50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon vacuum trekken. Lekker licht, lekker simpel.
    Zie de man in waalwijk.

    Langs de romp heb je gewoon weinig luchtstroom, en je hebt toch wel eens een keer dat je rustig vliegt.
    Maar aangezien je in verhouding heel weinig vermogen uit de motor haalt, zal hij ook minder heet worden..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De horizontale lamellen stonden (staan, het ding is er nog al vliegt ie niet meer) schuin in de radiator, en de radiator een beetje onderuit gezakt, zodat, tenminste, dat was mijn bedoeling, de lamellen als zo'n soort van plakjessnijder lucht uit de rotorwash zouden scheppen.
    En hij stond expres dwars op de vliegrichting, en met die verticale "zijschotten" om juist de vliegwind er uit te houden, anders koelde dat ding veel te hard tijdens voorwaartse vlucht...

    Dat is wat ik bedoel met "consistent": je kunt namelijk ook veel te veel koelen, dat is ook bepaald niet goed voor je motor (krijg je vocht in de olie omdat het water wat tijdens de verbranding ontstaat, op de cylinderwanden condenseert).

    Aanvankelijk vloog ik met veel minder koeloppervlak, maar dan had ik veel te weinig in hover en veel te veel in vlucht, dus heb ik het koeloppervlak vergroot, en de boel van de vliegwind afgeschermd. Dat werkte veel beter, ik had ongeveer een a twee minuten hovertijd en vliegend bleef de temperatuur hoog genoeg.
    Maar beter als dat kreeg ik het niet.
    Die waterkoeling was nog "enigszins" zelfregelend (hoe kouder de motor, hoe langzamer het water stroomde) maar al met al heb ik het nooit perfect gekregen.
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vind het idee van waterkoeling heel interessant, dit hou ik zeker in gedachten. Zeker als ik ooit een keer een schaal Heli ga bouwen...

    Voor de DLE60 heb ik alleen nog geen watergekoelde cilinders gevonden, de grotere broers zijn er wel watergekoeld.
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vind het idee van waterkoeling heel interessant, dit hou ik zeker in gedachten. Zeker als ik ooit een keer een schaal Heli ga bouwen...

    Voor de DLE60 heb ik alleen nog geen watergekoelde cilinders gevonden, de grotere broers zijn er wel watergekoeld.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was een hoop gedoe (maar ja, alles moest ook zelf gemaakt worden, en dat was allemaal nog niet zo eenvoudig...).

    En toen had ik dus alles klaar, vloog er mee, liet het vol trots aan Machiel van destijds Flycam zien en die zei: loop maar effe mee naar achteren...

    Stonden daar drie camera-heli's met watergekoelde wankelmotoren... :hammer::frustie::hammer::frustie::hammer::frustie:
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Maar had die Machiel het ook zelf gemaakt?

    Dat vind ik het mooie van zo’n project, dat je achteraf kunt zeggen dat je het helemaal zelf gemaakt hebt, niet zomaar een bouwdoos in elkaar geschroefd hebt.

    Als het dan allemaal ook nog eens werkt, helemaal mooi!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, die motoren had hij natuurlijk niet zelf gemaakt... Maar die camera heli's waren wel volledig "eigen productie" van Flycam...
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5804.JPG
    Helaas moet ik ook wat tegenslag melden.
    Ik had graag een filmpje willen uploaden van de slingerende koppelings klok maar dat lukte niet dus jullie moeten het doen met een foto.
    De lagerpassingen aan de binnenkant vertonen een slingering met de lagerpassingen aan de buitenkant. Dat gaat natuurlijk nooit goed bij 8000 rpm.
    Op de foto zie je de koppelingsklok ingespannen met het tandwiel in de originele Align Heli lagerblokken, als ik een draai geef aan de klok zie je een flinke slingering.
    Het lager aan de binnenkant van de koppelingsklok is voor de start-as, die op zijn beurt weer in de One-way bearing van de Zenoah koppeling valt.
    Als ik alles samenbouw in het frame en ga draaien aan de koppelingsklok duwt de start-as door de slingering de motor heen en weer: NIET DE BEDOELING.
    Heb al contact gehad met de maker van het draaiwerk, er komt een nieuwe koppelingsklok aan...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, da's mooi klote... En tevens het nadeel van die start-methode...
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Als nood zou ik de start-as ongelagerd door de koppelingsklok kunnen laten lopen maar dan mis je de centrering met de koppeling weer. En met deze koppelingsklok had dat sowieso niets uitgemaakt, de klok zelf slingert ook....
    Als het een probleem blijft dan misschien toch maar een elektrische starter op de timing belt pulley op de krukas
     
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Nog maar eens een berichtje over de vorderingen en helaas ook kleine tegenslagen. Gisteren éindelijk de nieuwe koppelingsklok kunnen ophalen (eerder geen tijd gehad vanwege werk en vakantie). Dit past nu gelukkig en loopt ook zonder slingering. IMG_5938.JPG

    Daarna dacht ik mooi even alles losjes in elkaar te zetten om te zien hoe alles past en om alvast een plan te maken voor het kabelwerk. Helaas kan ik de 2 voorste tuimelschijf servos niet horizontaal plaatsen omdat de links naar de tuimelschijf op deze manier tegen de servo aanlopen . Mijn fout, niet gezien in m’n ontwerp fase... IMG_5936.JPG IMG_5937.JPG

