Helaas lees ik dit net te laat, je hebt immers al besteld.
Toch voor de toekomst en voor anderen een reactie.
De tegenwoordige borstelloze motoren en de regelaars hebben als combinatie een rendement van 80% tot 95%. Vergelijk dat eens met de rendementen van ouderwetse borstelmotoren: max!! 75% rendement.
Een prop daarentegen heeft (tegenwoordig!) een rendement dat ligt tussen de 40 en (max!) 65%.
Blind een motor kiezen, en daarbij dan de beste prop zoeken (icm. het vliegtuig) levert dus meer op dan de ideale motor ... Uiteraard kun je beter de beste totale combinatie zoeken.
Voorbeeld uit mijn eigen praktijk (het gaat om een veel zwaardere set, maar voor de strekking maakt dat niet uit):
Ik had ooit een hele mooie motor (Aveox F27 4.4 planeet vertraagde inrunner), * Lipo's en een 15"x7" klapprop. Eea. op een 4 meter Alpina, 7 ! kg.
Dat setje wilde best omhoog. 30-40 graden steil bij windstil weer. 58 Amp. stroom. In 20 sec op 250 m hoogte.
De motor bleek echter overbelast. Voordat hij helemaal overleden was, een andere set gezocht. Uiteindelijk is het een Kontronik Kira 650-15 6.7:1 planeet vertraagd met een 18,5"x12"prop geworden.
Hiermee kom ik iets sneller boven, ik schat 250 m in 15 sec. De kist kan
NET NIET hooveren aan de prop, en dat bij een stroom van 50 Amp.
Deze resultaten komen helemaal overeen met de uitkomsten van
DriveCalc en
eFilght MotorCalc. Je moet soms wat 'truuken' om de motor-/regelaar- en prop-karateristieken erin te krijgen, want ze kennen niet alle gegevens (alhoewel DriveCalc een heel eind komt).
Uit deze twee programma's kwam ook het "magere" rendement naar voren van mijn eerste aandrijfset, de Aveox.
Ook bleek dat een goede prop kiezen het rendement zomaar 60% kan verhogen. 60% !!!!
Ik lees in bovenstaande discussie heel veel over gewichtsverhoudingen, Watt/kg, KV's, 2-3-4-... Lipo's. Maar niemand die eens (met een programma) doorrekent wat een complete set doet. Terwijl met een goede combinatie van prop vs. motor/regelaar de grootste winsten te behalen zijn. 10x meer dan met alleen de motor-regelaar.
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat de database nutteloos is. Nee, het is een zeer handige eerste oriëntatie. Hoe hebben anderen het gedaan, en hoe beoordelen ze die aandrijfset.
Maar bekijk het daarna ook eens met beide programma's.
N.B.
Genoemde programma's zijn gratis!
Doe er je voordeel mee.
Groeten,
Dirk.