Aandrijf probleem

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peter58, 2 feb 2020.

  1. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ok, nooit geweten, draai ze wel om :), dank voor de tip.
    Grt peter.
     
  2. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Omgedraait :)
    Grt peter.
     
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Peter! Gewoon inlezen en uitzoeken. Je kan niet alles weten, hoeft ook niet.
    Maar je kan er wel werk van maken.
    Via google is zoveel binnen handbereik.
    Als ik aan een complexe auto moet werken, onbekend terrein,
    zoek ik eerst uit wat er speelt. Je vind bijna alles.
    Ik ga me weer wenden aan mijn eigen project! Top!
    Gr Bas
     
  4. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ok, ga wel zoeken :( ben daar geen ster in helaas.
    Grt peter.
     
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt alles op een bordje liggen? Uitgespeld?

    Ga eens kijken of je propeller gelijk oogt met een Raboesch. En in de hand gehouden? Via vaarclub of winkel.

    Kijk naar het verschil.

    En als die mooier zijn of beter de taak aankunnen, zet je die er op?
    Jou prop is leuk, maar oogt ruw. Raboesch zien er gelikt uit. Doen het beter?

    En motoren. Zo een kleine motor kan je verwachten dat het mis gaat.
    Voor wat ik berekend heb?
    Deze is een optie! Om het aan te sluiten op de tandriem, zul je aan de bak moeten.
    Asdiameter 6 mm
    https://www.lindinger.at/en/airplan...-hobby-joker-5050-7-v3-560-kv-brushless-motor
    Ga niet mikken op nog meer power! De zaak wordt namelijk fors onbetaalbaar in regeltechniek.

    Alles in de aandrijflijn moet licht lopen.
    Ook de reductie. En die reductie levert winst op. Langere vaartijd.
    En wellicht moeten er al 2 tot 4 autoaccu’s in.
    Want 2x max 39A geschat... blaas je de loodaccu sowieso al op met een luide knal...
    die stort geheel in. En hoe harder het moet...
    Wees blij dat je schaalsnelheid zou kunnen halen. Dat is al heel wat.

    En in de assen een zo dun mogelijk vet. Hard vet kost gewoon bakken energie.
    Is minder vaartijd.

    En je kan van alles maken? Je hebt immers een draaibankje?
    Dan kan je toveren!
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2020
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Peter,
    Ik ben nog niet verder gegaan met je motoren te bekijken. Maar het zat me niet lekker!
    Want het klopt gewoon niet! 30A het gaat er bij mij niet in gewoon!
    En zelfs delen door 4,4, dus 7A... zal nog aan de hoge kant zijn.

    Wel heb ik deze draadjes aangetroffen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brushlessmotoren-voor-schepen.130295/

    En vooral dit draadje!!! Praktijkvoorbeeld! Beiden zeer interessant. Anders de jongens even benaderen
    via een persoonlijk bericht.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brushlessmotoren-voor-schepen.130295/page-5#post-3126086

    en
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brushlessmotoren-voor-schepen.130295/page-5#post-3126119

    Je kan er dus vanuit gaan dat het goed gaat komen! Maar zie de schroefterentallen die gehaald worden.
    De Ampere-waarden via de sheet pakken véél te hoog uit. Zelfs als ik deel door 4,4... dus!

    Gr Bas
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Heb ze alle drie gelezen, als ik het zo lees moet ik ongeveer goed uitkomen.
    Zoals je gelezen hebt, heb ik 2 600kv motoren gekocht (geen gedult daarin) en 1 regelaar.
    Ik heb ook een meter gekocht op het toerental te meten. Zodra ik de rpm weet hoor je van me.
    Uiteraard onbelast, vaar klaar is hij nog niet.
    Nu druk met schilderen en mn kraan.
    Grt peter.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als het borstelloze zijn, dan heb je er twee nodig.
    Met twee er aan komt het niet goed.

    De vorderingen zijn prachtig!

    Gr Bas
     
  9. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Je doelt op de vaarregelaar neem ik aan, dat is een 150 amp regelaar.
    Grt peter.
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, 1 vaartregelaar per brushless motor Peter.
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Waarom is dat bas?
    Voorheen had ik ook 1 vaarregelaar op 2 motoren.
    Grt peter.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij brushless wordt ook de motor uitgelezen, de regelaar leest de positie van de rotor via de spoelen van de brushless motor. 2 motoren parallel kan goed gaan maar is zeker geen vast gegeven.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een chip bepaald via drie fasen de loop. Aansturing gaat via de drie voedingsdraden.
    Waarvan er wisselend per 2 voeding geven en richting bepalen.

    Een borstelloze hoeft dat niet, bepaald zelf de draairichting. Deels doordat de borstels iets versteld staan tov Noord-Zuid van de magneten.
    Zou die afstelling 0 zijn kan de motor niet kiezen, slechts met een zwiep links of rechtsom, draait de motor die kant uit.
    Daarom is dus die pool versteld. Maar kunnen ook meerdere motoren op 1 regelaar.

