50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Koeling heb ik al uitgedacht, ook de onderdelen al binnen, alleen nog geen tijd om te monteren.
    Voorlopig probeer ik hoe twee computer cooling fans boven de cilinders koelen.
    Via telemetrie en een temperatuur sensor tussen de koelribben hoop ik de juiste temperaturen te gaan zien.
    Tijdens het vliegen hoop ik dat de voorwaartse beweging genoeg koeling brengt, we gaan het zien (en proberen)

    Eerst weer eens een weekje werken, daarna weer verder
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan dus helaas niet: die electromotor levert een constant koppel, die benzinemotor levert het pulserend, en dat betekent dat die koppel pulsen (1 per omwenteling, gedurende ongeveer 1/3 a 3/8ste omwenteling) minimaal 8/3(=2,66666) keer zo groot zijn als het koppel wat de electromotor levert... Voeg daar nog het stotende karakter aan toe...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel mischien lukt dat, maar ik betwijfel het ernstig: je hebt nogal wat lucht nodig om een heel klein beetje warmte af te voeren, en die motor produceert helaas nogal een beetje veel warmte.
    Nu weet ik niet wat zo'n computerfan trekt, maar de koefan van een .60 klasse heli trekt, om maar een voorbeeldje te noemen, ergens tussen de 50 en de 100W, heel ruw geschat.
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk, over deze kennis beschik ik dus (nog) niet.
    Mijn verdere redenatie is dat getunede Zenoah motoren zoals een TRM 310 met tuning uitlaat qua performance ook in de regionen van de DLE motor komen en ik heb nog niet gehoord of gelezen dat deze de tandwielen aan gort trekken.
    Wat hoofd-tandwiel betreft, ik heb de Align tandwiel upgrade genomen, met slant gear en 13,5mm ipv 12mm breed, hopelijk blijft het heel.
    Het is voor mij ook "trial and error" dus als het heel blijft is het mooi.
    Ik ben geen die-hard 3D vlieger dus dat scheelt ook.
     
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Nog wat betreft koeling: ik was niet heel verbijsterd over de opbrengst van de (Chinese) koelfan, kan er ook aan liggen dat ik slechts op 7,5V gedraaid heb terwijl het een 12V fan is.
    Ik ga er zeker niet van uit dat de fan voldoende is om met de heli uitgebreid oriëntaties te gaan oefenen in een steady hover.
    Maar om bij de start en landing een beetje mee te koelen hoop ik dat het voldoende is.

    Aan de andere kant zijn er op YouTube verschillende filmpjes te vinden waarin DLE motoren zoals deze, weliswaar de grotere varianten zoals de DLE170 of DLE200 twin engines, gebruikt worden om een full scale, man-carrying Paramotor combinatie aan te drijven, zonder extra koeling of ducts of baffles, waarbij dus de motor achter de piloot hangt en een duw-prop aandrijft, waarbij de koel-lucht slechts hooguit door de koelribben getrokken wordt. Geen idee of die motoren niet na 1 vlucht compleet vastgelopen zijn trouwens, dat wordt niet vermeld...

    Maar goed, ook hier geldt: het is "trial and error", bij ernstige overhitting heb ik nog een ducted cooling op de digitale AutoCAD plank liggen, die aangedreven kan worden met de poelie voor de eigenlijke generator, maar dit wil ik voorkomen omdat dat een stuk ingewikkelder gaat worden om te bouwen.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Voor de fun, ik kwam in een andere zoekopdracht wat plaatjes tegen van een vario boxer:
    $_59 (1).jpg $_59.jpg DSC00055 (1).jpg DSC00053.jpg

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zijn zeldzaam...
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Johannes59 vindt dit leuk.
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Interessant, maar het wint in mijn ogen geen schoonheidsprijs.
    Ik hoop dan ook te voorkomen dat ik zo'n kunststof omkapping moet gaan gebruiken.
    Die OS motor heb ik in den beginne van m'n project ook bekeken (die is wél mooi), maar vond 'm te duur (grofweg 2x de prijs van m'n DLE) én de verkeerde brandstof gebruiken.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De reden daarvoor begrijp ik niet zo goed? Het is vrijwel onmogelijk een consistente koeling te garanderen zonder dergelijke of vergelijkbare luchtgeleiding.
     
