50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20210326-200441_Google.jpg Screenshot_20210326-200403_Chrome.jpg Als je nou een fan van een scooter pakt. Minarelli AC. Die werken ook allemaal met geforceerde luchtkoeling. De lucht gekoelde blokjes dan he. En allemaal 49.9cc. Komt aardig overeen met wat je nu hebt.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2021
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ja precies zoiets heb ik nodig.
    Ik ga me eens verder verdiepen in deze fans, niet te groot, niet te klein.
    Voorwaarts gebogen fan blades leveren een hogere druk bij een lage snelheid. Achterwaarts gebogen blades geven meer snelheid bij lagere druk. Rechte blades een compromis tussen snelheid en druk. Denk dat dat ideaal is voor mijn toepassing.

    Wat ik wel jammer vind is dat ik door die fans waarschijnlijk de mogelijkheid voor het plaatsen van een onboard generator verlies, daar moet ik ook nog eens iets voor bedenken.
    Of gewoon achterwege laten....
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan me vergissen, maar volgens mij precies het tegenovergestelde... Turbo blowers (druk) hebben achterover gebogen schoepen, afzuigkappen (volume) hebben voorover gebogen bladen. Sterker nog: Dat weet ik wel zeker...
    En deze fans zijn bedoeld voor de NDE kant, en draaien dus voor jouw motor de verkeerde kant uit...
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Kijk eens bij een scooter dynamo. Die zit normaal voor de fan op de krukas. Fan zit op het vliegwiel zeg maar.. erg compact gemaakt. Zal zo even een foto zoeken.

    Maar heb je wel een vliegwiel... weet niet of dat wenselijk is

    Screenshot_20210326-234548_Google.jpg Screenshot_20210326-234520_Google.jpg




    Screenshot_20210326-235240_Google.jpg Screenshot_20210326-235324_Google.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2021
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Draait ook de verkeerde kant op...
     
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Wederom goeie input heren, hier ga ik dit weekend mee aan de slag!

    Dit vond ik op Wikipedia over de richting van de fan blades:

    Forward-curved blades, as in Figure 3(a), curve in the direction of the fan wheel's rotation. These are especially sensitive to particulates and commonly are only specified for clean-air applications such as air conditioning.[18] Forward-curved blades provide a low noise level and relatively small air flow with a high increase in static pressure.[19] They are typically used in fan coil units.

    Backward-curved blades, as in Figure 3(b), curve against the direction of the fan wheel's rotation. Smaller blowers may have backward-inclined blades, which are straight, not curved. Larger backward-inclined/-curved blowers have blades whose backward curvatures mimic that of an airfoil cross section, but both designs provide good operating efficiency with relatively economical construction techniques. These types of blowers are designed to handle gas streams with low to moderate particulate loadings[citation needed]. They can be easily fitted with wear protection but certain blade curvatures can be prone to solids build-up.[citation needed]. Backward curved wheels are often heavier than corresponding forward-curved equivalents, as they run at higher speeds and require stronger construction.[20]

    Backward curved fans can have a high range of specific speeds but are most often used for medium specific speed applications—high pressure, medium flow applications such as in air handling units.[citation needed]

    Backward-curved fans are much more energy efficient than radial blade fans and so, for high power applications may be a suitable alternative to the lower cost radial bladed fan.[20]

    Straight radial Edit
    Radial blowers, as in Figure 3(c), have wheels whose blades extend straight out from the centre of the hub. Radial bladed wheels are often used on particulate-laden gas streams because they are the least sensitive to solid build-up on the blades, but they are often characterized by greater noise output. High speeds, low volumes, and high pressures are common with radial blowers[citation needed], and are often used in vacuum cleaners, pneumatic material conveying systems, and similar processes.
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Een soort van: op de krukas heb ik nu een grote timing pulley (om ooit een generator aan te drijven) met daarop de Zenoah koppeling. Dit gewicht fungeert iets als vliegwiel.
    Normaal gesproken zit alleen een propeller aan de krukas dus weet niet of een vliegwiel wel nodig is...
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Deze is misschien makkelijker pas te maken:

    Screenshot_20210327-101731_Chrome.jpg
     
  9. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Denk dat het beste is om een kunststof waaier te kiezen ivm gewicht en balans.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dan is dit toch een voorbeeldje van dat Wiki lang niet altijd zaligmakend is.

