Accu's voor 2008

Voor de duidelijkheid, voor NOMAC geldt het EFRA reglement en de homologatielijst behalve waar expliciet van EFRA wordt afgeweken. Dit laatste is bijvoorbeeld zo bij de bodies waar bij de NOMAC alle 4-deurs sedan bodies zijn toegestaan. Voor de akku's geldt echter straks de nieuwe EFRA homologatielijst. Punt 6 is alleen een bekrachtiging van de aangescherpte EFRA regel v.w.b. de afmetingen van de cel.

M.b.t. punt 5, prima regel. Ik zal echter als er een probleem is met een akku in een auto toch echt mijn hand er niet ondersteken om de stekker eruit te trekken. Ik heb mijn hand denk ik nog nodig ;-)

nou als er echt iets met de accu is, is hij waarschijnlijk zo heet dat ie er bijna vanzelf eruit valt ;)

waarom wordt er dan niet gereden met een 2S2P pack A123 cellen ?
of wordt er niet aangvraagd om ermee te rijden ?

omdat die accu soort NIET is toegestaan !

binnen EFRA worden dit jaar de mogelijkheden van het rijden met Lipo en de door jou genoemde accu's onderzocht en op de EFRA AGM zal er een aanbeveling komen van het electro committee.

even wat ik denk dat er gaat gebeuren:

in een aantal klasse's zoals bv de electro offroad zullen hardcase lipo's wel worden toegestaan zoals we die nu kennen in de huidige vorm. Orion zou met een 6 volt pack gaan komen geen lipo maar...... Dit zou bv gebruikt kunnen gaan worden in de toerwagen klasse's. Bedenk wel dat het best wel moeilijk tot gecompliceerd is hier in Europa omdat bijna alle klasse's met een ander nominaal voltage rijden en dat is niet voor niets.

EFRA/Europa is op dit moment de leading federation en de Japanners die toch zelf ook veel dingen hebben geprobeerd gaan ook mee met EFRA ( op dit moment ) Roar is nog wat aan het reorganiseren maar lijkt de weg naar het compromis ook gevonden te hebben.

Dat van ROAR zie ik nog niet zo. Ze laten dit jaar 2-cel LiPo toe en dat is vooralsnog 7.4V. Dat lijkt me en extra horde om EFRA en Japan te volgen naar 6V niveau dat je met 5 sub-c cellen hebt.

Stroom.... Spanning... WAT??? :roll: :wink:

Gaaf, brengt mijn motor geld op als ik er mee rij? :D

Op school zijn we ook bezig met de LifePo accu's van A123. En voor zo ver ik weet kunnen zei ze in ieder gewenste maat / spanning / stroom leveren. Uiteraard hangt dit wel samen, en kun je niet immens veel capaciteit kwijt in een klein pakket. Maar je kunt bijvoorbeeld wel bepalen of het een lang, of breedt pakket moet worden. Mooie cellen, maar gloednieuw en nog weinig mee getest. Bij ons zullen ze in zowel de Solarboot als de Shell Eco-marathon auto komen.

Groet Robert

Nee het levert geen geld op het bespaart geld.
bedoel dat je vrijwel geen kosten er aan hebt. borsstels anker enzo

Als je een hoog voltage wilt hebben dan krijg je een lager amperage.
3.3v is wel erg hoog.
Dan heb je met 2 cellen meer volt dan met 5 gewone cellen.

Ze moeten net als de rest doet gewoon over gaan op lipo's en brushless 10,5T
dan heb je een mooie standaart klasse. Scheelt tevens in onderhoud van de motor.
1x aanschaffen is duur maar als je een jaar rijd heb je het zo terug verdient.

Jammer dat Nomac daar de Efra niet mee gevolcht is net als in belgie.
Helemaal mee eens, Bijde Mach in Heemstede stappen ze dit jaar over op een standaard klasse met 9.5 brussles van LRP. Geen gekloot meer met motoren en voor iedereeen is het gelijk.

gr
Stephan

Geen gekloot meer met motoren en voor iedereeen is het gelijk.

Ik hoop het voor je, maar ik betwijfel het. Verschillende diktes rotoren, verchillende diktes draad en timing (zowel op de motor als electronisch via de regelaar) zijn zowieso dingen die mee zullen spelen.

Maar goed, dat is off topic want het ging hier om de akku's voor 2008.