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De reden is eigenlijk heel simpel, ik vind het er gewoon niet uitzien.
    Neemt niet weg dat als blijkt dat het wel degelijk nodig is, ik wel een fatsoenlijke koeling zal moeten gaan maken.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK, nou dat kan maar ik kan je verzekeren dat "uiterlijk boven functie" min of meer een garantie is voor dramatisch falende techniek.
    Goed functioneren is een keiharde eis, leuk uiterlijk een optie.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Het moet ook licht blijven he, de koeling op een heli is altijd al een punt van extra aandacht geweest.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Zie daarom het 2e zinnetje in m’n vorige post: als blijkt dat het niet voldoende koelt zal ik wel degelijk een lelijkere kunststof omkapping o.i.d. moeten gaan gebruiken. Ik ga niet vrijwillig m’n motor te heet en vast laten lopen!

    En licht moet het inderdaad ook blijven, al is dat niet m’n grootste zorg. Ik geloof dat deze motor ruim voldoende vermogen heeft voor mijn gebruik
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan je nu al wel vertellen dat dat het geval zal zijn, tenzij je echt HEEL grote koellichamen aan die cylinderkoppen vastknoopt, en dat is ook weer lelijk.

    Ik heb alweer jaren geleden, een watergekoelde heli gebouwd, waaarbij ik de hoop had dat de rotorwash voldoende lucht langs de buiten het frame hangende radiator zou blazen om de boel voldoende gekoeld te houden. Dat was ijdele hoop...
    Vliegend, geen enkel probleem, zolang ik snelheid hield kon ik probleemloos de hele tank leegvliegen. Telemetrie liet zien dat de watertemperatuur dan heel erg acceptabel bleef.
    Hoverend moest ik met "tijd" werken: niet langer dan twee minuten vanaf de koude start en niet langer dan één minuut als de boel doorgewarmd was... Daarna was het OF noodgedwongen gaan vliegen, OF noodgedwongen gaan landen.
    Die radiator had iets van 700 cm2 koeloppervlak, en dat was wel 5 keer zoveel als dat de motor oorspronkelijk van zichzelf had.
    En die grote radiator aan de rechterkant, die stond wel stoer, maar niet mooi...

     
  16. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    De luchtgeleidings kap op de vorige foto's vond ik helemaal zo gek nog niet. Alleen zien dat je deze in blank plastic ergens kunt laten printen. Zie je toch nog zo veel mogelijk van die mooie motor.
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De radiator hing toch niet direct in de rotorwash?
    De lucht moet toch door de radiator heen blazen en niet er langs af, dan kan veel meer warmte afgegeven worden.
    En ik zou m een kwart slag gedraaid hebben om de Z-as, dan kreeg ie nog meer lucht in forward flight. Maar goed het was ook niet mijn project.

    Het ziet er zeker stoer uit, zo’n radiator!
    Wie weet doe ik dat nog wel, 2 watergekoelde cilinders en de radiator voorop.
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    In het begin van dit draadje werd al geopperd om een plastic omkapping te vacuüm trekken.
    Weet niet of een geprinte kap mooi doorzichtig blijft, geen ervaring mee.
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    MAAR: ik ben geen “hoveraar”. Ik wil gewoon vliegen, fast forward flight! En ik ga eerst proberen of dat genoeg koeling gaat geven, en goed monitoren met telemetrie.
    Daarna zien we verder....
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  20. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Printen met PETG, schijnbaar krijg je dat goed doorzichtig. Dat blauwe vind ik ook niks.
     

Deel Deze Pagina