Aandrijf probleem

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peter58, 2 feb 2020.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jeempie bas wat een lap tekst ;)
    Goed mn boot.
    1830 mm lang
    400 mm breed
    155mm diepgang
    2 schoeven 80mm
    Meer weet ik niet van mn boot, geen gegevens verder (nooit geweten dat ik die nodig zou hebben)
    Accu word een 80 amp uur auto accu, dit ivm de boot op de waterlijn te krijgen dus prik genoeg.
    Idd die decaperms zijn oud, als ik ze op 12 volt zet gieren ze er van over heen (2x kort mee gevaren).
    Met de oude vertraging zat ik op de reductie kast daarna nog een tandwiel overbrenging van 1 op 3,1 op de schroef as en draaide prima.
    Reductie kast zelf maken heb ik nooit gedaan, zou dan eerder voor die robbe motoren gaan die je liet zien.
    Valt overigs zwaar ten dat die tandriem overbrenging zo zwaar gaat, maar daar kom je achter als je het gekocht hebt.
    Ook weer een les die ik niet vergeet. Hoop dat je met de schaarse gegevens wat kan.
    Maar dank voor je uitleg wat motoren aan gaat, ik ben daar een leek in.
    Meer verstand van auto motoren :D
    Grt peter.
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Waterlijn is 4 cm korter, het is schaal 1 op 25.
    Grt peter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm...
    Ik snor nog wat voor je op.
    Auto’s? Das mijn andere hobby

    Ik ga je straks proberen iets voor te rekenen. Kan even duren!
    Gr Bas
     
  4. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    In mijn sleper, olt Valcke (ongeveer 1m) heb ik een ventilatormotor van een audi 100 geplaatst. de forse as heb ik afgeslepen tot 5mm met mijn dremel en de kracht v/d motor zelf.
    De snelheid kun je verhogen of verlagen door te "spelen"met de grootte van de tandriem-wieltjes.
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat zou ook een idee wezen, hou het in gedachten.
    Dank je wel :thumbsup:
    Grt peter
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Rob, ik zoek me gek naar die robbe motors, msaar vind ze niet met reductie kast.
    Grt peter.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat was ook een van mijn uitgangspunten...
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier heb ik al wat data boven water! Helaas, ja, ePer is het niet...

    De plaatjes van de inschattingen, screendumps zijn hopelijk verhelderend.
    Goed nalezen. Het is veel informatie. En ik ben er ook flink zoet mee geweest!
    Lees het goed, maak de juiste keuzes, en je hebt geen rokende motoren aan boord.

    Hier info....en meer links...
    https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=363750#p363750

    Ex: SMIT ENTERPRISE, SMIT COLOMBO
    Geb. N.V. Scheepswerf v/h Bodewes, Millingen/1972
    Brt. 494 Drv. 982 ton.
    Lengte: 43,85(37,52) meter. 1:24 geeft 1,827 meter
    Breedte: 10,65(10,32) meter. 1:24 geeft 44,3 cm
    Diepgang: 4,55(5,06) meter. 1:24 geeft 18,9 cm
    Verm. 2x 4 tew 9 Cy. Allen Sons & Co. 9PBCs-37E/3852 PK. Geeft 7.704 PK totaal
    Sn. 14 kn.
    Trkkr. 61 ton.

    Elders
    http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1695704

    Name of ship : BANCKERT
    Call Sign : SVA3834
    MMSI : 241168000
    Gross tonnage : 545
    DWT : 382
    Type of ship : Tug
    Year of build : 1972


    Vessel type: Tug
    Gross tonnage: 545 tons
    Summer DWT: 382 tons
    Length: 44 m (1,83 m)
    Beam: 10 m (41,6 cm)
    Draught: 4.8 m (17 cm)

    —————————————————————

    Model

    Romp: 1.830 mm lang
    WL: 1.790 mm
    400 mm breed
    155 mm diepgang
    2x schroeven 80mm

    —————————————————————

    Schaal


    Kijk ik naar je model gegevens, de ene maat delen door de ander.
    Lijk ik uit te komen op 24 : 1? Edoch geen 1:25?

