Hallo Peter,
Heb je gegevens van het schip.
183 lang diepgang 14 cm en is 40cm breed.
Lengte waterlijn, heb je die ook nog om en nabij?
Voor het formuletje van de geschatte rompsnelheid.
Uitgangspunt moet zijn 80A autoaccu. Tjok vol is dat tijdelijk 13,6V?
Dan wil ik de 'bedoelde' schaal van het modelschip weten.
Heb wel wat afmetingen op het internet gevonden. Maar je mag me daarin echt even helpen.
Snelheid van het schip heb ik gister ergens getroffen... tonnage dacht ik ook...
Kunnen we wellicht een schroeftoerental schatten... nu effe gesteld op 2.000 rpm en daarmee welke aandrijving zich zou kunnen aandienen?
Heb je al onderzocht wat er bekend is aan waarden omtrent de bestaande gebouwde modellen?
Hier op het forum en elders? Waarmee gevaren wordt?
---------------------------------------------
Het loopt niet lekker. Dan worden er flink amperes getrokken?
Lagering is daar deels debet aan, en mogelijk de conditie van de stroomafnemers inwendig.
Veel te veel weerstand.
Decaperms 6V met de reductiekasten.
Kwamen met 2:1 en 2,67:1 reducties welke heb je?
Met de tandriemen, moet je gaan werken zonder de reductie op de uitgaande as!
Dus uitbouwen.
De Marx rectuctiekast is vrij gammel (niet bij normaal gebruik).
Ze hebben bronzen busjes op de uitgaande as van de reductie. (motor wist ik niet, brons schreef je)
Zet je die op zijdelingse spanning van een riem, gaat het snel mis.
Gaat dat geheel niet lekker draaien, wrikken, loopt warm en gaat het plastic huis smelten.
De lagers hebben ook altijd een drupje motorolie nodig. Ook bij normaal gebruik.
Standaard wordt dat genoegzaam-gevoegelijk vergeten.
Met reductie heb je 2 assen. De zichtbare zonder de kast, direct uit de motor draait onbelast iets van 8250 rpm op 6V
Kan je stellen dat je over een geschat kv=1.375 bij 6V zit.
Dan spreekt Marx over een 'duurlast' van 7A. Dat is behoorlijk?! Dat houdt zo een motor dan gevoegelijk 1.500 uur aan levensduur vol.
Nominaal onder last 20 Watt!? Ik heb wat Marx info hier thuis.
Maar 7A last ga je niet halen op een reductie. Hoewel bij statisch aan een unster, om trekkracht in KG te meten, de amperes aardig kunnen toenemen. In de vaart zakt dat altijd.
De Marx motoren hebben ze goede magneten en kunnen 90º Celcius aan!
Dat is hoog! Wat ik echter nimmer zou handhaven als norm.
Maar het duidt op hoge kwaliteit rare earth magneten!
Beetje Mabuchi productiemagneet houdt op te bestaan bij 85º C? (Dat weet Ron van Sommeren beter)
Dan! Je motoren hebben lang stil gelegen. Dat kan inhouden dat de koperen collectoren ingeroest zijn. Lang is lang. Beetje vocht, en het gaat.
Dan neemt het vermogen fors af. Iets om te inspecteren.
Andere optie... inlopen in water? Als dat lukt. Gebruikelijke methode om de borstels van can-motoren. Maar die zijn opengewerkt voor ventilatie, en zo droog te maken, en na behandeling worden ze braaf geolied op de asjes.
Goed en juist in te laten lopen.
Anders uiteen, de as met collector en al in de draaibank en voorzichtig oppoetsen.
Want als dat brachel contact maakt, gaat het inbranden.
Als voorbeeld, 7A heb ik op een Mabuchi RS550PF 5-pool gehad (13,6V 10C NiMH, 68,5 Watt! bij een rendement van 72%),
die is de helft zo groot als een Decaperm. Maar kwamen wel woeste gezonde geluiden uit de reductiekasten, toen nog Robbe Navy's 3.33:1.
