50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor het aanbod Johan.
    Zover in begrepen heb wordt van een 3D .stl file (van bv AutoCAD) met een ander programma een printbare file gemaakt voor een 3D printer toch?
    Ik heb inmiddels al een 3D model van een fan getekend om te kijken hoe het er op m’n heli uit gaat zien (heb zowat de hele heli in 3D getekend gelukkig).
    Beetje fine-tuning is nog wel nodig maar het komt in de buurt!
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Een 3D geprinte koelfan ga je toch niet gebruiken ?
     
    Demaic en Cnn vinden dit leuk.
  3. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, van de .stl wordt een slicer programma gemaakt, in plakjes gesneden dus. Gebruik niet de fdm methode, de hechting van de laagjes is niet super. Gebruik liever sintering of de SLA prints. SLA is trouwens heel mooi glad aan de buitenkant. Scheelt alweer dat je Autocad 3D kunt tekenen.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Waarom niet? Als het sterk genoeg is en niet uit elkaar draait wil ik het best gebruiken.
    Maar ook ik twijfel nog een beetje of het 8000 rpm aankan.
    Ik ga daar de professionals nog over uithoren...
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Juist daarom, wij gebruiken op het werk 3D prints om te testen of het wel past. De print is niet sterk genoeg voor de beoogde belasting.
    Een fan die hoge toeren draait moet wel sterk en star zijn. Ik betwijfel of een 3D print die eigenschappen heeft.
     
    Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Tsja, spuitgieten zou natuurlijk beter zijn, maar om nou even een matrijs te laten maken voor een prototiepje wordt een beetje kostbaar....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Kostbaar wordt het ook als jouw 3D print uit elkaar spat. Daarom een bestaand iets zoeken wat pas is te maken.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  8. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Gewoon SLA laten printen ben je overal af. Kan de toeren makkelijk aan.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Heb zojuist die rapidprototyping geschreven en gevraagd wat de mogelijkheden zijn.
    Ben benieuwd.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Aluminiumhardsolderen

    "roeren" met een oude schroevendraaier, om de oxidehuid te breken.


    Niks roeren, krassen met een oude roestige schroevendraaier.
    Aluminium (hard)soldeerflux, aluminium (hard)soldeerdraad en een gasbrander.
    Natuurlijk alles goed schoonmaken, mataalblank en vetvrij.
    Mooi passend werkstuk maken, stomp of met een insteek.
    upload_2021-3-30_21-59-38.png upload_2021-3-30_21-59-45.png
    Eigen foto w.p. 3-2021

    Bij deze stompe verbinding is het soldeerdraad in de buis gelegd en mooi doorgevloeid.
    Dit mooi doorvloeien is tevens de garantie dat de soldering goed is.
    Ziet er ook nog mooi uit.

    De keuze van flux/vloeimiddel en (hard)soldeerdraad bepaald de temperatuurbelasting van de soldering/werkstuk.

    Zachtsoldeer ca 250 graden C, lage temperatuur, warmvast.
    Middel soldeer ca 380 graden C, meer dan warmvast.
    Hoog temp. ca 580 grden C, soldeer/hardsoldeer ligt ca. 80 graden Celsius onder het smeltpunt van het werkstuk aluminium.

    De verbinding op de foto is dus een hardsoldering.
    De dikke buis is 1,5mm, en ca. 10 jaar oud
    de dunne 0,8mm, en ca. 40 jaar oud.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb jouw hardsoldeer draadjes al vaker gelezen, daarom dacht ik ook wel dat het mogelijk zou zijn om grotere koelribben aan de cilinder te solderen.
    Ik zie er toch vanaf omdat ik “gewoon” de motor wil kunnen vervangen indien nodig...
    Een koelfan met shroud is dus in dat opzicht makkelijker.
     
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb intussen ook een antwoord van rapidprototyping gekregen. Zij raadden aan om een 3D print met SLS PA12 te maken.
    Een nylon variant met de Selective Laser Sintering techniek. Volgens het meegestuurde datenblatt heeft het een Zugfestigkeit (treksterkte) van 45N/mm2.
    Geen idee hoeveel treksterkte de centrifugaal kracht zou inhouden.
    IMG_6215.JPG IMG_6216.JPG
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  13. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Treksterkte van 45N/mm2 is hoog voor een kunststof. Ontwerpen met zo min mogelijk gewicht aan de buitenkant.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Op Wikipedia (daar is ie weer) kwam ik een vergelijkingstabel van treksterktes tegen van verschillende materialen: dat PA12 zit qua treksterkte tussen dennenhout (parallel aan de vezel) met 40N/mm2 en zuiver aluminium met 65N/mm2 in.

    Het minste gewicht aan de buitenkant wordt wat lastig omdat de schoepen of bladen van de fan natuurlijk aan de buitenkant zitten.
    Maar die hoeven natuurlijk niet heel dik en zwaar te zijn.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    An sich, niet zo bezwaarlijk, maar laat een ring over de top van de schoepen lopen, zoals in een van de eerdere plaatjes: Die wordt dan zuiver op trek belast, en voorkomt dat de schoepwortels zelf op buiging belast worden. Het verhoogt de effectiviteit ook nog eens flink.
     
    Flyingfloris78 en Johannes59 vinden dit leuk.
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ja precies, zoals die rode kunststof fan uit post #277. Die kwam vrij aardig in de buurt van wat ik nodig heb alleen wil ik dat de lucht niet alleen radiaal naar buiten geslingerd wordt maar ook een beetje axiaal naar beneden. Omdat de fan vrij hoog boven de cilinders op de krukas zit zodat de ignition pickup magneet vrij blijft. Dus ik wil die schijf waar de schoepen op zitten wat schuin (15-20 graden) af laten lopen en tevens de schoepen ook wat schuin zetten (verticaal naar voren laten leunen in draairichting). Zou dit werken, of moet ik gewoon alleen de shroud gebruiken om de lucht naar de cilinders af te buigen (dat moet sowieso)? Ik heb geen idee wat zo’n 3D print kost, zodra ik een .stl file klaar heb kan ik een prijsopgave krijgen. Als het niet te gek is maak ik er 2, 1 met en 1 zonder schuine schoepen, dat is in AutoCAD gelukkig snel aan te passen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan niet... het is óf radiaal, óf axiaal. Maar dat maakt niet uit, dat doe je gewoon met de geleidekap, en dat kost verder maar heel weinig rendement.
    Maar zelfs als het zou lukken om een "konische" fan te maken, dan zou dat alleen maar de helft van de lucht LANGS de motor schieten. Met een radiale fan kun je ALLE verplaatste lucht dáár krijgen waar je het hebben wilt
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Je klinkt vrij overtuigd: radiaal it is!
    Ik heb de komende dagen veel stand-by diensten dus ik verwacht veel tijd om te tekenen...
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste tekening is een feit, al is het maar om te kijken wat het kost om te laten maken. Om je een idee van de grootte te geven: de fan is rond 100mm en 25mm hoog, alles 2mm dik.
    Zonder kleurtje, gewoon wit PA12 nylon kost €44 ex btw. bij die Rapidprototyping. Vind ik meevallen voor zo'n prototype. Ik ga nog even verder shoppen bij andere bedrijfjes.
    Nu kan ik aan de slag met de fan shroud tekenen en dan alles in 1x laten printen, scheelt weer verzendkosten.


    cooling fin.png
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Johannes59 en Cnn vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Er zijn hier heel veel mensen met een printer. Zou dat dan niet goedkoper zijn voor je
     

Deel Deze Pagina