    —————————————————————

    Rompsnelheid

    Snelheid in Mijl = 2,45 x wortel Waterlijn (in meters) of
    Snelheid in Km/u = 4,54 x wortel Waterlijn (in meters)

    Even een rompsnelheid… een indicatie, via de gevonden formuletjes… even om te weten.
    (√1,79=) 1,33 x 4,54 = 6 km/u

    of via een online rekenmodel… zelfde formules..
    https://bootaandrijving.nl/online-boot-calculaties/berekening-theoretische-rompsnelheid/

    Via de sheet van Lex kom ik uit op een schaalsnelheid (wat anders dan rompsnelheid)
    uit (bij 1 : 24) 5,3 kmh (origineel 14 kn)

    —————————————————————

    Van schip naar model… vermogen

    Het echte schip had zo een slordige 7.700 pk voor de schroeven staan, per motor 3.852 pk.
    Thans in Griekse handen heeft het minder vermogen, van een viertakten, naar een tweetakten omgebouwd.

    Maar om 14 knoop te varen, heb je geen 7.700 pk nodig, slechts een fractie.
    Lex zijn sheet geeft daarom een schaalvermogen aan van bijna 2 kilowatt per motor.
    Dat is dan ‘schaalvermogen’. 4.000 Watt input.

    Model Enterprise 2x3852 pk (rendement 70%).png


    Dat is behoorlijk veel!
    Is dan ook de vraag of je dat alles op deze Raboesch propellers kunt afgeven?
    Het bladoppervlak is daarvoor vast te klein, en je mist de verstelmogelijkheid naar een optimum.
    Moet je het halen uit hogere toeren. Ergens hebben die een grens, en gaan ze dampbellen slaan.

    De trekkracht ontstaat bij een ideaal staande pitch (spoed), en doorgerekende propeller 1:1
    Niet kunnen achterhalen wat dat is.

    De propellers zijn hoogstwaarschijnlijk Raboesch. Merk bestaat al heel erg lang.
    Idd, spoed is niet 1,1x de diameter, maar nagenoeg 1x
    Diameter 80 mm, spoed 82 mm. Dat is de uitgangswaarde.

    Hoeveel power is er werkelijk nodig om het model voort te stuwen? Dat weet ik ook niet!
    In een sleeptank wordt het model dan ook gemeten onder verschillende modelomstandigheden.
    De gemeten waarden worden via formules omgerekend worden naar een as-vermogen.

    Er is maar 1 optie dat te achterhalen… dat is het model te slepen zonder propellers
    op de gegeven rompsnelheid en dan de weerstand meten over een traject met een
    unster er tussen. Een indicatie. En dan die modelformules er op los te laten.
    Hoe dan verder?

    Nu had ik in mijn waslijsten met ingedeelde favorieten nog een leuke link staan!
    Want wie niet TU-slim is… moet creatief wezen! En zijn er mensen in de wereld die
    zinvolle zaken op het internet plaatsen.
    http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx


    Hier maar eens ruig de waarden in getikt van deze ‘Enterpreneur’…


    • Tab 1: Displacement hull type

    Tab-1.png


    • Tab 2: Lengte op de waterlijn…
    maar dan beetje dikke duim, terug gerekend met 24 : 1, van 1,79 naar ’43’ meter afgerond.
    Knopen x 0,5... geeft meters per seconde... bij benadering... lollig!


    Tab 2 Hull speed.png


    • Tab 3: Displacement hull speed > 545 Ton (545.000 kg voor deze calculator)

    Tab 3 Displacement Hull Speed.png



    Nu wordt het zeer interessant! Uitkomst van het benodigde vermogen.
    • Tab 4: benodigde machine vermogen voor de 14 knoop, calculator stelt... (ongeacht aantal schroeven)


    Tab 4 Speed 14 kn.png

    Deze calculator stelt dat het schip voor 14 knoop, 1598 pk afgerond nodig heeft.
    Verder stelt de calculator vast dat 19,15 knoop haalbaar is… 6.925 pk is dan nodig!
    Dat zit dicht op de 7.700 pk.
    Wat je in de calculator in de grafiek ziet, is dat het vermogen werkelijk enorm moet toenemen
    om de 5 knoop sneller te kunnen halen.