Motor werd niet warm, en met twee brommers aan boord, dus totaal 14A lurkend,
had ik net zo goed draagvleugels onder de boot kunnen zetten, het ging als een dolle dolfijn!
Dat soort motoren verstouwen probleemloos 400 W. Zo verschrikkelijk sterk.
Maar de toeren zijn erg hoog in toeren bij 12V, onbelast 21K. En dat geeft zelf al 'lawaai'.
Van de motor heb ik een datasheet. Ik zal hem weer eens meten via de labvoeding, onbelast. Toeren.
Stel nu dat je toch eerst uitgaat van je Decaperms
zonder de originele reductiekast?!
Tandiemen! Rondsel 10 tanden en het grote 44 tanden... dan zou dat een reductie van 4,4:1 moeten geven (44 :10)?
Vrijloop as-toerental net iets boven 2.000 rpm zien te krijgen. Bij 6V of hoger...+7V.
Decaperms kan je op overspanning zetten. Probleemloos!! Zolang ze maar niet overbelast worden,
dus meer watts dan ze aankunnen.
Ze kunnen ook probleemloos op 12V, alleen gaan ze dan flink toeren, en dat hoor je. Dat ze zo hoog konden, wisten ze al in de 70er jaren in het Haagse.
Alles is afhankelijk van de accu's die je gaat kiezen, ook een budget kwestie.
En een reductiekast is van wezenlijk belang. Toeren reductie, en een motor wordt veel minder zwaar belast.
Reductie 4:1 tot 5:1
Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld op 7,4V gaat zitten. Dat is een 2S Lipo spanning
Of op een LifePo4 cel, een cel geeft 3,2 nominaal en vol 3,65V onder een link als voorbeeld.
Twee cellen geeft vol 7,2V... kort, zakt het iets, blijft dan lang vlak in volts.
Maar daarmee kan bij een reductie van 3:1 en hoger, de Decaperm goed uit de voeten komen.
----------------------------------------
Een Hectoperm met reductie-as... direct op de schroefas... Standaard reductie van de motorhouder is 2:1.
De 6V en de 12V draaien in vrijloop op de motor-as, tegen 6.000 toeren, op reductie-as 3.000 toeren.
Wil je de 12V iets trager laten toeren, zou je naar een lagere spanning kunnen zakken, tussen de 9 en 10V
Uitgangspunt is dat toerental van rond de 2.000 rpm. Via een reductie afstemmen op het kv van de motor.
----------------------------------------
Zou je naar krachtige brushless willen overstappen, 12V auto accu (13,6V)
Kom je met reductie 4,4:1, even grof uit de pols uit met een nette Kv=730, of noem maar 750.
Want je wil zo rond die tijdelijk aangenomen 2.000 toeren uitkomen.
Dan is het kijken naar as-diktes van de motoren, want dan kan het 10 tands rondsel direct
op de as van de motor. De brushless zijn standaard voorzien van kogellagers (ook die willen druppen
met olie hebben op z'n tijd). En kunnen oneindig meer last dragen dan de decaperm.
----------------------------------------
Dan... onbekend maakt onbemind... Oude Robbe Sports 420 serie motoren. (as-dikte 5 mm)
Eigenlijk vliegtuigmotoren, kwamen met een Planeta Gear er op. Meestal is die al aan gort (harde landing is kromme as gearbox). Zo een motor is dan niet compleet, en nimmer een flikker waard.
Een interessante motor is de 420/3 Kv=890 of de 625/7 kv=800.
Op volle 12V (13,6V) accu kan je zo het as-toerental uitvogelen.
Dit soort motoren poppen af en toe eens op. Gegevens zijn er erg lastig van te vinden...
Maar ik heb wat gegevens aangetroffen. Keller is ook zo een merk, Plettenberg ook.
Borstelmotoren. Volledig uit de gratie. Maar allen goed in de kogellagers gezet.
