90 size elektro heli ?

Hey,

Cees vliegt met 10S lipo (mag idd niet 12S bij F3C), en gaat een HK 4035-560 toeren monteren. Deze word door enkele al zonder problemen met een Spin gebruikt.

Greetz A.

Ja, ik weet dat cees op 10s vliegt. Maar het gaat er mij om of de spin 99 ook voor 3D en de daarbij grotere stromen dan F3C ook nog ruim genoeg in zijn jasje zit qua stroom.
Ik kan me voorstellen dat er tijdens tic-tocs erg veel stroom gaat lopen , niet dat ik dat beheers, maar je moet op de toekomst zijn voorbereid .... ;-)

Leuk trouwens dat er meer mensen gaan overstappen op elektro, waaronder michiel, nando, mario.

Hoe hoog kunnen de piekstromen worden met de Spin 99?

Je bedoelt, hoe hoog MOGEN ze worden ? Dat staat op de site zelf nergens duidelijk vermeld : Jeti model s.r.o.

90A nominaal staat er alleen

Cees haalt iets van 80A in zijn kist met 10s lipo, maar dat zijn geen 3D manoeuvres.

Op 12s daalt de stroom natuurlijk wel, bijna 20% , bij hetzelfde vermogen.

Ik zit er inderdaad ook over na te denken om een MP-XL om te bouwen naar elektro 12S, stel je voor, 4.2Kw = 6,72PK !!!! twee keer zo sterk als een goede 15cc motor met 30% nitro:banana::banana::banana:

Ik heb ff zitten kijken maar ik denk dat het dan de volgende combo wordt.

Scorpion HK-4035-560 motor
Scorpion Commander 12s 130A ESC
Overbrenging 1:10,15 (pinion 13t in mijn geval)
Lipo's SLS ZX 4000mHa 6S1P 30C/55C max 2C laden

Vraag me wel af wat zo,n accu aan nominale spanning geeft bij +/- 90A belasting, dit om een goede overbrenging te kunnen bepalen, mijn doel is om max 2200 toeren op de kop te kunnen draaien.

Gr,

Mario

Vraag me wel af wat zo,n accu aan nominale spanning geeft bij +/- 90A belasting, dit om een goede overbrenging te kunnen bepalen, mijn doel is om max 2200 toeren op de kop te kunnen draaien.

De FP's 3700 houden iets boven de 45 Volt, langzaam zakkend naar de 40 Volt bij 80% leeg.
De Zippy 3700 houden iets boven de 46 Volt, tot zo'n 50% ontlading, daarna langzaam zakkend naar de 40 volt bij 80% ontlading.
De FP's 4900 houden 47 Volt, ook langzaam zakkend naar 40 Volt bij 80% leeg.
De Zippy 4800 houden 48 Volt, zeker tot 60% ontlading, daarna langzaam zakkend tot 40 Volt bij 80% leeg.

Misschien dat je hier iets mee kan. Ervaring met de Stefan Lipo's heb ik niet, maar ga ze wel proberen. Ik heb begrepen dat deze lipo's aanzienlijk minder interne weerstand hebben en de spanning tot bijna leeg vasthouden (is ook verklaarbaar gezien de lage inwendige weerstand).

Gr.A.

De FP's 3700 houden iets boven de 45 Volt, langzaam zakkend naar de 40 Volt bij 80% leeg.
De Zippy 3700 houden iets boven de 46 Volt, tot zo'n 50% ontlading, daarna langzaam zakkend naar de 40 volt bij 80% ontlading.
De FP's 4900 houden 47 Volt, ook langzaam zakkend naar 40 Volt bij 80% leeg.
De Zippy 4800 houden 48 Volt, zeker tot 60% ontlading, daarna langzaam zakkend tot 40 Volt bij 80% leeg.

Misschien dat je hier iets mee kan. Ervaring met de Stefan Lipo's heb ik niet, maar ga ze wel proberen. Ik heb begrepen dat deze lipo's aanzienlijk minder interne weerstand hebben en de spanning tot bijna leeg vasthouden (is ook verklaarbaar gezien de lage inwendige weerstand).

Gr.A.

aaalie heb je het hier over een 12s setup en met welke belasting? dan kan ik dus beter gaan rekenen met 48V nominaal?

48x560=26880 rpm :12 = 2240 rpm 11T pinion dus voor de XL.

Gr,

Mario

Hallo Mario,

de belasting is niet in een heli, maar wel de gevraagde 90 amps, en idd een 12S setup.

Gr.A.

Nu vraag ik mij alleen nog af of de voorgaande berekening ook opgaat voor een heli, Aaalie heeft alleen een propeller, maar moet je bij een heli niet ook rekening houden met de mechanische verliezen en ook nog een heck-rotor die aangedreven moet worden, misschien toch beter voor een tandje groter gaan:confused:

Gr,

Mario

Aaalie heeft alleen een propeller,

Zelfs niet eens een prop, maar een zaagketting ;) .
Toch denk ik ook dat je met bepaalde "verliezen" moet gaan rekenen. Het Kv * spanning (onder belasting) zal niet overeenkomen met de daadwerkelijke toerental wat de motor draait in de toepassing. Dus ik denk ook aan een tandje extra op je motortandwiel.

Gr.A.

Zelfs niet eens een prop, maar een zaagketting ;) .
Toch denk ik ook dat je met bepaalde "verliezen" moet gaan rekenen. Het Kv * spanning (onder belasting) zal niet overeenkomen met de daadwerkelijke toerental wat de motor draait in de toepassing. Dus ik denk ook aan een tandje extra op je motortandwiel.

Gr.A.

Denk dat ik het ook maar ga voorleggen aan Jan Henseleit, als die het niet weet!!

Een zaagketting Aaalie, je maakt me wel nieuwsgierig??

Gr,

Mario

Tja, dat soort berekeningen dienen als indicatie, je zult toch altijd "in het echie" moeten meten of het allemaal wel klopt.

Zo is de headspeed heel erg afhankelijk van de gebruikte lipo's.
Elke accu heeft namelijk een interne weerstand (Ri), afhankelijk van het proces, accutype etc. is dit verschillend.
Over deze interne weerstand valt een spanning die afhankelijk is van de belastingsstroom. Dit geeft een spanningsverlies op de accuklemmen.
Grote belastingsstroom = meer spanningsverlies = lagere klemspanning.

De Ri bepaalt dus uiteindelijk de accuspanning onder belasting.

Voor jouw heli geeft henseleit zelf een advies voor een set-up op zijn site.

Jurrien,
zou jij dat plaatje van je logger in de ion-x nog eens kunnen plaatsen ? Ik kan het niet meer vinden ?
Het gaat mij erom wat voor stromen er lopen met jou 12s set-up en of de jeti spin 99 daarvoor toereikend is.

Enfin, nu even een update over de ion-x2.
Gisteravond heb ik alles gedemonteerd, op de staart na.
Ik heb de kogellagers gecontroleerd en sommigen lopen niet meer mooi naar mijn zijn, die wil ik gaan vervangen. Alleen zitten ze vrij strak in de verschillende delen . Sommige zijn van alu maar sommigen ook van carbon.
Heeft iemand een truc om ze eruit te halen ZONDER veel geweld (met een moker rammen kan iedereen ....).

Verder laten alle inbusboutjes een enorme rotzooi achter van het borgingsmiddel. Dat wil ik eraf halen. Weet iemand daar ook een simpele truc voor ? Bijvoorbeeld even in kokend water leggen ???

Voor de lagers in alu zou je de boel even op moeten warmen, voor de lagers in carbon zou je een gat moeten vinden wat net ietsje groter is dan de buitendiameter van het lager zelf.

Ik maak de schroefjes altijd schoon met wasbenzine en een aansteker. Eerst doordrenk ik een poetsdoekje met wasbenzine, dan haal ik daar eerst het schroefje doorheen om het ergste eraf te halen. Dan met de aansteker de rest eraf verbranden/smelten. Als het ietsje afgekoeld is weer met de doek met wasbenzine de schroef schoonmaken.

@Mario waarom een headspeed van 2200? Das echt zo'n belachelijke hype! Als je een vliegstijl hebt zoals Jonas ofwel je stickbanged dan kan je er wat aan hebben maar anders ben je gewoon vliegtijd aan het verstoken! Voor jouw vliegstijl/niveau (absoluut niet negatief bedoeld!!!) is 1700-1800 voldoende.

Heeft er iemand al gebruikers ervaringen gevonden van de Jeti in 12S 3D setup? Ik eentje die met een Trex700 E vliegt via Runryder, die zegt dat ie goed werkt en dat ook de governor goed is, maar ja op een paard wil ik niet wedden. Nadeel van de Scorpion is, is dat ie zo zwaar is (200gr.) en dan nog niet eens een BEC heeft. Het is echt sh*t dat die Jive (nog) niet goed is, dat is echt een regelaar om van te dromen!

Een leuke prijs voor de Spin 99? parafix.be

We houden elkaar wel op de hoogte!

Michiel.

Michiel er gaat niets boven lekker raggen met een hoge headspeed:D

Ik heb trouwens Jan Henseleit nog een email gestuurd en gevraagd wat momenteel een goede electro setup is voor de MP-XL, en tevens gevraagd wat hij vindt van de Scorpion HK-4035-560.

Hij zij dat hij info had van verschillende goede piloten dat de Scorpion niet echt goed werkt, helaas meld hij niet welke problemen er mee zijn.

Een setup waar hij volledig achter staat is, PYRO 30-12 met de JIVE 80+HV beide van Kontronik met een overbrenging van 1:10.15 (pinion 13)

Voordeel van deze combo is dat het een erg lichte is, motor 375g en de regelaar 84g (met kabels) totaal dus 459 gram, en een goed werkende BEC wat dus ook aardig wat scheelt (eurotjes ook) tov een apparte BEC!!
Mijn MP-XL zou dan op een vliegklaar gewicht uitkomen van 4,5kg met een accu van 1300g:shock:

Zelf ben ik ook bezig met een mpxle, ik heb daar ook al de nodige setups voor tegen elkaar uit gezet, maar zit te denken om hem uit te rusten met een scorpion hk4025, en de jeti99.
ik heb deze motor gekozen omdat deze voor mij meer dan voldoende power heeft, en ik geen 3D ambities heb. De lipos worden 12S(lagere stroom) en de pinion een 10T.

Ik heb Jan Henseleit hier ook over gesproken en hij zei geen ervaring te hebben met de scorpion motor, en ook niet met de jeti regelaar. Voor wat betreft specs van de motor en de 10T pinion zou dit moeten werken.

Eerst dacht ik ook aan een scorpion esc, maar de berichten daarover zijn niet allemaal even positief. De jeti99 is wel een heel gunstig alternatief tegenover de PowerJazz en de Jive die Jan op zijn site noemt.
Van Cees hoor ik ook positieve geluiden en die vliegt hem op 10S, andere vliegstijl en hogere stromen. Vandaar dat ik denk dat die voor mij zeker goed zou kunnen voldoen.

Hoi MArio,

Tuurlijk lekker raggen is ook leuk, net wat je wil natuurlijk, maar ik dacht ik zeg het even, misschien vind je lang vliegen leuker ;-)

Ja die Kontronik setup is idd, op papier, de beste, die zou ik ook graag vliegen. Echter ik weet niet of je al wat hebt rond gekeken op divesre fora en die Jive 80+ HV schijnt toch een flink probleem te hebben. Hij kan zelfs uitvallen in de lucht!? En dit gebeurt ook met Kontronik motoren zoals de Kora-top. Dus ja, ik weet het ook niet? Ik zou ook het liefst met Kontronik vliegen alleen met de problemen op dit moment vind ik het te riskant om voor deze setup te kiezen. Nu heb ik nog even de tijd dus wellicht worden de berichten beter. Dus Mario doe er je voordeel mee, alhoewel ik liever heb dat jij nu deze set gaat proberen dan hoor ik wel of het goed werkt ;-)

Greetz,

Michiel.

Back