    Tab-4 High Speed 19 kn.png




    Dan, over de uitkomsent…

    Nu zit achter deze calculator een mix van formules en ‘lum-sum' afrondingen en aannames.
    maar toch, in zekere zin aanneembaar. Het houdt al rekening met mechanische verliezen.
    Het is bedoeld voor jachten. Dit is natuurlijk een en al jacht wat er straks in de plomp parmantig
    rond tuft!
    Maar goed, lees het betoog onder de calculator maar eens door.

    —————————————————————

    Terug naar de sheet van Lex

    We gaan nu uit van de 2x 799 pk aanname per motor om 14 knoop te kunnen halen.

    Dan voeren we daar direct ook 25% oversnelheid in? 17,5 knoop. Die de bovengenoemde calculator aangaf.
    Die is dan 2379.91 pk aan voor het 1:1 schip, en per motor ‘1.190’ pk (ik rond soms een beetje af, hele getallen)

    Enterprise op 2x 799 pk, en op een borstelvermogen, 'rendement 70%'


    Model Enterprise 2x799 pk (rendement 70%).png


    Enterprise op 2x 799 pk, en op een brushless-vermogen, 'rendement 80%'

    Model Enterprise 2x799 pk (rendement 80%).png



    Dan de 25% oversnelheid. 2x 1.190 pk, brushless met een 80% rendement...

    Model Enterprise 2x1190 pk  overspeed 25% (rendement 80%).png


    Ofwel... borstelloos of heel erg brushless?

    Is nu een aannamefactor hoe goed die motoren op rendement kunnen worden gezet. Maar 82% is haalbaar!

    Een relatief grote motor op reductie heeft een lui leventje en sappelt stroom, maar het vermogen moet worden geleverd. Een kleiner motortje op hoog kv kan je op een gillend maximum zetten om het benodigde vermogen af te geven aan de schroef, best is altijd via een gearbox.

    Een brushless heeft in het algemeen een betere e-huishouding wat dat betreft.
    En er is thans volop keuze in sterke motoren, die zeer veel Watt's kunnen leveren (dankzij de vliegerij)
    en in regelaars die een hoog amperage aan kunnen, dankzij de speed-boat-racerij.
    Een riante regelaar wordt niet warm bij het afregelen van kleine vermogens.

    Je kan dan stellen dat met zo een brushless motor de schroef altijd rond gaat.
    Omdat de Watt’s altijd riant voorradig zijn.

    In de sheet van Lex is de 5,3 kmh naar boven gekomen als schaalsnelheid.
    Het schroeftoerental moet je in de sheet ophogen om aan de hand van het spoedgetal
    de snelheid bij benadering te halen.
    Die 1300 toeren moeten via een tandriemreductie 4.4 : 1 van de motor komen.
    Die motor moet dan minimaal 5.720 rpm draaien.

    Wil je naar een hogere schaalsnelheid, +25%, 17,5 knoop, omgerekend schaal 6,6 kmh,
    zullen de toeren omhoog moeten, in de sheet mik je dan op 1.625 rpm, dat geeft dan die 6,6 bij benadering.

    Nu gaat een auto accu als stroom bron dienen. Een 100% en 50% ontladen accu
    varieert van 12,7 tot 12,15V en bij 20% zit je op 11,8V
    Plat genomen kan je van 12V uit gaan.
    Bij vol heb je dan iets extra's, ben je moe gevaren, zakt het alles een beetje.


    Naar een motor toe rekenen...

    5.720 : 12 = 476,66 toeren per volt.

    Stel dat ik nu een brushless neem, met een kv rond die waarde, kv=500,
    zou het behoorlijk mooi uitkomen.
    Kijk ik naar de vertaalslag van de 799 pk, staat deze voor 357,6 Watt elektrisch vermogen.
    Deel ik dat getal door 12, kom ik net onder de 30A uit. Dat is per motor!