Hier een voorbeeld van zo een Robbe motor. De gearbox had ik nodig. Voor op een modelviegtuig.
Voor letterlijk een scheet en 3 knikkers uit Duitsland. Met de brushless, en een hoog kv heb ik nabij 1 Kw ter beschikking, en dat op 4 Lipo's. Het mirakel zit em in de planetaire vertraging!
Het trekt met een forse prop iets van 37A statisch (aan de grond). De wind die het te weeg brengt is een stevige bladblazer. Maar ik kan de motor terugregelen, en dan vliegt mijn vlieger nog met 6A!
Wel schoolslag, maar het vliegt, zonder uit de lucht te knikkeren. Bijzonder!
De Sports is nauwelijks groter dan een Monoperm Super met de Pile er op. Hij is iets dikker.
Ook de Sports maakt 'oer-moes' van een Hectoperm...
---------------------------------------
Link: Snel te laden accu's, wel een lader voor nodig die dat aankan.
Verder onsloopbaar. (ervaringsdeskundig, echt top!)
https://shop.lipopower.de/LiNANOZ-15-Ah-32V-10C-Headway-40152SE
Maar ik kan je budget op accu's niet inschatten. En werk je liever met een motorfietsaccu type? Lood-basis.
Wat zou ik doen... Eerst de Decaperm testen. Je hebt een groot model, zee aan ruimte... en aan ballast...
Kunnen kilo's bij... De motoren heb je.
Bouw een losse reductiekast. Met de twee poelies. Maak die zelfdragend op kogelgelagerde assen.
Dus niet leunend op de motoras. Ga uit van de asmaat voor de poelies. Koop daar de lagers op in.
Maak een lagercup op een flens, zodat je de voorspanning kan instellen, of werk met een spanrol uit een of twee lagers, die tegen de riem drukken (meer frictie).
Hier een voorbeeld van een eigenbouw tandwielkast. Mooi in het vet. Ductape als oliescherm er omheen.
Gebouwd uit styreenplaat (eigenlijk meuk-materiaal, er ontstonden later kleine haarscheurtjes in),
maar het bouwde vlot voor een test, alu was beter geweest, of epoxyplaat.
As-afstanden berekend, geschat. De tanden mogen niet gaan vreten,
moeten goed aangrijpen. Tandwielen waren standaard Graupner Modus-1. Toen nog gewoon verkrijgbaar,
maar was al oude voorraad. De motor was ook een laatste der Mohikanen. Met geluk 3 kunnen aanschaffen.
Een kwam er van Quartel... direct ook de duurste... de andere voor bijna nop... en nieuw uit Duitsland.
Reductie is een 3:1. Alles bronzen glijlagers, maar liep toch erg licht. De uitgaande M4 as vrij lang...
onder de motor langs... kon niet beter... maar bleef stabiel. Ik had de restruimte hard nodig voor de grote 2x 10CNiMH 3600 Panasonic's.
Schroefassen volledig zelfbouw uit overlappende diameter messing buis van Conrad.
Kogellagers 4 x 8 x ... en voor en achter oliekeerringen.
Oliedicht en gesmeerd met een motorolie dikke mountainbike ketting olie met PFTE er in...
Zo een constructie zou je ook kunnen zien voor jou reductiekast. Maar motor los, schroefas los.
De motor hoeft dan slechts frictielozer, zo ook de schroefas, te draaien.
De kogellagers in de reductiekast vangen feilloos de spanningskrachten op. En, zo een riem mag ook niet te
strak staan. Ik denk dat gespannen, je de riem een kwart slag moet kunnen keren.
Het vermogen dat de schroef vraagt, zal de zaak niet doen tandenpoetsen.
Tot voor nu mijn bedenksels... om te laten gisten... later weer meer...
Als het nog te volgen is...
Een schip... wat een leven van zwoegen!
https://kiekjesdief.nl/jml3/sleepbootdossiers-links/282-christos-xxii[/SIZE]