    Maar een brushless regelaar kan dat maar voor 1 motor. Zou je er twee op aansluiten, kan de regelaar de prullenbak in.

    Wat meer hier...
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...-de-werking-van-een-brushless-regelaar.29818/
     
  14. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Roelof. Gut ik dacht dat dat helemaal niet kon? Dat alles volledig ontregelde... ga het ook niet testen...
    Haha.. regelaars zijn me net even te lief :)
     
  15. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  16. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Sassenheim
    Je zultniet zo snel de regelaar opblazen als die inderdaad wel voor 2 motoren gedimensioneerd is. Sensored zou naar mijn idee wel kunnen. Bij sensored zijn er elektronische HALL sensoren die de rotor uitleest en via een apparte kabel naar de regelaar terugkoppelt. Als de regelaar alleen de HALL van de 1e motor leest kan je rustig een 2e sensorloze motor parallel zetten, de 1e motor zal de hele regeling bepalen, de 2e motor zal (proberen te) volgen en loopt die even uit pas zal dat de regeling niet verstoren dan alleen even wat extra stroom trekken.

    Als 90A voldoende voor de motor is wel. Gaat het om een plezierbootje met niet al te snelle motoren kom je uit bij regelaars van hooguit 20 of 30A. Veel regelaars laten zich zonder kaart programmeren maar is het vaak beepjes tellen en veel op een knopje drukken. Een programmeerkaart is wat makkelijker en soms heb je ook meer functies om in te stellen. Lees de manual die te downloaden is zou ik zeggen.

    Om met 2 motoren te werken en zo te sturen/draaien heb je een zgn V-tail mixer nodig, veel uitgebreide zenders hebben zo'n mixer functie en anders kan je ook een losse module kopen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Lees het manuel ..... rait..... daar heb ik dus grote problemen mee.
    Engels spreek ik goed, maar lezen (en zeker technisch) is voor mij een no go.
    Snap daar helemaal geen kersepit van :confused:
    Grt peter.
     
  19. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt een boot of een autoregelaar nodig.
    Die kan voor en achteruit.

    Als je een vliegtuigregelaar hebt besteld, kan je die retourneren!
    Je hebt 10 dagen bedenktijd. Wettelijk geregeld.
    HK heeft een magazijn in Nederland. Dat is het EU magazijn.
    Dus portokosten, of bijkans gratis te retourneren!


    Dat had je kunnen lezen in de links die boven stonden. Hmmmm...
    De heren hadden dat al uitgezocht...

    Ik denk dat een max 100A regelaar goed volstaat.
    Omdat die bij '8A' trekkende motoren etc... al 'never ever' warm worden,
    doordat er meer FET's op de print zitten van die grote regelaars.

    Bij een boot regelaar zijn de lage toeren niet altijd op orde, zo is bij mij gebleken.
    Is bij mijn HK Marine 50A regelaars het geval. Ik vindt het storend.


    Ze kunnen nu niet meer terug. Te laat getest. Maar het kan zo maar zijn dat je het in het water niet merkt. Props hebben een minimum waar ze nog stuwen.
    Verder zijn ze prima. Gaan na testvaart op MP, als ze volstaan, blijven ze er in.

    Heb ook HiModel 100A regelaars liggen, daar kan de rotatie onstellend langzaam,
    geholpen door de reductie... toeren zijn zo laag dat er geen stuwkracht is! Zja...
    Echter de hoge toeren worden iets gesmoord. Maar het schip vaart zoals het moet.
    Dus het is in orde.

    Car regelaars zijn die programma-curves wellicht beter.
    Auto moet langzaam kunnen rijden.
    Is een software of een FET issue? bij mijn Marine 50A regelaars. Ik zal @GJVO eens vragen.

    Je kan de HK site op Nederlandse taal instellen.
    Al je opnieuw gaat bestellen, bestel er een programmeerkaart bij!
    Voorkomt eindeloos gepiel met knuppels en die rot piepjes, ik wordt daar altijd zeik van.
    Ja echt het werkt.

    En... als je speurt, plaats het in de groep... als je dan fiat hebt... schaf je ze pas aan.
    Is dat een idee?
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.999
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mixers gaan bij mij via de zender. V-Tail mixer kan als nadeel hebben,
    dat de motoren niet gelijkmatig opstarten.

    Mijn FL-8 regelaars staan dan ook op aparte poorten van de ontvanger.
    En in de zender afzonderlijk getrimt voor gelijke opstart.

    Raar is dat wel, dat er behoorlijk verschil is.
    Maar kan ook een weerstands kwestie elders zijn. De ene motor niet gelijk aan de ander.

    Maar goed. Een Evo-9 is al een computerzender. Dus daarin is al zeer veel mogelijk.
    En stel je het volledig weg in de trimcurves.
     

Deel Deze Pagina