    Samen zullen ze dan 60A trekken. Dat is een mooie gloeilamp!

    Neem je die hogere toeren, 1.625 x 4,4 = 7.150 rpm.
    Om weer tot een geschikt kv te komen, 7.150 : 12V = ‘596’ kv ofwel een kv=600 motor.
    Ook hier geldt weer dat de motor de Watt’s riant moet kunnen leveren. Dus de grotere brushless.

    In de sheets van Lex wordt duidelijk hoeveel vemogen dan nodig is.

    ———————————————————————

    Wat blijft is dat we niet weten hoe goed de schroef werkt,
    de hoeveelheid drag in werkelijkheid de romp geeft.
    Dus Rompweerstand en prestatie van de propeller, zullen bepalend zijn.

    Wat zeer zeker meespeelt, is een goed licht lopende reductie, en goed licht lopende schroefassen.
    In mijn beide scheepsmodellen lopen de assen bijzonder licht op kogellager techniek.
    Ik heb de stroomafname van de motoren met en zonder units gemeten. Dwz Gearbox en assen. De aandrijving is ook dwaarskrachten vrij. Assen staan niet onder een lagerspanning.
    De gearbox (kogel-gelagerd) vraagt '5%, -eta- heet dat, en wat er verder achter steekt lijk geen invloed te hebben op de amperemeting op het droge...

    Maar met wat opperbeste aandrijvingen zal er zeker vaart in het geheel komen.
    Dat is de volgende stap!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    1 sheet nog even opnieuw een screendump... oversnelheid niet ingevuld. Is nu gecorrigeerd.

    Brutus... ik heb wat berekeningen gevonden over Admiralieteitsconstante. Net aan leesbaar. Van de site combuispraat.
    Ik kijk of ik het op kan hogen. Handschrift. Strak geschreven.
    Formules waarbij mij de moed in de schoenen zakt!

    Variable Pitch, hoeveel spoedverstelling heeft zo een schroef eigenlijk? Weet jij dat?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jeempie rob, je duikt er diep in, waarvoor mijn grote dank :yes:
    Maar hoe kom ik er achter hoeveel toeren mijn assen draaien? Daar heb ik geen meet instrument voor.
    Ik weet wel dat bij de eerste proefvaart hij aardig snel liep, hoeveel weet ik niet.
    Dus een 600 kv zou goed zijn, reductie er op van?
    Mijn vaarregelaar is een robbe digetal 24v 10 amp, die zal dan wel te licht zijn lees ik uit je verhaal.
    Grt peter
     
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je antwoorden wilt hebben, zijn die meestal niet eenvoudig.
    Ingenieurs hebben er ettelijke jaren en jaren over gedaan om tot goede modellen
    te komen voor 1:1 schepen. Het is een behoorlijk complexe materie.

    En slechts een paar procent van de bouwers weet tot een goede inschatting te komen.
    Meeste gaat op gevoel. Ik heb ze niet bedacht, maar aangetroffen en zo goed mogelijk
    proberen te benutten... vooral voor mijzelf, wilde gewoon antwoorden hebben.

    In de jaren 70 is er binnen de Haagse Modelbouwclub actief onderzocht door een zeer
    schrandere TH-ingenieur. Die heeft zijn kennis gedeeld in de club en een gevolg om te testen.
    En ook André Veenstra geholpen het stuk in zijn boekwerkje in het gareel te krijgen,
    het komt van die ene man.
    Daar heeft Lex voor ons dan weer zeer nuttig werk van gemaakt door het in een spread sheet
    te zetten. Maar met opgevoerde sleepboten kom je niet uit. En hele snelle schaalboten is het
    ook even gissen? Dus vandaar de list via een andere calculator.

