De radiator hing toch niet direct in de rotorwash?
De horizontale lamellen stonden (staan, het ding is er nog al vliegt ie niet meer) schuin in de radiator, en de radiator een beetje onderuit gezakt, zodat, tenminste, dat was mijn bedoeling, de lamellen als zo'n soort van plakjessnijder lucht uit de rotorwash zouden scheppen.
En hij stond expres dwars op de vliegrichting, en met die verticale "zijschotten" om juist de vliegwind er uit te houden, anders koelde dat ding veel te hard tijdens voorwaartse vlucht...
Dat is wat ik bedoel met "consistent": je kunt namelijk ook veel te veel koelen, dat is ook bepaald niet goed voor je motor (krijg je vocht in de olie omdat het water wat tijdens de verbranding ontstaat, op de cylinderwanden condenseert).
Aanvankelijk vloog ik met veel minder koeloppervlak, maar dan had ik veel te weinig in hover en veel te veel in vlucht, dus heb ik het koeloppervlak vergroot, en de boel van de vliegwind afgeschermd. Dat werkte veel beter, ik had ongeveer een a twee minuten hovertijd en vliegend bleef de temperatuur hoog genoeg.
Maar beter als dat kreeg ik het niet.
Die waterkoeling was nog "enigszins" zelfregelend (hoe kouder de motor, hoe langzamer het water stroomde) maar al met al heb ik het nooit perfect gekregen.