gebeurt [emoji12]

Maar nee, er zit nog geen fan op. Dit wordt gewoon weer een nieuw projectje om werkend te krijgen. Maar ik denk wel dat dit het laatste is. Als die koeling is gefixt kan er éindelijk gevlogen worden.
Ik ga AutoCAD maar weer afstoffen...
 
er gaat heel erg stiekem vrij veel vermogen in zo'n fan zitten.

Een beetje vermogensverlies vind ik niet zo erg, ben bang dat de heli met 7 PK (volgens de specs.) sowieso al behoorlijk over-powered is [emoji12]
Maar klein is fijn, want de brandstoftank komt anders in de verdrukking (in de huidige setup tenminste)
 
Die blowerwielen uit post 257 zijn allemaal bladblazer wielen, die zijn ontworpen om het volle vermogen van hun motor op te nemen. VEEL dus... en ze geven ook erg veel lucht, veel meer dan nodig is voor koeling (je heli stijgt bij wijze van spreken al op van de koelluchtstroom :D )

Dat kan vest wel wat kleiner en compacter...
 
Back
Top