    Het Veenstraverhaal kan ook op een A4, ben je eveneens uren zoet!
    Bij formules op het forum haakt men verschikkelijk af, bij dit verhaal gaat het al bij velen
    rond door de buik, of klapt men dicht. Te veel, to much... ik kan het niet lekkerder maken.
    Dat berekenen, heb ik altijd gedaan. Constant vragen stellen zit ook in mijn aard. Leut!
    Een andere achtergrond gedachte, als je iets maakt, moet het ook heel blijven!
    Heb ook nog een Schnellbootromp van 2,3 meter staan. Zo een Wiesel model.
    Is reeds doorgerekend in klad. Bouwen ga ik het nooit. Te veel een kano-formaat.
    Geraniums zouden er goed in staan! Die romp is mij overkomen! Bloed gaaf, maar zot!

    Die van jou leek me even weer een goede oefening. En die takel is erg mooi aan dek!... vandaar!

    Dan online calculatoren... idem... je kan er gebruik van maken.
    Er zijn hele goede voor modelvliegtuigen. Bootjes is er totaal niets!

    Wat ik al schreef... sleper heeft over-vermogen.
    Maar naar zijn doel varen doet ie op brandstofeconomie. Zet hij op volle kracht, dan zijn de
    bunkers te snel leeg. En bergers zijn krenten! Piep zuinig! Dat is het deel van de handel.

    Met die toerentalmeter kan je idd goed toeren meten. Maar alleen boven in het bouwhok,
    en statisch.
    Zou je met een krachtige brushless werken, heb je iets toeren-val in het water,
    met een borstelmotor met lager koppel, boven zijn macht werkend... veel meer toerenval.
    Ik heb er ook zo een meter, van Conrad, met reflector plakstrips. Geen laser maar infrarood.

    In mijn bouwdraadje Contest vaartregelaar naar opkalefateren van een Theodor Heuss
    heb ik indicatie metingen gedaan. Allemaal filmpjes.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-restauratie-van-een-theodor-heuss.268191/

    In het model zit nog geen telemetrie, bouwfase. Dus dit was allemaal kijken of het gaat
    kloppen. Model is sowieso zwaar overpowered met 3x 260 Watt op nog geen meter lengte.
    Maar de motoren staan volgas vrijwel in de vrijloop, en het ging mij om het toerental.
    Iets boven schaal. Dat kan het model hebben. Het waren snelle schepen.

    Zullen de 1,4 A niet halen per stuk. Ik heb een as eventjes geknepen,
    het is blaar trekkend op de duim ende wijsvingers.
    Dat trek je nimmer in water. Maar, we zullen zien als het zover is.

    Motor en gearbox samen niet groter dan een Monoperm Super met pile.
    Het kreng geeft 32,5x zoveel vermogen. Je draait er een schroef mee in hout.

    Enterprise varend meten? Dan moet je een list bedenken.
    Het zoeken in 'uit auto geleende toeren meting', die z'n data vast houdt?
    Meestal werkten die toerenmetertjes op ontsteking?
    Bij elektronische, met een hall sensor op een vliegwiel of krukas nokkenring. etc...

    Anders, moderne 2.4 ghz hebben tegenwoordig telemetrie modules.

    In 2009 heb mijn zender omgebouwd naar een Jeti hack module. En dat merk had toen al telemetrie
    voorzieningen, inclusief een kastje voor op de zender. Voor Graupmer MX en Multipex-Evo, Futaba...
    maakten zij zendermodules, en programmeer-aflees kastjes.
    Zo dus ook live data aflezen op de zender, van geplaatste sensoren.

    Dus toen ik ging testen om te meten wat ik had geschat, bleek het aardig te kloppen.
    Niet alleen bij boot, ook bij modelvliegtuig. Meten is weten. Voorheen was dat onmogelijk
    tenzij elektronisch genie...

    Op de boot-as ttoen wee magneten geplakt, dan denkt de meter dat ie een prop voor de kiezen heeft,
    al was het puur om de balans, tegen trillen...
    Een hall sensor er boven van SM Modelbouw, die zat aan een data logger met sd kaartje.
    Naderhand kon de kaart er uit, en kon het hele vaarbeeld bekeken worden in een free-ware datasheet.
    Met de gps kan je de spaghetti koers uitlezen/nazien en bekijken in Google... haha...
    Dat was niet nodig. Maar de vaarsnelheid had ik boven water.