    Ik kan alleen maar zeggen dat dat niet is wat ik in de praktijk zie. In de praktijk worden voorovergebogen schoepen gebruikt voor hoog-volume/lage druk toepassingen zoals afzuigkappen en ventilatiesystemen, en achterover gebogen schoepen voor (relatief) laag volume/hoge druk zoals turbo compressors.
    Radiale bladen kom je heel veel tegen waar een en ander geen donder uitmaakt en er gewoon wat lucht moet bewegen en verder niet. Iedere electromotor heeft een radiaalfannetje als min of meer volledig ongecontroleerde (in de zin van "totaal niet uitgerekend, als er maar wat op zit is het goed genoeg") koelfan.
    Van vervuiling, hoewel dat absoluut een issue is, heb ik nog nooit gehoord als overweging bij de keuze van de schoepvorm: het ding moet gewoon de berekende hoeveelheid lucht verplaatsen, en als je hem dan vaker schoon moet maken, dan is dat maar zo. Radiaalfannetjes zijn goedkoop en makkelijk te maken, en dat is wat voor die toepassingen telt.
    Het verschil in vervuiling wordt overigens veroorzaakt doordat voorovergebogen schoepen een veel grote richtingsverandering van het stromende medium veroorzaken, en richtingsverandering werkt als een scheidingsmechanisme voor mengsels van stoffen met verschillende dichtheid.

    Een en ander heeft te maken met de relatieve snelheden IN het schoepenwiel: een voorovergebogen schoep geeft het medium een véél hogere absolute snelheid mee, en snelheid en druk zijn volgens Bernouilli omgekeerd evenredig aan elkaar. Daar kun je wel weer wat mee doen met een drukkonus achter het slakkenhuis, maar dat werkt ook niet tot in het onbeperkte.
    Feit is dat een ventilator min of meer zonder uitzondering voorovergebogen schoepen heeft, en een compressor achterover gebogen schoepen.
    Het is de uittreezijde die bepalend is, de intreezijde kan zowel voorover als achterover liggen, dat heeft met de instroming in het wiel te maken en dient vooral voor lawaaibestrijding en rendementsverbetering.

    Allemaal lekker belangrijk verder, in jouw toepassing doet een radiaalfan het al goed genoeg, want het interesseert je motor vrij weinig wat voor lucht er rond die cylinders stroomt, ALS er maar (liefst een hoop, en liefst een beetje turbulente) lucht om die cylinders stroomt.
     
    Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D die draait voor de verandering eens een keer de goede kant op... :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag nog even lekker bezig geweest met google en er is veel aanbod aan koelvinnen of radiaal fans of impeller fans of hoe je het maar wilt noemen. Het volgende vond ik ook interessant: een halfpoelie van een scooter, dat zit op de vario om dat te koelen, en heeft ook de koelvinnen de goeie kant op.
    IMG_0549.JPG
    Het asgat is 16mm, daarmee is de totale diameter zo te zien rond 100mm.
    Voordeel ook dat het zo te zien van gietaluminium is en dus heel makkelijk te bewerken. Ik denk dat ik morgen bij een scooteronderdelen webshop gewoon een hoop koelvinnen en halfpoelies ga bestellen, die kosten per stuk rond een €10tje. Dan kan ik zien en voelen of het wat is.
    Is het niks stuur ik alles gewoon terug.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt nog alles mee, toch?
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dit is de andere kant/schijf van de variateur bij een scooter. Een halfpoulie inderdaad.Andere kant van deze fan is een conische schijf. Heeft bladen. Maar niet echt een coolfan. Hier loopt de aandrijfriem op. Word vaak gecentreerd door een dikke bus die op de krukas komt. Waar de variateur overheen kan schuiven. Betwijfel of dat geschikt is.. die koelt de aandrijving (zit namelijk een giet aluminium deksel op) een beetje. Niet de cilinder.


    Ga anders langs een scootersloperij. Kan je gewoon in de bakken zoeken?

    Screenshot_20210327-224532_Google.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2021
  16. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Teken zelf een koelvin en laat die 3D printen. Kun je hem helemaal custom designen.
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6207.JPG
    Van alles wat ik nu op internet heb gevonden komt dit nog het meest in de buurt van wat ik nodig denk te hebben. Levertijd bij Ali ongeveer 4 weken, hopende dat het Suez kanaal weer open is.
    Ik kan alleen nergens vinden hoe groot of klein dat ding is. Ik schat zo’n 100-120mm doorsnede.
    Vandaag maar eens wat gaan tekenen in AutoCAD, dan kun je in ieder geval de maten mooi in verhouding zien. 120mm is wel maximaal hoor, groter wordt echt te lomp.
    Toch maar custom made 3D printje laten maken. Dan hoeft de koppelingshouder/vliegwiel niet of nauwelijks aangepast te worden en kan de ignition pickup sensor ook mooi blijven zitten.
    Nog even uitvogelen hoe ik een printbaar CAD-file moet maken
     
    Johannes59 en Cnn vinden dit leuk.
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Momenteel soms 10 dagen, gaat vrijwel allemaal per vliegtuig.

    Groeten,

    Arie
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Als jij een 2D file hebt wil ik er wel een 3D model van maken! 3d in autocad is nogal omslachtig.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het gaat in elk geval momenteel even NIET via het Suez kanaal... :(
     
    Cnn en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina