A baitboat is born

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MVO1980, 6 mrt 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja wat het gebruik aangaat van de Pixhawk.
    Nee wat het gebruik van parallel geschakelde accu's aangaat.
    Maar voor elk probleem is een oplossing.
    Ik had dit al eerder kunnen schrijven.
    De oplossing is, in de plus van de accu's een diode, geschikt voor de motorstroom, in de doorlaatrichting monteren.
    De accu's kunnen elkaar niet meer opladen en de accu met de hoogste spanning levert de benodigde stroom.
    Succes met de voortgang van de bouw.
    Groet, Henk.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Aanvulling op de Bühler-motoren: ik heb er twee in mijn Smit Salland liggen (zelfde romp als Klaas.
    P1460842.JPG
    Trekken volbelast (oftewel: volle kracht vooruit, boot in het water, maar vastgebonden aan de kant) bij mij 1,4A.
    Piekverbruik is 4,9A, wanneer ik de knuppel van vol vooruit naar vol achteruit ros. Wederom met stilgehouden model, in het water.
    Schroeven zijn tot 42mm afgetopte messing vierblads-schroeven van Raboesch die met een speling van een millimeter in de straalbuizen passen.

    Ik vaar met één 12V, 7Ah accu vrolijk een uur of drie rond, zonder dat de accu de neiging krijgt om 'in te kakken'. En dan heb ik op diezelfde accu ook m'n (LED-)verlichting aangesloten, een geluidsmodule en (via de BEC van de regelaar) uiteraard ook m'n ontvanger.
     
  3. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Henk,

    Oké Pixhawk is geregeld dan. heel dat accu verhaal is me nog niet duidelijk en je laatste oplossing gaat me echt m'n pet te boven. De optie om ze gewoon apart te houden is voor nu een optie maar het in serie schakelen heb ik nog geen antwoord op. dus 2x 6V 14A. Mag ik daar ook even je mening over.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mark, Even een vraag tussendoor. Waarom wil je naar een accucapaciteit van 14 Ah? Je hoeft toch niet dag en nacht te varen? Gr. Klaas.
     
  5. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ook al zo'n mooie boot. Helder verhaal voor wat betreft de motoren. de boot hoeft voor mij niet snel te gaan. dat kan de sonar overigens ook niet bij houden. Hij moet gewoon gestaag in weer en wind de lijntjes uitvaren. Die straalbuizen merk je verschil met en zonder? mijn schoonvader is schipper en die heeft ze ook op het schip en ik snap dat jullie ze eronder plaatsen omdat het echte schip ze waarschijnlijk ook heeft. mijn vraag heeft het echt toegevoegde waarde of is het te verwaarlozen. ik zag ze op een site voorbij komen voor 50-60 euro stuk. vind ik toch een hoop geld.
     
  6. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ik sanp je vraag maar er is niet altijd een mogelijkheid de accu te laden. dus met twee, drie of meer nachten vissen kan je even vooruit.
     
  7. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mark ,
    2 x 6v 14Ah in serie geeft dus 12 V 14Ah , geen probleem.
    Trouwens , 2 x lipo , of life accu parallel is ook geen probleem .
    Als beide accu's vol zijn is het spanningsverschil zo laag dat je accu's daar geen last van hebben .

    Wat is de ingangsspanning voor de pixhawk ?
     
  8. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    de pixhawk heeft zoals ik heb begrepen zijn eigen power module die eveneens op de 12v aangesloten wordt.
    Nu klink ik heel technisch (vind ik) maar ik heb van elektra niet heel veel verstand dus wat dat betreft laat ik me een beetje leiden wat jullie zeggen of aanbevelen en dan met een beetje gezond verstand moet het tot een varend geheel komen.... hoop ik....
     
  9. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ik vergeet te zeggen dat die 2x 6v in serie dan toch ongeveer het zelfde is als 2x 12v 7A parallel....? Wat ik dus wil voorkomen is smeltende batterijen. Is zo lullig als je 1000+ euro naar de bodem ziet zakken :)
     
  10. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    2x 6v 14Ah serie is inderdaad gelijk aan 2 x 12 v 7Ah
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Indien je 2 st. 6V 7Ah accu's in serie zet, dan krijg je de dubbele spanning, maar niet de dubbele capaciteit.
    Dus het pakket is 12V met 7Ah.
    In dit geval worden de spanningen bij elkaar opgeteld, maar niet de capaciteit,.
    Denk aan de 3 batterijen in je zaklamp.

    Maar als je twee 12V 7Ah parallel zet, dan krijg je een pakket van 12V 14Ah, nu worden de capaciteiten van de beide accu's opgeteld.
    Dus nu is het pakket : 12V met 14Ah.
    IK had het over een diode om ervoor te zorgen, dat de ene accu de andere niet kon opladen en ook, dat de accu met de hoogste lading de stroom levert.
    Onderstaand een vereenvoudigde hansschets.
    Stroomschem 2 accu's verkleind.jpg
    Door de diodes zijn de accu's van elkaar losgekoppeld, maar leveren wel ieder op zijn beurt de benodigde stroom.
    Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.
    Groet, Henk.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Je maakt een rekenfoutje. 2 x 6 Volt 14 Ah in serie is 12 Volt 14 Ah. En dan heb je niet het risico van 2 parallel staande accu's. Gr. Klaas.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2021
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja. Functie van een straalbuis is te vergelijken met een straalmotor: aan de voorzijde water erin, aan de achterzijde eruit. Maar aangezien de achterzijde een kleinere diameter heeft dan de voorzijde, wordt het water er sneller uitgeperst, wat meer power geeft. Voorwaarde is wel dat de prop met zo min mogelijk speling in de straalbuis zit. (Bij de Smit Salland 1mm) Ik ben op en onder de 1:1 Smit Rotterdam geweest; daar paste mijn pink niet eens tussen de schroef en de straalbuis. En dat zijn echt wel 'mannelijke' schroeven.

    Vraag dan maar aan je schoonvader wat het scheelt qua verbruik en/of snelheid.

    Dat is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Waarschijnlijk messing? Maar als je niet bang bent voor een beetje ellebogenstoom (of, nog mooier: een draaibank) kun je ze, inclusief de vernauwing aan de binnenzijde, ook zelf maken. Heb ik ooit eens gedaan voor een slepertje. Pvc-buis van 3 verschillende diameters, in elkaar lijmen en rustig op maat schuren. Ik had ze vastgezet in de accuboormachine, die rond laten draaien en met schuurpapier het profiel erin geschuurd. Kostte me 3 acculadingen van de boor... :eek:
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Oprechte excuses! Jij hebt helemaal gelijk en schreef 6 volt 7 Ah. Ik ging aan de haal met de 6 Volt 14 Ah van Mark. Gr. Klaas.
     
  16. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Even terugkomend op het parallel schakelen van accu's .
    Diodes zijn niet nodig.
    Waarom niet, bij 2 opgeladen accu's is het spanningsverschil minimaal .

    Ik neem voor het gemak 2 lipo's , bv 3S .
    Mijn lader slaat af bij 4,2 V per cel , 12.6 v totaal .
    Bij de 2e accu heeft mijn acculader een baaldag , balanceert niet optimaal en slaat af bij 12.5 V.
    Dat betekent dat ik een spanningverschil heb van 0,1 V

    Stel de inwendige weerstand van mijn lipo is 15 mΩ

    Nu komt de wet van Ohm om de hoek kijken U= I x r

    dus I = U/r => 0,1/0,015 = 6,66 A

    Dit zijn stromen waar een lipo niet warm of koud van wordt , sterker nog mijn 3S en 6S 5000mA accu's laad ik met een hogere stroom .
    Bij een spanningsverschil van bv 0,2 volt gaan we naar de13 A , nog steeds geen probleem bij het parallel schakelen .
    Voor een loodaccu zullen de getallen niet veel anders zijn vermoed ik.

    LET OP ik heb het hier over GELADEN accu's is er een vol en 1 leeg dan heb je een uitdaging.
    een spannings verschil van 3 volt levert een stroom van 200 A op.

    Als je de parallel accu's bij elkaar houdt en als parallel accu's laad , of even spanning meten van beide accu's zodat je weet dat je 2 volle hebt zijn diodes niet nodig.

    MVG Peter
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2021
  17. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, ook ik heb niet goed gelezen.
    In #23 staat de vraag over 2 accu 6V 14 Ah. in serie.
    Dus geen excuses.
    Sorry.
    Henk.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    't Zal de leeftijd zijn Henk, maar samen komen we er wel uit. Gr. Klaas.
     
  20. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Wat een hoop berichten in een avond. Leuk om te lezen en bedankt voor het meedenken. Excuus voor de verwarring mbt de voltages en de ampères...
    Kunnen we dan zeggen dat als ik twee identieke accu’s koop uit hetzelde nest en deze voor de eerste keer tot het zelfde voltage oplaad en dan parallel zet het risico op brandende accu’s tot een minimum beperkt is? Voorwaarde is dat ze dan ook samen geladen worden.
     

Deel Deze Pagina