    Kortom Ik had spanning, ampere meting en as-toerental van 1 van de assen.
    En een gps aan boord. Verdomd handig.

    Modelvliegers vooral de wedstrijd of zweefvliegers werken al sinds tijden
    met de gevorderde elektronica. Ook voor beperkingen aan te brengen in competitie.
    Dat vraagt om tactisch denken, competitie verhogend.

    Algemeen. Hoogte moeten ze tegenwoordig een beetje in de gaten houden ivb met regelgeving.
    Maar zelfs thermiek verklikkers zitten aan boord van de modelzwevers, wel zo handig.

    Toen ik dat allemaal niet had, zaten er ’botte’ metertjes op een instrumentenpaneel.
    Dat ging. Volgas langs de kade. Stroom en volt lezen, al rennend sturen.
    Snelheid over een afstand en dan stopwatch.
    Toeren door thuis de assen te remmen en ampere terug af te lezen, gelijk te zetten.
    Primitief, maar het ging. Telemetrie maakte de wereld heel veel makkelijker.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even wat mogelijke motoren... Met borstel motoren al veel lastiger haalbaar.
    En je regelaar? Kan die 80A aan om twee motoren aan te sturen?

    Turnigy L5055B-600 Brushless Outrunner 600kv Grote sterke motor. Sleurt door alles.
    Wel een vrijloop van 2,6A wel 1500 Watt, meest efficient op 35A (ik had 39A?) Bijkans zit je op 35A in de praktijk.
    Asmaat 6 mm
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-l5055b-600-brushless-outrunner-600kv.html

    Een 80A regelaar er bij... 100A is ook goed. Er wordt dan bij afregelen helemaal niets warm.
    Geen waterkoeling nodig etc. Boot regelaar of car-regelaar.

    Ik heb van deze motor een 400kv versie! Ik heb nog nooit 3 kilogram aan modelvliegtuig zo snel omhoog zien schieten!
    met bepaalde prop 4 kilo, nog groter 6 kilo aan de unster berekend. Dit ter zijde...

    Nog een kandidaat... wil je sneller... stap dan naar 3:1 gearing... reserve zit er genoeg in de motor...
    Met die reductie kan je spelen. Met 4:1 of 3:1 zit je altijd goed.

    https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-4258-500kv-brushless-outrunner-motor.html
    1300 Watt motor. Eveneens riant vermogen! 5 mm as doorsnee.
    Nullast ampere wordt niet genoemd.

    Nog een motor 600kv en 800W en asdikte 5 mm, moet wel iets harder werken voor de kost.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-g32-brushless-outrunner-600kv.html


    Deze was ook een mooie kandidaad... Maar staat in back-order
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aquastar-4084-620kv-water-cooled-brushless-motor.html

    Heb hier even tussen geloerd...
    'https://hobbyking.com/en_us/power-...l0][0]=Power Systems&nR[kv][<=][0]=672&is_v=1
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank je rob,
    Mijn vaarregelaar gaat tot 10 amp, dus dat word vervangen.
    Iets in gedachte hiervoor?
    Dank je voor de tips aan motoren.
    Moet ik echter wel aan een grotere tandriem schijf, want deze gaat tot 4 mm,. Als ik die groter maak valt ie uit elkaar, is een 10 tands.
    Dus word de overbrenging ook weer anders.
    Moet er op die motoren nog een exstra reductie kast?
    Grt peter
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    't is 'Bas' geen Rob! ;)

    Ik merk het, je bent slecht geschoold in fourageren :D

    10A regelaar? Nee... die is vast voor borstelbrommer, 10A is niet veel.
    Meestal gaan die zwaardere ook niet zo heel erg hoog in vermogen.
    Die motoren waren er gewoonweg niet.