Gisteren op de ALV bij HFCC is besloten om - na wat testwerk voorafgaand aan de eerste CW - ook brushless toe te staan in de stock. Moeten we wel eerst even bezien of de prestaties echt vergelijkbaar zijn. Zo niet (en dat bepaalt uiteindelijk de wedstrijdcie), dan wordt het alleen Element. Het zal me benieuwen, mijn 9,5 heb ik in ieder geval al liggen. Testen maar!

Ik hoop het voor je, maar ik betwijfel het. Verschillende diktes rotoren, verchillende diktes draad en timing (zowel op de motor als electronisch via de regelaar) zijn zowieso dingen die mee zullen spelen.

Dit was ook mijn gedachte. Bij veel indoor wedstrijden die ik nu rij hoor ik toch bijna elke keer wel mensen klagen over hun brushless sets. Bij Amcc heb ik op een weekeind enkele gebroken rotors gezien en afgelopen week bij de Limac was het met de brushless setjes ook niet allemaal koek en ei.

Gisteren op de ALV bij HFCC is besloten om - na wat testwerk voorafgaand aan de eerste CW - ook brushless toe te staan in de stock. Moeten we wel eerst even bezien of de prestaties echt vergelijkbaar zijn. Zo niet (en dat bepaalt uiteindelijk de wedstrijdcie), dan wordt het alleen Element. Het zal me benieuwen, mijn 9,5 heb ik in ieder geval al liggen. Testen maar!

Een goede ontwikkeling. Alleen jammer dat het weer een mengelmoes jaar word. Afgelopen jaar worstelde veel clubs in binnen en buitenland al met de 6 en 5 cellen regels en gecombineerde klasses met verschillende motoren om alles bij elkaar te laten komen. Ikzelf hoopte dat we weer eens een jaar gingen krijgen waarin nu gewoon weer stock ook echt stock is en 5cellen volledig doorgevoerd gaat worden. Helaas word dit het jaar van 19T tegen 9,5B en moeten we maar weer zien wat het beste gaat worden. Volgend jaar zit in alle waarschijnlijkheid toch iedereen aan de brushless dus dan hoop ik in 2009 maar weer op een competatief jaartje stock rijden. En dan zullen de lipos wel komen. Hahahaha.

Ik dacht dat het altijd de 10,5 was die te vergelijken was met 19T?

Ja, 10,5 is te vergelijken met een normale 19t idd. Maar in NL wordt er op veel clubs gereden met de Corally Black Series SPEC19 en die loopt gewoon iets harder dan bijv. een Element. Dus de clubs die met die motor altijd hebben gereden nemen dan de 9,5 ipv de 10,5 om de snelheid er toch nog een beetje in te houden.

Over de accu's... Voor wat ik nu heb gehoord en gezien zullen er zeker wel een aantal goede cellen komen voor aankomend seizoen denk ik. Ze zullen gewoonweg wel moeten anders koopt niemand meer cellen lijkt me. Stiekum blijf ik nog steeds van mening dat het allemaal wel goed komt...

JK.

Wij rijden allemaal met dezelfde motor Lrp Eraser 9.5 waarbij de motor in princiepe niet open kan. De regelaar zal bij de meeste wel bestaan uit een LRP Shere, Comp. of tc. Wat de verschillen klein maakt, en helemaal precies gelijkt lukt toch nooit en hier komen we de accu's om de hoek kijken en zijn we we terug bij de topic.

Geen gekloot meer met motoren en voor iedereeen is het gelijk.

Nieuwe technieken zorgen voor grotere verschillen!!! Van de oude techniek weet iedereen ondertussen wel hoe het zo hard mogelijk gaat(en hoe het heel blijft). Nieuwe technieken daarintegen zijn de uitdaging voor de techneuten onder ons. Op RCTECH heb ik al namen voorbij zien komen van tuners die brushless stock erg hard kunnen laten lopen. Dus 'geen gekloot en iedereen gelijk' is helaas een illusie, zodra iemand op zoek gaat naar net dat kleine beetje meer. En dat laatste is precies waar we allemaal naar op zoek zijn ;)

De toekomst moet het allemaal uitwijzen, maar het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat nieuwe klasse's grote snelheidsverschillen laten zien, die later kleiner worden.

Is er al over de technische keuring nagedacht? Hoe worden de wikkelingen gecontroleerd(die kunnen er zo uitgeschoven worden als je weet hoe die motor in elkaar zit) hoe wordt de rotor gecontroleerd? hoe worden de sensoren gecontroleerd? etc etc.