    Dus alles weer uit elkaar kunnen halen, maar gelukkig is er ruimte in het frame om de servos verticaal te plaatsen, is alleen weer meerwerk.
    Blijkt wel weer: je kunt nog zo lang hebben nagedacht over een ontwerp, het prototype behoeft toch nog kleine praktische aanpassingen.
    Gelukkig heb ik in november veel vrij, hopelijk vliegt ie dan een keer (als het weer het toelaat natuurlijk, al zou de regen en de kou weer helpen bij de koeling)
    Over koeling gesproken, dit is het eerste idee, kijken of het werkt. IMG_5939.JPG
    Heb nog mini 3S lipootjes van een Blade 130S mini heli. Die zijn klein, licht en ongeveer 12V, precies goed voor de cooling fans en prima om mee te testen.
     
    renetl50 en Johannes59 vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kun je toch simpel oplossen met wigjes onder de servo's, zodat ze in lijn met de stuurstangen komen? Dan loopt het net vrij...
     
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Daar heb ik aan gedacht Brutus, maar dat vond ik uiteindelijk een half-half oplossing. Bij flinke negatieve pitch en ook nog wat roll liep het hoe dan ook ergens aan. Met een dunner stangetje en ball link kreeg ik ook iets meer ruimte maar die wilde ik juist niet omdat die dus dunner en daarmee zwakker zijn.
    De servos gaan verticaal, volgende week de frames even aanpassen, maar er moet eerst weer een paar dagen gewoon gewerkt worden....
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is maar de vraag hoeveel kracht er op die stangen komen...
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Wat nu weer.....
    Gisteren bezig geweest om de Brain 2 flybarless unit in te stellen alsook de ingebouwde governor. Alle servos draaien mooi de goeie kant op, swashplate staat mooi recht. Gasservo past ook allemaal.
    En nu de governor. Ik had gedacht een Align governor sensor te gebruiken en deze dezelfde magneet te laten zien die ook de elektronische ontsteking gebruikt.
    Klinkt mooi en praktisch, werkt helaas niet. Eerst dacht ik dat ik de Align sensor verkeerd aan de nieuwe connector had gesoldeerd maar als ik de bijgeleverde magneetjes gebruik ziet de Brain deze wel. Dus de sensor werkt, en ook de Brain governor. Als ik de rpm sensor van de elektronische ontsteking in de Brain stop krijg ik ook een geldig RPM signaal in de Brain.
    Dus alles kan wéér uit elkaar om een nieuwe magneet in de koppelingshouder op de krukas te lijmen.
    Kan het zijn dat de ene sensor op de Noordpool van een magneet reageert en een andere sensor op de zuidpool? Dat zou alles verklaren.
    Heb er ook nog aan gedacht om alleen de rpm sensor signaal draad te splitten en die in de BRAIN te steken, maar weet niet of dit werkt. Ik denk dat ik voor de tweede magneet ga, eerst testen of de ontstekings sensor niet beide magneetpolen ziet anders krijg ik 2x zoveel vonken...
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    [QUOTE="Flyingfloris78, post: 4098507, member: ]
    Kan het zijn dat de ene sensor op de Noordpool van een magneet reageert en een andere sensor op de zuidpool? Dat zou alles verklaren. ...[/QUOTE]

    Die zijn er inderdaad, kan je testen door het magneetjes om te draaien.

    Je kan proberen om een andere sensor voor de governor te gebruiken.


    Groeten,

    Arie
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het magneetje voor de ontstekingssensor zit al in de (afgedraaide en aangepast aan de koppelingshouder) originele prophub van de DLE motor geperst, die kan ik niet omdraaien. De ene sensor werkt hiermee perfect.
    Maar de 2e (Align) sensor die ik voor de Brain FBL wil gebruiken ziet deze magneet dus niet. Bij die 2e sensor zitten ook magneetjes maar die zou ik dan dus ook nog in de koppelingshouder of clutchbell moeten plaatsen.
    Een andere sensor heb ik niet.
    Ik geloof dat de Brain alleen maar een rpm signal input nodig heeft dus ik wil nu eerst proberen om het signaal van de ontstekingssensor af te tappen en in de Brain in te pluggen. Dan heb ik dus maar 1 sensor en 1 magneetje nodig. Ik wacht nog op terugkoppeling van MSH Brain.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb bij mijn .50 peutstokertje de RPM uitgang van de ontsteking doorgelinkt naar de GV-1 governor, en dat werkt flitsend... Hoefde geen weerstandje of niks bij tussen.
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Daarover heb ik gisteravond ook op een van de heli fora gelezen, dat ga ik ook proberen!
    Ik moet er nog iets meer over lezen, ik begreep dat de RPM uitgang 2 signaal kabels heeft??
    En ik wil dan eigenlijk ook meteen de Tm1000 telemetrie module van een RPM signaal voorzien, als we dan toch bezig zijn...
     
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het werkt!
    Tenminste ik krijg een RPM signaal in de Brain. Inderdaad zoals Brutus zei: RPM output van de DLE ignition. Met alleen de signaal draad kreeg ik niks, met de zwarte ground draad erbij kreeg ik een signaal. Met rood én zwart erbij deed ie het ook maar als ik dan de ignition batterij loskoppelde kreeg de ignition nog steeds stroom via de Governor ingang van de Brain. Leek me niet zo handig dus heb de rode + kabel eruit gehaald. Nu werkt het: Brain krijgt RPM signaal en de ignition krijgt gewoon stroom van z’n eigen batterij.
    Nu de TM1000 nog proberen
     

Deel Deze Pagina