    Hier de proportie van mijn brushless voor mijn reddingbootje. Zoals ik schreef, 32,5x sterker
    dan de Monoperm Super. Zit een planetaire gearbox op. Het geeft iets van de verhoudingen weer
    en 60 jaar ontwikkeling... die rond 2006? opeens een vlucht nam. De Monoperm... een Wattje... haha


    IMG_0414.jpg


    Hier even wat verhoudingen...
    Monoperm Super, links boven een 1600 Watt 400kv Turnigy, Die er dus ook is als 600 kv,
    de 400 maken ze niet meer. Jammerlijk...
    Rechts onder een Simprop FlexDrive 2,4 : 1, rondsel is 10 tanden en is voor 5 mm as.
    Het grote wiel is 24 tanden, de riem een aparte... Gates Powergrip 3MR 120 333DS.
    Hart-afstand van riem-nok tot nok is 3 mm. Meen dat dat thans listige riempjes zijn... in die lengte...
    Links onderin de Robbe Sports motor. Zelfs de boven getoonde brushless op planetair is sterker.
    Een regelaar voor zulke Robbe borstelmotoren is steeds lastiger te vinden.
    Alles is brushles! Ze worden denk ik niet meer gemaakt.
    Wil je dat hebben, is het ontstellend veel geduld hebben en je het lep-lazerus zoeken op het internet, voor een oude gebruikte... zonde van je tijd. Kontronik had krachtige vliegtuigregelaars.
    Zonder achteruit dus!


    IMG_0835.jpg


    Uiteraard zijn de Simprop Flexdrives zeer gezocht in DE.
    Tussen de oren emotie, en dus ook inmiddels tussen de oren prijzen.
    Verder is het buitengewoon flut. Waarom?

    Doordat er twee riemspanners op zitten om de korte riem in toom te houden.
    Die spanrollen zijn kogelgelagerd, maar de weerstand is enorm!
    Het vreet amperes! De box houder is mooi gefreest, de aandrijfas is uit hol 'Überstahl'...
    Duitse degelijkheid. Bij een crash edoch, is het wel stuk.
    Had er vier op de 230 cm 'Kano' willen zetten. En 4 imposante speed props.
    Ik heb het verder bij dagdromen gehouden. Box gemeten... en niet meer bijgekocht.

    Beste gearbox is een planetaire. En er zijn zeer sterke, alleen kosten die tegen 100 euro per stuk.
    Minder frictie geven ketting drives. Eeuwen bekend. En geen grote voorspanning nodig.

    De tandriem rondsels kan je opboren.
    Beste is dat in de draaibank te doen en zeer zuiver in te spannen.
    Opruimen kan ook, beter, maar dat moet je met goede ruimers doen.
    Zijn wel via eBay te vinden.
    En je zou ze eventueel verlijmen aan de as met speciale Loctite lijm.
    Daarmee lijm je ook motorrondsels, waar je 3,5 kw aan vermogen probleemloos doorjaagt.
    Dat is zeer deugdelijk.
    Ben je onzeker daar over, maak je een tweede stifttapgat. Kan je het rondsel met twee verklemmen.
    1 zou moeten volstaan, en de as met een oude dremel slijpschijf, kleine diamer, een holletje
    kunnen slijpen. Dat laat niet meer los. De stifttap borgen met lak op de draad.

    Regelaars? Hebben ze ook bij HobbyKing. Vaak liggen die ook in NL (EU) depot.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Sorry bas :oops:
    Grt peter.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... is goed :)

    Hier nog effe een registratie van de motorloop op een volledig kogelgelagerde schroefas.
    Achterop zit een oliekeerring, voorop niet. Was wel beter geweest. De achterste hub is
    huisvlijt geweest. Het bronzen lager in de reservebak.
    De as wordt straks met PFTE olie gesmeerd, was nu met 5W40 Agip!
    Zit op ruim 3.600 toeren.



    Regelaars... betaalbare... Heb hieruit een 50A... vind em onderin niet lekker afregelen.
    Andere regelaar kan stapvoets... deze niet. Of ik het merk? Testen.
    Bij lage toeren doen speedprops niet zo veel...

    https://hobbyking.com/de_de/cars/bo...euge /// Boote /// Fahrtenregler / ESC&is_v=1
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Maar bas..... dat zijn allemaal water gekoelde vaarregelaars?
    Aan te passen natuurlijk met pompje.
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Niet zo moeilijk natuurlijk maar toch.
     

Deel Deze Pagina