Ik wil niet negatief over komen en brushless heeft zeker weten de toekomst, maar het is absoluut niet zo dat door deze techniek iedereen ineens dezelfde motor en power/snelheid zal hebben.

@Jan, die motoren die wij met de ZAC Mach gebruiken zijn niet rebuildable (ze kunnen dus niet open).
Groeten Victor

Iid, het enige wat je kan doen is het achterste klepje eraf schroeven maar dan zit er een plaat die vast gesoldeerd zit in de motor. Als je die los haalt dan zie je duidelijk dat eraan gewerkt is. Verder valt er echt niks aan te doen. We gaan de Eraser 9,5 gebruiken en die zijn idd dus niet rebuildable. Plus het feit dat nagenoeg iedereen wel een LRP Sphere Comp. of TC gaat gebruiken valt er alleen nog winst te halen met de accu's en de set-up/rijderskunsten...

JK.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat je die LRP 9.5 ook kan opvoeren.... Ik heb zelf mensen gezien die een standaard 540 motortje van Tamiya opvoeren. Tricks are just a matter of time...

Met een de 9.5 Eraser van LRP kan je niet zo veel, dit is net een 540 motor van Tamiya waarbij wel geromeld kon worden door een schroevedraaier in een draaiende motor te steken waardoor de magneten verschoven. Dit kan dus niet bij een Brussles om dat de wikkelingen in het huis zitten en de magneet in de het anker. Ben het wel met jan eens dat er op termijn wel iets te vinden zal zijn maar hoop dat men de stock klasse puur willen houden en je de winst uit je auto en stuurkunsten moet halen.

Tot dat er nieuwe gesinterde rotor's uitkomen, die beter in duurzaamheid zijn, en sneller zijn... dan lopen de 9.5T's weer veel harder. Gelukkig worden die niet al ontwikkeld :wink: :P Op dit moment verschillen de lagers van sinterd, en bonded ankers en de maatgeving er om heen nog (als ik me niet vergis).

Groet Robert

@Jan, die motoren die wij met de ZAC Mach gebruiken zijn niet rebuildable (ze kunnen dus niet open).
Groeten Victor
Omdat ik deze motor voor de NOMAC getest heb kan ik zeggen dat ik al enige ervaring heb met deze motoren en daarom kan ik ook zeggen dat deze motoren zonder problemen open gemaakt kunnen worden. Ik heb de wikkelingen er binnen 5 minuten uit zonder iets te slopen of los te solderen en ik zet ze in binnen 5 minuten weer terug zonder dat iemand het ziet.

Met een de 9.5 Eraser van LRP kan je niet zo veel, dit is net een 540 motor van Tamiya waarbij wel geromeld kon worden door een schroevedraaier in een draaiende motor te steken waardoor de magneten verschoven. Dit kan dus niet bij een Brussles om dat de wikkelingen in het huis zitten en de magneet in de het anker. Ben het wel met jan eens dat er op termijn wel iets te vinden zal zijn maar hoop dat men de stock klasse puur willen houden en je de winst uit je auto en stuurkunsten moet halen.

Dat bedoelde ik te zeggen, de oude motoren kent iedereen wel. Het woord is nu aan de handige techneuten onder ons, die de theorie achter de brushless motoren kennen en dat combineren met de praktijk. Een pure stockklasse is altijd nog een klasse geweest waarin power belangrijker is dan in de modified, omdat je dat kleine beetje extra nu eenmaal veel beter kwijt kan. Dezelfde reden waarom iedereen met de laastte accu's rijdt. Zelf weiger ik om met dure accu's te rijden en heb ik het altijd gezocht in de technische uitdagingen binnen de reglementen.

Je zult de illusie moeten laten varen dat de stockklasse alleen maar op afstellen en rijden aan komt. Ook de accu en motor is een klein stukje van het geheel wat je vooruit helpt door het veld.

Tot dat er nieuwe gesinterde rotor's uitkomen, die beter in duurzaamheid zijn, en sneller zijn... dan lopen de 9.5T's weer veel harder. Gelukkig worden die niet al ontwikkeld :wink: :P Op dit moment verschillen de lagers van sinterd, en bonded ankers en de maatgeving er om heen nog (als ik me niet vergis).

Groet Robert

draaibank? of epoxy, de asjes uit de orginele rotor zal geen probleem zijn om daaraan te komen ;) dan is het alleen nog zaak om daar de goede rotor omheen te lijmen.

terug naar het orginele onderwerp:

Ik ben benieuwd welke accu's we nu mogen gaan rijden en welke er goed zullen gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back