6.28 meter ASW 17

Even een vraagje over materialen. Het stabilo is van het type pendel, en daar gaan 2 pennen in van 3,17mm dik. 3 mm was eenvoudiger, maar die maat is het nou nét niet. Weet iemand een adres waar ik deze maat kan krijgen? verder heb ik ook nog vlakstaal nodig ivm de vleugels.

Het streven is in oktober te gaan vliegen, maar dan heb ik bovenstaande wel nodig.... ;-) Als iemand een adres heeft?

Verenstaal van 3,17mm is ABSOLUUT 200% ZEKER ONVOLDOENDE voor zo'n bak. Ik heb een keer een ASW 15 van 3 meter op de helling aan gort gevlogen (2x 3,17 op het pendelroer). Lekker hard komen aanduiken langs de helling, pakweg 150-175 km/h schat ik zo. Het stabilo flutterde er zo maar af.
Mijn inschatting: dit stab (met 2x 3,17 mm staal) raak je al kwijt bij 100 km/h, en 100 is bij zo'n formaatje kist 'net een tikkie harder vliegen'.

Mijn gevoel: 4,5 à 5 mm minstens, of 6-7mm massief carbon, maar ik zou liever staal nemen.

Dirk

even ter vergelijk . als ik de f3j jongens zie starten aan de lijn halen die ook met gemak een 130km/h waarbij in de sprong en aanzet van enorme krachten op het pendelroer komen .en deze zitten ook op 3mm pennen .
flutter ontstaat eerder door een slap roer ,speling ,floppy aansturing of een combinatie v an genoemde oorzaken

even ter vergelijk . als ik de f3j jongens zie starten aan de lijn halen die ook met gemak een 130km/h waarbij in de sprong en aanzet van enorme krachten op het pendelroer komen .en deze zitten ook op 3mm pennen .
flutter ontstaat eerder door een slap roer ,speling ,floppy aansturing of een combinatie v an genoemde oorzaken

F3J is geen 6m28 span ...
F3J haalt ook niet de snelheid die je met zo'n bak makkelijk kunt bereiken ...

Enne ... ik vertel alleen wat mij is overkomen.
Niemand MOET dat opvolgen. :shock:
Maar mijn stab zat spelingsvrij, en opeens was de linker weg. En dan is de rechter ook snel weg kan ik je vertellen. Vanaf het eerste geluid van flutter duurde het 2 sec en toen waren beide stabs eraf. 3 sec later een doffe klap ... :-(

Dan zou het moeten betekenen dat ik de huidige stabilo's moet aanpassen? De vorige eigenaar had idd flutter op het hoogteroer. Ook hij vloog er hard mee. Ik dacht zelf de sterkte te halen uit de positie van de servo..

F3J is geen 6m28 span ...
F3J haalt ook niet de snelheid die je met zo'n bak makkelijk kunt bereiken ...

klap ... :-(
de fox van arjan doet max 210 . Exacte oorzaak van jouw flutter zul je niet meer kunnen achterhalen ,het bewijs heb je met een doffe klap begraven helaas .
even een aaname
als jouw stab spelingsvrij zat en niet goed vast op de pennen geklemd en geborgd dan kunnen deze zich naar buiten werken door het werken van de materialen en dus hevel lengte vrij maken waardoor er dus ruimte is voor torsie en flutter ,dit helpt zelfs een 5mm as niet tegen gaan .
en bij douglas zijn asw zat de aansturing op een t-hevel via een stuurstang .als dit niet goed zit (de floppy aansturing ) is er al een reden voor flutter .
2 pennen van 3 mm goed opgesloten en geborgd (dus niet de pennen iets omzetten aan de uiteinden voor klempassing wat dus alleen kan bij te ruime passing en dus toch speling) kunnen meer hebben dan je denkt .nu is wel de arm belangrijk van het stabilo ,als dit meer als 30cm span per helft is dan overstappen naar 4 mm .

Met grote interesse deze discussie gelezen. Flutter is in iedergeval iets wat ik niet wil. De stabs zijn ieder 42 cm, het lijkt mij dat 3,17 mm niet toereikend is. Vastlijmen zou wel wat toevoegen aan sterkte, mar dat komt het vervoer niet ten goed. Een stabilo van 84cm totaal kan behoorlijk in de weg zitten. de vorige eigenaar had wel de uiteinden omgebogen voor de borging. Vermoedelijk heeft hij maar 3 mm pennen gebruikt ipv 3,17 mm.

De servo komt in de staart voor een directe overbrenging, scheelt weer om flutter te voorkomen. Ik weet nog niet hoe de stabilo's opgebouwd zijn, dat maakt het vervangen van de buizen (waar de pennen in moeten komen) lastiger.

1 vraag, volstaat het vervangen van 1 pen? Of moet ik ze alle 2 vervangen? Ik zou dan de achterste willen laten zitten en deze gebruiken om de servo aan te koppelen.

1 vraag, volstaat het vervangen van 1 pen? Of moet ik ze alle 2 vervangen? Ik zou dan de achterste willen laten zitten en deze gebruiken om de servo aan te koppelen.

Douglas, om de torsiestijfheid goed te krijgen zou ik ze toch beide vervangen. Jammer..

Rick

De zaag is erin gezet. Leuk is anders, maar liever dit dan een hele kist naar de knoppen. Ik had het liever anders gezien... (ik baal, en dat is zacht uitgedrukt)

is niet nodig ,wordt toch schuren hoe je het ook wend of keert.
Maar ik heb een vermoeden hoe het gaat worden .

Back