Aanschaf nieuwe lader + graag uitleg over 12v- 28v voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 6 apr 2018.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    En langs de andere kant gezien,is het hier wel makkelijker als je het moet terug sturen of voor u garantie als er achteraf iets aan moest komen.
    Zal wel gewoon hier bestellen...
     
  2. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Goede beslissing Jackske want ik had vorige week,een pakje uit china met een douane waarde van € 29,50
    en er kwam maar liefst € 19,50 aan BTW en afhandelings kosten bij dus dat schiet niet op.

    Gr Giel.
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Die kabels om de lader te verbinden met de voeding die zitten niet bij de lader bij zeker?
    De isdt powerplay cable xt60 bananaplug ...

    En ik moet op de lader een extra connector buisje(bullet stekkers,denk ik)op de plus en min solderen,maar ik zie dat ze enkel samen in mannetje en vrouwtje te verkrijgen zijn,weten jullie waar je ze enkel mannelijk kan verkrijgen?
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nu de laders eens een keer getest te hebben,ze werken in ieder geval al sneller dan mijn ladertje van 80W.
    Maar stuit toch op iets...!
    Heb gemerkt dat je enkel kan kiezen tussen charge, discharge en storage.
    Je kon hier toch ook mee balanceren ? Of zie ik ergens over?
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Inderdaad...
    En er werd hier ook al aangegeven dat ze kunnen balanceren met 2,2 A staat ook bij de specificaties.
    Maar blijkbaar geen apart programma voor,dat is wel spijtig,tenzij ik ergens overzie
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Waarom zou je apart willen balanceren? Dat gebeurd tijdens het laadproces. Na afloop van het laadproces zijn de cellen gebalanceerd. Verder balanceren, zonder te laden, is niet nodig.Er valt niets te balanceren...
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Soms heb je toch wel eens dat je verschillen in de cellen hebt,en dan is het handig dat je apart kan balanceren ,wat normaal met een lipo checker ook wel kan natuurlijk.

    Wat bedoelen ze dan dat de lader kan balanceren met 2,2A?
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Tijdens het laden hebben cellen allemaal een iets verschillende spanning. Als de cel met de hoogste spanning te veel uit de pas loop met de andere cellen dan zorgt het balanceersysteem er voor dat een deel van de laadstroom om deze cel heen wordt geleid. Zo wordt deze cel minder geladen en dat geeft de andere cellen de gelegenheid om wat meer te laden en zo een zo gelijk mogelijke spanning te bereiken.

    Volges jou opgave kan je lader dus maximaal 2,2 ampere om een cel heen leiden. Dat is best veel. De meeste laders zijn hooguit in staar met een paar honderd milliampere te balanceren.

    Wanner heb je dan onbalans in lipo's en hoe groot is die? Hou er rekening mee dat lipo checkers en zekere onnauwkeurigheid hebben. Meet je een lipo met twee verschillende checkers, dan heb je twee verschillende uitkomsten.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nu zijn men lipo's in orde, minimaal verschil in cellen wat je altijd wel een beetje zal hebben.
    Dan heb ik het over de ene cel 4,20v en de andere 4,195v .
    Buiten 2 andere die ik nog probeer te trachten in orde te krijgen. Hier heb ook een topic van gemaakt,nog niet zo lang geleden.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/2-lipos-die-ophouden-na-2-min-rijden.257698/

    De lader die ik heb aangekocht nu(dankzij dit topic) is de isdt8 lader.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Dat is een verschil van 5 millivolt! Dat is meer dan uitstekend. Geen enkele reden om dit verschil weg te werken als dit al mogelijk zou zijn. In de handleiding van de lader staat waarschijnlijk aangegeven wat de nauwkeurigheid van het balanceersysteem is. Het zou me niet verbazen als dat 20 millivolt is.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Een normale LiPo checker kan niet balanceren, er zijn wel uitgebreidere die het kunnen...
    Maar nogmaals, waarom zou je appart willen balanceren als dat bij laden iedere keer gebeurt?
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lipo checker die ik heb van corally heeft die balanceer functie,en heb dat met de vorige lader moeten doen waarschijnlijk omdat de lader niet perfect is.
    Heb de nieuwe lader nu een keer of 2 al gebruikt en laad de cellen voorlopig goed gebalanceerd op.
    Dus dan is inderdaad die extra balanceer functie niet nodig als de lader zijn werk goed doet.

    De lader nog niet veel gebruikt maar tot hiertoe ziet het er goed uit.
     

Deel Deze Pagina